Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

En förvirrad Nörds funderingar kring... Isam. (Doh!)

October 11 2002 at 8:48 PM
  (no login)

-
Ja, problemet med dessa stora serier är ju att man är inte mer än människa och har tyvärr andra saker för sig än att läsa dagarna i ända. När jag nu började på min omläsning av serien, in english of course, upptäckte jag en massa detaljer som jag glömt och som inte gjorde mitt liv lättare direkt.
Den enda sak som jag inte kan komma underfund med är Isam-grejen...
OK, han är Lans onda kusin som på något konstigt sätt får trollocker att anfalla tufloden och samtidigt är han involverad med Luc som gick vilse i Stora Fördärv/The Blight vilket fick Andors drottning Tigraine att försvinna vilket utlöste lite krig som ledde till "händelserna i Cairhirien som utlöste Aiel-kriget" (att Laman högg ner Trädet för att bygga sig en tron.)
Är det bara jag som tycker att det här är en smula förvirrat så blir jag glad, för det betyder att ni kan reda ut för mig varför Lans kusin blev ond, sprang ut i Fördärv och fick Luc att försvinna (vad gjorde Luc där förresten) och på lång sikt startade Aiel-kriget, vilket på sitt sätt var nödvändigt för att allas vår lille Rand skulle kunna födas...
Det verkar alltså som om denne Isam är rätt viktig, och jag kommer ihåg absolut noll konkret o-förvirrad information om honom. Hjälp mig om ni har lust, anars får jag fortsätta att leva i okunskap, då biblioteket inte har de rätta böckerna för att jag ska kunna göra någon egen efterforskning.

Respond to this message   
AuthorReply

(no login)

Luc/Isam

October 12 2002, 3:55 AM 

Jag är lite ringrostig, det var ett tag sen jag läste. Men av vad jag kommer ihåg så var det någon Aes Sedai som hade en förebrådan som sade att Luc var tvungen att bege sig till stora fördärv, annars skulle världen gå under eller något i den stilen.
Och Tigraine var tvungen att bege sig till Aielöknen (för att Rand skulle kunna födas).
Isam's mamma var mörkvän, tror jag, och hon och Isam fångades av trollocker när Isam var ett spädbarn. Så Isam har uppfostrats av ... tja, kanske Ishamael. Han är ju inblandad i det mesta. Eller också har Isam blivit uppfostrad av någon annan mörkvän och har på så vis blivit ond.
Mörkrets Profetia säger att Luc kom till Dhoomsbergen och Isam väntade i höga passen. Mörkhundarna är ute på språng och dödar. En dog, en levde, båda äro. Detta bergiper jag inte riktigt. Luc och Isam blev samma person i alla fall. Men hur? Varför var Luc och Isam tvungna att bli en elak person för att inte världen skall gå under? Det hoppas jag någon har en teori om. Rätta mig gärna om jag har några fel någonstans, för det var som sagt ett tag sen jag hade det färskt i minnet.

Julle
(no login)

minns ej riktigt

October 12 2002, 2:02 PM 

Men Luc har alltid varit Isam och tvärt om. Först när Luc flydde upp i the blight blev han Isam. Isam satt inte och väntade där uppe. Eller jo men inte som en person utan mer som det som skulle ske så att Luc blev ond.

Nattens Dotter
(no login)

Tror...

October 12 2002, 3:41 PM 

Att det är såhär.
"En dog båda äro" tror jag syftar till att Isam är "död" och bara kan existera i drömvärlden.
Det verkar som att när "de" befinner sig i verkliga världen är de Luc och annars Isam. Pga detta verkar de kunna röra sig fritt genom båda världarna och dyka upp där de önskar. (Inte riktigt säker på just det)
Jag kommer inte ihåg att någon profetia sagt att Luc måste till the Blight. Men det verkar förresten vara han som dödade Rands riktige far.
De har väl inte alltid varit samma?
Det kanske var Luc som hittade Isam och uppfostrade honom för allt vad man vet.
(Vem är äldst tro?, Isam- jämngammal med Lan, Luc - bror till Rands mor)

(no login)

Okej... men...

October 12 2002, 7:58 PM 

Nu när du säger det så minns jag ju att Isams mor var mörkvän eller något sånt och var bidragande till Malkiers fall. Men jag förstår fortfarande inte vad Luc har med saken att göra... han var ju bara Tigraines brorsa som skulle bli prins av svärdet, inte någon mörkvän or something; vad skulle han ha med en Isam (som är en Ond Version Av Lan) att göra? Och varför skulle värdlen sålunda gå under?
Att Tigraine är Rands morsa tänkte jag inte på, men det är ju klart. Men att kriget i Andor som följde på hennes försvinnande har något att göra med att Laman hugger ner Trädet för att bygga sig en tron och utlöser Aielkriget kan jag inte se.

Hehu, det betyder ju att Galad och Rand är halvbröder, det hade jag inte tänkt på, eller glömt att jag tänkt på.

(no login)

ingen vet hur hjulet vrider sig

October 13 2002, 12:43 AM 

Om inte Laman hade huggit ned Avendoraldera hade inte aielkriget startat. Tigraine, som spjutjungfru, hade då inte kunnat föda Rand på drakberget som profetian säger.

Angående Luc/Isam: Det bekymrar mig också. Men förmodligen får vi reda på varför han blev till i senare böcker.

Sang-drax
(no login)

Nja.. läs detta

October 13 2002, 12:48 AM 

Julle
(no login)

där ser man (nt)

October 13 2002, 6:38 PM 

Chris Den Store
(no login)

=(

November 7 2002, 8:59 AM 

jag förstår inte vad det står, suger på engelska =(

Current Topic - En förvirrad Nörds funderingar kring... Isam. (Doh!)  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement