Är så irriterad på det här. Jag tror att vi alla kan vara överens om att hon kommer tillbaka allt tyder på detta och jag tror inte att jag behöver påpeka alla. Men när tror ni. Och hur. Teorin jag tror på är att Thom kommer ge sig in i Tornet som Perrin ser när han jagar Furst Luc i den där drömmen. Perrin blir ju varnad för tornet av den "mystiska kvinnan". En svår laburint. Som tydligen Lanfear(cyndane)klarat sig ur.
I den laburint kommer Thom att ge sig in. Och återvända med Moiraine. Mins syner är ju alltid sanna och detta påpekar hon för sig själv flera gånger. Vilket gör det hela med återkomsten ganska uppenbart. Eftersom rand behöver moiraine. Och detta måste slå in. Men NÄR? Nästa bok förhoppingsvis. RJ har själv sagt att det är två böcker kvar. Han kan inte, får inte vänta till sista. Ja jag vet. Allt det här är kanske jätte uppenbart för er men mitt svaga sinne får hålla sig till det enklare.
(Påpekningar av särskrivningar stavfel undanbedes, jag var nödig)
-------------------------------------------------
Dr Dolittle whats your secret?
-------------------------------------------------
det är väl uppenbart för alla utom en riktig fårskall. hon kommer säkert tillbaks med dunder och brak, ett riktigt magnifikt återinträdande. om RJ tänkt göra hennes återkomst till en överraskning så lär han bli grymt besviken. jag tror inte att det finns någon som inte förstått att det kommer att ske. fast detta kanske RJ har insett så han kanska överraskar alla genom att helt enkelt skita i moiraine. men jag VILL ha henne tillbaka. hon var/är nog den enda vettiga aes sedaien i hela serien.
Jag tror också att Thom är en av dem (eller kanske den enda) som hjälper Moiraine att hitta ut, och förmodligen genom att gå in i Aelfinn's & Eelfinn's värld. Och jag undrar vad Moiraine skrev i det där brevet till Thom. Jag tror det var mer än bara namnet på de Aes Sedaier som var med och stillade hans bror.
Hur han sen gör för att befria Moiraine? Jag tror Thom kommer att "fuska" på något vis. Bryta mot någon regel i deras värld. I spelet ormar & rävar så måste man fuska för att vinna. Undrar bara hur Thom kommer att "fuska"?
Mod för att få styrka
Eld för att blända
Musik för att förvrida (det är väl där Thom hittar på nåt)
Järn för att binda
den där ramsan tycker jag stämmer in ytterst fint på thom och inte bara musiken. Och han kommer att gå in i Aelfinn och Eelfinn´s värld genom tornet. Det är jag övertygad om. Annars hade det spåret inte varit så överdrivet förklarat för perrin.
det var tre saker man inte fick ta med sig in genom portöppningarna som ledde till deras värld. det var järn, musikinstrument och något mer. vad var det?
Ljus (Eld för att blända)
Musikinstrument (Musik för att förvrida)
Järn (Järn för att binda)
Mod är ju svårt att hindra folk från att ha med sig in till deras värld.
Tornet i TAR. Luc hoppade in där, eller? Frågan är om han gjorde det (för då måste han kunna vägen ut), eller om han försökte lura Perrin att hoppa in där så Perrin skulle bli fångad. Luc kan ju hoppat mot Tornet och fört ut sig själv ut ur TAR istället för att nudda Tornet och riskera att själv bli fångad hos "finnarna".
Tornet i verkliga världen har väl inga ingångar. Så troligtvis måste Thom använda Tornet i TAR för att komma in till "finnarna". Och då måste Thom få hjälp att komma in i TAR om han ska in i Tornet. Så han kommer nog få hjälp av kanske någon Aes Sedai och kanske av Olver. Olver spelar ormar & rävar spelet ganska ofta, och som barn fuskar man ganska mycket också. Olver kanske då kan lite knep som kan vara bra för att lura "finnarna".
Och vilka är "finnarna" egentligen. Hela deras värld är ju så svår att förstå. Den följer ju inte fysikens lagar direkt.
Hon dog. Blev sen återfödd. Vore intressant och veta HUR hon dog. Moiraine? Finnarnas hårdhänta behandling? Självmord? Om de två sista stämmer så är Moiraine under samma behandling. Hon skulle vara en grönsak vid det här laget.
Dog Lanfear?
Priset Lanfear fick betala för hennes tre önskningar kanske vart döden (om hon dog). Hon kan ha varit lika dum som Mat och inte diskuterat priset först.
Eller så önskade sig Lanfear att bli den starkaste kvinnan i att använda kraften. Och som Lanfear önskade blev det och vips så fick hon en ny kropp, för att i hennes gamla kropp kan hon inte bli den starkaste kvinnan i att använda kraften (för att hon förmodligen blev utbränd när Moiraine knuffade in henne).
Vad man önskar blir inte alltid som man tänkt sig. Fråga Mat
I WH, sista kapitlet (Cyndane's PoV), tänker hon att det är omöjligt att någon kan vara starkare än hon, att den andra kvinnan måste ha en angreal. Hur kan hon vara så självsäker på att ingen kan vara starkare än hon? Kanske en önskning i "finnland".
Återfödelsen är beviset. Hon ansåg sig vara (kanske med rätta) en av de starkaste kvinnliga karaktärerna någonsin. Därav hennes förvåning. Moiraine berättade i Tear för Mat och Rand att de inte hade något med kraften att göra och att de straffade frågor/önskemål som hade med skuggan att göra. Därför kan de inte ge någon, i synnerhet inte en forsaken, mer kraft.
Jag tror mer på att Moiraine hade något med Lanfears död att göra (ett påstående som inte kan slå fel då hon var ansvarig för att de hamnade hos finnarna) då hon hade en del föraningar om vad bågportal världarna kunde erbjuda. Om hon erbjuder sig själv som slickepinne åt finnsen i utbyte mot Lanfears död så kanske de nappade på det?
"Återfödelsen är beviset". Hon kom tillbaka, men inte alls säkert att hon dog och kom tillbaka. Hon har varit fångad hos finnarna (WH, Cyndanes PoV). Det är det enda vi vet helt säkert. Hon kan ha fått hjälp att komma ut, och hamnat i Moridin's ömma vård (ungefär som Moghedien fick hjälp, för att sedan hamna i Moridin's vård). Men Lanfear kan även ha dödats och pånyttfötts som Cyndane. Vill bara säga att det inte är helt självklart att hon dött. Om hon dog, så gjorde hon det inte direkt. I så fall skulle RJ inte skrivit Cyndanes PoV i WH om hennes fångenskap.
Jag tror Lanfear (med en angreal) drog in väldigt mycket saidar i Cairhien. Moiraine ryckte bort angrealen och knuffade in henne i dörren/ter'angrealen. Lanfear blev troligtvis utbränd när hon drog in så mycket av saidar som hon helt plötsligt inte kunde hantera.
Jag tror Moiraine knuffade in Lanfear i finnland i första hand för att rädda Rand från ett annat öde. Sen tror jag Moiraine lägger mer energi för att försöka ta sig ut än att slåss med Lanfear. Jag tror inte ens Moiraine och Lanfear ser varandra där inne. Det gjorde inte Mat och Rand när de var där samtidigt.
"Hon ansåg sig vara (kanske med rätta) en av de starkaste kvinnliga karaktärerna någonsin. Därav hennes förvåning".
Så kan det kanske vara, men då är Lanfear bra dum i huvudet om hon tror att hon alltid är starkast hela tiden. Som gjort för att åka på däng av en vildbrukare.
"Moiraine berättade att de straffade frågor/önskemål som hade med skuggan att göra. Därför kan de inte ge någon, i synnerhet inte en forsaken, mer kraft".
Jag tror det. Så länge inte Lanfear ställde frågor/önskemål med anknytning till skuggan. Att vilja vara starkast i att använda saidar har inget med skuggan att göra.
Nja?! Återfödelsen behöver inte nödvändigtvis betyda att ho' dödde?! Driver du med mig?
Hon fick hjälp? Skulle inte Cyndanes PoV ha delgett något sådant? Men visst, jag nappar. Ho' kan ha fått hjälp av Moridin (eftersom han nu har kontroll över henne) som (troligen) använde sig av Isam/Luc som i sin tur tydligen har något med finnarna att göra. Men i så fall förklarar det inte varför hon dog och blev återfödd. Moridin är Nae'blis.
Jag förstår inte heller varför Jordan skulle ha skrivit Cyndanes PoV tidigare när han alltid (vilket är styrkan i hans böcker, enligt mig iaf) brukar vänta in i det sista med sådana avslöjanden (jfr Osan'gars PoV när han dog i WH)
Du påstår att Lanfear blev utbränd. Kanske eftersom M slet av henne armbandet som gav henne extra styrka. Du tros alltså Moiraine skulle tveka att dräpa en forsaken? Nja. Ok,inte ifall de inte ser varandra där inne. Där skulle jag kunna hålla med dig om det inte vore att de båda ramlade in samtidigt och att det "höll om" varandra. Du jämförde händelsen med den där Mat och Rand var inne samtidigt, men de gick ju inte in samtidigt så det finns ingen anledning att de skulle se varandra. Du "tror" att M gjorde som hon gjorde för att rädda Rand från ett annat öde? Hennes brev till Rand visar tydligt att det var precis det hon gjorde. Samma brev antyder också att hon var/är väl medveten om att det lär dröja innan de möts igen. Om de överhuvudtaget gör det då ho' endast kan säga det ho' tror är sant och inte det som nödvändigtvis ÄR sant. Att hon skulle knuffa in Lanfear genom Bågportalen och sedan fly ut igen? Och lämna en forsaken på en plats där hon kan skaffa sig eventuella vapen? Nja.
Lanfear dum i huvet? Ja, hon var ju bara delaktig i att Den Svarte kom in i bilden från första början. Och hon är bara en av de starkaste kraftnyttjande personerna i Hjulets historia. Dum, nej. På tok för självsäker, kanske. Vi får inte glömma att vildbrukaren ho' mötte var ett levande vapen. Vad hon kan förutom att slåss med kraften vet vi ingenting om.
Sista paragrafen tror jag också du skojar lite med då vi redan vet att Finnarna kan ge latenta förmågor och prylar (frågor besvaras inte av den typen av finnar). Men att de inte skulle förstå att de gav helt nya förmågor till en Forsaken e lite väl långsökt. Att vilja vara starkast i världen kanske inte har något med skuggan att göra. Visst. Om du inte jobbar åt den Svarte. Gör inte Lanfear det?
Ps Du får förlåta tonfallet, men jag tål inte när man ger respons genom att ta meningar ur dess kontext Ds
Slayer kan ha blivit inskickad (kanske av Moridin) för att döda Lanfear, så att hon kan pånyttfödas som Cyndane och kanske användas till andra uppgifter istället för att inte vara till någon nytta alls. Men jag tror inte det.
Jag tror inte Slayer har mycket större chans att ta sig in och ut därifrån än någon annan. Jag tror inte ens Slayer hoppade in i Tornet i TAR, utan att han hoppade ut ur TAR precis innan han "nuddade" tornet för att lura Perrin att hoppa in där (och bli fångad). Jag förstår inte varför Slayer skulle vara så bra på att klara av finnarna när ingen annan verkar förstå sig på dem?
Och jag kom på en liten sak. Rand och Mat klev in vid olika tillfällen i "fråga tre gånger"-världen. Medan Moiraine/Lanfear samtidigt föll in i "önska tre gånger"-världen. Så det behöver inte betyda att Moiraine och Lanfear inte såg varandra. My mistake.
Och jag är inte alltför insatt i hur finnarna fungerar. Jag minns att det är farligt att FRÅGA om saker som rör skuggan när man vill veta om framtiden. Något annat kommer jag inte ihåg. Jag har inget minne av att det var farligt att nämna skuggan i "önska tre gånger"-världen. Men jag kan ha missat lite granna från de kapitlen.
Lanfear dum i huvudet. Det tror jag inte. Det är därför jag tror att hon INTE går omkring och allmänt tror att hon är bäst, och att hon alltid är starkast. Hon blev förvånad när hon mötte den där jäntan (minns inte vad hon heter) och upptäckte att hon var starkare. Det var ju omöjligt. Ingen kan vara starkare. Men... Det kan tolkas på två sätt.
Lanfear kan önskat sig att bli den starkaste kvinnan (saidar) eftersom hon kan ha blivit utbränd. Och utbränd som hon var, så var finnarna tvungna att ge henne en ny kropp för att genomföra hennes önskning. Problemet är bara hur Moridins skulle veta vem Lanfear i ny kropp var, om inte Lanfear fick hjärnsläpp och åkte till Shayol Ghul för att anmäla sin återankomst.
Och till sist. Jag skojar lite i alla fall. Jag kan mycket väl tänka mig att Cyndane är en pånyttfödd Lanfear. Dvs att Lanfear har dött/dödats av någon. Vill bara göra er uppmärksamma på att det inte nödvändigtvis måste gått till på det viset, att Lanfear dog och pånyttföddes. För vi har hittills inte fått någon information som säger att det är så.
lanfear kan omöjligt ha önskat att bli den starkaste kvinnan i kraften. i så fall vore det omöjligt om "jäntan" som inte jag heller minns namnet på var starkare än henne. finnsen skulle nog se till att hon blev starkast om det var det hon önskade. fast "jäntan" kan ju vara ett mirakelbarn som inte följer väven, som finnsen läser av. vilket jag tycker låter otroligt osannorlikt.
Och ganska troligt att Slayer skulle ha bytt värld istället för att gå in i tornet. Bra tänkt, och mycket trovärdigt. Men jag vet inte om finnsen har makt över liv och död. Jag trodde det bara var den Svarte som hade det. Förutom Taveren folk. Jag tror heller inte att de har ngn som helst kapacitet att styra kraften (vilket inkluderar att öka ngn annans styrka) eftersom de inte verkar fösvara sig själva mot de som använder den (se Rand hos orakel finnsen).
"Jäntan" hade en angreal. Och det resonerade sig Cyndane fram till efter sin första reaktion, den sk överraskningen.
Eller för att rädda sin stolthet så intalade Cyndane sig själv att "jäntan" måste ha en angreal. Välj själv.
Fast enligt boken, WH, så hade jäntan en angreal. Nynaeves tror jag. Avtvingad av Cadsuane med motivering att det räckte med den mäktigaste sa'angrealen åt Nynaeve, och att angrealen som jäntan fick skulle göra mer nytta där än hos Nynaeve.
På något sätt är finnsen svåra. Om de nu inte kan direkt döda någon, så kan de åtminstone hålla kvar dem som inte förstår sig på hur deras värld fungerar.
Den grabben... (för jag tror inte nån tjej kan vara så konstig)
Andra teorier han har skrivit är:
-Bela är en ter'angreal från Age Of Legends
-Thom Merrilin är Den Gröna Mannen (Världens Öga)
-Att himlen inte är blå, utan grön
-Mat kan använda den sanna kraften (TP)
-Loial är en spion åt skuggan
Jag satt och tänkte i lite andra banor. Det mest logiska är väl att Lanfear dog, och pånyttföddes, fick en ny kropp och ett nytt namn. Cyndane [Sista chansen].
Men tänk om...
Mierin Eronaile var en kort, storbystad och silverhårig jänta som var ganska stark i kraften (saidar) i Age of Legends. Dock ej den starkaste. (Precis som Cyndane beskrivs i denna ålder).
Mierin Eronaile (AoL) hittade en väg in till Eelfinn och redan då önskade hon sig tre saker för ett pris.
