Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Halsdukar är bra har jag hört

October 29 2002 at 11:20 PM
  (no login)

-
Första boken...

Varför får Rand och Mat halsdukar två gånger under deras färd mot Caemlyn, av två olika bönder som båda säger med exakt samma ord "Det är inte mycket, men här får ni. Tillhör mina pojkar. De har fler. Ni känner inte mig. Förstått? Svåra tider". (Kap 8 och 10 i svenska boken Farornas Väg).

Första gången de fick halsdukar satte Rand stort värde på halsdukarna. Listan över vänligt folk de mött sedan de lämnat Vitabro var kort, och han trodde inte den skulle bli mycket längre.

Andra gången de fick halsdukar tog Rand emot halsdukarna och sade "Vi har aldrig sett er. Ni är en god människa. Den bästa vi träffat på flera dagar." Bonden såg förvånad ut, och sedan tacksam.

Varför minns inte Rand att han fått en halsduk en gång tidigare av en annan bonde som använde exakt samma ord?

Respond to this message   
AuthorReply
Julle
(no login)

rand e knäpp

October 30 2002, 8:40 AM 

jupp jupp

Sang-drax
(no login)

Det ÄR samma bonde.

October 30 2002, 11:52 AM 

Och de får bara halsdukar en enda gång.

Det är en lång flashback-sekvens som sträcker sig över flera kaptiel.
Mycket svårt att greppa.

http://linuxmafia.com/jordan/2_nondark/2.7_generalities/2.7.7_scarves.html

Sang-drax
(no login)

Citat från FAQ:

October 30 2002, 11:54 AM 

As you can see, chapters 33, 31 and 34 (in that order!) all start on the same day, and both 31 and 33 end chronologically before they begin.

Aelindil
(no login)

oh fan!

October 30 2002, 9:39 PM 

de förklarar ju en hel del.. fan. mitt hela jävla perspektiv ändrades. fi fan.. måste läsa d igen

(no login)

men...

October 31 2002, 8:44 PM 

Men bönderna (som är samma bonde) beskrivs ju utseendemässigt annorlunda.
Den ena bonden har ett långt ansikte och djupa fåror av oro på kinderna.
Dan andra bonden har ett fyrkantigt ansikte och fyrkantiga händer, nötta och valkiga av hårt arbete och oro.

Och varför såg bonden förvånad ut (som om han trodde att Rand skulle minnas).
Och sedan glad (över att Rand inte minns).

Sang-drax
(no login)

Jaha?

November 1 2002, 1:08 AM 

I. De båda utseendena säger inte emot varandra.

II. Varför bonden ser glad ut?
Bonden hade ju också en flashback, eller rättare sagt en flashforward, men hans var inte lika självklart lätt att upptäcka som Rands.
På ett ställe när Rand pratar med bonden byter nämligen Jordan tempus från imperfekt indikativ till andra-futurum konjuktiv och antyder på så sätt en flashforward, denna gång utifrån tredje persons (dvs Bondens perspektiv.
Detta förklarar bondens snabba humörsvängning, då han av sin flashforward kände igen Mat och Rand och genom denna sin déjà-vu höll dem som vänliga.

(no login)

OK. (NT)

November 2 2002, 8:29 AM 

Current Topic - Halsdukar är bra har jag hört  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement