Jag kan inte komma underund med vad som döljer sig bakom denna mystiska lady Satelle? Joline känner igen hennes röst, hon hjälper
villigt aes sedaier och är tämligen respektingivande-
dock utan Kraften, vad jag förstår. Vem är hon?
This message has been edited by Spjutjungfrun on Nov 7, 2003 11:13 PM
troligvis har hon vistats i tornet någon gång. En tanke som precis slog mig är att hon kanske har blivit släckt men klarat sig genom att hålla sig sysselsatt o gifta sig. Därav oigenkännligheten.
nä att hon skulle vara Morianne är alldeles för långsökt, hon sitter förmodligen fast hos Aelfinn fortfarande. Om hon kommit tillbaka varför skulle hon (1) ha en man och ett värdshus och (2) softa i Ebou Dar istället för att bege sig efter Rand? Makes no sense at all.
Jag håller på mentatives teori där.. Att hon har varit Aes´sedai och blivit släckt.. Men hon kanske har varit Amyrlintronad? Mjaa, jag har inte en aning..
Intressant!
Det skulle vara häftigt om hon var en av de Amyrlintronande som var före Siuan Sanche.
Hon har jag lite myndighet trots allt.
Mhmm, skulle vara coolt.. Hon vet ju som sagt ganska mkt om tornet... Men jag har funderat lite.. Den som var Amyrlintronad före Siuan dog väl? Kanske bara jag som minns fel.. Men iaf.. Om hon nu har varit Amyrlin så borde hon isf vara ganska gammal..
Fast om man tänker att när man blir släckt så börjar åldringen om lr vad man ska säga.. så ät det ju möjligt.. lr?
Sitter och läser Dunklets Korsväg och vad läser man...
För er som inte läst bok 19 än och inget vill veta, sluta läs här.
Yukiri Sedai är en av de Aes Sedaier som jagar Svarta Ajah i Vita Tornet med edstaven.
Dunklets Korsväg, Prologen, sidan 43:
"Både världen utanför Tornet och de flesta systrar trodde till exempel fortfarande att Tamra Ospenya hade dött i sömnen. Yukiri hade trott på det själv. De måste ha Svarta Ajah mer eller mindre inom lås och bom innan de vågade gå ut med vad de visste."
Alltså är inte Tamra Ospenya död.
Tamra Ospenya var den amyrlintronande 973-979 NE. Hennes efterträdare Sierin Nayu, 979-984 NE, blev mördad av röda Aes Sedaier, med det var BA (Chesmal Emry) som låg bakom dådet. Efter Sierin har Marith Jaen varit amyrlintronande, 984-988 NE. Vad som hände med henne vet jag inte. Siuan var amyrlintronande 988-999 NE.
Alltså, Setalle Anan kanske kan vara Tamra Ospenya. Troligtvis inte Marith Jaen eftersom hon inte nämnts i serien om det inte varit för Guiden, BWB (Big White Book), The World of Robert Jordan´s The Wheel of Time.
De Visas drömmar, nånstans i Vindarnas Skål eller En Krona av Svärd: "Nyckeln till att hitta Vindarnas Skål är att hitta den som inte längre är." eller "...to find the one who is no longer"
Hur hittade Elayne och Nynaeve skålen till slut. Jo, genom att hitta Setalle Anan, den som inte längre är... Tamra Ospenya, amyrlintronande, "död"?
This message has been edited by Taim on Nov 22, 2003 12:51 AM This message has been edited by Taim on Nov 21, 2003 11:54 PM This message has been edited by Taim on Nov 21, 2003 11:54 PM
"Yukiri Sedai är en av de Aes Sedaier som jagar Svarta Ajah i Vita Tornet med edstaven.
Dunklets Korsväg, Prologen, sidan 43:
"Både världen utanför Tornet och de flesta systrar trodde till exempel fortfarande att Tamra Ospenya hade dött i sömnen. Yukiri hade trott på det själv. De måste ha Svarta Ajah mer eller mindre inom lås och bom innan de vågade gå ut med vad de visste."
Alltså är inte Tamra Ospenya död."
Asså.. På den punkten tror jag mer tat dom menar att BA dödade henne, fast officiellt har det sagts att hon dog i sömnen för att inte orsaka oordning..
Jaha, står det alla Amyrliner i "The World of blabla"?
Jag har nog inte kommit så långt...
Men det där med "den som inte längre är" kan vara möjligt faktiskt..
Hmm... Så kunde man också läsa ut det. Jag var så inne i mitt tänk...
Men jag har hittat mer information med hjälp av Alviarins PoV i nåt möte med Mesaana, i Vindarnas Skål prologen tror jag det var:
Jarna, BA's företrädare innan Alviarin, hade sett till att en Amyrlintronad (Tamra Ospenya) dött i sömnen 979 NE?
979-984 NE var Sierin Nayu den Amyrlintronande.
Men det var först 982 NE som Ishamael fick reda på något som han blev så rasande över, att han "dödade" Jarna, satte henne ur spel på ett grymt sätt. Detta var början till nån slags turbulens som inte slutade förrän två år senare, och ytterligare en Amyrlintronade fått sätta livet till (Sierin Nayu 984 NE). Varför denna vrede, 982 NE, tre år efter att Ospenya dött? Om Ishamael inte var nöjd med att Tamra dödades i sömnen så borde Jarna blivit avsatt som BA's företrädare redan 979 NE, och fått sätta livet till.
Jag tror Ishamael trodde att Ospenya dött i sömnen för tre år sen. Om en Amyrlintronad dör, och ersätts, så går inte det att dölja det för Ishamael när det är han som drar i trådarna i Vita Tornet.
Jag tolkade vreden (982 NE) som att Ishamael fått reda på att Ospenya INTE dött. Och två års vredesmål över att inte hitta Tamra Ospenya...
Jag tror inte Tamra Ospenya dödades, hon blev bara stillad... och hon lyckades fly.
Kanske är hon Setalle Anan nu?
This message has been edited by Taim on Nov 22, 2003 11:10 PM
Mjaa, så kan det vara... Så mkt har inte jag tänkt på det.. Det verkar vara ganska trovärdigt..
Men sen kan hon ju bara vara en helt vanlig AS som har blivit släckt också.. Men isf så är det ju inte lika kul..
Jo, det är ju sant. Hon skulle kunna vara bara en släckt Aes Sedai. Men då skulle hon behöva vara en Cadsuane-typ som vågar köra med andra, riktiga, Aes Sedaier. För att göra det, krävs lite utöver det vanliga. Och som en forna Amyrlintronad så kanske hon har det där lilla extra. Men det behöver ju inte vara så.
Men som du sa, det skulle vara roligare om hon var en släckt Amyrlintronad.
Jag funderade också på detdär, det låter troligt.
Men då är det ju bara en sak till (flera egentligen), honde sista drömmerskan i tornet blev ju också släckt när hon studerade ter'angrealer å hon försvann ju utan att nån viste vart.
Jag minns inget årtal om när detta hände men det kan säkert ni hjälpa till med.
ja, Setalle kan ha varit en Aes Sedai, eller rent av den amyrlintronande. Jag tror mer på den amyrlintronande, efetrsom att hon inte är en cadsuane typ, som nån redan har påpekat.. Och hon är hård nog att klara att övarleva efter att ha blivit släckt...
Men varför bryr sig Ishamael så hemskt om en amyrlintronande (Tamra) som försvinner/dör. Spelar det nån roll för honom HUR hon tas bort från tronen? I så fall måste Tamra varit dem på spåren eller nåt tycker man ju... Det känns som om Ishamael är så pass arrogant att han inte borde bry sig om det inte var väldigt viktigt att Tamra faktiskt dog.
Även om ideen med att hon skulle vara en avsatt amyrlin är cool tror jag inte Ishamael och hans bryska avknoppning av BA har med det att göra. Som nån annan påpekade så spelade det nog inte någon roll för Ishamael sålänge hon är ur vägen. Nej, vad BA gjorde var att dra igång en omfattande men hemliga kampanj att släcka alla manliga channelers utan rättegång eller ens att de fördes in i några akriv, det mördade en hel del också i samma uppsåt. Det var nog när Ishamael kom på det här som han blev ursinnig, om de hade lyckats döda Rand innan det hela startade så hade de ju fått vänta på draken en ny cykel.
Ishamael spenderar ju en hel del kraft på att faktiskt hålla Rand vid liv i början av serien och även DO beordrar att han ska leva i början. Detta var nog orsaken till hans ursinne och inte någon bortkommen amyrlin.
Men grundiden är bra, inte sett någon bättre på nätet.
Alla dessa saker kommer vi får mera info om i New Spring, mycket utav handlingen i den centreras runt det här.
Fick mig att tänka på en annan sak.
Moiraine nämnde om när hon och Siuan var antagna, och hur de var med när en Aes Sedai med förebrådan sa att Draken är född på Drakberget. Sedan dog den Aes Sedaien. Detta hände för ca 20 år sedan.
Året var 999 NE när Moiraine berättade om det här, eller om det var hennes tankar bara (minns inte).
Rand är ca 20 år.
Kan det vara denna information som Ishamael var arg att han inte fått reda på. Att Draken fötts på Drakberget 979 NE. Att han, när han fick reda på det 982 NE, hade missat chansen att färdas till Drakeberget och bara hämta Draken, för att sedan uppfostra Draken till att tjäna Mörkrets Furste?
"On the slopes of Dragonmount shall he be born, born of a maiden wedded to no man. - The Karaethon Cycle"
"He has come! The dragon has been reborn!" Nått sånt sa väl den Aes Sedaien innan hon kollapsa, och bara Siuan och Moiraine hörde.
Jag tror de berättade för amyrlinen också och blev beordrade att hålla tyst om det och att bege sig ut och söka efter honom. Om jag förstått det rätt så var de inte de enda heller men den här amyrlinen viste att hon inte kunde lita på alla så hon skickade bara de hon kunde lita på att leta. Jag har för mig de har sprungit på en av dessa Aes Sedaier som blev skickad att leta nånstans...
Iaf, allt det här kommer nog bli mycket klarare i New Spring. Det är ju det här boken ska handla om, så den blir nog bra.
Var det fler än Moiraine och Siuan som visste om det?
Det låter rätt bra det där. Att Tamra Ospenya också kan fått reda på förebrådan. Kanske genom att själv ha förhört de antagna, Moiraine och Siuan, undrat varför Aes Sedaien med förebrådan hade dött. Då kanske Moiraine och Siuan berättade för Tamra Ospenya vad som hände, vad Aes Sedaien sagt. Då var de tre som visste om det. Var det fler sen? (Hette inte Aes Sedaien nåt i stil med Gitaro Mor... äsch. Men var det inte samma Aes Sedai som skickade Tigraine till Aileöknen 971 NE och sedan Luc till dhoomsbergen 972 NE?)
Samtidigt tror jag Svarta Ajah blev nyfikna, undrade varför Aes Sedaien med förebrådan dött, blandade sig i. Kanske ledde deras sökande till slut till Tamra Ospenya, den Amyrlintronande. Hon teg, berättade inget av vikt, avsattes, stillades och kanske dödades. Tamra blev i alla fall förhörd ett antal gånger av Svarta Ajahs överhuvud Jarna, men Tamra släppte ifrån sig väldigt lite information, och troligtvis sa hon inget om Draken återfödd.
När Ishamael tre år senare fick reda på detta, att Jarna missat att få fram denna viktiga informationen om att Draken är återfödd, så blev Ishamael så förbannad att hela Vita Tornet sattes i gungning.
This message has been edited by Taim on Dec 30, 2003 7:35 PM
Gitara Moroso hette Aes sedaien med förebådan om Draken Återfödd, och när hon fick Förebådan passade antagna Siuan och Moiraine upp på henne, därav vetskapen. (Gitara var den som skickade iväg Tigraine och Luc också.) Siuan och Moiraine berättade för Tamra, som behöll sanningen för sig själv - men skickade ut systrar(bl.a. siuan o moiraine) att hjälpa behövande (pga aielkrigets härjande) i området kring drakberget, och för att samla in namn på nyblivna mödrar - som täckmantel i sökandet efter Draken. I New Spring (Legends) har Moiraine och Siuan fått några av namnen att söka på, och letar i Gränslanden.
Om det är som du säger Mats, att Ishamael blev arg pga. att Jarna inte lyckades pressa ur Tamra infon om Rands födelse, så undrar jag: Hur fick Ishamael reda på Rands födelse, redan tre år efter att han föddes??
Jag trodde inte Ishamael visste det förrän många år senare...?
Spoilers som heter duga från New Spring, så läs inte vidare om du inte vill veta.
Danu 2nd • Dawn: As most of the Aes Sedai attend to the survivors of the attack against Tar Valon, Gitara Moroso, the Keeper of the Chronicles to Amyrlin Tamra Ospenya, Foretells the birth of the Dragon Reborn on the slopes of Dragonmount. She dies immediately afterwards in the arms of Moiraine Damodred, one of two Accepted present during the Foretelling. Moiraine and Siuan Sanche are sworn to secrecy by the Amyrlin. [TGH-TP-109 / NSTN-H-36]
Danu 2nd • Morning: The Amyrlin Seat announces that Tar Valon is to dispense a bounty of one-hundred gold crowns to all women who have given birth since the first soldiers arrived to defend Tar Valon. The bounty covers those within Tar Valon, as well as those accompanying the forces of the Grand Alliance encamped around the city. All Accepted in the White Tower are tasked with collecting and recording this information. [NSTN-H-58]
Danu 4th: On their second day of recopying information, Moiraine and Siuan begin to secretly make their own copies of the records, limiting themselves to male infants born after Gitara's Foretelling and near Dragonmount. [NSTN-H-109]
Danu 5th - 6th: Moiraine correctly deduces that the Amyrlin is quietly gathering a small number of experienced Aes Sedai to search for the Dragon Reborn. The five chosen are Kerene Nagashi, Aisha Raveneos, Valera Gorovni, Ludice Daneen and Meilyn Arganya. [TGH-TP-53-110 / LOC-H-710 / NSTN-H-118]
(Hoppar)
(Between Taisham 2nd and 11th): Over a period of time Kerene Nagashi, Aisha Raveneos, Valera Gorovni, Ludice Daneen and Meilyn Arganya all leave Tar Valon to begin their search for the Dragon Reborn. [NSTN-H-193]
Taisham 14th • Night: Tamra Ospenya, the Amyrlin Seat of the Aes Sedai, is tortured and killed by the Black Ajah, which had learned of the existence of the Dragon Reborn. Knowing only that the Dragon had been reborn, the Black Ajah, led by Jarna Malari, sets out to kill those Aes Sedai searching for him, and to kill any man who has the ability to channel. [NSTN-H-194 / ACOS-H-42 / WH-H-242]
(Saban?): Siuan Sanche learns of the deaths of Aisha, Valera and Ludice, three of the five Aes Sedai searching for the Dragon Reborn. Aisha and her Warder are reported to have been killed by bandits in Murandy. [NSTN-H-238]
(Saban?): Siuan learns of the death of Kerene, who had reportedly drowned in the Alguenya. Meilyn arrives at the White Tower later in the day, but Siuan is unable to speak to her. [NSTN-H-238]
(Saban? • The day after Meilyn returns) Morning: Chesmal Emery announces the death of Meilyn in her sleep the previous night. Siuan, aware that Meilyn had never slept in her room, later leaves Tar Valon to seek out Moiraine. [NSTN-H-238]
(hoppar mycket)
(3 years later, my note) Aes Sedai Jarna Malari, head of the Black Ajah, is killed by Ishamael, who had been angered to learn of the Black Ajah's hunt for the Dragon Reborn. Jarna's death was the result of her use of an unidentified ter'angreal which slowly killed her over a ten-day period. [ACOS-H-42]
Skulle verkligen vara bra om så var fallet.
Jag fick dock verkligen intrycket att hon dog I new Spring men visst kan hon ha blivit stillad. Fullt troligt.
Kommer inte ihåg exakt hur det stod i New Spring, men jag fick också den uppfattningen att hon verkligen var död.
Kommer någon ihåg vad det stod exakt (orkar inte leta), för annars kan det ju finnas en möjlighet att det var en iscensatt död av BA.
Fick någon Aes Sedai/Antagen/Novis se den Amyrlintronande död, eller fick de bara se kistan?
De kremerade hennes kropp inför typ 100+ Aes Sedaier, Accepted, noviser, allt annat som kände att de ville vara med på minnesstunden. Hon är nog rätt så död.
även om det nu var så att att Tamra Ospenya bara släcktes, BA omgjorde någon annans kropp så att det skulle se ut som Tamras och lät Tamra gå, Varför i hela friden då??? Varför skulle dom skona Tamra??? Hon skulle bli ett vandrande hot mot BA, dom skulle låta en f.d amyrlintronande som dom torterat och släckt gå fri. Även om dom på nåt sätt skrämt henne eller så, så skulle det iaf ha varit för riskabelt. Och dom tjänar ju inget på att inte döda henne. men jag kanske har missat nåt?? Hursomhelst så tror jag ändå inte att Setalle Anan är Tamra Ospenya, men den den där andra aes sedaien som brände ut sig själv eller vad det nu var kande ju kanske vara...
Anledningen till att jag en gång trodde att Setalle Anan kanske kunnat vara Tamra Ospenya är att det stod att BA hade pressat Tamra Ospenya (förhör/tortyr) utan att få ut speciellt mycket. Och om de inte fick ut så mycket av detta, så kanske de höll henne vid liv tills de skulle få ut mer informationen, information om vad Gitaras Förebrådan handlade om. Och att Tamra senare lyckades fly på nåt sätt och att det var det som Ishamael blev arg på.
Idag tror jag mer på att hon blev dödad. Och att när Ishamael senare fick reda på att de missat att få ut denna viktiga information (att Draken återfötts) ur Tamra, så blev han rasande eftersom han missat några års sökande efter barnet som fötts på Drakberget.
Då var vi ju tebax där vi började. Vem är då Anan? Som sagt, att BA inte skulle ha dödat Tamra och sen visat upp en falsk kopia att bränna vid begravningen är lite... jobbigt. Krångligt. Föresten, är det nån som har koll på hur gammal Joline är? Är hon en färsking eller en stadig gammal sedai? Hur långt bak i tiden ska man behöva gå för att finna en släckt aes sedai med en röst att minnas?? Man lär ju räkna med minst 20 år tillbaka eftersom Setalle har barn (har inte hon 18-20 åriga döttrar?) och man m.m.
Att reflektera över. Setalle Anan:
- Bosatt i Ebou Dar, Frändernas centralstation
- Respekterad kontaktperson för Fränderna.
- Respektingivande och igenkännlig röst
- Sätter högt värde på Aes Sedaier och hanterar dem väl
- Bävar inte inför riskabla uppdrag
- Arbetar uppenbarligen på Ljusets sida
- Är mor till tonåringar, vilket talar för att hon varit upptagen med familj senaste 20 åren, men vad gjorde hon innan?
- Ser bra ut för sin ålder, mm, just det.
In the Path of Daggers, Vandene mentions a certain sister who burned herself out, a Martine Janata..... [TPOD: 2, Unweaving, 73-74] "She was the last sister to really make a business of studying ter'angreal...She did it for forty years, almost from the time she reached the shawl... Then one day, Martine's maid found her unconscious on the floor of her sitting room. Burned out...That was more than twenty-five years ago...She vanished once she was well enough to slip out of the Tower...
Hmmm, en mycket bra teori faktiskt. Jag hade nästan glömt bort allt det där snacket mellan Kin´sen och Elaynes tankar kring Setalle. Det är skönt att det finns såna som orkar gräva runt bland texterna och hitta pusselbitarna...
Tjena, tillbax igen... höll på att glömma bort er....
Oke, jag såg på Beck i lördags.. där höll dom på att inte lösa problemet för att dom tänkte för enformigt... Dom trodde på det som verkade troligast FRÅN BÖRJAN. Men när dom grävde lite mer på annat håll så löste dom det...
Kola här, vi kanske gör samma misstag...
Satelle kan vara precis vad som helst...
Nu har jag inte något som styrker detta min jag bara spekulerar.. Kanske hon till och med har varit med , ved de nu helle.. fränderna eller nåt.. Vem vet...
Vad jag menar är att vi kanse är inne på HELT FEL SPÅR..... MEN vi kan lika gärna vara väldigt nära lösningen...
Vi löser inte problemet eftersom vi tänker för enformigt, och tror bara att mördarem kan vara en av de Förlorade som vi tror är vid liv. Vi trodde på det som verkade troligast från början.
Men när vi började gräva lite mer i det så upptäckte vi att en så kallad död person kanske inte var död...
Sluta göra om alla diskussioner till Ishamael-döda-Asmo ...
Ytterligare en grej som gör att det är troligt att det är Martine Janata som är Setalle Anan är ju att Robert Jordan nästan aldrig brukar nämna namn i onödan. Känns inte som om hon skulle kunna dyka upp på nåt annat sätt. De flesta personer som man stötte på i de första böckerna har ju ändå dykt upp på nåt sätt senare i böckerna, oavsett om de bara nämndes i förbifarten...
Angående Ishys vredes utbrot mot BA så kan det ju vara pga att dom försökte söka efter draken återföd och döda honom, dom sökte ju efter alla manliga som kan leda för att döda dom. Men som vi vet så vill Ishy ha Rand levande under de första böckerna, varför kan han inte ha vilat ha honom levande sen han föddes?
Jag vill tro att Satelle Anan är Aes Sedai...men när hon testar a'damen så verkar det inte som om hon kunde känna Jolene, men Siuan och Leane kunde ju känna Moghedien om än inte kontrollera henne. Sedan så kände ju Jolene smärta när Satelle Anan bar A'damen, vilket det brukar göra när någon annan än en som kan leda kraften flyttar armbandet. Så reaktionerna är helt annulunda när Satelle Anan testar den än vad det var när Siuan och Leane testade den... Men nog fan är det något mer med kvinnan än vad som syns. Möjligtvis kan det vara så att det är helt annulunda när man blir utbränd (kallas det utbränd på svenska?) än när man blir stillad. Ja...jo så måste det vara. Det kan nog bero på att hon blev utbränd och inte stillad, så möjligheten att hon är Aes Sedai är fortfarande öppen.
Amyrlinen innan Siuan? Marith Jaen av blåa ajah? Högst tvivelaktigt.
Sierin Vayu av gråa ajah vad amyrlin innan dess. Hon blev mördad av svarta ajah år 984.
Amyrlinen innan dess var Tamra Ospenya och hon blev torterad och mördad av svarta ajah år 979 då de fått reda på att draken blivit återfödd.
Nej knappast. Satelle Anan var ingen Amyrlin.
Frågan är om hon inte kan vara den där bruna systern som det berättats om, som blev utbränd när hon studerade en Ter'angreal. Martine Janata.
Märkte att ni också var inne på det.
"Martine Janata also knew what she was doing, so I understand," she said casually. "She was the last sister to really make a business of studying ter'angreal. She did it for over forty years, almost from the time she reached the shawl. She was careful, too, so I was told. Then one day, Martine's maid found her unconscious on the floor of her sitting room. Burned out." Even in a conversational tone, those words were a sharp slap. Vandene's voice did not alter a hair, though. "Her Warder was dead from the shock. Not unusual in cases like that. When Martine came to, three days later, she couldn't recall what she had been working with. She couldn't remember the preceding week at all. That was more than twenty-five years ago, and no one since has had the nerve to touch any of the ter'angreal that were in her rooms."
975
Circa: Innkeeper Setalle Anan (giving birth to her first child?) inadvertently overhears information which reveals the existence of a secret organization in Ebou Dar, known as the Circle, which secretly harbors women who can channel. [ACOS-H-405]
Lite fler citat kring Satelle Anan.
Crown of Swords CHAPTER: 23 - Next Door to a Weaver: "Your name is Garenia?" Mistress Anan said slowly, frowning at the woman in question. "You look very much like someone I met once. Zarya Alkaese."
Crown of Swords CHAPTER: 23 - Next Door to a Weaver: "Setalle!" Garenia exclaimed as soon as the innkeeper was gone. "That was Setalle Anan? How did she?? Light of Heaven! Even after seventy years, the Tower would?
Crown of Swords CHAPTER: 23 - Next Door to a Weaver: "I still want to know who this Setalle Anan is," Garenia put in.
Crown of Swords CHAPTER: 24 - The Kin: Garenia was not done; she always skirted the edges of discipline, and frequently stepped over. "What of this Setalle Anan, then? Those girls know about the Circle. The Anan woman, must have told them, though how she knows...." She shuddered in a way that would have been entirely too ostentatious for most others, but she had never been able to conceal her emotions. Even when she should. "Whoever betrayed us to her must be found, and her betrayal punished too. She's an innkeeper, and she must be taught to guard her tongue!"
"Remember who she is, Garenia," Reanne said sharply. "If Setalle had betrayed us, we would be crawling to Tar Valon, begging forgiveness the whole way." When she first came to Ebou Dar, she had been told the story of a woman made to crawl to the White Tower, and nothing she had seen since of Aes Sedai made her question it in the least. "She has kept the few secrets she knows from gratitude, and I doubt that has faded. She would have died in her first childbirth if the Kin had not helped her. What she knows comes from careless tongues, when it was thought she could not hear, and the owners of those tongues were punished more than twenty years ago."
Ang Garenia aka Zarya Alkaese
th of Daggers CHAPTER: 28 - Crimsonthorn: "I'm bringing this to you because Nynaeve is busy," the Brown sister told Elayne. She meant that Nynaeve was enjoying a little time alone with Lan somewhere, but for once, not so much as a hint of a smile crossed her lips. "Be quiet, child!" she snapped at Garenia. Who promptly went silent. Adeleas gave a satisfied nod. "This is not Garenia Rosoinde," she said. "I finally recognized her. Zarya Alkaese, a novice who ran away just before Vandene and I decided to retire and write our history of the world. She admitted it, when I confronted her.
Mfl...
Jag gissar också på Martine...skall bli intressant om hon kan lära Elayne någonting, och kanske bli helad av Nynaeve eller någon Asha'man, då tjejer inte tycks kunna hela tjejer fullständigt, och antagligen vice versa.
Ex helade ju Nynaeve Logain perfekt, men det gick inte lika bra för Siuan och Leane...