Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Olver

February 24 2003 at 10:03 PM
  (Login Mikkamel)

-
Jag är helt ny här och har inte orkat bläddra igenom alla sidor med inlägg, så det är mycket möjligt att frågan redan har tagits upp, plockats isär i små bytar, analyserats från alla tänk bara vinklar och skruvats ihop till ett intakt mysterium igen.
Jag tar upp den iallafall.

Jag läste just om större delen av böckerna och började fundera över om inte Olver måste vara Gaidal Cain återfödd.

Detta grundar jag på:

1. Birgitte säger i drömvärlden att Gaidal Cain har spunnits ut i den riktiga världen igen, men på grund av osäkra tidsförhållanden kan han redan vara flera år gammal.

2. Olver är ful som stryk, om jag inte minns fel har han dessutom precis samma hiskerliga drag som Gaidal Cain.

3. Birgitte älskar Olver från första ögonkastet och verkar mer eller mindra knuten till honom.

Jag kanske missade någonting nu, men de tre påståendena borde duga för diskussion.

Respond to this message   
AuthorReply
Alex
(Login DenomtaladeAlex)

Oja!

February 24 2003, 10:28 PM 

en diskussion har nog precis tagit sin börja. förresten: välkommen till forumet. du kommer snart märka att detta är en udda plats.

själv måste jag säga att jag inte har läst de senaste delarna. jag ska faktiskt bara börja på nio månarnas dotter. så jag har ingen aning om det framgår i senare böcker. så alltså:

jag tycker att din teori är lysande. jag har själv funderat över Gaidals roll i historien men aldrig dragit en sådan koppling. det blir intressant att se.

(Login Mikkamel)

Blandade nog ihop lite...

February 25 2003, 1:48 PM 

Jag ser fram emot att lägga märke till hur udda den är...

Men för att återgå till Olver så är jag inte riktigt säker på den sista punkten, jag har för mig att Olver hatar Birgitte från början, vilket ändå stöder teorin eftersom Birgittes och Gaidal Cains förhållande nästan alltid börjar med att minst en av dem avskyr den andra.

Alex
(Login DenomtaladeAlex)

jo...

February 25 2003, 3:10 PM 

...för alla vet väl att i sagor brukar kärleken vara svår. men jag ser inget ljus för att Olver någonsin under berättelsen kommer vara förmögen att svinga ens ett enda svärd. är inte han väldigt ung och visst känns det som om historien kommer hinna ta slut innan han ens årkar lyfta en brödkniv?

(Login Skwarski)

Olver

February 25 2003, 7:20 PM 

kan vara så som du säger fast enligt mig har det aldrig stämmt riktigt tidsmässigt. Om inte Olver när han sover kan ta sig till drömvärlden o där åter BLI den gamle Gaidal och se ut som Gaidal osv osv.

Fast antagligen är han Gaidal ja...

Alex
(Login DenomtaladeAlex)

aah

February 25 2003, 7:28 PM 

när du säger att det inte klaffar tidsmässigt, menar du att han är för gammal för att vara den Gaidal som Nynaeve ser i drömvärlden? tiden i den världen är ju över huvud taget inte ens synkroniserad med den vakna. och birgitte säger ju i det kapitel där man får reda på att gaidal blivit utspunnen att han förmodligen är en liten bebis ELLER en ung pojke. jag har för mig det. hon kan också ha sagt det när hon själv blivit utsliten i väven igen.

Aelindil
(Login _Aelindil_)

vill inte låta jobbig

February 25 2003, 9:27 PM 

men jag trodde faktsikt att de nästintill nämnde i boken att det var olver. kass ifall de inte e så. hatar o ha fel. det e därför jag oftast bara debatterar med elva åringar..

Julle
(Login Skwarski)

typ

February 25 2003, 10:00 PM 

jag tycker det är fel att Olver kan vara såpass gammal som han är och ändå vara Gaidal. För det har inte gått det antal år som Olver är sen Nyn träffade Gaidal. För om det ska stämma så måste Gaidal har blivit utslängd däifrån redan innan Rand o gänget lämnade Tufloden.

men det är väl bara jag som försöker var alogiskt när det inte går. Olver är med stor sannolikhet Gaidal men Jordan gjorde det på ett fult sätt som inte verkar rätt på nått sätt.

(Login Mikkamel)

Saken är den...

February 28 2003, 9:57 PM 

Saken är den att Birgitte nämner att tiden inte flyter i takt mellan de två världarna, hon nämner att Gaidal Kain kan vara en ung pojke. Skulle Rober Jordan ha stoppat in den överflödiga informationen om han inte verkligen vore just en ung pojke?

I vilket fall som helst ska Birgitte följa sitt öde och bli upp över öronen förälskad i Olver, annars blir jag tjurig...
Vi har ju redan fått se antydningar till lesbiska karaktärer, våldtäkt och vid olika tillfällen som avfärdades som tortyr utövades faktiskt magisk BDSM... Jag vill ha en pedofil också!

Julle
(Login Skwarski)

jaaa

February 28 2003, 10:12 PM 

han Jordan e en snuskig jävel..

och jag står fast vid att han skötte hela tidsgrejen fult

Julle
(Login Skwarski)

menar att

February 28 2003, 10:14 PM 

det är helt ok att det kan gå et dygn i drömvärlden men bara en timme i verkliga världen men jag tycker det är fult o dumt att det kan tydligen vara tvärtom. Att man är i drömvärlden nån timme fast det på jorden gått flera dagar.

Alex
(Login DenomtaladeAlex)

men julle...

March 1 2003, 4:29 PM 

de säger ju faktiskt i boken att det fungerar så. antingen är det de visa eller någon annan drömmvandrerska. men någon säger i varje fall att tiden antingen kan gå snabbare eller långsammare i drömmvärlden än i rand-land.

Nattens Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Lite om drömvärldens tid

March 1 2003, 4:58 PM 

För det första finns det olika uppgifter i BÖCKERNA om hur tidskonstighetrna fungerar. Någonstans tror jag att Egwene tänker att man kan vara i drömvärlden en timme fast det bara gått tio minuter i den vakna och att det ät tur att det inte är tvärtom för då kunde man svälta ihjäl.
Men på annat ställe (minns inte var) Sägs just att tiden kan variera åt båda hållen.
Men ifråga om Olver: Tiden går definitivt olika fort i Drömvärlden och den verkliga en verkar ändå existera "Parallellt" eller "Samtidigt" eller vad man ska kalla det.
Om Gaidal skulle kunna vara ute flera år "före" han har dragits ur drömmen så kunde man ju tex prata med en person som drömvandrar just då i drömmen men varit död i ett år i den vanliga!

Current Topic - Olver  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement