I slutet på kapitel 7 sidan 81 i boken "Tears Klippa" (bok 6), så stöter Rand på en kvinna och elva män, hur visste han att de var mörkervänner?
Kvinnan kunde leda kraften, och var kanske Svarta Ajah, eftersom han tänkte att "hon var farligast av dem".
Skulle Rand hugga huvudet av en kvinna för att han TROR att hon är mörkvän?! Näe, han måste haft någon form av bevis...
Julle (no login)
hmm
November 17 2002, 7:37 PM
har läst det stycket nu flera gånger o jag måste säga att jag är förvirrad. Det verkar som om han handlar rent på måfå men jag antar att han kände av att hon använde kraften eller nått liknande. men jag är inte säker eftersom jag inte minns hur det är med killar o tjejer o kraften o sådär. men jag tror att han kan märka om hon hade nått fuffens för sig.
eller så var han bara knäpp
Chrille (no login)
Kanske...
November 17 2002, 9:22 PM
Det står i några böcker senare att han kan känna när någon kvinna leder kraften, han får gåshud eller något liknande. Vet inte när han upptäcker att han kan förnimma när någon leder saidar, men är nästan helt säker på att han inte visste det då.
Jaja... det står väl i någon bok senare hur han visste det, han var på väg att avslöja det när han tänkte på alla kvinnor som hade dött för han, men när han kom fram till henne kom eller sa någon något så han blev avbruten i sina tankar =/
Antingen står det i de tre senaste böckerna (som jag inte har läst) eller i någon kommande bok.
nova (no login)
manlig intuition???!!! *sätter i halsen*
November 18 2002, 8:08 PM
host.. host ... host...
Julle (no login)
lika verklig som den kvinnliga =) ..(NT)
November 19 2002, 8:47 AM
nova (no login)
hoho... in your dreams
November 19 2002, 2:03 PM
ha! säg ett exempel där manlig intuition löst situationen... och jag tror dig... kasnke.
p (no login)
robban tabbade sig..
November 19 2002, 2:19 PM
Förstår inte alls vad Jordan sysslade med under det stycket. Aldrig att Rand skulle ha dödat den kvinnan så lättvindigt!
Robert hade väl inte kommit på att Rand skulle bli stenhård senare i serien, och att hans fjollande med kvinnor skulle bli anledningen till det.
Visserligen har Rand ångrat att han dödat henne ett flertal ggr, men det luktar efterhandskonstruktion lång väg...
Julle (no login)
säg ett där kvinnlig intution löst problemet..
November 19 2002, 5:13 PM
just de! tji fick du!
nova (no login)
enkelt.
November 19 2002, 6:27 PM
jag har redan mitt svar, men jag frågade först då får du svara först... om du kan... (hehehehehehe)
Paw (no login)
Vilket jävla båg!
November 19 2002, 7:58 PM
kvinnlig/manlig intution är bara en jävla massa båg.
Och kom fan inte och säg nåt annat. Det är ju rent ut sagt löjligt.
Aldrig i helvete att nån skulle kunna känna på sig att nåt är i görningen, pyttsan!
Aelindil (no login)
det där
November 19 2002, 8:56 PM
var dåligt nova hehehe som o säga till kompisen att man vet vad han gjorde i helgen. han säger: ja men säg det då. Jag säger: nä för då nitar du mig, men jag vet ungefär det scenariot.
Aelindil (no login)
du e lite arg av dig du. NT
November 19 2002, 9:10 PM
ska jag säga
nova (no login)
hihihihihi
November 20 2002, 11:20 AM
jamen, om jag säger mitt svar kasnke jag får ett slag så käken hoppar ur... det vet man ju aldrig. Känner att jag har lite brist på kvinnliga kompanjoner här så jag kasnke ska ta det lite lugnt... ifall det blir gängbråk och så menar jag
Chrille (no login)
Haha... snälla?
November 20 2002, 12:36 PM
Vet du svaret på min fråga? Någon som vet? =)
Letat frenetiskt efter svaret på internet, men hittar inget =/
Och det har nog inte med manlig/kvinnlig intution att göra =P
Julle (no login)
typ
November 20 2002, 4:48 PM
när en tjej frågat mig om jag tycker hon är fet o hon är fet o jag sagt "nej" för att det var nåt tjag kände på mig inners inne att om jag sagt ja så skulle jag fått spö =)
(no login)
Försöker...
November 20 2002, 8:04 PM
Håller på och läser om serien för tredje gången och läser just nu Drakens Flykt. Ska försöka vara extra uppmärksam och se om jag hittar någon förklaring till den brutala avrättningen. Om jag hittar nåt så skriver jag väl en rad, eller tre.
Chrille (no login)
Tack =)
November 22 2002, 9:31 AM
Ska också läsa om serien, ska bara hinna läsa klart hela en gång först =)
Dumma Jordan som ska vara så hemlighetsfull ibland =/
(no login)
Lews
November 22 2002, 1:14 PM
Kommer inte ihåg det stycket. Dödade alltså Rand kvinnan eller?
Hur som helst är det inte så konstigt att han kunde känna att hon ledde kraften. Det kan han ju göra nu. Lews T började påverka Rand lite i taget. Först omärkligt, sedan tydligare. Det brukar ju anses att det är därför Rand lär så fort.
Chrille (no login)
Rätta mig om jag har fel.
November 22 2002, 1:48 PM
Jag tror inte Rand visste om att Svarta Ajah fanns då, och även om han visste, hur visste han då att hon var en mörkervän?
Han vet inte vem det är, för i några böcker senare nämner han henne med hon som han inte visste namnet på.
Här är en beskrivning på henne när han möter henne:
"En av ryttarna var en kvinna, med gråsprängt hår och beslutsamt utseende. Hon var klädd i en enkel ylleklänning, men tyget var av bästa sort, och på bröstet hade hon en silverbrosch föreställande ett lejon. Förmodligen en handlerska; Rand hade sett kvinnor som liknade henne bland dem som kom till Tufloden för att köpa ull och tobak. En handlerska med sina vakter."
Alltså hade han inte sett henne tidigare, eftersom han förmodade att hon var en handlerska.
Rand kan inte döda Lanfear som han vet är en Mörkvän som dessutom försöker döda honom. Men en handlerska som är ute och åker med sina vakter är det inga problem att döda, lite mystiskt.
Det kan nog bäst förklaras genom att Rand är rätt galen under den tiden, han försöker ju döda Perrin, Egwene med flera, så att döda en kvinna han inte känner gör nog inte så mycket. Det är alla fall min teori
det finns 2 andra sätt att han kunde veta. om jag inte minns fel var det 2 gråmän med bland dom som han dödade han kan ju ha känt av dom, sen mins jag att morine sa att hon kan känna av vissa mörkvänner som har gått långt på den mörka stigen, så rand eller rösten i huvudet kan ju också ha den förmågan
This message has been edited by Darkmore on Jan 31, 2006 4:09 PM
om jag inte minns fel så höll dom väl på skickade massa drömmar o sådan skit till honom vid den tiden och folk som såg ut som hanns mor o vänner sådant kan ju ha spelat in oxå....
Skippa intuition (för tillfället, just nu har det nog inget med detta att göra)
February 1 2006, 8:01 PM
Här kommer min teori.
Läste precis stycket och det fanns bara en grå man med i sällskapet.
Rand hade lite förföljesemani på den tiden. Precis som ovanstående säger så försökte han döda Perrin , Egwene med flera.
Jag tror att genom sina drömmar, sin lite ostabila psykiska förmåga (vilket tydligen var till fördel) och erfarenheter gjorde att han fattade det beslutet.
Där står inget om att han fick gåshud och det var ett bra tag senare som han lärde sig att det betydde att en kvinna leder. Dessutom står det i en bok, när Moiraine, Lan, Loial, Perrin och Faile (som nyligen anslutit sig)att Moiraine och Lan inte kunde känna när en grå man var i närheten. På värdshuset som de satt på kunde Perrin lukta att något var fel och han såg en grupp män som kom. Efteråt frågade han Moiraine och Lan varför dom inte gjort något tidigare, eftersom Perrin var den enda som upptäckte dem, då svarade de att de bara kunde känna de som gått LÅNGT i skuggan.
Alltså är det ganka otroligt att Rand skulle känt av en grå man. Dessutom dödade han kvinnan först.
Lanfear har han inte dödat dels för att han känner att han behöver henne och att han kan utnyttja henne.
Det är bandet mellan en Aes Sedai och en hennes väktare som gör att de kan känna av mörkvänner (tror jag), alltså borde inte Rand kunna känna av dem, jag tror aldrig att det har nämts iaf.
tror bandet gör att väktarna också känner av mörkvänner, inte att det är själva bandet som är en mörkvän avsökare, dom som kan leda kraften har den förmågan naturligt
den ända som kan lukta sig till gråmän är perrin, i tears klippa hade bara rand tur när han upptäkte dom, tror stycker går någon så här, han står och pratar med landsfer han låter ögonen gå igenom rummet han ser massa saker som han räknar upp fönstret, stolar, bord, 2 grå män som går igenom rummet, lampan, sängen och så vidare sen går han igenom det han har sätt och märker att det är något fel med listan, kommer inte ihåg hur exakt det stycket låter men det är så han märker att det var gråmän på väg mot han, det som är lite kostigt med det stycket är att den förlorade inte visste att det var gråmän i rummet
This message has been edited by Darkmore on Mar 9, 2006 2:49 PM
jag kan oxå tänka mig att lanfear skulle testa rand och inte låtsas om gråmännen, om han inte skulle ha lagt märke till dom tror jag inte att gråmän är någon svår match för lanfear...
Current Topic - Hur visste Rand? (Tears Klippa, k.7 s.81)