de stora angrealerna är starkast och jag antar att de starkaste forsaken kan flest grejjor. sedan kanske en del kan mer saker på vissa områden än vad andra kan. styrka kanske inte spelar någon större roll.
Choedan Kal är de starkaste sa'angrealerna som någonsin skapats. Lanfear nämner någonstans att med dem kan man utmana den Svarte och till och med Skaparen själv. De gjordes två stycken. En manlig och en kvinnlig. För att nyttja kraften i dem använder man två ter'angrealer som fungerar som nycklar. Choedan Kal var tänkt att användas under Kraftens Krig för att stänga i den Svarte i hans fängelse. Denna plan stöddes av Latra Posae Decume medan Lews Therin stod på andra sidan och förespråkade användandet av de sju cuendillar plattorna. Tjänarnas Hall blev indelat i två läger och Lews Therin såg ingen annan utväg änn att själv göra något åt saken och ledde de hundrades brödraskap(de var egentligen 113) till Shayol Ghul där de förseglade den Svartes fängelse samt de tretton mäktigaste utvalda. Samtliga män blev vansiniga på en gång efter den Svartes kontraattak mot saidin. Den manliga statyn är begraven i Cairhien och den kvinnliga på tremalking. Två av de återstående nycklarna hittades av Rand.
Beträffar de kunnigaste så håller jag med om att de förlorade har mest kunskap om kraften med Ishamael som den främste, men man får inte förglöma att våra hjältar har upptäckt saker som man bara kunde drömma om under Sagornas ålder som Hela Släckning, repa upp en väv som att man inte kan känna spåren efter den, väktarbandet, och för att inte nämna alla kusliga saker som poppar upp i Rands huvud.
är det fakta hämtad från Wheel of Time-boken, skriven av Robert Jordan och Teresa Patterson, eller kommer det nämnas i själva serien, bara det att jag inte hunnit dit än. hur som helst så nämns det i den faktaboken. mycket kul läsning för övrigt.
Det är fakta från boken men också från böckerna, om man letar så hittar man, Lanfear pratar en hel del, och Rands lilla röst som i bland tar sig till utryck. HAsjsnd.
Aginor? Han beskrivs väl inte som nån av de absolut mäktigaste vad jag kan minnas, han va mer en researcher som höll sig utanför konflikter...
Rand
Alivia
Ishamael/Lanfear (före Aelfinn)
Demandred
Vanliga forsaken, Nynaeve, Logain, Taim (förutsatt att han inte är Demandred)
Egwene, Elayne...
orsak?
Rand är i särklass starkast.
Lanfear reagerar på att Alivia va starkare än henne när de möts, förmodligen till och med starkare än henne innan Aelfinn.
Lanfear beskriva som en av de starkaste forsaken, kanske till och med starkare än Ishamael.
Demandred är bara sneppet under Ishamael och Lanfear, och LTT (som skulle varit på samma nivå som Lanfear och Ishamael).
De övriga forsaken på samma nivå som t ex Logain och Nynaeve? Beskrivningen av the forsaken är "13 of the most powerfull Aes Sedai". Inte the 13 most powerful Aes Sedai. Det finns alltså god orsak att misstänka att det både förut och nu fanns andra som kunde mäta sig med forsaken.
Jag orkar inte med alla nya utom Alivia som vill in och slåss på listan, blivit för många namn.
Är tämligen säker på att Moridin/Ishamael är starkare än åtminstone Alivia. Om han är lika stark som Rand vet jag inte men det håller jag för troligt. I alla fall om Moridin använder TP. För tänk så här:
Rand har använt saidin i högst fem år och inte nått sin fulla potential medan Ishamael har använt TP i över 3000 år och nått sin totala styrka med kraften för ett BRA tag sen.
Sen vet man ju inte om han fick tillbaks sin hela styrka efter sin första död (tänk på Lanfear/Cyndane) men det håller jag också för troligt eftersom han numera är nae´blis och den som ligger bakom det mesta i mörkrets väg, vilket i sin tur visar att han är en större pjäs i serien än t.ex. Alivia och då förmodligen också mäktigare i kraften eftersom deras makt mestadels kommer från Magi.
Men snackar man potential är nog Rand snäppet värre. Men bara med en hårfin skilland...
Om jag inte mins fel så i bok 2 så säger dom att Aginor va bland dom starkasste forsaken kanske näst efter Ishe dom vet ju inte säkert med lanfear eftersom att hon försökte ju hela tiden hålla sina krafter någotsånär dolda....
Själv tror jag väl ungefär likadant som er andra
1, Rand
2, Ishe/Moridin
3, Havsfolksbruden ligger väl här ngnstans tror väl inte hon e lika stark som Ishe/Mor
4, Lanfear/Cydane, Demandred jo han får äran att ligga här PGA läste ngnstans att han inte alls va långt efter LTT i kraften men Ishe va ju starkast av forsaken.
5, Aginor, Taim
6, Sammael, Graendal, Semirhage, Logain
7, Resten av forsaken, Nynaeve
8, Elayne, Egwene
Har säkert glömt ngn men på ett ungefär så här e vad ajg tror.
Ramd/LTT
Ishamael/(Alivia)/Cyndane.
Alivia här annars
LanFear/Demandred
De andra Förlorade + Nynaeve och Taim
Egwene, Elayne, Aviendha.
Aliva>Lanfear innan hon blev Cyndane
(Demandred kan hålla en portöppning öppen som gjort av Saidar. Asmodean säger att det bara är Isha och kanske Demandred kan göra det också när Rand håller Aviendhas öppning öppen.)
Precis.
Alivia kom fram till Nynaeve, strax innan de skulle sätta igång med reningen av saidin, och sa att Cadsuane sagt att Nynaeve ska ge Alivia sina saker. För de behövdes bättre på annan plats, och Nynaeve behövde dem inte när hon ändå skulle använda den starkaste sa'angrealen som fanns. Bl a fick då Alivia en angreal, och en ter'angreal som löser upp vävar av kraften (saidar åtminstone, eldklotet som Cyndane kastar mot henne).
Jag håller Lanfear före Alivia.
1) LTT, Rand
2) Ishamael
3) Aginor eller Lanfear eller båda två
4) Alivia
5) Cyndane mfl...
Och jag funderar lite på om inte Cyndane kan vara starkare än Alivia också. Kommer inte ihåg hur mycket eller lite svagar Cyndane är än hon var som Lanfear.
Och så funderar jag på vart man ska placera in vindfinnerskan (kommer inte ihåg namnet) nånstans. Kommer bara ihåg att hon skulle bli starkare än Nynaeve, men inte hur stark hon skulle bli.
Tycker att Alivia borde vara åtminstone lika stark som Cyndane. Jag tror hon är lika stark som Lanfear.
Vore ju lite skumt om alla överlag var mycket starkare i en annan ålder. Nån borde det ju finnas som är u jämnhöjd med dem ivf.
Tycker att Alivia borde vara åtminstone lika stark som Cyndane. Jag tror hon är lika stark som Lanfear.
Vore ju lite skumt om alla överlag var mycket starkare i en annan ålder. Nån borde det ju finnas som är u jämnhöjd med dem ivf.
För det första så ska du tänka på att ens styrka i kraften ökar efter användning och ålder,
för det andra så var dom (de förlorade) de starkaste Aes Sedaierna på DO's sida och dom blev ganska så gamla i AoL (vanliga medborgare blev ca 300år = en nutida Aes Sedai)
och för det tredje så var ju faktist Lanfer den starkaste av ALLA kvinliga Aes Sedaier i slutet på AoL
Har hittat en bra sida, på Wotmania förståss, där kvinnor rankas i styrka. http://wotmania.net/faqtopic.asp?ID=75
Riktigt bra sida! Men, den behöver ju kanske inte vara 100% sann, men jag tror den är det, eller väldigt nära i alla fall.
40: Moiraine, Siuan, Lelaine, Romanda, Elaida, stark Asha'man
33: Normalstark Asha'man, stark Aes Sedai
25: Normalstark Aes Sedai, svag Asha'man
20: Svag syster
15: Siuan, Leane i nuläget
5: Sorilea
1: Morgase
Sedan så kan man egentligen göra en till lista, dels hur bra man är på att väva komplexa vävar och så. Och emedan män generellt är starkare i kraften så tenderar kvinnorna att vara smidigare när det gäller att väva.
Sedan ytterligare en lista ang hur kunnig man är ang kraften, hur många olika vävar man känner till, osv och emedan ex Alivia är stark i kraften så skulle hon hamna ganska lågt på en sådan här lista, då hon egentligen inte kan så mycket mer än offensiva vävar, som att spränga folk i luften, etc.
This message has been edited by Turandil on Jun 4, 2004 3:17 AM This message has been edited by Turandil on Jun 2, 2004 11:34 PM
Rewriting list I saw here to suite my own thinking on how powerful the characters in the books are in OP.
Rand, LTT: 62
Ok, lets say 62 is max. Rand is the strongest of them all, none match him. He is the Dragon afterall.
Ishamael/Moridin: ?? (57ish??)
This one is undecided. I do not believe his main power is in OP, but in TP. I believe Ishamael to be just strong in OP, but nowhere close to Rand. But with Ishamael wielding TP they are a pretty even match.
Lanfear: 61
None knew how strong Lanfear was, she was rumoured to be maybe be as strong as Ishamael (him using TP). I believe Lanfear was as strong as a woman could be using a wish in Finnland. This places her right below Rand who is as strong as a man kan be.
Demandred: 61
This guy is desribes as "allmost but not quite" to Lews in all aspects, OP should reflect that aswell.
Taim: 61
This guy is basically describes as a duplicate of Demandred, so he should be on the same level. Allmost but not quite.
Aginor/Osan'gar/Dashiva: 60
This guy has inconsistencies. According to the world of Robert Jordan he was the srongest of the male, but according to all describtions of Demandred he was "just" below Lews (Rand) in everything, including the power, so if Aginor is stronger that would put him on Rands level which I don't think is correct. I'm going with the strongest quote being wrong and that Demandred is slightly stronger.
These listed abow is in a group by themselves, with a drop to the closest following, listing them now.
Sammael: 55
He was strong, Rand had a hard time beating him.
Alivia: 55
Probably the strongest woman except Lanfear we will see in the series. Putting her on the highest of the midlevel forsaken seems right. Shadar Nor reborn?
Cyndane: 54
Her true power maybe? She is the strongest of the female forsaken still, although she according to herself and others has lost strength since Lanfear-days.
Logain: 54
He is exceptional among ashaman, but not at Taims level or Dashiva. I think with knowledge he would hold his own pretty well against the middlelevel of forsaken.
Rahvin: 53
He is described as strong aswell in the world of Robert Jordan and Rand had to chase some.
Be'lal: 52??
Donno where this guy should be, but he is described as an average forsaken. He never got the chanse to show his stuff in the books which is why I tend to downrate him, he should had done better if stronger, maybe even this is too strong.
Semirhage: 52
We havn't seen much of this one either but she is describes as second strongest among females behind Lanfear.
Balthamel/Aran'gar/Halima: 52
Average male forsaken strength. Nothing special but not weak either.
Narishma: 52
He's strong and he's young and not seen his full strength yet, I think he will make it up here or maybe even higher. Would be a real match for a forsaken anyday. Adding Callandor you don't want to stand in his way.
Sharina: 52
Don't remember this one. If it's the old woman which I think she's placed here just so Nynaeve can get 51 which I believe is about right for her.
Graendal: 51
This is an underestimated forsaken, might even be as strong as Semirhage and just having masked it or not challanged her.
Nynaeve: 51
This is her spot, right in the middle of the female forsaken. She is considerably stronger than Mogheiden since she could equal her without the AOL training. She is most likely stronger than Mesaana aswell considering that but might loose a fight anyways due to inexperience, I've chosen to put her on Graendal strength but her inexperience would give her little chanse in a head-on fight.
Flinn: 50
His powers are mainly in healing though.
Talaan: 49
Prolly that Manathaen miere (sp?) girl who was stronger than most. Inexperienced tho.
Mesaana: 48
Pretty weak forsaken, have seen nothing to consider otherwise from her.
Hopwill: 48
Strong Ashaman.
Asmodean: 47
Weakest of the forsaken excep mogheiden.
Moghedien: 45
She's fighting with Asmodean about being the weakest (and lost).
Elayne: 45
Egwene: 45
Aviendha: 45
All these three prolly match Mogheiden although inexperience gives Mogheiden the upper hand.
Metarra: 43
Gedwyn: 42
Rochaid: 41
Cadsuane: 41
Anotherone who's strength is hard to determine, but she is stronger than Siuan and Moiraine but not as strong as Egwene and co.
Siuan: 38 (pre-stilling)
Moiraine: 38
Elaida: 35
Verin: 35
Things get uninterersting from here on out.
One thing that does bother me on every other list I see is the way forsaken are portrayed as superhumans, way abow anyone in this age except Rand tho, while we in the books again and again see examples of this not being the case. What gives forsaken the upper hand are offen not the raw power but their knowledge. I have seen no list who takes this into account, but I have tried to do so here and to motivate why I have put people where "they should not be" according to other lists.
I also think that normal angreals and the like is only an amplification of the power that can be drawn with about 1.1 or something simular, not over 2.0 like I have seen on other places, that would be insane and put all lists off the scale, not to mention that anyone with an angreal would be invincible against someone without one.
Hittade ett par fel rakt av, du måste nog motivera varje namn också, iaf i toppen.
Varför är Demandred 4 steg under Rand/Lews när de beskrivs som nästan exakt lika i AOL?
Varför är Graendal starkare än Semirhage trotts att boken beskriver Semirhage som starkast förutom Lanfear blan female forsaken?
Varför är Taim och Logain lika starka trotts att Taim beskrivs som nästan lika stark som Rand (Demandred klass) medans Logain beskrivs som betydligt lägre?
Varför är Narishma som annars är den starkaste Ashamanen (efter Taim och Logain) och stark nog att använda Callandor under halva Taims styrka?
Tror nog min lista kommer betydligt närmare, du får ursäkta till du beskriver varför namnen är där de är också.
1. Vad beträffar Jahar styrka så stämmer den väldigt exakt. För det först så står det att Flinn är starkare än Narishma men att han inte kommer långt efter. I Crossroads of Twilight så oroar sig Merise(aes sedien som Jahar är bunden till) att Jahar ska bli starkare än henne med kraften. Altså han kan inte vara starkare än merise.
Sedan står det i Winters Heart att Merise är den starkaste av aes sedierna som är med Cadsuane förutom Cadsuane själv. Och Cadsuane är svagare än Nynaeve, egwene, elayne, avienha och flera andra.
Än annan sak är att Romanda, Lelaine, Moiraine, Elaida och Siuan(old) var de starkaste aes sedierna efter Cadsuane innan egwene, elayne och nynaeve kom.
Vilket i sin tur visar att merise inte kan vara starkare än dom och jahar är svagare än henne (än hårfin skillnad och han har inte nått sin fulla styrka).
Detta gör att jag placerar Jahar på plats 12.
"I believe Lanfear was as strong as a woman could be using a wish in Finnland."
Om detta skulle stämma skulle det kunna vara anledningen till att Cyndane inte är lika stark och inte ser lika dan ut som Lanfear.
Hennes 3 önskningar kanske var 1. bli den starkaste kvinnan någonsin 2. Att bli ruskigt snygg 3. Något annat lurigt.
När hon kom dit en andra gång kanske Finnsen återställde henne till sin ursprungliga styrka och utseende som straff.
Ok, då går jag med på det. Fast halva styrkan mot Logain tycker jag fortfarande är underdrivet. I min lista kan du se att jag listar honom där jag tror han kommer vara vid full potential.
Edit: Du missar också att en hel del Aes Sedaier är ute och lullar långa perioder. Merise kan mycket väl vara lika stärka som dom men inte visat sig i tornet på många år och därför glömts bort/trotts död. Alla trodde Cadsuane va död också som hon färdades med. Cadsuane togs bara upp för att hon va den starkaste på flera 100 år innan de nya tjejerna.
This message has been edited by the_ultimate_dragon on Jun 4, 2004 4:59 PM
Ok, du kan ha rätt med Merises styrka, men jag är inte säker och jag tror att Jahar kommer att bli väldigt stark när han når sin fulla styrka.
2. Vad beträffar Logains styrka kan jag inte förstå varför alla säger att han är svagare än Taim.
För det första krävdes det 6 systrar att upprätthålla skölden runt honom, och Siuan sa till Nynaeve att om det varit 5 systrar som hållit skölden hade han brutit sig ut (något som rand knappast klarade av när han var tillfångatagen).
Det ända som jag kan komma på som pekar på att Logain har lägre styrka var att verin sa i The Great Hunt att Logain aldrig skulle kunna ha använt Choedon Kal utan att han skulle bli bränd till aska (men det är bara vad verin tror och hon har aldrig träffat honom).
Dessutom så förutspår Min hans storhet och han gör troligen upp om M'hael posten med Taim. Och om han ska bli ledare över Asha'manerna så kräver det nog än rätt stor styrka om jag känner Jordan rätt, men jag kan ha fel.
1. Narishma plöjer rakt igenom ett forsakenminfält och hämtar Callandor. Det tycker jag ger en bra bild av hans styrka och potential. Han har visat på flera ställen att han är starkare än de flesta. Sen råkar jag gilla den karaktären så jag kanske sätter han lite högre än vad han ska, men får han leva genom slutstriden kan han mycket väl bli en av de mäktigaste människorna i världen brevid Logain som jag också tror överlever.
2. Logain kommer vinna tack vare att han länkar med sina slavar... ehrm, väktare. I ren head on fight med Taim skulle han nog inte ha en chans. Taim är trotts allt nästan lika stark som Rand, det intrycket förstärks flera gånger under serien medans Logain är stark men aldrig jämförs med Rands styrka vad jag kan minnas. Sen tror jag inte Taim kommer dö när Logain tar över utan han kommer efter en strid som han ligger risigt till i fly med en hel del av sina "trogna" så att vi får lite dreadlords i slutstriden också. Sen kommer dessutom Demandred och Taim försvinna ur serien samtidigt utan att vi nånsin får ett slutgiltigt svar på den frågan heller.
Hursom, den uppfattning jag fått berättigar inte Logain dubbel styrka mot Narishma iaf, och det Narishma presterat gör honom betydligt starkare än en vanlig eller ens stark Aes Sedai i denna ålder. Betänkas måste juh också att Ashamanerna verkar vara betydligt starkare rent generellt än Aes Sedaierna, och Narishma är väl typ 3dje starkast bland dessa nu (vet inte riktigt vad Taim springer runt med för "trogna").
Sen undrar jag lite över Merise förmåga att avgöra hur starka Narishma är också. Vill minnas att det är ganska svårt att avgöra mellan könen, har han dragit all kraft han kan genom en länk med henne eller? Hon kanske menade att han börjar närma sig hennes kunskap? Där lär juh hon han ett ganska rejält försprång med sin ålder.
Jag personligen tycker att det varit lite dåligt med detta om styrka i böckerna.
Ishe skulle ju va starkast av dom förlorade men LTT va starkare än han men hur kan då demnadred vara snäppet under LTT osv... känns som om att det är lite trasligt hela det här ämnet och som det verkar nu så e ju Taim inte långt efter Rand sen så har vi ju Aginor som oxå skulle vara med där i toppen och Lanfear men ingen vet ju rikitgt hur det ligger till med henne.. så alla verkar komma i en klump där det inte skiljer nämnvärt på ngn. E inte säker på om Rand har ntt sin fulla styrka än lr ej.. Och sen så vet ju inte vi om han e lika stark som LTT va lr om han är starkare osv..
Draken hade ingen överman i styrka med kraften. Alltså kan inte Isha vara startkare än LTT eller Rand al'thor.
Rand starkast.
Angående Demandred och Isha så tror jag att Demandred är starkare än Isha, Demandred beskrivs som den ständiga 2:an, i allt. Han skulle varit mäktigast i AoL om det itne vore för LTT, han kan liksom LTT också hålla kvar en port till något annat ställe, det kunder bara LTT, Demandred och kanske Lanfear eller vad det nu är. Det står nog förresten bara att Isha antas vara den starkaste mde Kraften, tillsammans med Lanfear.
Många gånger tror jag att man blandar ihop makt, kunskap och styrka i kraften.
I vissa fall kanske Demandred är starkare/bättre än Ishamael, men totalstyrkan (vad man kan ta in utan att bränna ut sig), där tror jag Ishamael är starkare än Demandred.
Däremot var nog Demandred troligtvis mer "attraktiv" som stor härförare än vad Ishamael var som filosof. Demandred skulle ha varit mäktigast, om inte för LTT.
Sedan tror jag att Rand inte är fullvuxen i styrkan än. Taim är nästan lika stark som Rand, i LoC. Men jag tror att Rands styrka har växt ytterligare, mellan LoC och CoT, medan Taims stått still, att Taim redan var i full blomning i LoC.
Jag tror inte Rand är lika stark som LTT var i AoL än. Däremot får Rand LTT:s hjälp/kunskap, så han kan göra det som behövs i trångmål. Men det är fortfarande Rand som tar in kraften... än så länge.
This message has been edited by Taim on Jun 10, 2004 8:23 PM This message has been edited by Taim on Jun 10, 2004 8:22 PM
Styrkan på de i toppen är svår jo. För enkelthetens skuld satte jag Rand och Lews lika i min lista, men jag tror egentligen Rand är starkare än Lews va. Alla forsaken springer juh runt och är rädda för Rand, det va de inte på samma sätt för Lews, och det till trotts att han hade mycket mera kunskap jämfört med Rand. Kanske va ett annat läge med mycket mera försvarssystem osv, men iaf.
Ishamael tycker jag att alla tittar för mycket på hans status. Han är Naeblis. Men under age of legends va han inte den viktigaste forsaken, han va bara en i mängden typ där, de stora där va Sammael och Demandred. Det va de som huvudsakligen krossade den goda sidan. Ishamael va mäst känt för sitt förräderi som kostade ljuset den största staden i världen (That day hope sure seamed to die - Betrayer of Hope). I denna ålder passar han dock bättre, här är han bäst, hans delvisa frihet genom åren har gett honom en grund att stå på i denna ålder som inte de andra hade och det va nog för att han skulle få övertag.
När det kommer till kraften tror jag att han är en av de starkaste, men jag tror inte han är starkast bland forsaken. Det står ingen stans vad jag kan minnas att han är starkast heller i just OP. Däremot står det att han är starkast av de nu levande, men det kan han vara utan OP eftersom han iaf inte använder OP till nått. Han använder Saah (TP). Så ska man mäta OP styrka är jag osäker på vart Ishamael ska vara exakt, ska man räkna overall power just nu är han över Rand. Räkna man mot man är Rand över igen, och kanske t o m Demandred också. Jag tycker många som gör sina listor och placerar bergsäkert Ishamael brevid eller precis under Rand i OP styrka glömmer dessa saker om honom. Tänk på hur sällan han faktiskt använder OP innan ni värderar honom i det.
Demandred va almost but not quite till Lews. Det är inte därmed sagt att han är almost but not quite till Rand. Sätter man Taim som är almost but not quite till Rand brevid Demandred kanske det visar sig att Taim är starkare. Vi vet inte för de har inte mätt krafter. Vi har bara AOL referaten att gå på med Demandred, han har inte överhuvudtaget visat sin eller nån styrka i denna ålder. Jag sätter honom iaf som starkast ibland forsaken i OP p g a hans rykte.
Aginor är intressant. Jag kan inte minnas att jag läst att han va starkare än Taim. Att Rand poängterat något sådant. Det skulle innebära att trotts att Aginor är bland de absolut starkaste i OP av forsaken så är Taim starkare och Rand ytterligare starkare. Men jag vågar inte svära på det här, jag kan inte minnas hur Rand jämförde dom med varandra. Om det är som jag misstänker dock så säger det en hel del om Taims styrka.
Rand är inte svagare än Lews var iaf. Han har kunnat möta forsaken som Sammael i head on fight och Sammael har fått pisk. Ishamael som räknas som den "overall" mäktigaste har särskillt uttryckt att han inte vill gå en närkamp varken i kraften eller med vapen med Rand igen. Det säger något om hans styrka, och om Lews va mäktigare än det då förstår jag inte varför han inte bara röjde undan försaken så snabbt de fick reda på namn och plats. Det är ju i princip vad Rand gör.
Ja, det är väl problematiken. Hur placerar man de där... jag håller fast vid min tidigare placering i min lista.
Lews kunde itne bara gå runt och döda Forsaken eftersom de hade så många andra med sig, alltså kunde han inte dra och mörda dem ensam, men han borde kunnat ta med sig några.
Ishamaels styrka: Jag tror att den styrka Ishamael har i OP är densamma i TP. Bara en gissning, men det skulle kunna låta logiskt. Att själva processen att ta in kraften fungerar på samma sätt, oavsett vilken kraft du brukar. Att "mängden" kroppen klarar av för att inte bränna ut sig är densamma, oavsett vilken kraft du brukar.
En som inte kan använda OP, kan heller inte använda TP.
Rands styrka: I fighten med Ishamael har Rand Callandor. I fighten med Asmodean har Rand den gröna gubben angrealen. I fighten med Rahvin blir Rahvin distraherad av Nynaeve. I fighten med Sammael blir Rand hjälpt av Ishamael (och Mashadar). Jag tror inte det är Rands egna styrka som är avgörande, utan det är med hjälp av angrealer, eller kunskap från LTT att hitta på just det som behövs i rätt tillfälle.
Innan jag gör om min lista måste jag fundera på vem som är starkast mellan Rand och LTT, för det tycker jag just nu är oklart.
Som du själv säger Rand har mycket hjälp med massa olika saker så som det är just nu för Rand's del så skulle jag säga att LTT e starkare lr bättre lr vad man nu vill säga... men Rand kommer däremot att kunna nå upp till honom när han klar så att säga..
Jag tycker att Jordan skulle publicera en list med allas styrka, det är omöjligt att göra än som stämmer.
Vad beträffar dom förlorade är jag helsäker:
Ishamael (Det står att han var starkast i guiden "Believed to be the most power full of the chosen in the one power")
Lanfear (Det står att hon var starkast av de kvinnliga forsakens och efter Ishamael. Guide: "The most power full of the female forsaken, possible the most powerful all next to Ishamael.)
Aginor (Han var tredje starkast, bekräftat i guiden "The second most powerful man")
Demandred (Guiden säger att han var nästan lika stark som Lews Terrin guide: "he had almost as much strength and almost as much skill".)
Graendal (Läst någonstans? Tror att det stog att om hon och sammael skulle utmana varandra så skulle hon vinna)
Sammael (Han var rätt stark)
Balthamel (guiden: "Quite strong in the power. It has been suggested that the main reason, and possible only , reason he was not dismissed from his post was his strength in the one power.")
Rahvin (Rätt stark)
Semirhage (Är lika stark som mesaana: "Bekräftas när hon, meesana och demandred träffar varandra.)
Mesaana (semirhages styrka)
Be'lal (Blev lätt dödad av Moiraine, och dog snabbt i serien. Men jag är osäker, Guiden: "he combined and surpassed the strength of Sammael and Rahvin, being both a patient and cunning planner and a capable fighter willing to do battle directly with the foe". Menar guiden styrka kraften eller inte, om den inte gör det så behövs det ändå en hel del styrka för att vara en "capable fighter" då jag inte tror att det menas att han slogs med ett svärd på slagfältet.)
Asmodean (Svagast av male forsakens.)
Mogheidin (Svagast av female forsakens, och är feg kanske av den anledningen att hon är svagast.)