Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Kraften, hur funkar den?

September 2 2003 at 5:44 PM
Julle  (Login Skwarski)

-
Ett sätt som jag tror att Kraften kan förklaras på är att tänka sig den som ren energi. De människor som kan leda den är de som kan kontrollera denna rena energi på nått sätt.

Fast då kan man fråga sig saker som: När en person väver ett skydd mot tjuvlyssnare så måste den personen på nått sätt göra en "vägg" av luftmolekyler som inte rör sig (på så sätt kan då inte ljud komma ut ur detta skydd). Men om luftmolekyler inte kan röra sig igenom detta borde det betyda att om man har ett sådan skydd runt sig tillräckligt länge så kommer luften ta slut där inne. Eller hur?

*uttråkad Julle*

Respond to this message   
AuthorReply
Mats
(Login Taim)

Re: Kraften, hur funkar den?

September 2 2003, 7:22 PM 

Har aldrig funderat på vad kraften egentligen är. Har bara antagit att det är nånting som man kan göra bekväma saker med. Inga fjärrkontroller där inte. Inga TV-apparater heller för den delen.

Hur exakt de gör med vävar mot tjuvlyssning vet jag inte, men att de bygger en vägg av luftmolekyler med hjälp av kraften låter inte så långt bort från vad som skulle kunna vara sant. Och då borde det bli syrefattigt om man diskuterar för länge.
Men kanske det bara är en "vägg" av saidin eller saidar, eller TP. En "vägg" som löser upp ljudvågorna av deras prat på nåt sätt, men släpper förbi vanlig luft, vind eller hur man ska säga.

Luftväggar fick mig att fundera över Callandor. Alla som ville ta det stötte på en "luftvägg". Alla utom Draken Återfödd. Hur har de lyckats skapa det?

DenAmyrlintronade
(Login DenAmyrlintronade)

Väven

September 5 2003, 11:08 AM 

För att stoppa ljud behöver man ju faktiskt inte stoppa luftemolekylerna, det räcker att stoppa vågrörelsen. Dvs luften kan få driva omkring som vanligt men vågrörelser=ljud stoppas.

Och att skapa något som endast en viss person kan göra, typ komma åt Calandor. Jag kan t ex tänka mig att man mpste göra något som kan känna av själva väven och kopplingen mellan Lews Therin och Rand. För det är knappast fråga om att detektera någons DNA typ.

Julle
(Login Skwarski)

September 5 2003, 2:59 PM 

att stoppa vågrörelsen innebär ju att stoppa själva luftmolekylerna från att röra sig över en viss "gräns". Det borde inte finnas nån skillnad på luftmolekyler som rör sig vanlig än på de som rör sig pga att nån sagt nått.

(Login Eolill1)

Okej,

September 14 2003, 11:03 PM 

säg att luftmolekylerna sätts i rörelse, på ett speciellt sätt, av Kraften, så att det som annars hade varit ljud bara blir meningslös rörelse.

DenAmyrlintronade
(Login DenAmyrlintronade)

Mera vågor

September 15 2003, 7:29 AM 

För det första så räcker ju luften oftast ganska länge även om man stänger den ute en stund. Men med tanke på de långa tiderna osv så kan det inte vara så det funkar. RJ har föresten missat något där en gång. Då Rand blev attakerad i Caemlyn och stängde in sig i en sfär och rullade iväg. Då kände Rand att luften började ta slut och det skulle den aldrig kunna göra så fort om det var en helt rund sfär. Finns ju massor av luft i en sån.

Men en vågrörelse kan man stoppa genom att helt enkelt släppa, i det här fallet luften, genom en rad med tillräckligt smala spalter. Liksom persienner typ. Avtsåndet måste vara typ en molekyl breda bara. Molekylerna kan passera fritt igenom men ingen vågrörelse blir kvar. Stoppar alla ljud fullständigt. Och eftersom det skapas av kraften kan man nog utgå från att det inte finns något material som kan föra ljudet vidare som set skulle gjort på riktigt.

fast egentligen så har inte RJ funderat kring det hela på den här nivån, eller hur.

(Login Sangdrax)

October 25 2003, 4:09 PM 

Rand kände inte att luften började ta slut, han trodde att den kunde ta slut.

Osynlighet är också en grej som jag har svårt att fatta. När man är osynlig är det en omöjlighet att se själv.

Mats
(Login Taim)

Kanske är sant

October 25 2003, 4:44 PM 

När Moridin smyger omkring och spanar på Sammael, Graendal och Shaido, så är han gömd bakom sin "osynlighetsdräkt". Allt är täckt, utom ögonen. Troligen för att själv kunna se nåt.

Däremot är jag osäker på när Egwene stod bakom en osynlighetsvägg, gjord av Rand, när han fick besök av Aes Sedaierna (i LoC). Kommer inte ihåg om Egwene bara stod och lyssnade eller om hon såg nåt också.

(Login Khyprus)

November 4 2003, 5:03 PM 

dom sa ju någonstans att en "osynlighetsväg" "böjer" ljus

man blir int osynlig utan alla ser "igenom" det som man har gömt bakom den

eller hur var det nudå riktigt...

Mats
(Login Taim)

November 6 2003, 12:26 PM 

Ljuset böjer sig och går runt den som gömt sig bakom en osynlighetsskärm, och går ihop bakom den som gömt sig igen. Man tror att man sett rakt fram. Men hur fungerar det för den som är innanför denna sköld som böjer ljuset. Böjer den inte ljuset för den innanför också?

Current Topic - Kraften, hur funkar den?  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement