Om jag inte missminner mig så när nynaeve var i den sista'bågen' när hon skulle bli antagen så han den där silverstrimman komma dit och sen försvinna igen... Men hon ledde kraften eller nåt och så kom den tillbaka.. jag har för mig at det var nåt om den när ter'angrealen (ringen som man kunde ha på sig och komma in i TAR).. hur kunde det hända att hon kunde komma tillbaka igen??
Har inget bra svar. Jag undrar också vad som hände. "Vägen tillbaka kommer bara en gång." Men vägen tillbaka kom två gånger.
Men ring-ter'angrealen som hjälper dem in i TAR fick Egwene strax innan hon skulle bli antagen, och det var efter Nynaeve. Nynaeve blev antagen först av de tre.
Jag undrar också vart de kommer när de kliver in ter'angrealen då de ska testas.
...rätt luddigt det håller jag med om. En teori kan ju vara att ter´angrealen skapar en värld/dimension byggd på individens sinne. Tack vare att alla tror att man ska möta sina värsta mardrömmar gör man också det. Allt detta måste givetvis ligga på en undermedveten nivå. Man ger sig själv alltså bara en chans att komma tillbaka utan att veta om det själv. Nynaeves sinne måste ha kringått detta på något sätt...
Håller med om att det låter lite långsökt. Nån som har någon annan teori?
Men när Nynaeve var i tredje bågen (det som komma skall), så nämndes en viss Sharina Sedai.
I slutet av boken Järnets Tid dyker en kvinna upp i Egwenes Aes Sedai-läger, gammal som en mormor och som kan använda kraften, och har större potential än Nynaeve. Hon heter Sharina Melloy.
Den tredje bågen är för det som komma skall, och jag undrar om inte ter'angrealen flyttar dem till någon annan plats. Kanske en del av Tel'aran'Rhiod. För när jag läste igenom det där kapitlet igen lite snabbt kändes det som att Nynaeve föreställde sig hur vägen tillbaka såg ut, och så fick hon den att komma tillbaka med viljekraft. Ungefär som i TAR. Men å andra sidan, hur vet ter'angrealen vad som komma skall? (Sharina Sedai nämndes nog inte av en slump i det kapitlet tror jag)
Jag tror att ter'angrealen gör som du sa, den använder till viss del Nynaeves tankar till att skapa en värld som ska testa Nynaeve. Få fram ett scenario där hon får uppleva det hon är mest rädd för. Det låter logiskt. Kanske i en del av TAR?
...platsen kan ju inte enbart vara byggd på individens sinne med tanke på det där om "komma skall" (får skylla på att det var längesedan jag läste igenom Nynaeves test för att bli antagen).
Men i TAR är inte alltid framtiden en hemlighet. Men det måste ju ändå vara en slags avskild plats av TAR eller kanske rentav en slags avspegling. För platsen är ju styrd på ett eller annat sätt. Tycker att det hela är jävligt diffust. Tror faktiskt inte att Robert Jordan själv tänkt igenom det hela speciellt grundligt utan nöjer sig med att beskriva vad ter´angrealen gör inte hur den gör det.
Detta drar mig till en annan fråga. Hur funkar/funkade "The eye of the world egentligen". Hur kunde Aes Sedaierna från sagornas ålder konstruerna en sak med kraften som är mer lätt tillgänglig för dom i nöd?
Har inte en aning...
Moiraine hade ju träffat den Gröna Mannen en gång, och det gick tydligen bara att komma dit en gång. Fast Moiraine kom dit två gånger.
Men i alla fall, Moiraine hittade dit. Men inte Ishamael (Ba'alzamon) tex, trots sina Svarta Ajah Aes Sedaier. Först när Rand och co kommit fram hittade Aginor och Balthamel dit. Inte innan.
...men jag har en aningen liten luddig ide...
Myrddraaler lever i två världar. De är efterkommor av Trollocker. Trollocker är skapade av den Svartes smitta. Eller kanske av den sanna kraften?
Den Gröna Mannen, Someshta, var den sista nymmen. Nymmer skapades av kraften (saidin/saidar) i Age of Legends. Kanske nymmen lever i två världar också, så som Myrddraaler. När behovet är som störst, dyker Someshta upp i Stora Fördärv och installerar sitt gröna verk. Annars är han i en annan värld.
Men jag tror inte riktigt på det här själv. Bara en tanke jag fick.
Mierin (Lanfear) borrade hålet till den Svartes fängelse. Hålet finns överallt och ingenstans men det känns tydligast vid Shayol Ghul. Det var nåt i den stilen som RJ uttryckte sig.
Jag tror att drömvärlden, TAR, är väggen mellan den Svartes fängelse och världen. Mierin borrade ett hål genom TAR in till den Svarte. Hon borrade där det var som tunnast (vid Shayol Ghul?) Och ett hål i TAR är ju överallt och ingenstans. För vart är TAR nånstans, fysiskt?
Jag tror att vid närheten av Shayol Ghul, där hålet nu kanske är i alla fall, eller där det märks tydligast, där kanske världen och TAR blandats ihop på nåt sätt. Om jag inte minns alldeles tokigt så tror jag inte man kan komma till Stora Fördärv när man är i TAR tex. Eller om det bara var Shayol Ghul. Kommer inte ihåg. Det är "trasigt" på nåt sätt i alla fall. I närheten av hålet.
Och så känner man sig iakttagen i TAR. Den Svarte som tittar kanske?
Hur som helst. När behovet är som störst så dyker den Gröna Mannen upp. I TAR, kan man använda behov för att komma till det man behöver. Tex finnandet av Vindarnas Skål.
Så om Stora Fördärv är lite "TAR-behandlat" så kanske det är därför Världens Öga är i Stora Fördärv, där dess "behovfunktion" fungerar. Annars kunde det ju lika gärna varit på säkrare marker. I närheten av Tar Valon och Drakberget. Kanske i Caemlyn?
Du, Mats. Jag vill bara säga en sak...
Jag tycker att du är genialisk!!
Nästan allt du skriver i forumen låter rimligt, fast inte allt
Det låter väldigt genomtänkt...
Hur mycket tänker du på allt du skriver i forumen egentligen??
Det verkar som om du har nåt på G där alltså! TAR är det enda stället där "behov" verkligen kan användas till att få det man vill.
Men Somestha måste ändå kunde känna behoven på något sätt och välja om och när han skall komma. Att Stora Fördärv skulle vara "TAR-influerat" förklarar ju en hel del isåfall.
Men vi vet att Stora Fördärv växer och växer. Växer det TAR-influerade området också eller ligger den runt en jämn radie runt Shayol Ghul utan att utökas?
Och borde inte Egwene känna något speciellt när hon var i Stora Fördärv/Eye of the world? Men hennes förmåga var kanske inte utvecklad på den tiden.
Men annars får jag säga att jag håller med Martin. Du står för det mesta av det intelektuella på detta forumet. Keep up the good work
Jag får lite ideér på det här forumet, och på wotmania bla. Samlar ideér och tankar från andra och lägger till mina egna i ett försök att förstå hur saker och ting fungerar i Jordans värld. För jag tror att allt "magiskt" han skriver i sina böcker har en naturlig eller logisk förklaring. En förklaring som man köper om man säger så... Jag tänker nog ganska mycket på det här tror jag. Tillsammans kan man hitta en "logisk" förklaring till hur det kanske fungerar... ända tills Jordan säger att det fungerar på ett annat sätt . Men det är kul att diskutera och spekulera tycker jag.
Stora Fördärvs utökande: Har ingen aning om det ev. tar-influerade området växer eller inte. Men jag skulle tro att det sprider sig i takt med att "väggen" tunnas ut, och att det då märks tydligast i närheten av Shayol Ghul, där det redan finns ett hål.
Hmm, Egwene var nog ganska ny i gemet, men hon kan ju ändå kanske ha märkt nåt där, med tanke på hennes dröm-förmåga? Vi får leta noga i texten nästa gång vi läser den boken igen.
Tänkte på Den Gröna Mannen igen. Allt är så grönt och fint i hans "lilla" trädgård, kanske formad efter hans tankar/vilja? När han dör, så dör hela hans trädgård, Stora Fördärv tar över mer och mer, tills bara det stora trädet efter Someshta är kvar. När Someshta inte längre formar Världens Öga med sin egen tanke/vilja så tar Stora Fördärv plats igen.
Vilket fick mig att tänka på nästa grej. Rand fightas med Aginor, Aginor brinner upp när han tar in för mycket av kraften (saidin), allt blir ljust och Rand befinner sig plötsligt mellan två stridande parter, trollockerna och Shienarierna. Var det en tidig form av att färdas som en del påstår, att RJ inte tänkt ut hur sättet att färdas skulle gå till i början, eller var det en förflyttning liknande en sån som man kan göra i TAR?
Dog Aginor verkligen av att han tog in för mycket Saidin? Jag uppfattade det som att Rand dödade honom. Jag har lånat ut TEOTW så jag kan inte läsa om det avsnittet just nu. I guiden står det ju
"He (Aginor) was also one of the first to die, falling to Rand al´ Thor near the Eye of the World in 998 NE."
Vad Gäller Rands sätt att Färdas tror jag som Julle och Mats. RJ hade helt enkelt inte utvecklat hur detta med att Färdas skulle gå till.
Läs även prologen till TEOTW, när Ishy dyker upp hos LTT. Någonting med att luften skimrade till och när den lungnat sig så stod Ishy där matrialiserad.
Inte helt säker på hur Aginor dog. Tycker det är svårt att säga hur exakt han dog, men det låter inte helt fel. Aginor borde veta bättre än att ta in mer av saidin än han klarade av, men hans gamla, slitna kropp, påverkad av tiden pga att han var fängslad nära ytan, kanske inte klarade av lika stora mängder saidin som den var van vid i sina unga dar. Om nu kroppen har någon begränsning när det gäller kraften?
När det gäller män (och saidin) så ökar deras förmåga stegvis, när de blir starkare. Men kanske dalar styrkan när de nått sitt max, när man blir allt för gammal, eller när kroppen blir allt för gammal.
Sättet som Ishamael färdas på i prologen i TEOTW är kanske inget misstag. Ishamael använder True Power, den Svartes kraft. Färdandet kanske skiljer sig från färdandet med True Source (saidin/saidar). Även saidin/saidar skljer sig åt när det gäller hur man färdas.
Men det är klart. RJ kan ha gjort några misstag, ingen är felfri, men han har svar på det mesta och "logiska" förklaringar till hur det fungerar. Även det som står i första boken har i regel en "logisk" förklaring.
Har också för mig att Aginor drog in för mkt av kraften. Säger inte Ishamael något om "Aginor dog av sin girighet" eller dyl? Det är ju ett uttalande som kan styrka den tesen.
Men det jag verkligen undrar är det Rand säger om att "ljuset drog med mig". Jag fick ett intryck av att Skaparen/ljuset ger honom en introduktion i vad han kan göra med kraften. Styr hans flöden så att säga (men Rand har ju ingen aning om vad det är som händer). För det måste väl ändå vara Skaparen som talar i Rands huvud om något som var ungefär som det här:
"JAG TAR INTE DEL I DET HÄR. DEN UTVALDE KAN GÖRA VAD SOM MÅSTE GÖRAS IFALL HAN ÖNSKAR".
Vad jag menar är alltså att det är Skaparen/ljuset som färdas åt Rand, som dödar trollockhären och som senare letar upp och glider/färdas till Ishamael. Men allt detta genom Rand.
En fråga återstår, som styrker din teori Mats. Har inte Rand Callandor i sin hand när han möter Ishamael i Ishamaels boning? Hur är detta möjligt? Om din teori stämmer Mats så kan ju Rand undermedvetet andvänds sig av behov för att få callandor/något mäktigt vapen mot Ishamael.
Vad tror ni om detta?
En annan fråga är hur Rand kan se den Svartes band till dom förlorade. Det måste väl ändå vara den sanna kraften?
Dom där banden ja! Jag tror att det är banden som skyddar de förlorade mot den svartes smitta, eftersom Rand bara har sett dem på de manliga förlorade. Men jag tror inte att den är gjord av den svartes True Power eftersom Rand kan se den, och han känner inte till TP och kan än mindre bruka den. Visserligen har Rand (tror jag) bara sett dessa band i TAR, även om han högg av Asmodeans band i den vakna världen så såg han inte det då. Han högg bara där han visste att det fanns. Det kan ju styrka att striden med Ishy i TEOTW ägde rum i TAR eftersom Rand då såg bandet han högg av. Det förklarar ju också det konstiga sättet på vilket Rand Färdades. Om han var i TAR så behövde han ju bara tänka sig dit han ville, kliva yt i den vakna världen, döda alla trollocker och kliva in i TAR igen för att söka upp Ishy. Med behov kanske?
Vad tror ni?
Hittade det här på internet: RJ svarar på frågan om Ishamael i TEOTW prologen...
Q13: [Someone was nitpicking about the EotW prologue, when Ishamael suddenly pops in. It was a ripple or a shimmer or something of the sort, not a ‘gateway’. So, this guys asks what was up with that? Creative license? Had not established the magic of the realm yet?]
A13: <semi-heard filler here> What do you think?
Fan Response: [The guy said TP Travel]
RJ: Yes. [Can’t give you specifics of response, but he did say that it (TP) was the reason for the difference in Travelling.]
Det svarta bandet skyddar de manliga Förlorade mot smittan i saidin, och det tillåter alla de Förlorade att använda den Sanna Kraften, om den Svarte ger dem sin tillåtelse. Men vad det svarta bandet är gjort av vet jag inte. Kanske den Sanna Kraften, kanske inte. Jag tror på den Sanna Kraften men har inga bra belägg för det.
När Rand högg av Asmodeans band, så kunde inte Asmodean längre få nått skydd mot smittan i saidin, och kunde inte använda den Sanna Kraften, även om han så hade fått den Svartes tillåtelse.
I början så säger han ju te LTT att det inte e som han tror att helas "när han ska hela galenskapen temporärt" lr något liknande så jo annorlunda e det ,ed TP men hur e väl lite svårt att veta.
Enda man egentligen vet e att bara vissa kan använda det, Och att dom får det där göret i ögonen o det blir värre o värre som ishe erfar:)och att man inte känner någe när någon använder det.
har säkert glömt lite info lr inte hunnit läsa om det än.
Men jag funderade lite över en sak som säkert låter löjligt men ändå, kan den svarte ens använda Saidin/Saidar e inte det typ ljusets kraft så att säga o hans e TP det e va jag har fått för mig och precis som skaparen så låter han vissa uttnytja den o andra inte...
Om kvinnliga förlorade vill använda den sanna kraften, använder de då samma som de manliga? Eller är den också uppdelad i typ Saidin/Saidar? Jag tror att det är samma källa de tar ifrån i sådana fall. Men varför har då ingen sett dessa band till någon av de kvinnliga? Jag tror att de här banden bara är ett skydd för de manliga förlorade mot smittan. Kanske var det dem Graendal menade när hon på de förlorade mötet i WH sade "Om han gör det kommer ni som leder Saidin inte längre behöva Mörkrets Furstes beskydd. Kommer han att lita på er då?"
... att det börjat diskuteras mer Wheel of Time på detta Wheel of Time forum.