Först diskuterade hon priset (till skillnad från Mat). Sen önskade hon:
1) Jag vill bli den vackraste av alla kvinnor.
2) Jag vill bli den starkaste (i saidar) av de kvinnor som kan använda kraften.
3) Jag vill ut härifrån (så som Mat önskade).
Vi hoppar över priset, det är mindre viktigt. Mierin Eronaile kom ut som den Mierin vi känner till. Den vackraste, och troligen den starkaste av alla kvinnor i att använda kraften. Den vackra Mierin som så småningom skulle ta sig namnet Lanfear.
I den av somliga kallad tredje åldern:
När Lanfear sedan tillsammans med Moiraine föll genom den röda dörren, så tror jag Lanfear åter kom till Eelfinn. Men vid ett andra besök "gissar" jag att ens tidigare önkningar tas tillbaka och att man inte får några fler önskningar. Detta avtal kan man bara göra en gång, men man kan besöka Eelfinn flera gånger.
Alltså, detta resulterade i följande:
1) Lanfear blev åter kort, storbystad, silverhårig
2) Hon blev av med den lilla extra styrkan av kraften
3) Inga nya önskningar, ingen lätt flyktväg. Alltså vart hon fångad.
Och som Cyndane är beskriven. En kort, strobystad och silverhårig jänta, som inte är lika stark som Lanfear var (vilket Mesaana påpekade).
Dock Mats så kan man bara gå in en gång i dörrkarmarna, så Lanfear blev stekt när hon ramlade in i den andra gången. Sedan blev hon återfödd, som Cyndane.
Nu ska Cyndane ha knata in till finnarna INNAN breaking. Jag är inte ens säker på att bågarna fanns då. och även om de gjorde det så är hennes (påstådda) önskan högst oorginell. Jag tvivlar på att andra som visste om bågarna (speciellt andra kvinnliga forsaken) skulle vara främmande för liknande önskningar. Att sen Lanfear skulle göra sådana önskningar som du föreslår framställer henne som en intelligensbefriad bondjänta (inget illa menat om bönder) vars största önskan är kliche'artad och ytlig. Är det ingen som har sagt dig att skönhet ligger i betraktarens ögon?
Sen kunde man INTE gå genom en portal mer än en gång.
Nechrazul kan inte vara en tjej?! Tvi! låt mig fråga en sak. Tror du jag är man eller kvinna, varför?
Du är ju ganska normal verkar det som... och de flesta killar, tjejer är väl ganska normala.
Men skulle jag gissa så blir det en kille, på ditt sätt att hugga ifrån ibland. Men det är en väldigt osäker gissning. Och jag TROR bara att Nechrazul är en kille. Jag skulle gissa det. För tjejer är i regel mer mogna och är oftast smartare än killar.
Och till Finnland kan man ta sig till på säkert fler än ett sätt. Och Finnarna tror jag funntis i alla åldrar. Inte bara i denna tredje åldern. Frågan är när de upptäcktes. Och det är inte säkert att Mierin Eronaile tog sig in i samma "port" då, i Age of Legends, som "andra gången".
Man som ja sa först i min lilla "udda" teori: Det mest sannolika är att hon dog, och pånyttföddes som Cyndane. Och det andra är bara spekulationer. Ibland låter jag tankarna skena iväg, och delar med mig av dem. För att sedan vänta på avrättningen
This message has been edited by Taim on Jun 16, 2003 4:27 PM
OM det nu inte skulle gå att ramla in i "önska tre gånger"-dörren två gånger, så skulle det mest sannolika vara att Moiraine ramlat in och Lanfear ramlat igenom. Inte att hon stekts.
Precis som för Mat (det var visserligen den andra dörr-ter'angrealen till de tre frågorna). Han ramlade rakt igenom ut på andra sidan.
Men de olika dörr-ter'angrealerna behöver nödvändigtvis inte vara exakt likadana, och fungera exakt likadant. Även om man tar för givet att det mest naturliga borde vara så.
