Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Frågetecken

May 26 2002 at 12:48 AM
Fountains of Wayne  (no login)

-
Efter att ha läst klart 18onde boken så finner jag mig plötsligt full av frågetecken. Armén på väg emot Caemlyn; är det Vitrockar, Seanchan, Shaido eller allihopa? Vet man vem Lanfear är återfödd till (är det verkligen Cyndane)?

Är Taim mörkvänn och var bakom angreppet mot Rand? och börjar Taim och Logain dela svarta tornet i två läger..? jaja.. nån som vet eller kan rätta på nåt sätt?

Respond to this message   
AuthorReply
Anonymous
(no login)

[eng]

May 26 2002, 2:33 AM 

Ja, vi vet att Lanfear==Cyndane, se sista kapitlet i WH.

Paw
(no login)

Allt är väldigt mystiskt, precis som jag vill ha det. :)

May 26 2002, 9:40 AM 

Fyra armeér är påväg från ÖST mot Caemlyn.
Inte mycket ligger öst om caemlyn eftersom de bara är en kort bit till världsryggen.
Denna fråga har diskuterats i oändlighet i engelska forum och vad man kommit fram till är ungefär detta:

Observatören(törerna) som Norry hade haft kontakt med som hade sett armeérna kunde alltså urskilja 4 st armeér på väg mot Caemlyn. Detta innebär alltså att armeérna antingen är så åtskilda att man tydligt ser att det inte är en enda arme eller så ser armeérna så olika ut (folkslag, stridsdräkt med mera) att det helt enkelt inte kan vara en enda armé.

Frågan är om de 4 armeérna är vänliga emot varandra och har samma mål eller om kanske två av arméerna är på väg att attackera Caemlyn och två andra är ute för att stoppa dem.
Men om de fyra armeérna är "vänliga" emot varandra, eller har åtminstone samma syfte, varför ha det uppdelat i 4 armeér? Är det samma syfte de 4 arméerna har så är det antagligen bestående av 4 olika grupper som inte litar helt och hållet på varandra eller liknande.

Sen kommer då frågan: Vilka är det?

De man kan gissa på är troligtvis: Seanchan, Vitrockar, aiel (shaido) eller nån vänligt sinnad grupp som är ute för att hjälpa Elayne (tror dock inte det, inte alla fyra arméerna i så fall)

Av att bara få veta vem det är skulle på en gång reda upp lite i vilket syfte dem är där.
Det kan ju hända att det är vitrockar som är där för att göra nåt åt det fördrag som Morgase skrev på när hon var fången hos dem.

Nåt som slår mig är att observatören inte nämner nåt mer om soldaterna än i hur stort antal de är i.

Det blev lite mycket men detta är i stort sett vad man kommit fram till. Hoppas det hjälpte

archers of loaf
(no login)

fjärde armén..

May 26 2002, 1:03 PM 

Fjärde armén skulle väl då kunna vara Perrins och Profetens nysammanslagna följe. Om det är Shaido på väg mot caemlyn så borde de ju vara i hälarna.

Dessutom hittade Elyas spår av många tusen hästar i Shaidos färdrikting.. vitrockar?

Fountains of Wayne
(no login)

Lanfear

May 26 2002, 1:11 PM 

ok, men de Förlorade vet väl inte det.. Jag har för mig att någon sa att Cyndane var alldeles för svag med kraften för att vara Lanfear. Men jag vet vad du menar med sista kapitlet.

Era
(no login)

Rätt många tror det är de 4 adelshus som inte vill ha Elayne på Lejontronen. [nt]

May 26 2002, 7:58 PM 

nt

Era
(no login)

Perrin, Profeten och de Shaido som de följer är på ett helt annat ställe. [nt]

May 26 2002, 7:59 PM 

nt

Era
(no login)

Rätt..

May 26 2002, 8:02 PM 

De förlorade vet inte vem hon är (möjligen vet Moridin det). Mesaana har sagt att Cyndane är svagare med kraften än Lanfear var och därför tror de inte att det är hon. Anledningen till att hon är svagare har vi inte fått veta exakt men det har att göra med hennes fångenskap hos aelfinn/eelfinn.

(no login)

Två arméer till

May 27 2002, 9:07 AM 

Att det var oklart har jag helt missat. Jag har hela tiden tagit för givet att två av dom är Egwenes resp Mats arméer. En tredje måste vara Seanchan och den fjärde... vet inte, Shaido kanske. Jag har inte kollat så noga på karten var Egwene egentligen befinner sig men hon måste passera förbi i närheten av Camlyn.

nova
(no login)

de fyra borderlands armeerna?

May 27 2002, 7:00 PM 

Jag kom och tänka på prologen till PoD. Där enar drottning Ethenielle tre armeer, för att leta reda på Rand, någonstans uppe i norr. Det är de fyra borderlands;en som enats, om jag inte minns fel. Herregud, men det var länge sen jag läste den... iaf... vart tog den stora armen vägen? kan ju knappast gå osedd genom hela landet. finns det någon chans att det är de armeerna som är på väg? De var ju fyra ledare trots allt... men jaja, det var bara nåt som dök upp i mitt huvud.

Era
(no login)

Nja..

May 27 2002, 9:44 PM 

Egwenes armé korsade aldrig gränsen till Andor. De Färdades från norra Murandy till Tar Valon.

Mat's armé är längre söderut den med.. de var i närheten av Egwenes armé innan de Färdades och de skulle stanna där för att hjälpa någon (minns inte vem och orkar inte kolla) som ville försöka ta Murandy's tron.

Seanchan 'kan' det vara men det förefaller inte troligt... Arméerna närmar sig från öster och de enda platser man vet säkert att seanchan har erövrat ligger långt söder om Andor.

Era
(no login)

Svar..

May 27 2002, 9:46 PM 

De fyra gränslands arméerna befinner sig norr om Caemlyn i Braemskogen.. Dessutom består de av ca 200.000 man sammanlagt och inte 5000 var som de 4 härar som närmar sig Caemlyn.

(no login)

Rätt

May 28 2002, 8:50 AM 

Nej, jag hade visst missat att de kom FRÅN öster och inte österut. Då kan det så klart inte vara Egwene och Mat och inte Seanchen heller.

Paw
(no login)

Det skulle ju kunna vara så att...

May 29 2002, 6:29 PM 

borderland améerna skickade ut 5000 soldater var som fick komma öster om Caemlyn... varför dem skulle göra det är dock oklart.. och det blir inte lika kul om det visar sig att det är så så jag hoppas på att dem inte har gjort det

Era
(no login)

Nja..

May 29 2002, 9:26 PM 

När Merilille återvänder från sitt möte med regenterna över gränsländerna så berättar hon att de skickat iväg ryttare så fort de nådde Nya Braem men att det kan ta ytterligare en vecka eller mer innan de når fram till Caemlyn. 5000 man från varje armé skulle knappast kunnat röra sig fortare än en ensam ryttare.. och för att hamna öster om Caemlyn skulle de behövt färdas ännu längre än om de bara skulle till Caemlyn.

archers of loaf
(no login)

om inte..

May 30 2002, 6:38 PM 

..borderlandsarméernas aes sedaiers faktiskt lärt sig att färdas. Hursomhelst så tror jag ändå inte att det är gränslandsarméerna.

Current Topic - Frågetecken  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement