Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Asmodeans död

March 3 2003 at 11:00 PM
Mats  (Login Taim)

-
Jag såg att Graendal var starkt misstänkt. Hon är med på min misstänkta-lista, men jag har inte kunnat komma fram till att det verkligen är hon.

Är det någon som har någon bra teori?

Jag har en annan liten teori: att det är Moridin som kommit för att plocka bort Asmodean ur leken. Med lite hjälp av den sanna kraften ändrar han utseendet så han ser ut som Ishamael gjorde, så att Asmodean ska veta vem det är som dödar honom. "Du? Nej!" Där kan man snacka om överraskningsmoment.
Och med den sanna kraften kan Moridin obemärkt röra sig som "the wanderer" i palatset utan att vare sig Rand eller de Visa, Aviendha m fl ska känna saidin/saidar.

Men å andra sidan kände Asmodean rysningar strax innan han dör, så det kan ju vara en kvinnlig forsaken också... Är det någon som vet om det går att märka när den sanna kraften används?

Respond to this message   
AuthorReply
Julle
(Login Skwarski)

Moridin

March 4 2003, 6:50 PM 

varför skulle han vilja bli igenkänd innan han dödade Asmo?

Tänke rman riktigt noga inser man att det kan i princip bar aha varit Sammael eller Graendal. Och det mesta tyder på Graendal.

-Tini-
(Login -Tini-)

Vilken bok..

March 5 2003, 2:07 AM 

.. och vilket kap. är det asmo dör?

(Login Mikkamel)

Skulle gissa på...

March 5 2003, 4:17 PM 

Skulle gissa på Moridin eller Isam.
Moridin skulle nog inte göra sig besvär med att bli igenkänd, däremot skulle Asmodean säkert känna igen Isam och antagligen omedelbart inse varför han var där. Det finns naturligtvis problem med båda teorierna...

Julle
(Login Skwarski)

Nej

March 5 2003, 6:08 PM 

Asmo skulle inte känna igen Isam. Varför skulle han göra det?

Moridin skulle inte tagit sig an det själv eftersom han är den som styr och ställer. Det kan ha varit han som beordrat mordet men jag är tveksam att han skulle gjort jobbet själv.

Graendal gjorde det

Mats
(Login Taim)

Kanske?

March 7 2003, 7:49 PM 

OM Moridin är Mazrim Taim så har ju Moridin en bra anledning att göra sig av med Asmodean.
Risken att Asmodean skulle känna igen Taim som Ishamael pånyttfödd kanske är för stor.

Och när Asmodean dödades kan han kanske ha sett saa i Moridins ögon och förstått att det var Ishamael pånyttfödd, "Du? Nej!"

Jag tror att Graendal förmodligen är för feg för att våga sig allt för nära Rand. Hon har ju sagt till Sammael att det sista hon vill är att ha Rand efter sig. Då skulle hon fly från sitt palats och sina små och stora spel, och hitta ett nytt gömställe. Hon tänker inte riskera att hamna på samma lista som de döda förlorade.

Julle
(Login Skwarski)

Graendal

March 7 2003, 10:34 PM 

hon var på plats när Rand dödade Rhavin och hon kanske gömde sig efteråt o så kom Asmo o öppnade dörren där hon satt o tryckte och då sa han "Du?" och sen såg han att hon precis skulle wasta honom för hon fick panik att Rand skulle komma ovs ovs så då dödade hon honom.

Man skulle inte känna igen Moridion på hans ögon eftersom hans ögon och Ishammaels ögon inte är lika. Moridion har svarta grejer som flyter runt i hans ögon och dessutom så har han en NY kropp som intehar nått med Ishy att göra

Mats
(Login Taim)

Saa

March 8 2003, 2:37 PM 

Jag tänkte bara att Ishamael kanske också använde den sanna kraften i Age of Legends, och hade saa i ögonen då med.
Och genom att vara Ba'alzamon så har han döljt ögonen för oss till slutet av Tears Klippa. När han dog, så var det tomma hålor där hans ögon skulle varit. Kanske det är resultatet av för mycket användande av den sanna kraften (bara spekulationer).

This message has been edited by Taim on Mar 8, 2003 4:04 PM

(Login HerrOrangeTulpan)

Inte Moridin

March 21 2003, 8:26 PM 

Det är absolut inte Moridin, för Jordan har själv sagt att man skulle kunna lista ut det på de 5 första böckerna (10 första på svenska dårå...). Och Moridin kliver ju inte in i serien förrän efter bok 5 (erhm... bok 10).

===========================
Må du alltid finna vatten och skugga,

Herr Orange Tulpan,
The One and Only

===========================
Må du alltid finna vatten och skugga,

Herr Orange Tulpan,
The One and Only

This message has been edited by HerrOrangeTulpan on Mar 21, 2003 8:38 PM

Mats
(Login Taim)

Nej, det är nog ...

March 21 2003, 10:44 PM 

Revan i väggen (som är blankare än någon kunnat polera fram på hundra år) som Asmodean upptäcker, men inte lägger nån större tanke på, skulle kunna vara från en portöppning.

Förstrött, men med en RYSNING, öppnar Asmodean en dörr eller nåt liknande. En rysning kan ju betyda en kvinnlig forsaken som håller saidar på andra sidan dörren. Och Aviendha och de Visa är förmodligen för långt bort för att känna den lilla mängd saidar som "den försiktiga kvinnan" använder när hon dödar Asmodean.

Jag har räknat bort Lanfear, Moghedien och Semirhage pga Lanfear och Mogh var fångade (av finnarna resp. Nynaeve) och Semirhage därför att hon grubblade över vart Asmodean kan ha tagit vägen. Det borde hon veta om hon dödat honom.
Kvar är Graendal och Mesaana.

Graendal har varit i Shayol Ghul och den Svarte hade sagt något om Nae'blis.

Mesaana har varit i Shayol Ghul, men inte fått nån kontakt med den Svarte. Det enda hon fick ut av den resan var att upptäcka en stor myrddraal.

När Demandred var i Shayol Ghul, blev han förvånad över att den Svarte visste mer om Asmodeans död än Demandred själv.

Alltså har Graendal berättat om Asmodeans död, inte Mesaana.

Graendal did it!

Julle
(Login Skwarski)

WÖRD

March 22 2003, 1:01 PM 

Mats
(Login Taim)

He he

March 23 2003, 3:45 PM 

Då har man fått en stämpel...

Det ligger nog nåt i det. Har haft svårt att slita mig från denna serie.

(Login Jiarmai)

Öh du, julle..

March 24 2003, 12:51 PM 

WÖRD= WOT nörd?
WÖRD= WOT word?
eller både och?

(Login Nattens_Dotter)

Revan i väggen

March 28 2003, 5:51 PM 

Ursäkta men den frampolerade glansen kom sig av den lanseld som både Rand och Ravin använde under striden.

Julle
(Login Skwarski)

wörd.

March 28 2003, 6:41 PM 

wörd = försvenskning av det engelska utrycket "word" som används för att visa att man håller med någon.

Mats
(Login Taim)

Lanseld?

March 28 2003, 9:52 PM 

Jag tycker en portöppning skulle kunna vara en bra förklaring till revan i väggen. Det blir ju alltid en skarp yta där portöppningar öppnas. En snittyta som är finare än någon kan polera fram.
Lanseld... blir det inte mer förstörelse av sådant?

Jaså Wörd behövde inte betyda Wot nörd? Än finns det hopp...

Alex
(Login DenomtaladeAlex)

nupp

March 29 2003, 4:46 PM 

lanseld skapar perfekt utskurna hål där de drar fram. ungefär lika väl utmejslade som revorna efter portöppningar.

Mats
(Login Taim)

En lång reva...

March 29 2003, 7:10 PM 

"En lång reva löpte genom väggen framför honom. Han visste vad det var som skapade en sådan vass kant och denna isblanka yta, slätare en någon skulle ha kunnat polera fram på hundra år".

Lanseld. Där lanseld träffar upphör målet att existera. Väggen, där lanselden träffar, upphör att existera.
Dvs två hål i väggen (Rand och Rahvins).

En lång reva låter mer som en portöppning än en rest av lanseld, tycker jag.

(Login _Aelindil_)

men..

March 29 2003, 7:53 PM 

det behöver ju inte bara bli hål. Balefire:rn (usch vilken försvenskning) kan ju ha träffat från sidan på nått sätt

------------------------------------
Bombs Over Baghdad

Alex
(Login DenomtaladeAlex)

Re: Asmodeans död

March 29 2003, 7:58 PM 

eller så skar någon igenom väggen som med en kniv. det kan man ju göra med balefire. rand gör väl så mot darkhaundarna i aielöknen vad jag minns.

This message has been edited by DenomtaladeAlex on Mar 29, 2003 8:00 PM

(Login _Aelindil_)

jo..

March 29 2003, 9:32 PM 

så kan det oxå ha gått till. finns väl mer bevis för det när nynaeve slåss mot mogheiden, då använder hon balefire om jag inte minns fel och det näms (har jag för mig) att de vid ett tillfällr skär i väggen med balefire´rn

Bombs Over Baghdad

Nyn
(Login Ewin)

hrmgh

March 29 2003, 10:02 PM 

det här med att Moridin inte skulle göra sig besvär med att kännas igen eller göra saker själv och så, jag tror att man måste fundera lite extra på det... (nu är mitt ord inte tillförlitligt, för jag har inte läst nåt ur RJ:S serie på evigheter.) men Moridin är ju galen, eller hur? kanske inte som Padan Fain, men det finns olika sortes galenskap.
och om han är galen kan han mycket väl ha tagit sig vilken skepnad som helst bara för att få se Asmodeans ansiktuttryck. och rysningen ni snackar om - rädsla?

This message has been edited by Ewin on Mar 29, 2003 10:03 PM

Alex
(Login DenomtaladeAlex)

kan mycket väl vara rädsla

March 29 2003, 10:15 PM 

men jag tror inte att RJ skulle skriva det om det inte var viktigt. dessutom så är det kanske långsökt att moridin skulle anta en annan skepnad bara för att skoja med asmo. visst; om man är galen så gör man säkert sådana saker, men RJ vill nog inte förvirra så överdrivet mycket. (Spoiler-->)men om moridin är ishamael och hade den skepnaden vid dådet skulle nog asmo bli förvånad.

Mats
(Login Taim)

Ok! Kan vara vilket som...

March 30 2003, 4:27 PM 

Men jag tror det var rester av en nyligen använd portöppning i alla fall.

Mer teorier: Demandred?

Motivet: För att inte riskera att Asmodean ska avslöja Demandreds proxy Mazrim Taim för Rand. Sammael nämnde nåt om att Demandred gillar att använda proxies/kopior som gör hans arbete.

Plus är att Demandred nämnt att han använt den sanna kraften en gång, men bara i yttersta nödfall. För långvarigt användande av den sanna kraften slutar inte så bra...
Kanske denna gång var för att öppna en portöppning till Caemlyn, och döda Asmodean, för att sedan kunna skicka Mazrim Taim till Rands amnesti utan risk för Asmodeans inblandande.

Det som talar emot är att Demandred var förvånad över att den Svarte visste mer om Asmodeans död än han själv. Men om han var Asmodeans mördare, så förstår jag om han blir förvånad över att den Svarte redan visste om det.

Nyn
(Login Ewin)

Eller, Alex,

March 31 2003, 3:12 PM 

så retas RJ. Han kanske insett hur mycket snack det blir om varje liten detalj.

(Login Skwarski)

March 31 2003, 5:57 PM 

RJ har själv sagt att man ska kunna lista ut vem det var precis efter att man läst kapitlet där han dör. Moridin/Ishamael är inte med där. Graendal är i närheten. Rahvin är död.

Graendal did it!

Nattens Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Revan är efter LANSELD

March 31 2003, 9:36 PM 

Tänk efter. För det första är det en LÅNG reva.
Svårt att göra långa portöppningar.
För det andra:
"Han visste vad som skapade en sådan vass kant och denna isblanka yta,slätre än någon kunnat polera fram på hundra år. Försrött -men med en rysning- undrade han on han blivit en ny man genom att återfödas på detta vis."

OBS att han blivit "återfödd" genom att Rand brände bort Ravins handligar från väven så att bla Asmo, Mat och Aviendha blev levande igen.
Han skulle knappast tänka så om revan inte var gjord av lanseld.

Mats
(Login Taim)

Eller kanske efter en portöppning...

March 31 2003, 10:09 PM 

En lång reva...
Lanselden (från Rahvin och Rand innan de försvann till TAR) var väl tjocka som mansarmar.
En lång reva, tjock som en mansarm...? Kanske om lanselden "touchade" väggen lite grann bara.

Men bara för Asmodean blev av med odödligheten, pga Rands lanseld på Rahvin, behöver det ju inte betyda att det var därför Asmodean upptäckte revan. Intressant tanke/koppling, men inget bevis på lanseld.

Asmodean kände ju hur tiden drog i honom mot en grav han aldrig trodde skulle komma, eller nåt sånt. Kanske tiden kom ifatt honom sakta men säkert för att sedan efter dörröppningen, mot köksregionen som han sökte, vips ta igen över 3000 år på en gång...(hehe)

Julle
(Login Skwarski)

Nattens Dotter

March 31 2003, 10:11 PM 

du har rätt

Alex
(Login DenomtaladeAlex)

April 1 2003, 4:15 PM 

nattens dotter: helt sant!
Nynaeve: som om någon i världen skulle disskutera fantasy. hah!

(Login Nattens_Dotter)

April 8 2003, 10:27 PM 

Asmodean blir INTE av med odödligheten pga av "återfödelsen", den blir han av med när Rand skär av DO:s "svarta trådar" från Asmo i Rhuidean.

Och NÅGONSTANS måste ju lanselden "toucha", för den har ju en "kant" när man använder den.

Mats
(Login Taim)

En annan åsikt...

April 9 2003, 7:09 PM 

Jag tror att Asmodean blev av med "odödligheten" när Rahvins blixtar dödade honom. Rands lanseld tog tillbaka Asmodean till livet, men inte odödligheten.

Kanske DO:s svarta band kan vara "odödligheten" också, men i första hand tror jag det är för att skydda de manliga Förlorade från smittan i saidin.

Och jag tror RJ avslöjade en liten sak där, att lanseld bara tar tillbaka en till livet, men man får inte med sig allt om man säger så.

Kan nåt liknande hänt med Mat och Aviendha? Att de kommit tillbaka till livet, men "tappat" något som de tidigare hade. Varför var det annars så viktigt för finnarna att berätta för Mat att han ska dö och leva igen? En av tre svar, och just denna sak fick han reda på.

Om jag inte minns helt fel, så skulle väl Aviendha få fyra barn med Rand, barnen skulle vara friska, men ändå skulle det vara nåt konstigt med dem. Kan hon också "förlorat" nåt när hon var död (innan återförelsen) som kommer att påverka hennes barn?

(Login Jiarmai)

Nja..

April 10 2003, 9:45 AM 

Jag håller nog med NattDotttern på det där. Det är bara DO som kan göra ngn odödlig. Likaså är det fakta att DO skyddar mot smittan. De är två separata ting. Vi vet att rand kan se dessa trådar hos De Utvalda, men det finns inga sådana tecken hos Asha'man som bytt sida. Alltså kan de inte ha något med smittan och göra. Det förutssätter i och för sig att Asha'mans första önskan vid sidbyte är att bli skyddad från smittan (vilket är högst troligt) Att Asmo ska ha blivit återfödd (till ljuset) är hans egen inre önskan som vi får ta del av innan han dör ("YOU, NO!" PoVen). Lanseld är ju förklarad att påverka tiden. Inget annat.

apmannen
(Login apmannen)

Ang. Lanseld

April 10 2003, 4:12 PM 

Tror du (Mats?) har missuppfattat en sak. När Rand "Lanselda" Rahvin tog det bort Rahvins tråd ur Väven en viss tid tillbaka + alla hans handlingar. Rahvin fanns alltså inte när Asmodean "dog" första gången.

Med andra ord så dog aldrig Asmodean överhuvudtaget.

puh blir lite krångligt...

För övrigt tror jag Graendal var den som dödade honom sedan.

Mats
(Login Taim)

Ja, det är ju sant...

April 10 2003, 7:00 PM 

Asmodean, Mat och Aviendha har ju aldrig blivit dödade, när Rahvin's handlingar en tid tillbaka brändes bort från väven.

Men förstå mig rätt nu. De tre var ju döda fram till Rahvin dödades med lanseld. Och då försvann Rahvins handlingar och vips så levde de tre igen, men tiden hade ju flutit på ändå i den verkliga världen.
Så mellan Asmo, Mat och Aviendhas "död" och "pånyttfödelse" så har de tre ingen historia i den verkliga världen. De har ju varit borta en tidsperiod, men de har aldrig blivit dödade.
Och just när Rahvins handlingar bränns bort och väven kastar ut de tre igen, kan de inte "tappat" nåt då? Exempelvis Asmodeans odödlighet.

Och hur menade annars finnarna med att Mat ska dö och leva igen? Då har väl Mat inte varit död ännu.

Och så funderar jag också över varför Asmodean går och tänker på att odödligheten är borta precis innan han lönnmördas, hur han känner hur tiden drar i honom. Varför har han inte funderat på det sen första början han blev av med DO:s svarta band.

Julle
(Login Skwarski)

hmmm

April 10 2003, 7:23 PM 

vare inte Rand som gjorde att Asmo inte längre var odödlig? När han klippte av det där svarta bandet? Eller är jag helt ute o cycklar

Jiarmai
(Login Jiarmai)

Me a WoT-nörd..

April 11 2003, 5:57 PM 

Asmo kan väl ha fundrat över sin dödlighet hur möe som helst efter sin "konvertering". Men det fanns ju ingen orsak till att ta med det i storyn, för vem bryr sig om en tafflig forsakens nyfunna ångest. Jag tror inte han hade ngn annan PoV än den där han dör.
Det finns inga garantier för att Mat's återuppståndelse var den, av finnarna, förutspådda döden. En del verkar tro att det har ngn koppling till hans många tidigare liv, men ideerna var lite för tunna för att kunna finna stöd i texterna. Men vi vet att Mat tekniskt sett aldrig har dött då Lanselden hindrade det. Har läst att finnarna tros kunna tyda hjulets väv, vilket i så fall innebär att de inte kan förutspå lanseldens inverkan på framtiden. Lanselden är en joker i kortleken. Och den är inte till för att användas. Oj, vad jag behöver ett liv!
Ps. Julle cyklar inte. Ds.

Mats
(Login Taim)

har jag missat nån information

April 14 2003, 6:22 PM 

Jag kanske har missat något i böckerna, men vad jag kommer ihåg så sägs det bara att det svarta bandet skyddar mot smittan i saidin.

Hur är "odödligheten" förknippad med det svarta bandet? Är det spekulationer eller finns det några bevis?

Jiarmai
(Login Jiarmai)

Det är fakta.

April 15 2003, 12:06 PM 

Smittan är DO's påfund. Likaså är DO "lord of the grave" vilket medför att han kan ge odödlighet. Trådarna skyddar således mot smittan OCH döden.

Mats
(Login Taim)

inga solklara bevis

April 15 2003, 8:14 PM 

De kvinnliga Förlorade har ju inga svarta band. Åtminstone inte vad som beskrivits i böckerna.

Och de Förlorade kan ha fått sin odödlighet bara genom att låta den Svarte röra vid deras själar i Shayol Ghul innan fängelset förseglades. Den Svarte står ju utanför tiden och har säkert sina knep.

Och Asmodean säger till Rand:
-Det var min länk till den Store Fursten som lät mig vidröra saidin utan att bli vansinnig. Du har bara gjort mig lika sårbar som du själv.

Men det är klart, det kan ju tolkas som man själv vill. Det är det som är så jobbigt (men ändå kul) med Robert Jordan. Han ger aldrig all information, utan utelämnar lite grann för att få oss läsare att tänka och fundera på den sista lilla biten själva.

apmannen
(Login apmannen)

Jag tror det är för att..

April 16 2003, 1:14 PM 

..det inte finns någon kvinna med förmågan att se dem. Rand kan se dem på män, men så är han också Draken återfödd.

Mats
(Login Taim)

den sanna kraften

April 16 2003, 10:56 PM 

Den Svartes kraft är den sanna kraften - true power. Inte saidin/saidar.

Egentligen borde ingen kunna se den sanna kraften, men Rand lyckades på nåt vis, och borde då kunna se ett eventuellt band till de kvinnliga Förlorade också.

Jag tror att de svarta bandet är knutna endast till de manliga förlorade och att de är till för att skydda dem från smittan i saidin, och förmodligen inget mer. Men det är bara min åsikt.

Alex
(Login DenomtaladeAlex)

Jag är själv ganska övertygad om...

April 17 2003, 11:01 AM 

att alla forsaken har blivit givna odödlighet när det svor sig till dark one. Sedan i och med besmittningen så kopplade the DO de manliga forsaken till sig via de svarta banden. på det sättet kan de nå urkällan genom the DO utan att bli smittade. de kvinnliga forsaken behöver inte dessa trådar. den svartes kraft, den sanna kraften, låter han inte alla leda. moridin gör det, men han är nae`blis också. inte att fördöma. stor respekt.

Jiarmai
(Login Jiarmai)

Alex har nog rätt.

April 17 2003, 1:02 PM 

True Power används av utvalda (vansinniga) forsaken. De svarta banden har därför inget med den kraften och göra. Rand kan int' se allas svarta band men orsakerna kan vara många bl.a: 1. Endast odödliga har dem. 2. Han nyttjar saidin och kan därför bara se saidin användares (df) trådar.

Mats
(Login Taim)

Håller med Alex

April 17 2003, 6:53 PM 

Att alla forsaken har blivit givna odödlighet när det svor sig till dark one.

Sedan i och med besmittningen så kopplade the DO de manliga forsaken till sig via de svarta banden.

De kvinnliga forsaken behöver inte dessa trådar.

Därför tror jag att Asmodean endast blev med DO´s skydd mot smittan i saidin när Rand högg av det svarta bandet.

Och jag svamlade nog lite förut med den sanna kraften. Jag tror DO använde den sanna kraften när han kopplade de manliga förlorade (gjorde de svarta banden).

Julle
(Login Skwarski)

plupp

April 18 2003, 1:27 PM 

Den Sanna Kraften kan alla leda inte bara de som DO ger rätt till. Därmot gör de inte det för man bli knäpp av den. (Se Moridin)

Rand kan antagligen se allas svarta band om han kommer tillräckligt nära. Så som när han "hittade" Asmos svarta. Då var han riktigt nära o fightades. Så antagligen skulle han kunna göra samma sak med alla de andra fast han har inte haft tillfälle

Och precis som folk sagt så har inte de svarta banden nått med TP att göra. De är bara till för att de manliga forsaken inte ska bli koko

Jiarmai
(Login Jiarmai)

Eh..

April 23 2003, 10:02 AM 

Du menar väl inte ALLA, utan alla av de Utvalda.

Mats
(Login Taim)

DO bestämmer eller? (+WH Spoiler)

April 23 2003, 9:37 PM 

Måste inte den Svarte ge tillåtelse för att de Förlorade ska få använda den sanna kraften?

Jag har fått för mig att den sanna kraften kan nås av de Förlorade endast om de verkligen önskar att få använda den sanna kraften och att de måste få den Svartes tillåtelse samtidigt.

--WH Spoiler--
Och jag tror att det svarta bandet är tillverkat av den sanna kraften. Att det fungerar på nåt liknande sätt som Rands påhitt vid renandet av saidin. Dvs saidar användes för att göra en kanal som ledde bort smittan. Och det svarta bandet är gjort av den sanna kraften som leder bort smittan tilbaka till den Svarte.

Och jag vet inte vem som dödade Asmodean. Det mesta talar för Graendal, men måste det vara hon?

Julle
(Login Skwarski)

TP

April 23 2003, 11:07 PM 

använder inte Rand TP när han renar Saidin?

eller e jag ute och cyklar igen..=)

Jiarmai
(Login Jiarmai)

AHA! nu hänger jag med.

April 24 2003, 11:32 AM 

Att de svarta banden måste vara av TP eftersom den svartes kraft är just TP. Har inte ens funderat i de banorna, men det är ju väldigt logisk. Har du (Mats) funderat på att lägga in tanken i en teori och ge den till wotmania eller FAQ:en? Om inte så borde du kanske göra det. Men jag tror att det stod (Moghediens 1:a möte med Moridin?) att man kunde använda TP på antingen DO:s begäran ELLER i nödfall (typ om man inte vill bli upptäckt). Ishmael lär nog göra det av det förstnämnda skälet.

Mats
(Login Taim)

får försöka

April 24 2003, 6:30 PM 

Det skulle nog ta ett tag för mig att lyckas översätta det till engelska så folk som är på wotmania förstår. Det blir lätt en svengelska när jag försöker skriva nåt. Men jag får väl försöka.

FAQ:en. Vad är det?

Jiarmai
(Login Jiarmai)

FAQ.

April 25 2003, 4:16 PM 

En WoT sida. Massor med information. Jag kan inte adressen. Ngn annan?

Julle
(Login Skwarski)

Tha FAQ

April 25 2003, 4:28 PM 

Nattens Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Måste man inte...

April 27 2003, 4:19 PM 

Ha DO:s tillåtelse att bruka TP?
Är det inte nån avde manliga förlorade som tänker att han trots tidigare tillstånd bara använt den i yttersta nödläge, och att den numera är förvägrad honom.

Mats
(Login Taim)

Demandred?

April 27 2003, 7:07 PM 

Kanske...

Jag tror Demandred har sagt att han använt TP en gång, och att det var av yttersta nödvändighet.
För långvarigt användande av TP leder till någonting mycket värre och otrevligare än vad smittan i saidin gör (enl. Demmy)

Min första tanke var att han använde TP då han avlägsnade Asmodean, för att bana väg för sig själv som Mazrim Taim.
Men han kan ju banat väg för en Mazrim Taim, som kanske jobbar för Demandred (en proxy).
Problemet är prologen i Lord of Chaos. suck

Mats
(Login Taim)

Intressant sak RJ sa om ledtrådar i ACoS

May 20 2003, 12:16 AM 

RJ sa att det finns en ledtråd om vem som mördat Asmodean i ACoS, om man inte kunde se det "uppenbara" i de tio första svenska böckerna.

Och jag tänkte på Moridin.

När Moghedien träffar Moridin första gången:
Mogh´s POV: "This Moridin had tapped into the True Power, and more than once. Much more".

Tycker det var intressant. Moridin har använt den sanna kraften mer en än gång. Mycket mer.

Om Moridin har använt den sanna kraften mycket mer än en gång, så att Saa syns i ögonen, så har han väl hållt på ett tag. Redan innan ACoS. Kanske redan i TSR (se längre ner)?

Moridin är ju känd som "the wanderer" och smyger omkring och spionerar på de andra Förlorade.
Och med en ny kropp tar det väl en stund innan den "påverkas" av effekterna av den sanna kraften.

Så Ishamael kanske var pånyttfödd redan då Asmodean dog, och att det kanske var Ishamael/Moridin som dödade Asmodean.

Med den sanna kraften märker varken Rand eller de Visa att Moridin gör en Ishamael-mask med mask of mirrors och sen... "Du? Nej!"
"Du?" = "Du? Är inte du död?"
"Nej!" = "Nu är det kört!"

Nästa gång jag läser om de tio första böckerna ska jag hålla ögonen öppna för Ishamael pånyttfödd. Kanske är det uppenbart för RJ att vi ska upptäcka att Ishamael är vid liv då.

En sak att fundera på (TSR):
Slayer är i Tufloden och ska försöka göra sig av med Fain (på order av Ishamael).
Men Ishamael är "död" för oss, så varför fortsätter Slayer med den ordern?
Kanske tog nån annan av de Förlorade över, efter Ishamael, och lät Slayer fortsätta jaga Fain? Njae... jag tror inte det. Ingen av de andra Förlorade är smarta nog (som Ishamael) att se Fain som ett hot.

Vad säger ni andra?

Julle
(Login Skwarski)

May 20 2003, 9:14 AM 

Såhär ligger det till:

ROBERT JORDAN HAR SJÄLV SAGT ATT DET ----->>>>INTE!<<<<---- VA MORIDIN SOM DÖDADE ASMO.

Så, kan vi gå vidare nu?

Mats
(Login Taim)

Nja, inte riktigt än...

May 20 2003, 5:26 PM 

Inte förrän någon skriver exakt hur frågan ställdes till RJ. Och vad RJ svarade exakt när han sa att det inte var Moridin. Han kan vara rätt klurig i sina svar och det kan vara lätt att tolka fel.

Typexempel:

Question from Vercingetorix:
-Why do you think everyone has a hard time figuring out who killed Asmodean? Graendal killed him.

Robert Jordan:
-I don't know why people have a hard time figuring that out. To me it seems intuitively obvious even to the most casual observer. The reason I won't tell people though is that I am enjoying watching them squirm entirely too much. It's probably bad for me.

Detta tolkar många som att RJ säger att det var Graendal som dödade Asmodean, fast han egentligen svarar på den första frågan om varför folk har så svårt att lista ut vem som dödade Asmodean.

Så inte förrän jag har sett fakta.

Alex
(Login DenomtaladeAlex)

japp.

May 20 2003, 6:57 PM 

jag ska nog också kolla lite nogare nästa gång jag läser igenom böckerna. jag tycker att resonemanget om Ishamael som mördare låter trovärdigt och jag harbörjat tappa trådarna till varför Greandal skulle göra det. men det finns kanske inte mer som tyder på det ena än det andra. jag väntar och ser tills dess det framgår i böckerna. eller tills dess trovärdiga bevis från Jordan själv presenteras.

Julle
(Login Skwarski)

babababababababbabababababababa

May 20 2003, 9:38 PM 

RJ har sagt att man ska kunna lista ut vem det är efter att man läst kapitlet för mordet sker.

MORIDIN HAR INTE ENS NÄMNTS DÅ

Det är större chans att Bela dödade Asmo än Moridin.

Och folk har frågat om frasen "..döden tog honom." syftar på Moridion och Jordan har typ spytt galla över dem.

ungefär.

ok?