True Source/True Power: Jag tror den Svarte bara kan använda den Sanna Kraften (TP), och att saidin/saidar är Skaparens kraft (TS).
Ingen kan använda den Sanna kraften utan tillåtelse av den Svarte. Hur Skaparen delar med sig av sin kraft vet jag inte. Kanske är förutbestämt att visa själar ska ha förmågan.
Det Svarta Bandet: RJ har avslöjat i en intervju (i Ungern tror jag) att det Svarta Bandet har två egenskaper. Det kan mycket säkert ha fler, men han har bara avslöjat två än så länge.
Ett: Det är ett skydd för de manliga Förlorade mot smittan i saidin.
Två: Det gör att de Förlorade kan ha en teoretisk möjlighet att använda den Sanna kraften. Först måste den Förlorade vilja använda den, och så måste den Förlorade få den Svartes tillåtelse att använda den.
Jag undrar också om inte det Svarta Bandet kanske talar om för den Svarte var de Förlorade håller hus. Kanske vill den Svarte hålla koll på de sina.
Då kanske förklaringen till att man inte kan se banden till de kvinnliga den att deras band endast innehåller en möjlighet till att använda TP och inte något smittaskydd, eftersom det inte behövs
Jag har funderat på det där som nån skrev at Rj sagt om TP å dess sätt att färdas
Använde inte Moridin en Gate när han färdades från Ebou Dar me TP?
Har int boken just nu så ja kan int kolla upp det nå nogrannare, men jag är nästan 100% säker på att han gjorde en portöpning bort från Ebou Dar
Och Gholamen kan ju känna av TP, den sa ju någonting som att den kände någonting konstigt där efter att Moridin farit därifrån, den kunde inte riktigt minnas vad det var men bla bla bla
Har int boken just nu så ja kan int kolla upp det nå nogrannare, men jag är nästan 100% säker på att han gjorde en portöpning bort från Ebou Dar
Alltså jag talar om det där med Moridin efter att Egwene å kompani sticker från Ebou Dar till Frändernas gård
"Sedan rev han ett hål i väven och Färdases med den Sanna Kraften."
När Rand förklarar för Egwene hur han gör när han Färdas så säger han att han böjer två punkter i väven mot varandra och borrar ett hål däremellan, och då blir det en Gate.
River man hål i väven med TP så färdas man på det vis som beskrivs i prologen till TEOTW...
Blev lite osäker nu. Rätta mig om jag har fel nånstans. Hur fungerar färdandet?
Saidin:
När man använder saidin så böjer man två punkter i väven mot varandra och borrar, precis som Andreas sa. Effekten blir väl en lodrät eller vågrätt ljusstrimma som öppnar sig till ett hål om jag inte minns fel.
Saidar:
När man använder saidar så kommer jag inte ihåg hur det gick till riktigt. Nåt liknande TAR har jag för mig. Man tar två platser i väven och föreställer sig att de blir till en plats. Kan vara ute och cykla här, men då får ni säga till. Effekten blir väl också en lodrät eller vågrät ljusstrimma som öppnar sig till ett hål.
Den Sanna Kraften:
OCh Moridin river ett hål i väven och stiger ut, och sen in igen antar jag. Stiga in och ut ut väven = luften skimrar till och man materaliseras på nåt sätt.
Saidin/Saidar = färdas i väven?
Sanna Kraften = färdas utanför väven?
Jag tror att Saidin/Saidar är nån sorts netrual kraft. Och att skaparen och den svarte har varsin egen kraft. För når Rand möter Sammael i Aridhol så möter han en man(skaparen tror jag) som använder någonting. Rand känner inte att han använder Saidin eller Saidar. Han vet hur det känns när nån brukar Saidar här. Så då använder den här personen nån sorts kraft som är som den "sanna kraften" fast han använder den till att hjälpa Rand, så det är nog itne nån av de förlorade eller nån som använder den "sanna kraften". Det betyder att de använder nån annan sorts kraft. Som liknar den sanna kraften men som skaparen har hand om.
Saidin/Saidar finns ju också i grottan vid tidenshjul vilket betyder att den kan materialiseras. Vilket inte den(de) andra kraften(krafterna) kan.
Ehh Mannen i Aridhol/Shadar Logoth är Moridin och han använder TP (Som man inte känner) vet inte om dom andra som får tillåtelse att använda det kan känna det lr någe men Rand kan det inte...
Om skaparen hade en egen kraft att låna ut som TP så skulle det väl varit vad LTT använt o Rand oxå för den delen för dom ska ju vara frälsare typ Jesus..
mhm är du säker på att det är Moridin. För jag har itne läst någonstans att det är honom. Men varför skulle Moridin döda Sammael för också?
Rand använder ju Saidin som jag tror är nån sorts netrual kraft. För skaparen borde ju inte låta De förlorade använda hans egen kraft. Om det nu är så.
Eller så är det så att Skaparen helt enkelt inte bryr sig om vad som händer och. Eftersom han aldrig är med och gör nåt
Skaparen lägger sig inte i spelet. De som kan använda hans kraft (saidin och saidar) kan göra det, även om de lockats över till den Svarte.
I motsats till skaparen lägger sig den Svarte i spelet, och tillåter bara de han vill använda hans kraft (den sanna kraften).
Och så finns det en fjärde kraft, som jag inte vet så mycket om egentligen. Shadar Logoths kraft. Det är en motsats till den Sanna Kraften. Såren i Rands sida, det ena är den sanna kraften från Ishamael och det andra är Shadar Logoths kraft från Fain/Mordeth, tar ut varandra, precis som vid helandet av smittan från saidin.
Hur den fjärde kraften fungerar i övrigt vet jag inte, men Fain kan åtminstone göra Illusioner med sin kraft (de två asha'manerna på Blåkarpsgatan i De Nio Månarnas Dotter).
Och det är nog med största sannolikhet Moridin som hjälper Rand mot Sammael.
Moridins utseende, så som han beskrivs när han tar emot Moghedien, själsfångad, är väldigt överensstämmande med utseendet på den mannen som Rand får hjälp av i Shadar Logoth.
Mannen i Shadar Logoth använder en kraft som inte Rand märker när den används. Rand skulle märka saidin, och saidar = gåshud. Moridin använder den Sanna Kraften, den Svartes kraft, som ingen kan märka när den används.
Mmm. Fast folk föds ju med gnistan att kunna använda Saidin/Saidar. Medans den sanna kraften ges till folk. den fjärde kraften är ju också ondska fast en motsatt ondska till den svartes ondska. Tror att den kraften inte påverkar människor lika starkt som de andra krafterna. Fain kan ju iofs röra vid folk så att de blir hans tjänare och plåga dem igenom att röra vid dem. Känns som att den kraften inte kan skada någon på håll som de andra krafterna kan.
Det har du rätt i. Fain kan inte använda sin kraft på samma sätt som de andra krafterna kan användas. Har alltid undrat varför inte Rand tagit till fegmetoder och använt kraften för att döda Fain istället.
Rand har aldrig haft något tillfälle att döda Rand med kraften när han vetat hur man brukar den. I 18:e boken så är de i Botre Madding. Mötet innan med Rand och Fain var ju när dimman kom när Rand förlorad mot Toram Riaton i 10:e boken. Rand skjuter lanseld på nått. Cadusane blir vansinnig och skäller ut Rand. Fain skär upp Rand så att Rand nästan dör. Innan det så mötte Rand typ i 3:e boken eller nått. Så det beror nog mest på att han inte haft något tillfälle.
Jag tänkte på den gången Rand och Loial smög in i Fains läger och tog Valeres Horn och dolken tillbaka. Hade ju varit hur lätt som helst. Men Rand kanske inte var tillräckligt utvecklad, kunde inte lite på kraften kanske.