Jag tror att Rand kommer att "tömma" urkällan samtidigt som han besegrar DO vid Tarmon Gai'don, vilket leder till att kraften försvinner helt ur världen. Vita tornet kommer att försöka att förneka det så länge som möjligt men tillslut så kommer det att komma ut. Vilket resulterar i att det blir lite "oordning" i världen en stund, när rädslan för Vita Tornet försvunnit.
Lite kort men det är det jag tror kommer att hända.
"It's hard working in groups when you're omnipotent"
Bra! Dessutom lämnar det faktiskt en intressant lucka. Urkällan har sagts vara outtömlig. Men kanske går den att tömma tillfälligt men att den sedan kan fyllas på igen av sig självt. Fast detta kanske tar x 1000 år.
Det låter faktiskt ganska troligt. I AOL så kallades ju ledaren för Aes Sedaierna för Tamyrlin eller något liknande efter den personen som först lärde sig att leda kraften (tror jag läste det i WoT FAQen). Alltså måste urkällan inte ha varit tillgänglig för ett tag.
Tyvärr så fungerar inte din teori. För i böckerna står det att saidin och saidar driver tidens hjul. Så om saidin och saidar tömdes så skulle tidens hjul stanna. Altså skulle tiden stanna om saidin och saidar försvann.