Fint med folk som gillar sagan om drakens återkommst som jag
Jo jag undrar bara om det e nån utav er som håller med mig om att Tolkiens böcker igentligen inte e så satans bra och roliga att det bara för att han är kult som alla gillar honom så mycket.... jag tyckte att böckerna va seeeega och så bara sjöng dom hela tiden inte alls lika intressant och bra som sagan om drakens återkommst.
jaja ni får la Hoppa på mig och skälla på mig hur mycket ni vill nu men jag står fasst vid min åsigt :p
håller med dig de är inte så där ruskigt bra. men det är klart att de är bra men inte alls i samma klass som SoDå.. =)
Julle (no login)
jag ha5r sagt de förr o jag säger det igen
November 18 2002, 6:53 PM
TOLKIEN KNÄCKER ALLT!
WoT är som en lång såpopera som utspelar sig i fantasy miljö medans Ringen är mer om en dramaactionserie som utspelar sig i fantasy miljö.
Jämför typ Glamour med säg Arkiv X eller nått. WoT e skit jämfört me Ringen..
så de så
(no login)
medhåller
November 18 2002, 8:11 PM
Sagan om Drakens återkomst är oslagbar. Synd att man får vänta på de nya böckerna hela tiden bara. Annars har jag inget att klaga på. Älskar alla gåtor och mysterier som Jordan får oss att grubbla över.
Sagan om Ringen är också bra men där är det inte så många saker att grubbla över jämfört med Sagan om Drakens återkomst.
THE FUKK YOU MAN (no login)
Vafan gör du här inne då?
November 18 2002, 10:17 PM
kuk-unge
Vafan gör du här inne då?
November 18 2002, 10:25 PM
kuk-unge
joacqin (no login)
A song of ice and fire
November 18 2002, 11:33 PM
Knäcker alla andra serier helt otroligt hårt. Synd bara att de slutade översätta den till svenska så att alla som inte är förtjusta i att läsa på engelska bara har fått läsa första halvan av första boken. Stackars satar. Annars håller jag med bådas kritik till bägge serierna och om inte Jordan får till ett riktigt bra slut på WoT så håller hag nog ringen högre men lyftar Jordan till fornstora dagar så blir det WoT. Men som sagt George RR Martin är betydligt bättre än båda två.
Julle (no login)
haha
November 19 2002, 8:46 AM
tack! ännu en gång har detta forum berikats med en idiot. Jag gillar speciellt hur du utrycker att du bara yttrar din åsikt o sen när jag gör det svarar du med att kalla mig kuk-huve. Det får mig att veta att jag har rätt.
o vad jag gör här? Jo du vet liksom typ en sån här serie av böcker, har du lät en bok nån gång? o ja ba typ läser dem o så liksom o typ så jag ba tycker de är bra o sånt så jag ba vill typ liksom prata med andra som tycker de är bra o så för att vad heter det nu liksom kunna typ prata om dem o sådär..fattar du?
Vad gör du här?
Julle (no login)
förutsägelse
November 19 2002, 8:48 AM
Du kommer posta kanske två tre gånger till o bara skrika dumma saker o sen kommer du byta namn o skämmas.
nova (no login)
går inte att jämföra.
November 19 2002, 1:59 PM
hm.. vad menar du med att den första boken bara översattes till hälften till svenska? Jag har läst hela EoTW på svenska... eller menar du ice of fire böckerna? *förvirrad*
...och som jag alltid sagt och alltid kommer att säga; Jordan och Tolkien går inte att jämföra. Det är två helt olika fantasy genrer. Bara för att det är fantasy båda två behöver de inte vara jämförbara. Så det så.
joacqin (no login)
duh
November 19 2002, 3:27 PM
Givetvis menade jag A song of ice and fire. Man kan jämföra all literatur, bara för att de skulle vara olika genrer betyder det inte att man kan jämföra. Jag jämför Dickens med Dostoyeski och Remarque med Jordan. Tolkien skrev på många ställen rätt segt och hans karaktärer är rätt endimensionella och tråkiga, Jordan däremot har väldigt utbyggda karaktärer som man verkligen lär känna men har å andra siden inte riktigt det driv och han har rätt stora problem att komma till saken och drar ut på saker och ting i det oändliga. Det blir lite såpa över det som Julle sa. Men även solen har sina fläckar.
haha
November 19 2002, 6:06 PM
Jag har sett många inlägg och märker att du e den som alltid utalar dig mest.... försöker du vara i rampljuset eller vill du vara nån slags mister perfekt? Jo det e la ganska förutsägbart vad jag gör här inne eftersom du läste mitt första inlägg.
NEJ!!!!
November 19 2002, 6:10 PM
Jag har inte jämmfört Jordan och Tolkien..... Om ni läser första medelandet jag skikkade så sa jag bara att tolkien e överskattad.
En till sak som e tråkigt med tolkien e att några av hans karaktärer inte e påhittade som t ex: Alver
nova (no login)
men förstå...
November 19 2002, 6:38 PM
det går inte att jämföra dem. punkt slut.
det är som att jämföra (ursäkta exemplet) monet och ernst billgren. visst dem går att jämföra, men! det är inte rättvist. Tillslut är det ändå din personliga smak som avgör (hur du blivit påverkad av samhället och vilken sort av samhälle osv ) och vi tycker alla om olika saker så varför ens... ens... alltså, det går inte att jämföra rättvist.
Men det är enligt min ringa mening förståss...
Paw (no login)
Öh, hur menar du nu?
November 19 2002, 7:54 PM
Är det tråkigt att Tolkien använder sig av riktiga varelser? (Alver)?
ALVER FINNS INTE!
Antingen så skrev du utabara helvete fel eller så är du, ja, ni vet. Störd!
Till Nova: Så du menar att nu ska vi börja lägga tyngd på från vilken del av samhället en person som jämför olika författare kommer ifrån?
STÖRT
Aelindil (no login)
du e ju rent vreden
November 19 2002, 9:04 PM
Smaken är ju olika men du måste ju kunna förstå att Tolkiens verk har en så mycket högre och komplexare stämmning än WoT. Bakgrunden till allting i härskartriologin är nerskrivit. där finns sagor som bara näms i förbigående, som är ner skrivna i sin helhet. lika långa som en hel bok. Tolkien ligger över jordans utsmyckade halv plagiat av Tolkien. det tål inte att jämföras med WoT. Usch, säga nått sånt. darrar
Detta betyder inte att jag inte tycker om WoT nej den e ju kul. Fast den kunde ha slutat för fyra böcker sen. Medveten om att det kommer skapa lite diskussion men min starka åsikt är att WoT inte ens är i samma division som Tolkien. Tolkien står o små smilar i kommentator båset. Men jag kanske överdrev med plagiat.
Det Jordan har lyckats skapa är nått sådär nyskapande.
//Ael
Lews (no login)
Tolkien e bäst
November 19 2002, 10:04 PM
Håller med ovan Tolkien är bäst och Jordan är en blek kopia, men i brist på annat så är Jordan det bästa som finns att läsa nu. Den fukk mannen kan lägga ner sitt tjafs och dra från det här forumet.
Alver.....
November 19 2002, 10:46 PM
Alver va ett folkslag som bodde i norden före asatron. Och då menar jag inte alverna (fantasifigurerna under asatron). Alver va en blandning mellan vaner och hunner (tror jag). Men Men det fanns faktist ett folkslag som hette Alver som va lite udda andra folkslag i norden för längesedan.
skall jag dra från WoT forumet när jag skyddar woT????
November 19 2002, 10:48 PM
Eller kanske du som skall dra till ett tolkien forum.
Chrille (no login)
Ja du...
November 19 2002, 11:58 PM
Du borde kanske dra till en svensklektion innan du yttrar dig här? Hur har du överhuvud taget kunnat läsa någon bok och förstå vad det står i den?!
nova (no login)
neeejeeeee!!!
November 20 2002, 11:13 AM
det var absolut inte så jag menade... men.. äsch... ni förstår inte hur jag menar ändå. Men det var INTE så som du sa som jag menade, bara så ni vet.
Julle (no login)
precis!
November 20 2002, 4:49 PM
vad jag menade var att om ens andra inlägg är "kuk-huve" så är man en idiot och ska betraktas som en sådan.
och ja jag gillar rampljuset...de flesta kuk-uven gillar det..det är därför vi gillar att stå givakt så ofta vettu..
Julle (no login)
jösses
November 20 2002, 4:51 PM
Jag tror de alver som Tolkien snackar om inte är de som du pratar om. För så vitt jag vet så har det inte bott några odödliga varelser med spetsiga öron i norden...nånsin
Kuk-huve (fd Julle) (no login)
jupp
November 20 2002, 4:52 PM
du ba kommer hit o förolämpar folk med andra åsikter än du själv..fascist!
Kuk-huvet (no login)
*ollar THE FUKK YOU MAN* (nt)
November 20 2002, 4:56 PM
to teh maxor!
Lews (no login)
fukkpukluksuk
November 20 2002, 8:05 PM
innan du yttrar dig kan läsa på dig i ämnet så du inte svamlar, så gör det bästa och gå innan det blir värre.kukhuvu
Aelindil (no login)
Jag tror.
November 20 2002, 10:39 PM
att Julle är ganska lagom på läst inom detta. han e inte den som e bakom flötet när det gäller fantasy. trots sina smått dåraktiga inlägg ibland.
Lews (no login)
Sa det till????
November 21 2002, 6:06 PM
Jag sa det till fukkmannen inte till julle. han vet vad han pratar om ,ibland
Kuk-huvet (no login)
word. (nt)
November 21 2002, 7:05 PM
(no login)
Tolkien bra - Jordan bäst
November 22 2002, 1:11 PM
ler
Jodå, jag tycker att Wot-serien är bättre än Sagan om Ringen trilogin. Men, det betyder ju inte att Jordan slår Tolkien angående själva skapandet av världen, bakgrundsarbetet alltså.
Jordan beskriver så otroligt mycket mer och mer detaljerat. För mycket tycker somliga - vi andra bara njuter.
MEN de spelar inte i samma division. För om Tolkien hade gjort Sagan om Ringen som 12 tjocka böcker hade ingen vetat vem han var idag. Tolkien är totalt (nästan åtminstone, jag är inte helt påläst) okänd för det han skrev före trilogin. Tolkien gjorde det enda rätta. Han skrev en bok anpassad efter den tid han levde i. Folk var inte mogna för ett 12-volymers verk. Då hade ingen läst mer än en bok. Och då kanske Tolkien bara gett ut första fjärdedelen av serien.
Idag är tiden en annan och det dräller av Fantasyfans. 800 sidor? Vadå, det är väl lugnt, bara man inte somnar för då vaknar man när man får den i skallen.
Så Jordan kan skriva hur mycket som helst. Däremot kommer Jordan knappast att skriva något liknande Silmariljon.
Chrille (no login)
David Eddings
November 22 2002, 2:01 PM
David Eddings skriver mycket bra böcker också, och många. Sagan om Belgarion är på en fem, sex böcker (,kommer inte ihåg exakt, länge sen jag läste den), plus att han har skrivit flera andra böcker om andra huvudpersoner i sagan, så att man förstår deras historia också. Det är som Robert Jordans lilla berättelse om Lan och Moiraine på 80 sidor.
Tolkien, Eddings och Jordan är de tre bästa fantasyförfattarna, och det är svårt att säga vem som är bäst... Just nu är Jordan bäst, eftersom jag läser hans böcker nu =)
leviathan (no login)
Necronmicon
November 22 2002, 7:44 PM
Necronomicon e också en bra.
nån som läst den?
Kuk-huvet (no login)
gah!
November 22 2002, 7:50 PM
Att ens nämna eddings i samma mening som Toliken och Jordan borde vara straffbart!
Eddings skriver böcker som passar mellanstadiebarn som gillar blod..våld våld och våld är vad eddings koncentrerar sig på. Plus att hans käraktärer alltid är helt perfekta, jag menar...alla är fan gudar typ och hur ska nån kunna slåss mot en sån? ne just de..usch på eddings
Chrille (no login)
Hehe...
November 22 2002, 9:07 PM
Du har nog rätt, jag var nog ett litet barn när jag läste hans böcker =)
Sang-drax (no login)
Tolkien inget för naturvetare
November 23 2002, 11:05 PM
Som humanist tycker jag att Tolkiens böcker är bra, de ligger språkligt på en mycket hög och bra nivå.
Men för den naturvetare jag i grund och botten är, ter sig den knapphändiga logik och högst sporadiska händelseutveckling som Tolkien presenterar aningen otillräcklig.
Tolkien var professor i utdöda språk.
Jordan är fysiker.
Det återspeglas i högsta grad i deras verk.
Julle (no login)
precis
November 23 2002, 11:42 PM
Tolkien har massa känsla ovs ovs...Jordan är en kall lirare som använder formler för att beskriva hur bitchig nynaeve ska vara mot alla som har rätt.
*är teoretisk fysiker*
Aelindil (no login)
Belgarath köret e som harry potter.
November 24 2002, 2:15 PM
något man läser i yttersta nödfall.. och knappt då.
Paw (no login)
Slutsats: Jordan äger :)
November 24 2002, 2:32 PM
Jordan har lagt upp precis hur allt ska fungera i hans värld, Tolkien har den där otrevliga skapelse berättelse stuket där nån sjunger en liten visa så dyker en värld upp. Blä.
Julle (no login)
joo...men
November 24 2002, 5:16 PM
Jordans värld är så uträknad att han antagligen har ett dataprogram som skiver skiten åt honom...noll känsla...fortfarande bra dock
nova (no login)
håller med
November 24 2002, 7:36 PM
det är nästan som själva fantasy känslan har försvunnit för jordan. det ska vara mystiskt och ologiskt för att bli en bra saga. Jordan är på väg att spåra ur fantasy genren med sitt logiska tänkande... herregud. var har alla gjort av sin fantasi? det är ju svintråkigt att få allt framlagt framför sig, att någon säger "så här är det." då försvinner allt på en gång.
Julle aka Kuk-huve (no login)
word. (nt)
November 24 2002, 9:17 PM
Sang-drax (no login)
Slutsats:
November 24 2002, 11:33 PM
En bra fantasyvärld är en värld man kan leva sig in in i. Den ska verklig.
Jordans böcker är helt enkelt för bra fantasy. De har övergått till en slags realism istället.
Man kan nog säga att de båda verken är som yin och yang. Ibland känner man för en historia där man som människa kan leva 400 år om man bara "är av det rena och oblandade blodet", vid andra tillfällen är det en mer förutsägbar värld som gäller.
Anonymous (no login)
Håller inte med.
November 25 2002, 6:25 PM
Visst, Jordan har en väldigt detaljerad värld. Och? Det tycker jag bara är förbannat bra!
Och det där om att man får allt lagt framför sig... Då vill jag fråga dig Nova (var du som skrev det om jag inte minns fel): Vet DU vem som mördade Asmodean?
INTE!? Fan vad konstigt... och Jordan som gör lägger allt framför oss, jätte konstigt.
Det är Handlingen som ska vara sådan att man inte kan räkna ut vad som ska hända osv, och det har Jordan lyckats med. Och hur själva världen ska se ut ska vara så detaljerad den bara kan bli, åtminstone i Jordans fall eftersom plots och annat är så komplicerade att man BEHÖVER veta hur saker och ting fungerar. Jordan har lyckats med allt detta.
Och det är därför Böckerna är de som diskuteras allra mest av alla fantasy böcker som finns, visst tolkien forum finns också, men där handlar det inte om samma sak.
Jordan äger inom fantasy, så är det bara.
George RR Martin kommer tvåa, tolkien får nöja sig med tredje placering. Jag bryr mig inte alls hur mycket arbete han lagt ned på sina böcker, vad jag bryr mig om är handling, och handlingen förtjänar bara en tredjeplats.
Kuk-huvet (no login)
Asmo
November 25 2002, 7:39 PM
enligt Jordan ska det vara helt självklart vem som dödade Asmo..han har sagt att folk har luskat ut saker som han försökt dölja medans det som han anser vara helt klart fattar ingen...
det var Graendal föresten...som dödade Asmo..
du verkar agressiv..ta ett kallt bad
KOL (no login)
DUMMA *****
November 25 2002, 9:38 PM
Hans källor om alver är helt idiotiskt, saknar helt vetenskaplig grund och är en myt. Hunnerna kom till europa för 1700 år sen och för så kort tid sedan har man faktiskt kontroll över histrien.
Julle (no login)
och?
November 26 2002, 4:33 PM
De alver Tolkien skriver om är inte samma jävla nördar som levde här förut!
Tolkiens alver = fantasifigurer
Dina alver = riktiga typer
Dina alver ÄR INTE Tolkiens alver!
Ska du börja klaga på orcerna oxå? eller varför inte hoberna? gandalf? ingen av dem finns på riktigt!..fan!..nästan som om Tolkien hittat på allt! Tur att Jordan inte hittat på nånting då..allt i Jordans värld är äkta. Jag brukar tex jämt slåss med Trollocker och använda kraften. Typ när jag värmer mitt kaffe </sarkasm>
Sang-drax (no login)
Humm?
November 26 2002, 5:38 PM
Du missförstod mig på 1*10^6 punkter.
Dock är Asmodean fallet löst. Det är Graendal som är den skyldiga, end of transmission.