Och så har jag svårt för vem som är vem av Finnarna. Vem är ormen, vem är räven? Ormen ställer frågor. Men är det Aelfinn eller Eelfinn. Misstänker att jag blandat ihop dem lite.
This message has been edited by Taim on Jun 16, 2003 4:44 PM
"..tjejer är "i"(som heter det ) regel mer mogna och oftast smartast än killar" Jag förstår att du vill verka för jämställdhet o.s.v men det funkar inte att göra generaliseringar åt andra hållet i hopp om att åstakomma detta. Får dig mer att framstå mesig
"Jag är en kille för att jag hugger ifrån ibland" Tjejer är mer milda när de ger respons? Men, jo visst e' jag pöjk.
Finnarna fanns under age of legends. Och Lanfear ska ha varit den enda som kom på ideen med att boosta sig själv? Själv tror jag inte att Lanfear skulle ge upp livet frivilligt och kallt räkna med att bli återupplivad av sin chef. Förresten vet vi att finnarna inte har så lätt att ta kål på besökare. Varför i så fall hänga Mat istället för att använda en mer effektiv metod. Vi vet att de inte kunde döda honom i sin värld eftersom han önskade sig ut men var en snara i ett träd det bästa de kunde komma på? Hmm.. de kanske inte kunde det p.g.a att de inte får handha eld eller metall? Men de kunde väl ha skickat ut han rätt in i en vägg och haft bra mycket större chans att lyckas. I.o.f.s så visste de inte om att det fanns någon på andra sidan som kunde rädda honom, så det kanske inte var så dumt ändå.
Du är redan "avrättad" men vägrar inse det. En teori ska det finnas belägg för. Klassa int' andras inlägg som spekulationer när du inte har belägg för din teori.
Jäklar, vad otrevlig jag var då! Du får ursäkta, men kaffet är slut... Alter egot kryper fram...
Jag tror du missförstod vad jag skrivit, eller så har jag inte varit tillräckligt tydligt.
När jag skrev att det andra bara var spekulationer menade jag inte vad ni andra skrivit, utan vad jag själv skrivit i min "nagel i ögat"-teori. Det mest sannolika är att Lanfear har dött (inte nödvänidgtvis av finnarna) och sedan blivit pånyttfödd av den Svarte. Det andra jag skrev efter det är bara spekulationer (dvs inga belägg).
Och teori var väl också fel ordval av mig, när det endast är spekulationer. Det är sant som du säger. Jag har inga belägg. Så istället för att utläsa teori, så läs vilda spekulationer istället. Jag hoppades bara på en liten vidare diskussion (vilket jag visserligen fick).
Så ursäkta mitt ordval och hoppas att du inte är lika arg längre (att jag fått ut nageln ur ögat).
Läste nyss mitt tidigare inlägg. Elakt är ett milt ort på hur jag skrev. Ditt inlägg var det inget fel på utan det var bara en grinig student som suttit uppe för länge utan kaffe.
Satt och läste igenom finnkapitlen igen... och lite runt omkring.
Moiraine sa att den ter'angrealen som leder till "orm"-finnarna där man kan ställa tre frågor bara kan användas en gång. Och det är farligt att ställa frågor som rör skuggan.
Kan man anta att samma regler gäller för den andra ter'angrealen som leder till "räv"-finnarna där man kan önska sig tre saker? Eller ska man vänta på mer tydliga bevis från RJ?
***COT-SPOILER***
Satt och tänkte på finnarnas regler. Eld, musikinstrument och järn får ej tas med in. Och just järn fick mig på tankar. I CoT fick vi lära oss att järn kan göras om till ........... Det kan ju vara ganska bindande om man gör det rätt, och det är kanske det finnarna är rädda för.
Eld bländar ju dem (Rands eldsvärd gjorde det).
Musikinstrument... Vad kan man göra med musikinstrument som kan vara så farligt?
jag måste ju erkänna att jag inte alls har nån anning om vad ni pratar om....eller e jag ute och cyklar?jag har bara läst alla svenska....(som har kommit ut)....och jag har inte alls uppfattat det ni pratar om....
Vad är det som är oklart?
Läste igenom det hela och det var mycket spekulationer från min sida. Tro inte på nåt.
Moiraine sa till Thom att de ska träffas igen (vilket de inte gjort än). Var det svaret på en av tre frågor hon frågade Aelfinn?
Är det svaret på den frågan som är det hon vet ska hända i framtiden, träffa Thom? Eller är det något annat?
Hon kan fått reda på nåt i Rhuidean också som hon kommer ihåg skall hända..
Men hon sa till Thom att de skulle träffas igen. Hur kunde hon vara så säker? Hon skickade Thom till farliga Tanchico.
Jag tror Moiraine frågade Aelfinn nåt i stil med "Kommer Thom överleva Tanchico?" och fick ett bra svar.
Moiraine är bunden till de tre ederna (tror jag) och kan inte ljuga. Om hon säger till Thom att de skall träffas igen, så vet hon att det är sant. Annars kan hon inte säga det.
Mats med flera: En Aes Sedai som är bunden av de tre ederna kan inte ljuga men det hon säger behöver inte vara sant heller. Det räcker att hon tror att det är sant. Moiraine kan säga "vi möts igen" så länge som hon vet att det kan vara så. Det måste inte vara 100% säkert. Och om något hon tror är sant fast inte är det, då kan hon säga det också. Det är lite på gränsen att säga att något SKA hända som hon bara vet KAN hända men jag tror att det går också. Men ofta tror jag att det räcker att hon tänker typ "vi möts igen - hoppas jag"
I skuggan växer kap 17 sid 256 säger Moiraine till Thom
"Ett stillsamt liv skulle förmodligen bli din död" Hon lät road och ordnade om kjolvecken med sina små, nätta händer. Han fick en känsla att hon dolde ett leende. "det skulle däremot inte en resa till Tanchico. Det kan jag garantera dig, och vid den första eden vet du att det är sant."
sid 257
Om du följer med Elayne och ynaeve skall jag nästa gång vi möts ge dig de röda systrarnas namn, och namnet på den som gav dem deras order. De handlade inte på eget bevåg. Och vi KOMMER att mötas igen. Du kommer att överleva resan till Tarabon."
Låter inte som ett "vi ses kanske" för mig. Moiraine måste ha fått reda på att hon kommer att träffa Thom igen inne hos Finnarna, annars skulle hon inte kunna garantera och lova så fullständigt att de ska träffas igen. Bunden av den första eden som hon är. Vad gäller det dolda leendet så är det väl för att finnarna sade att hon skulle gifta sig med Thom.
Helt rätt som du (Amyrlintronande) säger. Det räcker med att Aes Sedaier tror att det är sant så kan de säga det som en "sanning". De kan "ljuga" i sin ovetskap.
Men som Andreas J också säger. I detta specifika fall är det sant det som Moiraine säger... tror jag är det bäst att tillägga
Moiraine vet att det är sant eftersom hon frågat Aelfinn.
Läste precis en intresant grej i bk 14 en krona av svärd, sid 214
Min suckade besviket även om hon naturligtvis aldrig på allvar hade trott att Moiraine skulle dyka upp livs levande. Den enda av hennes syner som någonsin slagit fel var en hon haft om Moirane.
Jag personligen tycker att detta är ganska avgörande att hon verkligen kommer att komma tillbaka,
Såvida ingen utav er vet något som inte jag vet om Min's syner för vad jag har fattat för så slår dom ALLTID in lr? Vilket i sin tur gör att det är högst osanolikt att Moriane skulle vara Shaidar Haran lr någon annan för i så fall skulle väl Min ha sagt eller åtminstone funderat lite mer på detta.
Så nu är det bara att vänta på hennes återkomst eller hur man nu ska säga, men när var och hur e väl en helt annan sak och detta hade väl kanske inte riktigt med saken att göra och många viste säkert redan detta men för allas trevnad så klämde jag in lite information här:)