Det finns inte en bok som inte har ett tema. De flesta har massor. Temat innebär ju bara att ett ämne, dilemma eller en situation diskuteras (indirekt eller direkt) i boken. WoT är ju en serie, och har därför en bunt teman. Den har säkert ett och annat ledmotiv(återkommande tema) här och var:
Rand slåss mot sitt öde (i samtliga böcker) (ledmotiv).
Barnslig fantasi vs grym verklighet utan hjältar i TEoTW (ett tema).
Att det finns ett byte av synvinkel tror jag är ett måste om man inte vill ha en rad med ytliga o platta figurer. Tänk er själva om hela serien utgick från Rands och Nynaves perspektiv. Hur djupa skulle karaktärerna bli då? Och hur jäkla intressanta?! Bytet av perspektiv främjar ALLTID temat.
Budskap är ngt helt annat. Börjar man leta efter en djupare mening i allt man läser så löper man risk att snabbt ta kål på den lilla läsglädje man har.
Men budskapet kan också vara ngt som poppar upp fort som fan när man läst en text. Orsaken brukar då vara att man av diverse orsaker redan är bekant med budskapet.
Budskapet behöver inte heller vara medvetet från författarens sida. Men, det kan också vara så att läsaren har skapat ett eget budskap av en text. Häri ligger faran att inte ha stöd för sin tes. Darwin skulle säkert förvånas om han visste hur hans "Om arternas uppkomst" (tror jag den heter) användes av rasbiologer för några år sen.
Amyrlin: Det var inte meningen att uppfattas som oförskämd, sorry!

Alla: jag försöker inte vara besserwisser, utan bara framhäva varför Fantsy är en av de största litterära stilformer som finns. Håller ni inte med?