Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

CoT.

March 17 2003 at 2:54 PM
  (Login Jiarmai)

-
Jag läste CoT igen och undrade varför Delana skulle vara en huvudmisstänkt för att ha förrått Egwene vid Tar Valon? Delana är ju BA, och dessutom Aran´gars hantlangare. Aran´gar har, som Halima, full kontroll över Egwene och skulle knappast släppa henne till en annan eventuell kollega i Tornet (Mesaana). Jag undrar om inte Katerine och Tarna skulle passa som kandidater för de som tillfångatog Egwene? De skulle smyga sig in på precis samma sätt som Egwene gjorde.

Respond to this message   
AuthorReply

(Login apmannen)

Eh...

March 21 2003, 6:23 PM 

De som tillfångatog Egwene visste inte att de skulle få henne. De trodde att Bodwhin (eller vad hon nu hette, tuflodsflickan, iaf) skulle komma. Kommer du inte ihåg att Egwene ändrade sig i sista stund?

Motivet var att de (Mesaana, Aran'gar) inte ville att Egwenes plan skulle lyckas, för om kedjorna hann bli cuendillar skulle Elaidas sida bli tvungna att ge upp ganska snart. De förlorade vill självklart att Tornet ska vara delat så länge som möjligt så att de goda är så svaga som möjligt vid Tarmon Gai'don.

(Login Jiarmai)

Whops..

March 21 2003, 7:01 PM 

Måste ha förivrat mig själv där riktigt ordentligt.
Tack, apmannen.

Betyder det att Aran´gar inte vet om att mesaana finns i Vita Tornet eller tror vi att han/hon bara vill skydda BA i sin helhet?

apmannen
(Login apmannen)

Ja du...

March 22 2003, 12:23 PM 

Enda anledningen jag kan komma på är att de vill hålla Tornet delat så länge som möjligt.

Men jag tror inte att Mesaana är inblandad i det här, det är nog Aran'gar som arbetar ensam.

Aran'gar vet nog om att Mesaana är i Tornet. Demandred och Semiraghe (stavfel) vet iaf. Sen har väl Mesaana sagt att hon hade Rand hon snart hade Rand i säkert förvar, i samband med att Tornet kidnappade honom. Kommer dock ej ihåg det exakta citatet eller var det är.

Mats
(Login Taim)

Huvudbry...

April 8 2003, 6:58 PM 

Men Egwenes plan... Är det inte bara Siuan, Leane, Egwene och Bode som vet om den? Eller var det fler? Någon måste väl ha läckt...

Och så funderar jag på varför Egwene ville göra kedjan till cuendillar. Hur skulle de då förstöra kedjan sen, när Tornet ev. är erövrat?

Ber om ursäkt om jag har missat något, men det är första gången jag läser på engelska.

(Login Nattens_Dotter)

Kedjan

April 8 2003, 10:19 PM 

Kedjan skulle hindra skepp från att lägga till och stänga hamnen. Detta skulle hindra mat från att komma in i staden och göra ett slut på belägringen ganska snabbt.
Men sedan skulle det inte gå att få bort den och man skulle nog få göra en ny hamn.

(Login Jiarmai)

Det där håller väl inte..

April 9 2003, 4:28 PM 

Kedjan gick ju aldrig att ta bort. Den sänktes för inpasserande och höjdes för inkräktare. Eller så sänktes den för inkräktare och höjdes fethögt för inpasserande. Innan så kunde den ha förstörts med OP. När Egwene gjorde som hon gjorde så blev kedjan osårbar.Varför gör hon på detta viset?
Det hade varit mer logiskt om hon gjorde en osårbar kedja till Gareth Bryne, sä att denne kunde ha kontrollerat floden längre utanför staden utom räckhåll för Tornet. Kedjan kunde ju ha varit hur tunn som helst och det hade inte spelat ngn roll så länge den räckte till och ändarna blev försvarade. Skeppen kunde ju till och med bli beslagtagna.
Planen är inte min utan en omgjord version av Brynes skeppsblockad. Den var för övrigt löjlig. Tornet kunde ju lätt få bort båtarna ur inloppen med muskelkraft eller andra medel. Jag undrar om det inte var så det var tänkt så att Egwenes Sedaier skulle tro Bryne letade efter båtar av denna orsak men att han hade ngt annat i åtanke. Jag tror inte det går att gissa sig till syftet med Egwenes handlande. Har ni tänkt på att hennes PoV's alltid lämnar en med fler frågor än svar?

This message has been edited by Jiarmai on Apr 9, 2003 4:30 PM

Nattens Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Re: CoT.

April 10 2003, 8:49 PM 

Jamen när kedjan blir cuendillar går den ju inte att rubba överhuvudtaget och hindrar därmed förnödenheter att nå in i staden. Vilket var precis Brynes "blockad" istället för båtarna som förmodligen var en bluff men möjligen en nödplan.

(Login Jiarmai)

Meh..

April 11 2003, 2:30 PM 

Kedjan går att rubba (fett tung dock) men den går inte att bryta. Att den fungerar höj- och sänkbar stöds av det faktum att skepp passerar i ett ständigt flöde ända sen belägringen började.

Mats
(Login Taim)

varför?

April 14 2003, 6:31 PM 

Men om kedjan går att höja och sänka, varför då göra sig besväret att göra cuendillar av det? Då kan ju Vita Tornet bara sänka kedjan och släppa in båtarna utan problem.

Men Egwene kanske har listat ut nåt sätt att återställa cuendillar. Det skulle vara coolt! Och sen så anti-cuendillar hon kedjan efteråt.

(Login Jiarmai)

Wotmania folket..

April 24 2003, 12:02 PM 

hade ngn tanke på hur det gick under övningen med Bodewhin. Syftet var därför att smälta samman kätting och fäste för att hindra kedjans rörlighet men samtidigt göra den osårbar. Troligtvis för att förhindra tornet från att bli sårbart lagom till Tarmon Gai'don (sp). Nån annan spekulerade om Gateway möjligheterna. Jordan ska tydligen ha klargjort att en Gateway inte kan kapa cuendillar men att den flyttar föremålet ifråga åt sidan. Därför skulle då Rebellerna helt enkelt använda sig av strategiskt anlagda gateway om de bestämde sig för att bryta belägringen.
http://www.wotmania.com/wotmessageboardshowmessage.asp?MessageID=39515" target=_new><a
Jag undrar om den töliga Egwene kan tänka sig att gå med på ett sånt blodbad. Nu är hon ju tillfångatagen, vilket borde tvinga de resterande rebbellerna att agera illa kvickt,. De kan inte ge upp eftersom de redan är i krig. De kan inte ge sig av då de har inlett belägringen. Men om de attackerar så kan de vinna och ändå säga att Tornet hade provocerat fram anfallet genom tilfångatagandet av deras Amyrlin. De kan ju till och med skylla på att de gjorde en fredstrevare genom att det var Egwene själv som kom dit.
Egwene regimens hökar (Romanda m.fl) skulle säkert inte tveka att anfalla då det finns en möjlighet att Egwene blir dödad i anfallet. Vad tror ni?

This message has been edited by Jiarmai on Apr 24, 2003 12:05 PM
This message has been edited by Jiarmai on Apr 24, 2003 12:04 PM
This message has been edited by Jiarmai on Apr 24, 2003 12:03 PM

Mats
(Login Taim)

blodbad

April 27 2003, 7:27 PM 

Hoppas det blir ett riktigt spännande slut med vita tornet. Typ ett riktigt slagfält i Tar Valon, med många parter inblandade.

Nästa bok tror jag kommer bli riktigt spännande. Mat, Perrin rör sig mot samma mål, kanske Rand kommer dit också.

Läste nyligen ut Svarta Tornet (igen), och rös nästan när Taim kom med asha'manerna. Mera sånt!

Current Topic - CoT.  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement