(forts. Jiarmai) off topic Jämställdhet ej = feminism
July 23 2002 at 6:37 PM
nova (no login)
-
hmm.. manlig feminist? intressant :P Ne men, det finns väl ganska många olika feminister? Jag menar jag har blivit påhoppad en gång av en "riktig" feminist på en fest en gång... brrr ..hehe.. ja iaf... hon var råfeminist om man kan vara det och tyckte att det kvinnliga könet stod över det manliga i alla frågor. Den feministiska gruppen kämpade inte för jämställdhet utan bara för det kvinnliga könet... vilket verkade lite knepigt. Alltså är Jämställdhet inte lika med feminism.
Jag vet inte vad jag ska tycka om feminismen, okej i lagoma mängder. Men jag tycker det börjar bli lite sjukt då alla flickor måste börja meka med bilar bara för att bevisa motsatsen... okej, om de tycker de är kul, men inte bara för att de måste...
Sedan är ju det här med löner helt totalt sjukt... såg ni inte det på VasaLoppet i vintras... vinstsumman för herrarna var 75 000, för kvinnor var den 50 000... det säger en hel del...
men inte alltid..det kan handla om jämnställdehet mellan personer i olika grupper o dylikt oxå men det hör inte till.
manliga feminister finns lika mycket som kvinnliga bara att det är oftast de militanta kvinnliga feministerna som syns o hörs (sånna som du mötte på en fest) men de är oftast inte riktigt kloka i huvet. Om man tror att det kvinnliga könet är bättre än det manliga är man knäpp (samma sak gäller om man som kille tycker killar e bättre än tjejer)
alla ska ha rätt till att ha samma lön o kunna göra precis de som de själva vill (vilket kan innebära att meka med bilar även om man e tjej o dylikt) men det är svårt att genomföra detta eftersom det har alltid varit killen som varit den starke (till undantag för vissa kulturer och vissa djurarter) medans det kvinnliga varit till för att ta hand om ungarna o så. I dagens moderna samhälle så behöver det inte vara så längre men det är många som har svårt att släppa sånt och det kan lätt gå till överstyr (militanta feminister o sånt)
ja de var väl allt jag har att säga
Jiarmai (no login)
Feminism= strävan efter jämställdhet.
July 23 2002, 10:05 PM
Sen om det finns några förvirrade själar, oftast mansgrisar i kvinnlig skepnad. i.e "mitt genus är bättre än ditt". detta är banne mig inte feminism utan omvänd manschauvanism (hmm.. hur stavades det nurå?). Feminism ar helt beroende på personlig inställning, inte kön, enligt mig. Jämlika tror jag inte att män och kvinnor nånsin kan bli. Sug på den.
Elan Morin Tedronai (no login)
skillnaden mellan könen
July 24 2002, 9:44 AM
Jag håller med om att feminism inte är samma sak som strävan efter jämlikhet. Feminism är per definition "kvinnosaksivrande" vilket varken innehåller jämlikhetsbegrepp eller något om män. Feminism kan alltså finnas även om kvinnor har fördel i samhället eller om jämlikhet existerar. Jag tror att problemet startade med det biologiska faktum att män och kvinnor fick lite olika egenskaper för att kunna utföra sin "uppgift" (feltolka ej detta!) och för att kunna ha varsin del och komplettera varandra. Män blev lite mer anpassade till jakt och försvar med styrka och högre spatial (rumslig) intelligens (kunna föreställa sig geometri abstrakt i huvudet). Dessa skillnader har sedan tyvä'rr förstärkts kulturellt.
För att inte vara helt off topic måste jag påpeka att det är mycket intressant att RJ har gjort kvinnorna så pass starka i sina böcker (främst psykiskt!).
Julle (no login)
sant sant (nt)
July 24 2002, 9:51 AM
Jiarmai (no login)
Definitionsfråga?
July 24 2002, 11:16 AM
"Jag håller med om att feminism inte är samma sak som strävan efter jämlikhet. Feminism är per definition "kvinnosaksivrande" vilket varken innehåller jämlikhetsbegrepp eller något om män" (Elan Morin Tedronai) Feminismen är per definition exakt strävan efter jämnställdhet (ej att förvirras med jämlikhet). "Kvinnosaksivrande" är ett begrepp som i sig pekar på att det inte är lika villkor mellan könen. Det påvisar även den uppenbara konkurrenten i denna strävan efter lika villkor (jämnställdhet) aka Mannen. Att många tar feminismen som en uppstickarattityd beror nog på individen själv, eller? Om det är en man med den attityde så visar det att denne inte har brytt sig om att sätta sig i kvinnans sits (bildligt talat!). Om det är en kvinna så kan jag lova att den tidigare nämnda mannen förr eller senare kommer dejta denna "normala" kvinna.
Han fick väl påtryckningar av sin hustru, skulle jag tro.
Vänta bara tills ni får läsa det jag skriver! Där är det inte bara kvinnorna som regerar, det är barnen! (De vuxna lär sig så småningom, det är en vanesak)
Som någon tog upp så kan män och kvinnor lite olika saker, vilket så smått visas i min berättelse. Telin (som innehar en av de manliga huvudrollerna) slåss mycket bra, men har sina personliga begränsningar. (minnet) han lär sig så småningom och bli irriterad över Ylan. Ylan är det hära nia barnet som innehar den absoluta huvudrollen. Hon heter egentligen Taraylana, och (som en liten hedersbetygelse till männen) och alla tror att hon är en pojke, om än en väldigt egendomlig sådan. Marryl fich NÄSTAN ett raseriutbrott över Ylan en bit in i boken. Just det, Marryl innehar den vuxna kvinnliga huvudrollen. Ylan har dock ett problem. Hon följer sina nycker och hemlighåller saker, som ibland är till stor nytta, och ibland, genom hennes okunskap, till stor vad säger man? Jag kommer inte på nåt på svenska men 'disastor' låter rätt, hur det nu stavas.
Vilka roller har jag berättat om?
Jag upprepar allihop.
Telin
Neseyan
Rochim
Marryl
Ylan
Tainte (skurken)
är det inte fler? Nähä...
O hjälp, jag skriver visst en massa... nåja, lite reklam kan aldrig skada, eller vad tycker ni?
Jiarmai (no login)
Ähhm...Nynave...
July 24 2002, 12:47 PM
Jag tror du glömde nåt i din post. Typ vad du syftar på. Bok, film, dina grannar, egen berättelse osv. Titel? Vad var det du skrev om, egntligen?
Jiarmai (no login)
Utmaning: vad kan de som inte vi...
July 24 2002, 1:14 PM
Fysiska förutsättningar: ja Mentala: bollocks!!Förutom de uppenbara fysiska skillnaderna (bla Sno-p fnitter, fnitter) så finns det ingen egentlig orsak varför tjejer inte kan göra samma saker som killar.
Nämn något som tjejer inte skulle kunna göra lika bra som killar och vice versa. Kom helst inte med nåt "Öh hö hö.. killar kan slåss för det ligger i våra gener ända sen vår tid som grottmänniska. Hö..hö..och tjejer kommer mer överens med varndra för de tävlar inte lika mycket." Det är ju under vår förmåga, eller?
nova (no login)
homofobi
July 24 2002, 3:38 PM
hmm.. har suttit och funderat... och egentligen, det finns nog ingenting som något av könen är bättre på än det andra, förutom att amma och sånna där självklara saker. Det den andra kan, kan också den andre... men hur kul vore det om alla var lika? för fasen kom igen, det är ju man och kvinna utmärkelserna som vi tycker om det andra könet för... annars skulle vi vara homosexuella. och föresten varför är alla killar sånna råa homofober? Är det för att ni är rädda? hm.. skulle kunna tro det.
Jo, Vi är olika byggda, vi är alltså anpassade för olika saker. Män är anpassade för grövre och tyngre arbete. kvinnor för precisionsarbete. Sen så är det väl VÄLDIGT olika från person till person, vissa män är ju pyttesmå och svaga men kanske väldigt skickliga på golf. Andra är jätte starka och bra på att köra bil. andra är bra på npt helt annat.
Anna
Julle (no login)
fördomar!
July 24 2002, 4:02 PM
alla killar är inte alls homofober.
Men däremot är det så att det manliga könet är starkare rent fysikt eftersom det är så ute i naturen (förutom vissa undantag) och det har alltid varit så o det kommer antagligen vara så ett bra tag till. Fast man vet aldrig vad evolutionen kan ställa till med om några miljoner år
nova (no login)
det svider
July 24 2002, 7:13 PM
hmm.. så du säger att om en kvinna och en man tränar exakt lika mycket så är mannen ändå starkare sen när de jämför? hm... det svider att behöva erkänna att någon är starkare än en själv (eller ens kön) och jag gör det inte förrän jag har bevis... ordentliga bevis
Julle (no login)
hmm
July 24 2002, 8:29 PM
om de är lika svaga från början o sen tränar lika mycket o sådär så kommer de bli lika starka..men!..en killes kropp ÄR mer anpassad för fysik ansträngning medans en kvinnas kropp är mer anpassad för barnafödande o sådant (bredare höfter, bröst)
psykist är vi alla ganska lika (även om jag tror att det finns skillnader även där, i samma linje som de fysiska, alltså att kvinnor har en starkare moderinstinkt än män) det tror jag men fysikt så finns det skillnader
(no login)
je
July 24 2002, 8:37 PM
killar har en helt annan muskelmassa en damer, Detta ligger i naturen ock går ej att ifrågasätta....läs biologi eller nått....
(no login)
je
July 24 2002, 8:37 PM
killar har en helt annan muskelmassa en damer, Detta ligger i naturen ock går ej att ifrågasätta....läs biologi eller nått....
Julle (no login)
typ ja
July 24 2002, 9:45 PM
det går dock att ifrågasätta..är övertygad om att det finns tjejer som är starkare o har mer muskelmassa än tex mig men det gör ingen skillnad eftersom jag fortfarande inte kan föda en unge..barnafödande ger kvinnorlite fördelar oxå..de tål tex mycket mer smärta än killar..
Z (no login)
Men varför heter det då FEMenism
July 25 2002, 12:09 AM
om det ska sträva efter jämnstäldhet så borde det heta något genusneutralt. Men om det bara är jämnstäldhet åt det ena hållet så passar feminism bra.
Lews (no login)
Beneism
July 25 2002, 8:47 AM
Läste för typ ett år sen om at feminister ville att män och kvinnor skulle tävla mot varandra i friidrott.Garvade nästan ihjälmig ibland går de lite för långt en kvinnas kropp kan inte jämföras med mannen (finns undantag) vi är djur och vi har bättre fysiska egenskaper därför att vi ska kunna jaga och skafa mat försvara våran flock mot hot mm. Det är ju inte likadant nu.Men vår jämställdhets depat är lite konstig som att typ ska bli laga på att hälften av alla chefer ska vara kvinoor för den sakens skull. borde man inte gå efter kompetens? Och sen könsdepaten att kvinoors orgasmer är bättre än mans.Det vet jag inget om men jag klagar inte på min8Jag är man)och jag vet inte varför det ska bli så jävla maliga bara för att det finns några tusen fler nerver i klittan aän i kuken.Läger ner allt kom med bättre
tjejer som är starkare än killar, men jag är övertygad om att om du hade en tvillingsyster skulle hon inte vara lika stark som du. (om hon inte går på sumobrottning eller nåt, förstås) men min bästis, Sara, (heter likadant som min lillasyster, som är en pest, jobbigt) hon brukar kunna klå upp Marcus och Micke utan några som helst problem. (Mackan och Micke är våra kompisar, som har gett titt medgivande till att vi klår upp dem) det är en annan femöring att springa ifatt dem... de har blivit riktigt snabba på senare tid.
trots att det är en strävan efter jämnställdhet så är det inte bara det. kvinnor vill bli erkända att de kan klara av saam saker som killar o sådant. o att det heter feminism är oxå pga att det är just tjejer som inte har det bra, de är de om inte känner att de är jämnställda oss killar och därför kallar d e det för feminism
och vad spelar det för roll vad de kallar det?
Jiarmai (no login)
Homofobi är inte såå onaturligt.
July 25 2002, 12:58 PM
Jeg tror inte jag heller jag skulle gilla om alla var lika men som feminist anser jag att könstillhörighet inte ska vara en faktor när man bestämmer tex lön, arbetsuppgift, antal barnlediga dagar, åldersgräns på krogen, osv osv. Killar kan visst amma nuförtiden (med flaska era pervon ). Vidare anser jag att en del av "man och kvinna utmärkelserna" är charmiga men då bara de som inte kan anses nedvärderande för ena könet och upphöjande för det andra. Ett exempel: Om en kille bevittnar ett bråk mellan en pojke och flicka så skulle beskrivningen av bråket inte vara " de var skitförbannade" utan mer " hon blev helt HYSTERISK och han blev SKITFÖRBANNAD" I en killes ögon har "hysterisk" en mer negativ klang än "förbannad". Ex 2: killar är bra på Matte och Tekniska prylar= tjejer är INTE det. Här snackar vi gamla anor som sitter i rejält. Tjejer fick inte ens fortsätta till högre utbildningar förrän i mitten av 1900- talet.
Homofober?! OK, jag erkänner att killar kan börja tänka på sex vid de mest absurda situationer. Men vad gäller kille och kille tror jag nog att det handlar om att vi inte kan bortse från att "han vill trycka upp den där bak i mig eller köra neeeeeer den i halsen på mig". När vi bortser från den sexuella biten (eller ger fan i att sätta oss in i situationen) så går det ofta alldeles utmärkt att umgås. En komisk grej är att killar inte har några problem med att fantisera om lesbianism eller anal action med en tjej. Det kanske är en dominans pryl? Förresten, en kille kommer ju knappast att vara lika okunnig i sängen som en tjej (vad gäller hanterandet av verktyget)
Jiarmai (no login)
Fuc..d up evolutionsteori!
July 25 2002, 1:11 PM
Vi kanske var bättre lagda för jakt, strid osv för lääääänge sedan (och då stuntar vi i skapelseteorin). Men det är knappast aktuellt i dagens teknologiska såmhälle med take- away och skjutvapen.
Jämställdhetsdebatten om chefspopsitioner handlar om att man har erkänt vissa kvinnors chefskompetens vara överlägsna en del manligas. INTE att man ska stoppa in dom bara är kvinnor (lustigt formulerat om man tar ut det från sammanhanget ). Vad gäller den lille generalen så kan vi ju alltid kontra med att vi nästan alltid har det skönt med vår partner (he he) även om det är lite som att erkänna att.............. fan heller att jag tänker skriva det.
Jiarmai (no login)
Kom in i matchen kompis.
July 25 2002, 1:18 PM
Om vi håller oss inom sverige. Huvuddelen av oss killar ignorerar våra kroppars behov av träning och därmed uppnår vi sällan vår fulla kapacitet.
Tjejerna har mer utseende krav på sig än killar och lägger därför ofta ner mer tid på träning och äter allt möjligt nyttigt skit. Naturligtvis inte alltid.
Hur många har inte sett värsta snyggingen gå runt med ett riktigt stolpskott under armen?
Jiarmai (no login)
Håller med.
July 25 2002, 1:29 PM
Även om man tränar lika mycket så är det ju bra mycket mer som spelar en viktig roll. Gener tex. Sen kommer ju kvinnan oftast få jobba mer då killen nästan jämt har större muskelmassa. Feminismen handlar mer om att tjejer ska ha rätt att få träna utan att bli jämförd med killar. Då de oftast förlorar den tävlan så kommer de på en gång bli nertryckta i stövlarna bara för att vi killar inte vill erkänna oss underlägsna. Tjejer kan visa sån ödmjukhet då de ofta kommer från förhållanden där de inte får samma chans att "vinna" som de manliga personerna i hennes omgivning. Hmm... betyder det att en tjej som vägrar erkänna sig ha fel är en maskulin tjej, troligen. Men med åren inser nog de flesta (killar o tjejer) att man inte tjänar på att tävla i allt. Hoppas jag.
Julle (no login)
typ
July 25 2002, 2:56 PM
jag har inget emot bögar men jag måste erkänna att jag tycker de e äckligt med vad de håller på med (sex grejen) men det tycker inte jag gör mig till homofob eftersom jag inte är rädd för dem. har en bög i släkten tom.
Och när vi ändå pratar snusk så kan jag inte förstå varför nån vill sätta på nån i häcken..bara sjukt anser jag.
(no login)
k
July 25 2002, 4:52 PM
klart styrka spelar roll i dagens sammhälle
desto bättre du mår fysiskt desto starkare blir du psykiskt. Den fysiska styrkan höjjer karaktärens utstrålning
och man får mera respekt av andra....tyckar jag iaf.
nova (no login)
BLUNDA NYNAEVE!!!
July 25 2002, 5:32 PM
uh... har vi hamnat lite utanför ämnet? flin
nova (no login)
så sant så sant!
July 25 2002, 5:33 PM
jag håller med dig till fullo!!!
nova (no login)
kroppspråk
July 25 2002, 5:46 PM
Jag tror inte alls att det har förändrat sig så mycket det här med stenåldersbeteenden.. jag menar, jag och en kompis skrev en uppsats om "Kroppspråk vid sexuell attraktion mellan man och kvinna." Så nu kan jag ALLT vad det gäller kroppspråk ne men det var hur kul som helst, hur man kan avläsa alla sen hehe Och det roliga är att mannen beter sig beskyddande och kvinnan som om hon vill bli beskyddad, och detta omedvetet genom sitt kroppspråk. Vi kanske inte tänker på det men våra kroppar tar upp dem signalerna. Så jag tror nog att det sitter i... kan aldrig tänka mig att de försvinner sådär hux flux... även om det iofs gått några år...
Julle (no login)
japp
July 25 2002, 9:28 PM
sådant går inte över..människor är djur och kommer förbli djur och precis som djur har människor instinkter o dylikt..sen har människan även utveckalt ett sorts intellekt som förstört allting
nova (no login)
hm
July 25 2002, 9:30 PM
förstört? föredrar du hellre att vara ointillegenta djur?
för att som äe starka psykist, men kan ju vara gamla och skröpliga i alla fall. vid en första anblick kan hållningen gen en ett intryck, men riktig respekt måste man pränta in i folk, genom att visa upp sina bra sidor, och beklaga sig lite smått över sina dåliga (myggbett!)
vara ett intilligen djur, snarare än en dum människa. (Det är bara vår teknologi som håller oss levande)
Katter är intilligenta, men fortfarande djur. Jag önskar att de kunde skriva och läsa, så hade jag varit glad och nöjd med att vara katt.
Och tro inte att det är för att katter är korkade som de inte kan skriva!
July 25 2002, 9:55 PM
det är för att deras tassar inte är lämpade för det.
Julle (no login)
menade mer att
July 25 2002, 10:47 PM
människan har förstört sina instinkter..eller att man inte följer dem lika mycket som djuren
Julle (no login)
hmmm
July 26 2002, 10:20 AM
plus att om de skulle skriva så skulle det inte vara nått vi skulle förstå
Jiarmai (no login)
nja..
July 26 2002, 6:18 PM
Låter som en rolig uppsats. Men den syftade väl på våran (västerländska) civilisation? Nu menar jag inte att andra civilisationers kroppsspråk är SÅ himla annorlunda. Däremot tycker jag att det år lite väl överdrivet att jämföra modern civilisation med med vad vi kallar för pre- civilisation. Kul att jämföra ja. Men ett redigt bakslag för utvecklingen om man utgår ifrån "stenåldersmänniskan". Historien ska vi väl ta hänsyn till? Inte glorifiera eller se ned på?
Jiarmai (no login)
Ahhh... den härliga självkritiken
July 26 2002, 6:24 PM
Vi är djur. Dåliga djur. katter är bttre. tänk att få leva utomhus med myggor fästingar och eventuella rovdjur. Att få stirra i en vägg halva dagen för att sedan sova resten av den. Att få vara ett med naturen. Jag tror jag börjar mitt nya liv med att flytta upp min ekologiska dator till min trädkoja.
Vi SPRINGER ifatt dem, sen SLÅR vi dem lite, sen VISAR vi dem att vi är MODIGARE än de, eftersom vi törs klättra upp för berget (ett mycket brant ett, ungefär 85 grades lutning.) medan de säger att de har gjort det men erkänner att de ljög när vi säger att vi vill se DEM klättra i berg!
Aelindil (no login)
Jag är ärlig talat
July 30 2002, 8:37 PM
så satans trött på sånna här inlägg! nog för att jag själv ofta skriver inlägg som kan anses som smått iq befriade,som dock är indrypt i sarkasm. Men de här e ju skrämmande... Nog för att du e 12 men de här börjar skrämma mig: "men det är roligt att tävla ibland! om vem som snabbast städar sitt rum, t.ex (det gör att själva städningen blir roligare" -Nynaeve... Jag menar Jaha?! de va ju satans kul o veta.. Mamma ärtan fastnade i örat så slapp jag att dammsuga rummet. JAHA . lika intressant ! Giv mig styrka...
Jag har suttit o hållt på de här länge... okej jag erkänner du verkar intilligent ibland. men sånt sänker bilden av dig när jag annars kan se dig som ganska smart me allt skrivande o shit. men för fan.. städa rummet! för att inte trycka ner dig helt så verkar du ok.. men efter sådana där inlägg så känns du som ett Iq-kalhygge.. så skönt o få de sagt.
[o allt detta sagt på skånska]