Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Taim inte för sådana som håller på att läsa böckerna första gången

October 3 2003 at 10:25 PM
  (Login fantasylife)

-
Är det någon som vet varför en förlora vill hjälpa Rand genom att föda upp Asha'aner åt honom så att han blir så gott som oövervinnlig

Respond to this message   
AuthorReply
Julle
(Login Skwarski)

Re: Taim inte för sådana som håller på att läsa böckerna första gången

October 4 2003, 9:39 AM 

Taim är inte en förlorad.

Jiarmai
(Login Jiarmai)

October 4 2003, 7:35 PM 

Taim är nätt och jämt borttappad.

david
(Login fantasylife)

October 5 2003, 3:20 PM 

men han beter sig ju som att han hör till den mörka sidan av kraften

Mats
(Login Taim)

October 6 2003, 3:54 PM 

Jag var så säker på att Taim var Demandred andra gången jag läste serien... Men senare så sade några röster att RJ sagt på en "book-signing" att när vi läser om Demandred så är han bara Demandred, ingen "mask of mirros"-någon annan.
Plus i WH, när Demandred inte känner igen asha'manen Damer Flinn, den första mannen som Taim testade. Demandred borde känna igen Flinn om han är Taim. Men kanske var avståndet för långt för att Demandred/Taim skulle kunna se ordentligt, men vad spelar det för roll när författaren dödat Taim/Demandred-teorin? Om nu det är sant! Folk kan ljuga, och få många att tro att Taim inte är Demandred.

Om man bara håller sig till böckerna, så skulle faktiskt Taim kunna vara Demandred bakom en mask of mirrors. Trots WH-episoden.

Hur som helst är Taim en riktigt mysko kille. Jag tror han är så mörk/elak man bara kan bli. Han tillhör i alla fall den Svartes skara av "tjänare". Det är vad jag tror.

Julle
(Login Skwarski)

October 7 2003, 8:57 PM 

Taim är antagligen styrd av en av de Förlorade

(Login InuTaisho)

October 8 2003, 12:43 AM 

Det e väl inge direkt fel på han... ganska lik mig skulle jag säga att han e.... tror bara att han vill få lite status runt om i världen....

Mats
(Login Taim)

Styrd av en av de Förlorade

October 8 2003, 3:45 PM 

Troligtvis Demandred. Men kanske Moridin.

Demandred gillar att använda sig av "proxies". Taim är väldigt lik Demandred till sättet, och kan ju kanske vara Demandreds verktyg.

I bok 17, Vinterns Hjärta, på Förlorade-mötet (kommer inte ihåg kapitlet) så sa någon av dem att det var Demandred och Osan'gar som ansvarade för att hålla koll på vad Rand sysslar med. Osan'gar var ju asha'manen Dashiva, en av Rands asha'maner. Demandred skulle hålla koll på Rand... kanske via Mazrim Taim?

(Login InuTaisho)

October 8 2003, 8:28 PM 

Ursäkta mig att jag lägger mig men ändå:P

Hur vet vi att Dashiva va en utav dom fölorade står det ngn stans lr? va ett tag sen jag läste men ska börja imorgon igen hade jag tänkt...

Och hur vet vi att Taim e Demandred lr styrd av honom? borde han inte tagit chansen o dödat honom vid Dumais brunnar lr vart det va? varför drog han dit och rädda honom?

DenAmyrlintronade
(Login DenAmyrlintronade)

Japp

October 10 2003, 12:39 PM 

Det framgår i slutet av Winters Heart att Dashiva var mörkvän. Den som kontrollerade Calandor såg att det Dashiva, en mörkvän, men ingen av de förlorade. Dashiva dödades väl då? Eller vänta nu, var inte Osangar och Dashiva samma person? Måste hem och läsa på.

Och att Demandred inte dödade Rand beror på att han inte vill. Den Svarte har sina själ att hålla rand vid liv. Jag gissar att det har att göra med hjulet. Om Rand dödad är det oundvikligt att hjulet spinner vidare, dvs att den svarte kommer att stängas in. jag tror att den svarte har hittat på ett sätt att bryta sig ur tidens hjul. ("krossa tidens hjul") Men det kan "den ljusa" sidan göra också. Minns att Lews T vid har velat krossa alla sigillen. Låter konstigt men antagligen är det något som är nödvändigt för att få stopp på eländet. kanske måste den svarte släppas fri och förstöras helt och hålet för att få slut på det, inte bara stängas in. och det är det kanske bara Rand som kan göra. Sedan är det bara frågan om vem som vinner striden.
ja, det var lite andra tankar detta...

Khyprus
(Login Khyprus)

Alltså...

October 13 2003, 7:16 PM 

läste man int att ena av domde asamanerna va en av de förlorade vid shadar logoth? alltså i slutet av de nio månarnas dotter, när rand använde domde största sa'angrealerna tillsammans me nynnaeve? ja håller på å läser serien pånytt men ja e bara ennu fi fursten av kaos så ja minns int så bra.

Mats
(Login Taim)

October 13 2003, 11:03 PM 

Som den Amyrlintronande sa, de Förlorade och deras undersåter dödade inte Rand pga "Låt Fursten av Kaos regera"-ordern.
Kontigt det där. Först försöker Ishy få över Rand på den Svartes sida. Sen försöker han döda Rand, men dör själv. Sen får ingen döda Rand pga av kaos-ordern. Sen kommer Ishy tillbaka och i Vinterns Hjärta får de döda Rand igen, om det är nödvändigt som Moridin sa. Moridin ville ha "nycklarna" i första hand.
Vad vill den Svarte egentligen? Behöver han verkligen Rand vid liv? Jag får inte ihop det.

Dashiva = Osan'gar tror jag man fick reda på i De Nio Månarnas Dotter.

(Login mentative)

November 6 2003, 3:08 PM 

Dashiva = Osan'gar = Aginor (reinkarnerad)

Det framgår ganska tydligt mer och mer och i Dashivas POV i slutet av WH är det utan tvivel. Jag tror att Taim är en mörkvän men inte så mycket mer än så, Dashiva kunde nog styra honom som han ville, om inte så iaf med tvångskraften. Att Taim gav ordern till asha'manerna att döda Rand är också ganska uppenbart när Rand ska döda frilansarna i Far Madding och det förklarar hans medverkan i mordförsöket i slutet av PoD.

Men det här med "låt fursten regera" snacket...jag tror inte att fursten av kaos är Rand utan orden innebär helt enkelt "sprid kaos", vilket de förlorade också sätter igång med (t.ex. Graendal i Arad Doman). Att Den Svarte ville ha Rand vid liv var för att få honom till Nae'blis men när det inte funkade noch han istället började göra för stora framsteg var det enklare att "fuck it, vi dödar honom istället". Speciellt när de fick veta att han hade tillgång till de där sa'angeralerna.

(Login little_harry)

Demandred

November 17 2003, 6:12 PM 

Rands kompis i huvudet, Lewis, verkar inte vara särsklit glad på Taim. Visserligen blir Lewis näst in till galen varje gång han kommer nära en man som kan bruka kraften. Men när han är nära Taim så blir det riktigt svårt för Rand att ha kvar kontrollen. Kan det bero på att Demandred gömmer sig bakom Taims mask. Demandred och Lewis var väl inte bästa vänner? Denna ide skrotas dock om utalandet om att Demandred alldrig gömmer sig bakom någon annan mask. Möjligtvis kanske det är någon annan av dom förlorade som gömmer sig bakom masken. Eller så är det så enkelt att Lewis bara blir uppröd av att någon annan har låtsats vara han:D, Draken återföd

mamed
(Login Mamed)

November 17 2003, 6:40 PM 

Länge sen jag läste böckerna men tror att när Nynaeve och Elayne höll medlemarna av Black ajah (The Dragon Reborn ?) så sa en av de att dem skulle befria Taim så att han kunnde sprida kaos under namnet Draken Återfödd och senare så flydde Taim. Kanske är det vad så hände eller?

Tini!
(Login -Tini-)

November 20 2003, 9:05 PM 

Jag tror inte Taim ens är mörkvän.. Jag tror bara han vill ha ihjäl Rand för att få makten lr vad man ska säga....

Det här hör visserligen inte till tråden men min lilla Demandred teori är att Dem är Eamon Valda lr hur det nu stavades... Jag har inte direkt mycket bevis men här är dom iaf.. :P

1. När Sammael å Greandal har sitt lilla möte innan Sammael dör så säger Sammael ngt i stil med: Du kan säga till Dem att jag nog vet vad han har för sig i södern...
Be´lal höll till i Taer, så där är han inte. Sammael i Illian, ingen i Altara vad man har fått veta och då är bara Amadacia kvar.

2. Eamon Valda är Scärdsmästare liksom Dem.(Inte mkt bevis, jag vet)

3. Dem och Eamon Valda har samma taktikstil, lr vad man nu ska kalla det, i strid. Frontal anfall..

Det är iaf min lilla teori..
Tack å hej!

Mats
(Login Taim)

November 20 2003, 11:16 PM 

Jag vet inte vad jag ska tro om Demandred för det finns folk som säger att Robert Jordan har sagt att Demandred inte spelar någon annan, utan Demandred är bara Demandred.
Så Demandred är kanske inte Eamon Valda, men jag tror att Eamon Valda kanske arbetar för Demandred. Kanske är en av Demandreds proxies. Eller så är det åklagaren Rhadam Asunawa, eller båda två.

Johannes
(Login Johannes--)

December 21 2003, 11:21 AM 

Taim är ju troligtvis mörkvän. För det står ju att de som skulle döda Rand först fick en order av Taim att döda Rand och sedan en order av Demandred att döda Rand. De som skulle döda Rand var ju också mörkvänner.
Bl.a Osan'gar var med tror jag

Mats
(Login Taim)

13 myrddraaler och 13 Svarta Ajah?

December 21 2003, 6:02 PM 

RJ har ju nämnt i böckerna att det går att få över de som kan använda kraften till att tjäna den Svarte istället, med hjälp av 13+13.
Kanske har Taim blivit tvingad att tjäna den Svarte mot hans vilja? "Behind the scenes"...
Vad hände Mazrim Taim efter att han blivit fritagen?

(Login Johannes--)

December 21 2003, 9:49 PM 

Mmm det är möjligt att han blivit tvingad till att vara mörkvän, fast om han inte vill vara det så borde han ju kunna motverka det ivf. Mazrim Taim kom ju till Caemelyn utan att det var några rykten som sade att han var påväg eller nått sådant så han har nog fått hjälp av Demandred att komma dit.

Jag tror stenhårt att Demandred håller i Taims tyglar så att säga. Medans Logain är god.

(Login the_ultimate_dragon)

Taimandred

December 22 2003, 4:22 PM 

Händelseförlopp:

Asmodean dör. Skulle kunnat avslöja forsaken som försöker nästa sig in hos Rand.

Demandred får ordern "Let the Lord of Chaos rule".

Taim dyker mystiskt upp his Rand och han har en fantastisk förmåga att känna män som kan använda kraften och dra dom till sig. Bashere reagerar på att Taim inte ser ut som han brukade (de kände varandra). LTT går berserk och vill döda Taim (något som jag tänker läsa om och kolla, har en känsla av att LTT enbart går berserk när forsaken är i närheten, dvs Taim eller Dashiva). Taim får i uppgift att bygga det svarta tornet.

Lite senare i boken utsätts en Aes Sedai som Rand förhandlar med för ett mordförsök och SA bryter sina förhandlingsförsök (gör Rand mera beroende av svarta tornet).

Tornet Aes Sedai (som styrs av Mesaana som är i maskopi med Demandred) kidnappar Rand och behandlar honom ganska brutalt. Perrin dyker upp för att rädda honom och samtidigt dyker Taim och en massa Ashaman upp från ingenstans och ska rädda Rand. Taim verkar förvånad att Perrin är där och inte direkt villig att släppa in honom och hans soldater innanför skölden. Hade inte Perrin dykt upp hade det sett ut som Taim och hans Ashaman ensamt räddat Rand, vilken status hade Taim då fått?

Genom allt detta har Demandred ordern av DO att personligen hålla koll på Rand.

Det finns tre förklarningar på hur Demandred lyckades med det där sista.

1. Han är Taim. Denna är enklast och mest logisk. Allt som händer i LoC (eng bok) passar verkligen in på Demandreds profil och Taim är en nyckelperson i den boken.

2. Han är många personer runtom Rand, beroende på plats och tillfälle så använder han olika Masks of Mirrors. Låter lite otroligt att han skulle lyckas med detta.

3. Han struntade i DO och skickade en underhuggare att hålla koll på Rand (Taim). Forsaken brukar sällan strunta i vad DO säger, bara Lanfear som vågade sig på det.

Det här leder mig till slutsatsen att Demandred är Taim och att det finns någon logisk förklarning på varför han inte kände till Flinn i WH. Alternativt så var det tänkt att han skulle vara Taim men sedan har Jordan ändrat sig, för indikationerna mot Taim är massiva.

(Login Johannes--)

December 22 2003, 5:05 PM 

tror mer på att Taim är en sorts puppet till Demandred. Har hötr folk säga att Demandred aldrig använder mask of mirrors också så. Och jag tror itne ahn bryter nån årder från DO genom att skicka TAim att hålla reda på Rand iostället för att gära det själv

Taimandred

December 23 2003, 9:10 AM 

Om Demandred är Taim behöver han inte använda mask of mirrors. De beskrivs som väldigt lika (om du läser beskrivningen på Demandred i boken om Jordans värld och beskrivningen på Taim när han dyker upp). Skulle också passa fint med att Bashere påpekar att han inte ser riktigt likadan ut nu men ändån inte direkt reagerar på att han är en förädare. Jag måste läsa om när mordförsöken på Bashere äger rum också men de skulle ju passa här också om han hotar Taims legitimitet.

Det var därför jag nämnde att Bashere reagerar på att han inte ser likadan ut (Taim) ovan. En klar indikation på att det inte är samma person men någon snarlik, Demandred passar in på denna snarlika karaktär, är stark och kunnig nog i kraften och som ledare för att kunna skapa det svarta tornet.

Som sagt, att Demandred inte känner till Flinn är konstigt även om Taim vore en proxy, för Taim borde rapporterat till Demandred och då borde Demandred ha vetat att det existerade män som Flinn. Och förväntar sig Demandred att det ska va nån bonde som är ute och går i närheten av Shadar Logoth mitt under Rands ränsning av kraften tillsammans med två Aes Sedai? Det är ju rent av dumt. Det finns ingen vettig förklarning här och Demandred agerar inte som han borde.

Taim är också personen som skickar Slayer att döda Rand i Far Madding. Här använder han dock mask of mirrors och Slayer funderar på det eftersom forsaken inte brukar använda MoM när de anlitar honom (Slayer tror att det är en forsaken, inte Taim). Vilket är ytterligare ett bevis mot Taimandred, som tillkom i de senaste böckerna.

Mats
(Login Taim)

December 23 2003, 7:58 PM 

Jag håller med om det mesta the ultimate Dragon säger. Det är ju så många likheter Demandred och Taim emellan, och just det där att Bashere inte känner igen Taim gnager fortfarande i mitt huvud. Bashere vet att Taim ska komma vilken minut som helst, han är förberedd på att se Taim, men känner ändå inte riktigt igen Taim.
Taim, rakad eller orakad. Bashere borde kännt igen Taim, när han vet att det är Taim som kommer. Om inte Taim är Demandred så är han i alla fall Demandreds "kopia".
En annan ide kan vara att Taim är Moridin, bakom MoM. Taim är ju inte det minsta rädd när Rand håller saidin medan han själv inte håller saidin. Kanske för att han håller den Sanna Kraften? Saa i ögonen syns inte bakom Taim-masken, och Rand kan inte under några omständigheter känna den Sanna Kraften. Bara spekulation.
Taim är mer än bara Taim i alla fall. Det är vad jag tror.

Slayers arbetsgivare tror jag är Osan'gar. Kan vara Demandred också. Eller Taim.
Jag tror Osan'gar blev så skraj när det gick upp för honom, på det Förlorade-mötet, att om Rand lyckas rena saidin, så kanske inte den Svarte litar på de manliga Förlorade längre. Osan'gar blev verkligen skraj på mötet. Osan'gar ville då ha bort Rand. Han fruktade att Rand skulle lyckas rena saidin. Använde en mask, eftersom det inte var hundraprocentigt klartecken att de fick döda Fursten av Kaos. Moridin sa bara om det skulle bli nödvändigt. Därför denna försiktighetsåtgärd av Osan'gar.
Demandreds motiv är sin grymma avundssjuka mot Rand. Den eviga tvåan hatar ju Rand mer än något annat. Också han bakom en mask och förvrängd röst som en ren försiktighetåtgärd.
Taim var faktiskt en intressant ide. Det har aldrig slagit mig förut. Det enda som gör det tveksamt är om Taim har tillgång till att utnyttja Slayer. Om han har det, så varför skulle det inte kunna vara Taim?

(Login floood)

Taim - Demandred

December 27 2003, 3:46 PM 

jag tror också att taim är demandred för när perrin luktar på taim så känner han ett fruktansvärt hat från taim till rand.. och demandred har alltid legat ett litet snäpp undet lews therin i kraft, ledarskap allt.
samma med lews therins röst i rands huvud han säger hela tiden döda honom, du måste döda honom så fort rand ser honom.
Taim skulle mycket väl kunna vara Demandred

Johannes
(Login Johannes--)

December 28 2003, 7:40 PM 

Taim blir förvånad när Rand gör en portöppning till Bondgården. Fast det kan han ju iofs spela.

Taim räddar ju Rand när han förs bort. Det är lite skumt hur Taim kan hitta rätt ställe, Dumais Brunnar. Han vet nog att Rand blivit bortförd av Aes Sedaier ledda av en från Svart Ajah. Det har varit spännande om inte Perrin hade kommit då och räddat Rand med.

Fast jag tycker itne det känns som att Taim skulle Vara Demandred, i så fall skulle nog Taim redan dödat Rand, eftersom att det enda Demandred vill är att döda Rand i princip

December 29 2003, 10:13 AM 

Förklarade Iofs i mitt första inlägg varför Taim räddade Rand även som Demandred men tar det igen utförligare.

Vi vet att Demandred iscensatte Rands kidnappning. Mesaana gjorde det men hon var ju lierad med Demandred och skulle knappast göra det på egen hand, de har också ett möte i början av LoC där Demandred lägger fram en plan och de andra lyssnar (vi får aldrig reda på vad planen är bara att Mesaana tror den kan lyckas).

Varför skulle då Demandred som Taim fria Rand? Jo, för förtroende. Om Taim varit den enda att dyka upp där med sina Ashaman och rädda Rand (vilket var hans tanke, notera hans förvåning och motvilja att släppa in andra Rand alierade innanför skölden) så hade förmodligen Taim blivit näst mäktigast i organisationen Rand har. Dvs näst mäst inflytande, det finns inget bättre sätt att stiga i rang än att rädda den som kan höja upp en. Och Demandred vet förmodligen inte om Mat specialförmågor heller och kan därför ha antagit att han skulle kunna stiga om Mat genom att bevisa sig.

Alltså, Taim/Demandred hade väldigt mycket att tjäna på att "rädda" Rand från hans egen kidnappning. Och det hade inte funnits bättre ställe att hålla ett öga på Rand än som hans högra hand (DO order). Hela boken LoC går ut på att flytta in Taim i maktposition och stärka den, det är allt forsaken gör av vett i boken. Det finns heller ingen annan i serien som är misstänkt att vara Demandred, så om det inte är Taim då har inte Demandred uppenbarat sig än och då är han den enda forsaken som vi inte ens har en aning om.

Och Taim har försökt döda Rand flera gånger nu med hjälp av Ashaman och som sagt senast förmodligen Slayer. Att han inte försökte i början beror nog dels på att han ville befästa sin maktposition och dels på att han hade order från DO att INTE döda Rand, alla forsaken hade fram till Moridins gathering.

Det största hindret för att Taim är Demandred är Demandred PoV i WH där han är förvånad över att Flinn kan använda kraften och får fly. Taim borde känt igen Flinn.

Och Moridin tror jag inte har någon position i världen, han behöver inte det. Som Naeblis kan han styra de andra in i positioner istället, vilket är mera hans stil. Ishamael hade aldrig någon position förutom Trollocs innan han dog heller. Och han tänker dessutom att förra mötet med Rand var smärtsamt och att han inte ska göra om det misstaget så vi får nog inte se någon konfrontation där förän Moridin måste.

This message has been edited by the_ultimate_dragon on Dec 29, 2003 10:19 AM

Johannes
(Login Johannes--)

December 29 2003, 6:10 PM 

Mmm Alltså är itne Demandred Taim, utan Taim är bara en av Demandreds proxys. Eftersom han inte kände igen Herr Flinn.

Sen så hatar ju Demandred Rand över allt annat, så han skull nog tagit chansens rätt snabbt att själv döda Rand fast han itne fick för DO. Tror hans Hat till Rand skulle överstiga hans lydnad av DO.

Mats
(Login Taim)

December 29 2003, 6:29 PM 

Fast jag tror de Förlorade inte tar dessa risker längre, att direkt konfrontera Rand. Vi har ju sett hur det gått för Aginor, Ishamael, Rahvin och Sammael. Aginor och Ishamael attackerade, Rahvin och Sammael försvarade sig, alla misslyckades.

Jag tror Demandred, och de andra, inte kommer att ta chansen att döda Rand, en mot en, utan de kommer att skicka andra att göra deras jobb. Torval, Kisman, Rochaid och den fjärde (?). Jag tror Dashiva (Osan'gar) bara var där och skulle ge dem sina instruktioner. Taim vet troligtvis inte om att Dashiva är en av de Förlorade, även om Taim är Demandred.
Osan'gar och Aran'gar var hemliga, de enda som vissta om deras existens var Shaidar Haran och Moridin, fram till "Moridins samling" i WH.

This message has been edited by Taim on Dec 29, 2003 6:32 PM

Dashiva

December 30 2003, 10:09 AM 

Jo, det är många som har använt Dashiva som ett bevis för att Taim inte skulle vara en forsaken. Eftersom forsaken i princip aldrig är två på samma ställe (infiltrerandes samma organisation).

Men för det första är svarta tornet mäktigt nog för att rymma två (och viktigt nog) och för det andra så är det som Mats påpekade. Jag har sett det som att Dashiva är Moridins ögon och Taim är Demandreds. Det fanns nog också en hel del orsak för Moridin att hålla ett öga på Demandred också, inte bara Rand. Demandred lär ju vara Moridins största hot till Naeblistiteln inom skuggan. Och Taim viste nog inte om Dashiva. Han blir iallafall upprörd när han får reda på att Dashiva var med i attacken.

Och bevisen mot att Taim är en proxy är att han är för mäktig. Det är svårt att se för sig att Demandred skulle stå ut med och tollerera någon som är så lika honom själv, både i kraft och personlighet. Taim ser också ut att ta väldans mycket egna initiativ.

En annan teori är att Ishamael hade Taim som lärling redan långt innan kriget (BA befriade juh honom och allt) och att han också går Moridins ärende nu eller alternativt inte vet att Ishamael är tillbaks och tror att han kan gå sin egen väg. I alla teorier är han iaf DF numera, han har varit lite väl ond för en person med bara maktambitioner.

Tills Jordan rent ut skriver annorlunda kommer jag nog aldrig svälja min stolthet dock och fortsätta hävda att Taim är Demandred som jag har trott sedan första gången han dök upp.

Mats
(Login Taim)

December 30 2003, 7:27 PM 

Jag vill tro det, att Taim är Demandred. Det är bara det att en person på Wotmania hela tiden säger att Jordan svarat på en av hans frågor, på en booksigning, om Demandred har några alter-egos, och fått svaret "Taim is NOT Demandred."
Men så är det ju bara en person som säger det. Han kan ju kanske vilja lura folk. Och kanske RJ har svarat lite klurigt ännu en gång, så att svaret kan misstolkas? Kan du hitta nåt kryphål, så skulle jag bli glad.

Och jag säger som du, jag kommer inte släppa denna ide om att Taim är Demandred fullt ut förrän RJ skriver det i klartext, eller säger det i en intervju.

Mats
(Login Taim)

January 15 2004, 4:56 PM 

Okej... nu har Robert Jordan talat.
http://www.tor.com/jordan/questions.html

Jo

January 16 2004, 10:40 AM 

Vilket gör Taim till en mycket mäktig och intressant filur. Jag tycker fortfarande han är allt för stark för att vara någon forsaken proxy eller lakej, om han är det är det mycket vågat av den forsaken att tro att han/hon kan kontrollera någon så stark som Taim. Plus att han hittar på en hel del på egen hand verkar det som.

Han beskrivs fortfarande som bara lite svagare än Rand, han utstrålar ett hat mot Rand som överskuggar allt (Perrins iaktagelser)... Det som förvånar nu är att inte de andra forsaken är oroliga över Taims framfart, det borde de vara med tanke på vad han sysslar med. Nej, som sagt, Jordan har en hel del att förklara här om varför han medvetet gjort Taim så lik Demandred.

Be'lal

January 16 2004, 1:20 PM 

Lika intressant på den där sidan lite längre ner är Jordans beskrivning på hur DO kan återuppliva forsaken. Om en balefire är svag kan han teoretiskt sett iaf återuppliva forsaken iaf, men chansen blir mindre desto längre bakåt i tiden som man raderas.

Jag undrar hur stark Moiraines balefire mot Be'lal var. . .

InuTaisho
(Login InuTaisho)

January 16 2004, 6:11 PM 

Asså inget illa ment mot vår käre Jordan men tycker att han säger emot sig själv för att vara ärlig..

Som svar på en fråga säger han att DO kan återuppliva lr vad man nu säger personer som dött av lanseld.

Men vet inte vilken bok tror det är bok11 (svensk) Så säger DO till Demandred att han inte kan återuppliva dom som dödats av lanseld för att inte ens han kan sträcka sig utanför tiden..

Bara ja som tänkt på det här lr? iofs kan ju va så att DO inte ville att demndred skulle veta att han KAN det utan alltså helt enkelt ljög om det.

Lr så kan det ju va så att Jordan bara vill stimulera våra hjärnor o tänka i sådana banor lr liknande..

Mats
(Login Taim)

January 16 2004, 7:44 PM 

"RAHVIN DIED IN HIS PRIDE. HE SERVED WELL, YET EVEN I CANNOT SAVE HIM FROM BALEFIRE. EVEN I CANNOT STEP OUTSIDE OF TIME."
Den Svarte säger att han inte kan rädda Rahvin från lanseld, inte alla generellt från lanseld kanske? I Rahvins fall var det en rejäl "backburn" på hans tråd.

Tycker att Jordan har ett vettigt svar. Den Svarte måste vara beredd när en förlorad dör, ta hand om själen, och innan själen vandrar vidare till "själpoolen". Hur lång tid det tar för själen att vandra vidare? Kan väl inte vara längre än nån minut eller två, kanske inte ens det.
"...unless the amount of balefire used is very small". Har vi sett någon så pass liten lanseld än? Det var ett tag sen jag läste om Be'lal, men jag har för mig att, trots att det var Moiraine, så var det inte en liten lanseld. Jag tror Be'lal är borta.

Och så var det ju inte ett fullständigt svar. Han berättar inte allt...

Sammanfattning. Vad jag tror är att Robert Jordan skriver så vi ska tro en sak... men det är inte alltid det man läser som är hela sanningen, speciellt inte med Jordan.
Det är ju sant det han skriver. Den Svarte kan inte pånyttföda en död Förlorad som blivit dödad med lanseld.
Fast han skriver inte hela sanningen, precis som en äkta Aes Sedai. "Remember... unless the amount of balefire used is very small".

Edit: Kom att tänka på en liten sak. Tiden kan ju gå långsammare där en själ befinner sig efter en död. En minut i den vakna världen kan vara flera minuter för den Svarte att hinna "säkra" själen. Den Svartes fängelse är utanför väven, utanför tiden. Undrar hur det påverkar det hela. Förslag?

This message has been edited by Taim on Jan 16, 2004 7:53 PM

Johannes
(Login Johannes--)

January 16 2004, 11:19 PM 

Be'lal har de ju inte pratat så mkt om i börckerna som de pratat om de andra förlorade som dött. Så Taim kan ju vara Be'lal bara för att Be'lal inte varit med så mkt.

Fast det mer intressanta är nog om det var Taim som skicka slayer på Rand i WH, eller vem det nu var som gjorde det. Han som gjorde det kunde ivf lite om kraften etc

Mats
(Login Taim)

January 18 2004, 11:36 AM 

Först och främst så måste Taim till att börja med känna till att den Svarte har en lönnmördare i form av Luc/Isam som kan "lånas ut" för att utföra vissa tjänster.
Om Taim nu skulle veta om Slayer, så har han nog tillåtelse. Har man inte tillåtelse, vet man nog inte om Slayer, hur man kontaktar honom osv. Men frågan är som sagt om Taim har tillgång till Slayer? Har han blivit så mäktig?

Jag tror ändå att det var Osan'gar. Han blev riktigt skraj då Graendals sa att den Svarte kanske inte skulle ha samma tillit till de manliga utvalda om saidin skulle bli renad, och att den Svarte hade dödat många under kraftens krig, för han inte litade på dem.

WH: En av de fyra asha'manerna hade en PoV:
-Taim sa att de skulle döda al'Thor.
-Demandred beordrade senare att de skulle döda al'Thor.
-Moridin sa att de skulle ta nycklarna från al'Thor. Döda honom om det behövs, men nycklarna var det viktiga.
Taim har redan skickat de fyra. Han har ansträngt sig lite.
Demandred har beordrat de fyra. Han har ansträngt sig lite.
Moridin har beordrat att de ska ta nycklarna från al'Thor. Han har ansträngt sig lite.
Dessa tre kan ju gjort ytterligare ansträngningar för att döda al'Thor... men Osan'gar då? Han som var så skraj för ett lyckat resultat av ett framtida saidin-renande. Han som var osäker på om den Svarte skulle lita på dem. Har han inte brytt sig om att försöka döda al'Thor alls?
Nej, jag tror det var Osan'gar som skickade Slayer för att döda al'Thor.

Samtidigt tycker jag det finns mer intressant i denna asha'mans PoV:
Taim, Demandred och Moridin vet om att dessa fyra är mörkvänner. Hur?
Moridin kan ha fått reda på det genom att Dashiva (Osan'gar) berättat för Shaidar Haran, som i sin tur berättat för Moridin. Så Moridin vet.
Taim "ansvarar" för de fyra asha'manerna och lär upp dem. Taim vet om dem.
Men Demandred. Hur känner han till dem? Jobbar Taim för Demandred? Eller hur luskade Demandred ut att de fyra asha'manerna var mörkvänner.
Demandred och Osan'gar hade ansvaret för att övervaka al'Thor, enligt Graendal vid Moridins möte i WH. Är då Taim en av Demandreds ögon? Jag tror nästan det kan vara så. Eller är Demandred i al'Thors närhet och själv övervakar?

Johannes--
(Login Johannes--)

January 18 2004, 3:30 PM 

Tror att Taim har tillgång till Isam/Luc. Han är såpass mäktig med kraften och är mörkvän så borde han ju vara bland de högsta av de som tjänar mörkret. Han har ju itne heller tjänat den svarte lika länge som de andra, så han känner sig nog ltie osäkrare på sin plats bland mörkvännerna om Rand fixar kraften. Han ville nog vara säker på att det skulle gå.

Sen så har vi ju Balthamael som inte gjort något ont mot Rand i WH, han var ju bara med och försökte stoppa det. Fast det itne gick så bra.

Slayer/luc's employer

January 19 2004, 11:34 AM 

Vad jag reagerar över är varför personen gömmer sig. Slayer reagerar juh själv över det och undrar varför personen håller sig hemlig, ingen av forsaken brukade göra så. Och, som sagt, meningen "None but the forsaken would dare use him." är lite för lockande i samband med förklädnaden.

Mats
(Login Taim)

January 19 2004, 4:00 PM 

Jo, det låter lite som det kan vara någon annan... faktiskt. Men jag håller fortfarande på Demandred eller Osan'gar.

Som jag ser det finns det bara två av de Förlorade som verkligen vill döda al'Thor. Demandred och Osan'gar. Men som sagt, ingen får döda al'Thor än.

I Järnets Tid så skickade Taim sina fyra tränade asha'maner, som också visat sig vara mörkvänner, för att döda al'Thor. Antingen var det Taims egna initiativ, eller så har, vad jag tror just nu, Demandred beordrat Taim att skicka dessa för att döda al'Thor.
I Solpalatset så anslöt sig Corlan Dashiva (Osan'gar) och gav de fyra asha'manerna hans egna instrutioner. Osan'gar ville också döda al'Thor, eftersom Dashiva hört att al'Thor nämnt att han ska rena saidin då de stred mot Seanchan. Dashiva skulle egentligen inte vara med i Solpalatset. Taim var förvånad när Rand sa att Dashiva också var en förrädare.
Som jag ser det så är det två Förlorade som arbetar på att få al'Thor dödad, oberoende av varandra. En pga av sitt hat, och en pga av rädslan för att saidin ska bli renad. Men de vill inte göra det själva, för det skulle inte Mörkrets Furste tycka om när han sagt att Fursten av Kaos ska regera.

Och i WH. Eftersom det fortfarande inte var 100% klartecken att man fick döda Fursten av Kaos, efter Moridins möte, så tror jag det var därför Slayers arbetsgivare var maskerad och hade förvrängd röst.

Huvudmålet är att stoppa al'Thor från att rena saidin, inte att döda honom. Men om det skulle bli tvunget så måste det göras.
Däremot så VILL två av de Förlorade använda metoden "döda honom så kan han inte rena saidin". Demandred pga av sitt hat, Osan'gar pga av sin rädsla.

När det gäller Taim så tror jag att han än så länge styrs av Demandred, men att Taim i framtiden kommer att bli en av Mörkrets Furstes nya utvalda.

(Login vfhcx)

Gråmannen...

January 20 2004, 9:12 AM 

Jag vet inte men det var en gråman som försökte dödda Rand i Camlyn och då tog Rand fast honom med hjälp av luft. När Rand skulle förhöra honom så kommer Taim och skickar ett eldklot på den gråmannen så att han dör.
Jag tror det var nåt sånt som hände.

Då undrar jag om den gråmannen hade nån information om Taim? Vem han e kanske? Att han på den mörka sidan? Nåt kanske han visste? Men sen vet jag inte om gråmän kan läcka info. För dom är levande döda eller nåt sånt.

Johannes
(Login Johannes--)

January 20 2004, 9:58 PM 

tror ivf på att det var Taim som skickade Slayer. Tror han är rätt självständig nu faktiskt. Han gör ju mkt själv verkar det som nuförtiden.

Current Topic - Taim inte för sådana som håller på att läsa böckerna första gången  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement