Hur fungerar det där med Myrddraaler. Kan de skratta, le eller inte osv? SH är ju speciell jämfört med vanliga Myrddraaler.
Det jag har fått för mig är följande. Rätta mig om jag har fel och lägg gärna till saker jag missat.
-Myrddraaler har inget sinne för humor.
-Myrddraaler kan inte använda kraften.
-Myrddraaler verkar åtminstone kunna dra på smilbanden emellanåt.
-SH kan använda nån slags kraft, troligtvis den sanna kraften.
-SH har sinne för humor.
SH är lite speciell. Jag tror han e DO förkroppsligad eller nått. Eftersom DOs fängelse blir svagare och svagare så kan han röra varälden mer o mer o det gör han genom SH.
Shaidar Haran nämnde nåt om att han var tvungen att återvända till Shayol Ghul för att han varit borta därifrån för länge. Att han kände nån slags klåda och var tvungen att ge sig av från spionaget på Shaido, Sammael och Graendal. Och... att han måste försöka bli av med detta "band/förbindelse" som gör att han måste återvända till Shayol Ghul. Han vill bli fri.
Jag tror att SH bara är en varelse som är bunden till Shayol Ghul och tvingad till att tjäna som den Svartes hand. Lite ringvålnadsaktig för att jämföra med SoR. Och så verkar SH springa ärenden åt Moridin. Jag tror inte den Svarte skulle göra det.
Men man vet aldrig förrän Robert Jordan skriver i klartext.
Men jag tänkte mest på, vad skiljer SH från övriga myrddraaler?
Till nästa gång man ska läsa om serien, vad man ska vara uppmärksam på?
Tex, kan en vanlig myrddraal skratta? Eller betyder det att det kanske är SH?
Alltså..Shaidar Haran är ingen speciell sort Myrddral. Det är hans namn. Och jag tror inte man kommer var atvungen att sitta o klura om den myrddral som det handlar om är SH eller ej. Man kommer fatta eftersom han är helt annurlunda än de andra
Shaidar Haran är en speciell myrddraal, one of a kind. Han är en myrddraal, men längre än en normal myrddraal. Han har den typiska myrddraalsrösten, han rör sig som en myrddraal, har inga ögon men har ändå den fruktade myrddraalsblicken, han kan färdas i skuggorna som en vanlig myrddraal. Men han kan använda nån slags magi, kanske den sanna kraften, till skillnad från en vanlig myrddraal. Och SH är bunden till Shayol Ghul på nåt sätt, kan inte vara borta därifrån för länge. Shaidar Haran är hans namn, men han är också en mycket speciell myrddraal.
Man känner nog igen SH när man läser om honom... om det inte varit för RJ. Han skriver så hemligt emellanåt.
Jag skulle tro att SH först dök upp i LoC prologen, men han kan ju kanske vart med tidigare utan att direkt ha pekats ut av RJ.
Tex den där myrddraalen som besökte Carridin i Ljusets Borg. Kunde nästan ha varit SH, om det inte varit för att den myrddraalen inte var större än en normal människa. Den myrddraalen skrattade. Kan normalmyrddraalen skratta? Eller var det SH ändå? Fast inte fullvuxen
En annan fråga. Är den någon som har nån ide om hur myrddraaler färdas med hjälp av skuggor?
de existerar ju inte till fullo i den verkliga världen. därför rör sig inte deras mantlar, dör de inte omedelbart och böjer inte knäna när de hoppar från en hög höjd. de existerar delvis i och delvis utanför väven. de kan därför hoppa fram och tillbaka mellan olika platser eftersom att de befinner sig lite utanför och därför har mer kontroll än andra. att det just är i skuggor de kan försvinna beror antagligen på att de är förknippade med den svarte. om det över huvud taget finns någon sådan regel. de kanske kan försvinna vart som helst, bara det att det ofta rör sig bland skuggorna och under natten.
Mats, har du funderat någonting på slutfighten mellan Draken Återfödd och den Svarte? Platsen är ju given, i alla fall till en viss del (Shayol Ghul). Men hur kommer den att gå till egentligen?
Min teori är att Rand kommer att stå vid Shayol Ghul med Choedan Kal i handen för att ensam möta den Svarte medan Mat o Perrin leder ljusets styrkor mot horder av trollocker och myrddraler. Egwene o dom andra tar hand om svartfurstarna.
Men hur kommer den Svarte att beskrivas? Kommer han vara helt fri? Kommer han att ta fast form?
En teori kan vara att Rand kommer att stå öga mot öga med Shaidar Haran som då fungerar som den Svartes "kropp". Shaidar Haran sägs ju ändå vara en del av den Svarte.
jag tror inte att sista fajten kommer te sig som en vanlig duell. sådana har vi redan tröttnat på. det kommer var någon slags gigantisk kraftmätning i psyket. Den Svarte kommer antagligen bara beskrivas efter hur Rand uppfattar honom; enorm, ett stort ljus eller mörker, en massa energi som han ensam skall mäta sig emot.
vet inte om jag tror att han kommer lyckas. det finns inget som tyder på det. skulle vara allt för förutsägbart för att det ska bli bra. tror att han antingen kommer misslyckas eller så avslutas det inte helt. hjulet spinner vidare. det senare är mer troligt.
ytterligare ett klokt resonemang av den missförstådde Jag.
En gigantisk fight mellan ljuset o mörkret som står utanför såväl tid som rum. Ok, kanske inte tid (för att citera den Svarte: "INTE ENS JAG KAN STÄLLA MIG UTANFÖR TIDEN". Men eftersom den Svarte är fängslad i varje dimension och värld så utgår jag från att Randland blott är en del av vad fajten kommer att utspela sig. Visst, Rands kropp kommer säkert att befinna sig vid Shayol Ghul. Men själva kampen är nog för stor för att bara rymmas i EN värld/dimension... Tanken är ju att den Svarte skall bli fängslad på det sätt han var innan "The Bore" ägde rum.
Det är dock en sak jag inte får klarhet i om man granskar din teori, alex. "Han blod skall flyta vid Shayol Ghuls sluttningar och skall frälsa mänskligheten". Men profetiorna är dunkla och kan tolkas på en mängd olika sätt. En teori är ju att Rands sår i sidan går upp av ansträngningen i slutfajten. En annan är ju att han helt enkelt offrar sig själv för att rädda mänskligheten
Angående myrddraalerna:
Tack Alex för ett bra svar, bra information. Hade bla glömt bort det där med knäböjningarna. Tänkte på det där med att myrddraalerna lever delvis utanför väven. Är de utanför väven eller lever de parallellt i en annan värld, i väven?
Hur allting kommer att sluta?
Har aldrig riktigt funderat ut nåt bra. Förhoppningsvis en stor sammandrabbning, där bla Rand, Ishamael/Moridin och Fain/Mordeth kommer ha en stor roll. Jag tror inte den Svarte kommer ha nån direkt roll, utan jag tror mer att Ishamael är Mörkrets kämpe, så som Rand är Ljusets kämpe.
Men hur de avslutar fighten har jag ingen aning om.
"Han blod skall flyta vid Shayol Ghuls sluttningar och skall frälsa mänskligheten".
Troligtvis går hans sår upp. Och det såret är ju delvissmittat av Shadar Logoth dolken, och när blodet droppar på berget så fräter det och den Svarte får ont
jag tycker att antes idé om slutfajten verkar genialisk!
Det är precis så som jag själv hade tänkt mig..
Men det finns synnerligen intressanta teorier hos dom andra också!
Men jag tycker antes idé är genialisk!
de kanske inte bara lever utanför väven...de kanske rör sig mellan världarna. och där har vi anledningen till att de inte dör omedelbart...de måste typ verifieras i de andra paralell-världarna. de dör och försvinner från alla världar. när solen gårmupp kanske bara är ett talesätt. de kanske lever tills deras död är godkännd i alla andra dimensioner.
Mats, din teori om Moridin som mörkrets förkämpe låter logisk tycker jag. Tror att jag läste någonstans när Moghidien träffar "Moridin" för första gången att hon jämför honom med Rand, bara att Moridin är mörkare. Längden, kroppsformen och åldern verkar ju stämma bra in med varandra.
Men hur kommer själva fighten gå till i så fall? Rand lär ju ha med sig Choedan Kal i vilket fall som helst. En teori är ju att Moridin på något sätt har tillgång till den Svartes hela kraft eller bra nära.
Han kanske har med sig sin tama förlorade också (hur många det nu kommer bli i slutet).
Men något som motsätter hela teorin om Rand/Moridin är ju profetiorna. I dom står det väl att Draken Återfödd skall möta den Svarte och inte någon av den Svartes underhuggare.
Jaja, den ende som vet är väl R. Jordan. Men det minsta man kan säga är att jag ser fram emot Tarmon´Gaidon som in i ......
Vilket leder mig till en ny tankegång! Kan det vara så att Tarmon´Gaidon redan har startat? Det började så snart Draken återföddes till världen?!
Jag undrar jag om det räcker att samla ihop de "tama" förlorade. Det gick ju inget vidare under renandet av saidin. Moridin måste nog ta fram något extra, om nu inte den Svarte själv lägger sig i personligen förståss.
Fast det är ju möjligt att Moridin lärt sig av nederlaget och blir ännu hårdare mot sina "tama" förlorade.
Shaidar Haran måste nog också dra sitt strå till stacken om det ska bli spännande.
Jag tror att man måste hitta en "nyckel" till så att även en kvinna kan vara med i slutfighten. Nu när Saidin är renad vill jag också se STORA cirklar.
(Hur mångga kan man länka när man är både män o kvinnor? det var i varje fall fler än 100!)
Kanske Elayne skapar en ny nyckel, eller lagar en av de två hittills kända nycklar som är trasiga. Hon är väl lite expert på ter'angrealer i alla fall. Kanske hon kan skapa angrealer och sa'angrealer också? Kanske finns det fler än två kvinnliga nycklar?
Kommer inte ihåg hur många som kan länkas ihop. Men det behövs en man för att öka cirkeln utöver 13, två män för att öka cirkeln utöver 27, tre för att bilda en cirkel på 41 osv. En man för varje över 13. Men är osäker på hur många gånger det gick att hålla på så där.
Alltså varför använde int de förlorade lanseld?
Det sku ju ha löst alla deras problem eller hur?
En tunn stråle lanseld mot den plats där dom kände att någon ledde skit myki kraft så sku dom ha fått
antingen Rand eller Nynaeve.
Eller? Såg dom ens kullen där var Rand va?
This message has been edited by Khyprus on Nov 14, 2003 6:28 PM This message has been edited by Khyprus on Nov 14, 2003 6:26 PM
De förlorade såg ju itne Rand och nynaeve de kände bara att de brukade kraften. Sedan så mötte du ju folk på vägen.
I sista Striden så kommer ju Vargarna att strida mot Mörkhundar tillsammans med Perrin.
Mat kommer att lägga upp värsta taktiken mot mörkrets makter. Han har ju Draklegionen. Jag tror också att Aes Sedaierna kommer inge å Mats Armé samt Asha'Manerna. Rand kommer att gå i spetsen får armén när de anfaller.
Jag tycker att det Vore fränast om han hade Callandor också istället för Choeden kal eller vad den heter.
Alla länder i världen kommer möta Trollockerna och de andra monstren. Det kanske tom kommer några Maskar
Före vi kan gissa om sista slaget måste vi får reda på mer om Rand och LTT. Det verkar ganska uppenbart att LTT är mer än bara en röst i Rands huvud.
Min favoritgissning på slutet är att LTT är draken återfödd och inte Rand. Att Rand och LTT kommer skiljas på något sätt och galenskapen kommer följa Rand (han är "the fisher"). LTT och Rand kommer att mötas i SG igen, Rand som den svartes förkämpe och LTT som draken. Rand vinner (profesia: "I saw you and another man... one of you dies and one doesn't." av Min. Fain som lurat i bakgrunden dyker uppe och sårar Rand svårt (på nått vis nollar den svartes grepp om Rand) och blir själv dödad i processen av Rand.
Så har drakens blod spilts på SG, på nått vis har detta stoppat den svarte, Mordeth/Fain finns inte längre och Rand kan ledas därifrån på bår. Rand överlever (det är allt för uppenbart att han ska dö för att han verkligen ska dö .
Alla profesior är uppfyllda, ett oväntat slut och allt blir bra. Detta va min ursprungliga tanke på slutet, men sen dess har det i den senaste engelska boken dykt upp en ny snubbe i Rands huvud, så då måste hela iden omarbetas. Att Rand är en bettre Naeblis än nån av Forsaken tycker jag är ganska uppenbart, Moridin med sina slavar kan försöka hur mycket han vill men han lyckas inte skapa så mycket kaos i världen som Rand gör på egen hand. Och det är ju den svartes mål.
Huvudämnet om SH? Heh, han är en mäktig sak som använder TP och är bunden till SG. Den svarte kände nog att hans forsaken va lite opålitliga och valde att plocka fram en mera pålitlig varelse att tjäna honom, förutom Moridin då förstås.
Tokiga ideer ska framlyftas, det är det som gör denna bokserie bra, alla möjligheter till tokiga ideer!
Tror faktiskt inte att Rand någonsin kommer att byta sida. För att han och Perrin och Mat ska ju vara på samma sida i sista striden.
Fast det vore onekligen fränt om LTT kom dit också.
Fain kommer ju ha sin dolk och vara rätt mäktig då. så om inte Rand får hjälp efter högst 2sek så kommer han ju dö av ett hugg från Fain typ