Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Teori

April 13 2002 at 4:28 PM
  (no login)

-
satt och fundera lite i dag och kom på en ganska intressant sak.
Jo i början av serien så säger Rand att när han behöver koncentrera sig eller bli lungn ska han söka efter ljuset inom sig (eller låga). Nu är jag i slutet av drakens flykt och om jag inte har helt fel så söker rand efter ljuset eller lågan när han ska använda kraften. men nu till problemet Det var ju Tam hans far som lärde honom det betyder det att Tam visste att Rand var draken återföd eller är det till och med så att tam sälv kunde använda kraften och ville lära rand det?
det är en intressant fråga tyker jag
//Rion

Respond to this message   
AuthorReply
Mic
(no login)

Saken e

April 13 2002, 8:19 PM 

Den att det är ett sätt att koncentrera sig, om jag inte minns helt fel pratade Lan om det när han försökte lära Rand att använda svärdet.
Nått väldigt likande används även under vissa avslappningsövningar IRL

Paw
(no login)

Tam lärde sig det antagligen under Aiel kriget.

April 13 2002, 10:03 PM 

Som många vet är detta med lågan (eller vad det nu är man vill använda sig av) något varje soldat kan.
Detta är något som uteslutande vets av väktare skulle jag tro.

Tam stred antagligen med nån/några väktare under Aiel kriget de lärde honom det av någon anledning.

Inte en chans att han bara "visste".

Mic
(no login)

mm

April 15 2002, 9:09 PM 

Snarare är det väl så att nästan alla svärdsmästare kan det, man behöver inte vara väktare för att svärdsmästare. Tam är ju svärdsmästare, annars skulle han inte fått ett sånt svärd

Paw
(no login)

Enligt Tam själv så köpte han ju svärdet...

April 15 2002, 11:02 PM 

För det behöver han ju inte vara svärdsmästare...
Ser inte varför han skulle ljuga om att han köpte det och inte fick det pågrund av sin skicklighet för sin son...

Och jag tror inte Tam är svärdsmästare.... bättre än medelmåttan säkert men inte svärdsmästar klass.

Mic
(no login)

hmm

April 16 2002, 12:19 AM 

kan inte hitta det, men jag är nästan säker på att det någonstans stod att han hade förtjänat det, men jag kan ha fel, så om du hittar nått som motbevisar blir jag bara glad

(no login)

bevis...

April 16 2002, 9:02 PM 

Det står i boken valeres horn sidan 138 (svenska boken)
Moiraine berättar för den amyrlintronande att Tam gick med i Illians armé, kämpade i vitrockskriget och de två sista krigen mot Tear. Med tiden blev han svärdsmästare och kapten av andra graden. Efter Aielkriget återvände han till Tufloden.

nova
(no login)

svärdsmästare

April 16 2002, 10:26 PM 

Jag tycker att det här med svärdsmästare är en väldig oklar benämning. Jag menar, jag tycker att Rand har blivit svärdsmästare över en kopp kaffe. Lite detsamma gäller Galad som ju är såååå duktig med svärdet och det här att han dödade deras lärare när Siuan avsattes var lite patetiskt... Eller...? tycker ju det borde ta kanske iaf 5-10 år att bli svärdsmästare... eller är det jag som har dålig tidsuppfattning?

Paw
(no login)

Där ser man.

April 16 2002, 10:37 PM 

Hade helt glömt bort det där vad Moiraine hade sagt.

Det var Gawyn som dödade sin lärare, Hammer och det var en till men han kommer jag inte ihåg vad han hette.
Galad verkar det som om han inte ens var med när upproret ägde rum.

Rand blev väl svärdsmästare så fort pågrund av att han är ta'veren och med hjälp av oneness (lågan) (om han nu verkligen har uppnåt svärdsmästar status)

Galad och Gawyn har antagligen använt svärd sedan ett par år tillbaka och med finslipning från väktarna så är dem iaf jävligt bra (det var en rätt lång tid dem spenderade hos väktarna faktiskt)

Haldir
(no login)

Men...

April 17 2002, 9:06 AM 

Första gången Rand visar upp att ens vara nära svärdsmästarnivå är i Falme i "Tomans Huvud" då han slåss mot Turak, svärdsmästaren från Seanchan, och besegrar honom. Men den striden kändes väldigt tveksam, mest som tur.
Innan det hade han övat en hel del mot Lan, så... Tomrummet kunde han som sagt tidigare.

Och vad finns det för roligt i att ha en huvudperson som inte är bäst? >;)

(Login DenAmyrlintronade)

Bra

April 17 2002, 11:58 AM 

Bra synpunkt! (Att huvudpersonen ska vara bäst), det stämmer ju faktiskt.

Appropå tidsaspekten kan man jämföra med t ex an kampsport som judo där det kanske tar 5 år att få svart bälte.

Rand har fått lära sig att hanter inte svärd men båge från sin far. Och hur man konsentrerar sig på det. Men det är så klart bara en del. Jag tycker man får falla tillbaks på punkt ett igen. De som är verkligen bäst på något, hur fort blir de riktigt bra? Jämför vilken sport som helst. Tennis, skidåkning eller vad som helst. Varken Björn Borj eller Ingemar Stenmark tog 5 år på sig att bli bäst. (Fast det är lite svårt att jämför eftersom de flesta sportare startar i unga år, Rand börjar ju inte med svärd förrän i 19-årsåldern). Plus att våra huvudpersoner verkligen har motiv och lever i det hela tiden.

Paw
(no login)

RJ har sagt i en intervju...

April 18 2002, 11:18 AM 

att Rand inte kunde ses som svärdsmästare bara för att han vann svärdskampen i Falme, han hade mest tur som lyckades vinna, lorden lekte ju med honom hela tiden och tog honom inte på allvar riktigt, det var därför han dog.

Haldir
(no login)

Mmm...

April 20 2002, 2:18 PM 

Det är väl inte förrän efter att dom varit i Rhuidean, då dom är tillbaka i Cairhien strax före Lanfears död, som Lan säger att Rand är nära en svärdsmästares nivå/är en svärdsmästare... och då har han själv tränat mot en svärdsmästare ett antal timmar om dagen i rätt lång tid (hela tiden i Aielöknen + i Cairhien och Shienar), så då BÖR han ha fått upp en hygglig svärdsnivå. Särskilt som han kunde hantera svärd rätt bra för tretusen år sedan

Paw
(no login)

Det kan ju hända...

April 21 2002, 12:02 AM 

att LTTs svärdsskicklighet även har passerats över till Rand, vilket kan förklara varför det gick så fort.
Typ samma sak som att Rand plötsligt kunde teckna, vilket endast LTT kunde av de två.

Wheel of time has a an ability to hold a man in the complexity of its weaves. I am such a man....

HAIL TO THE WHEEL OF TIME!!!

nova
(no login)

.

April 21 2002, 12:51 PM 

Halleluja!

Shai´tan
(no login)

Lewis Therin

April 24 2002, 10:37 PM 

var svärds mästare???
Kanske ett minne

Paw
(no login)

Jo Lews var svärdsmästare, Be'lal sa det åt Rand. (nt)

April 25 2002, 6:10 PM 

asdfasdf

Current Topic - Teori  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement