TP är ju relativt ny, iaf så vet vi inte speciellt mycket om den.
Men om det kom en ny "bättre" kraft vet jag inte om jag skulle tycka det var så bra. Låter så jävla stört...
Sang-drax (no login)
Nej för guds skull!
October 4 2002, 8:09 PM
Det som utmärker Robert Jordans böcker mot alla andra fantasy-böcker jag har läst är att man vet så mycket om de regler som styr magin.
I Sagan om Ringen vet man till exemplel inte vad Gandalf kan göra, man måste helt enkelt vänta och se vad han hittar på.
Magin existerar i de flesta serier som ett verktyg att driva handlingen framåt. Detta är extremt tydligt i A game of Thrones. WoT har inte alls denna syn på magi, här är det en del av handlingen.
I WoT kan vi förutsäga vad som kommer att hända när två karaktärer möts. Vi vet helt enkelt vad de är kapabla till.
Därför var införandet av TP lite olyckligt, och gud förbjude införandet av ännu en kraft.
Paw (no login)
Detta är också...
October 5 2002, 6:21 PM
en orsak till varför WoT är den enda serien som man verkligen teoriserar om ordentligt.
Har inte funnit ett enda bra forum för nån annan serie, och helt ärligt så ser jag ingen mening med att diskutera andra serier heller, möjligen A song of Ice and Fire men det är inte mycket man kan säga om den serien förutom att den är jävligt bra och att man inte vet vad som väntar en på nästa sida.
WoT ÄGER inom Teori/diskussions serie. Finns nog ingen större.
Julle (no login)
mmm
October 6 2002, 8:18 PM
men det är nog för att serien är så jävla lång och folk har väldigt lite att göra o då sitter man o tänker ut saker