Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Drömvärlden Finns!!! (på sätt å vis)

December 19 2003 at 4:30 PM
  (Login Khyprus)

-
I alla fall om man ska tro på en grupp forskare och om man tänker i lite underliga banor.

Jag blädrade igenom lite gamla Illustrerad Vetenskap på biblioteket å hittade någonting jätte intresant

Nu tvivlar forskarna inte längre:

Drömmar kan kontrolleras

Nr /200306 s.

Av Jesper Kjems

Andra artiklar om:
Medicin Psykologi dröm

Det är möjligt att styra sina timmar i drömmarnas land. Lucida drömmar kallas fenomenet, när man är medveten om att man drömmer. Alla kan lära sig tekniken som sätter gränser för vad man kan uppleva medan man drömmer.
Av Jesper Kjems

En flygtur över Grand Canyon eller ett dyk på en blåvalsrygg djupt ned i havet. Endast fantasin sätter gränser för vad man kan uppleva om man är medveten, när man drömmer. Begreppet kallas lucida drömmar, men själva medvetenheten om drömmen är bara ett första steg. Genom träning kan man nämligen också styra vad som kommer att hända i drömmen, och på så sätt kan man till exempel flyga, dyka eller resa i tiden.
Dr Stephen LaBerge vid Stanforduniversitetet i Kalifornien har forskat på lucida drömmar i 25 år och säger att dessa drömmar är ungefär som att lära sig ett nytt språk - alla kan troligen lära sig att bli medvetna i sina drömmar, men för vissa är det lättare än för andra.

Få kontroll över mardrömmen

Hur snabbt man kan ta sin första flygtur ut över Grand Canyon i sina drömmar är mycket individuellt. Det finns flera tekniker för att öva upp förmågan att ta kontroll över drömmarna, och man kan ha tur och få sin första lucida dröm redan efter några veckor. Om man skall kunna uppleva flera lucida drömmar varje natt och få dem att komma på beställning krävs dock träning under lång tid.

Medvetna drömmar är för det första en möjlighet att få spännande upplevelser och själv bestämma handlingen. Många använder därför medvetna drömmar för att leva ut sexuella fantasier. Den sexuella friheten är också ett välkommet hjälpmedel för personer som på grund av funktionshinder inte kan ha sex på riktigt - och de flesta kan nicka igenkännande till att upplevelserna i drömmen känns minst lika verkliga som faktiska upplevelser, trots att drömmarna uteslutande är ett resultat av mental simulering.

Medvetna drömmar har också visat sig vara ett effektivt sätt att få bukt med mardrömmar: Om man till exempel jagas av ett monster i drömmen och är medveten om att det bara är en dröm, kan man utan rädsla stanna och konfrontera monstret, eller till och med vända sig om och jaga det istället. Om man vet att man ändå vaknar om en stund finns det inget att vara rädd för, och forskningen inom medvetna drömmar har visat att man kan vända mardrömmar till något positivt i mer än 60 procent av de fall då man blir medveten om att mardrömmen bara är en dröm. På samma sätt kan lucida drömmar användas för att bekämpa alla möjliga fobier.
Enligt Stephen LaBerge är det viktigaste för den som vill ha en lucid dröm att kunna komma ihåg sina drömmar. Det är nämligen inte lönt att ha en medveten dröm om man inte kommer ihåg den, när man vaknar. Forskningen har visat att rörelser minskar förmågan att komma ihåg drömmar, eftersom rörelser stör minnet. Om man vill komma ihåg en dröm skall man därför ligga helt stilla, när man vaknar, återkalla så mycket av drömmen som möjligt och gå igenom den i tankarna, tills man minns handlingen.

Koll på verkligheten

Trots att drömmar liknar verkligheten så mycket att man inte omedelbart kan skilja dem åt finns det ett par saker som kan hjälpa en att upptäcka om man drömmer. I drömmar kan man till exempel träffa avlidna personer och upphäva fysikaliska lagar så att man kan flyga eller hoppa i tiden. Dessutom har forskarna kommit på att vi inte är speciellt bra på att läsa när vi drömmer. Visserligen kan man läsa tiden på en klocka eller en mening på ett papper, men vänder man bort blicken för ett ögonblick och försöker läsa samma text igen ser meningen annorlunda ut i 75 procent av fallen. Vänder man bort huvudet ännu en gång och försöker läsa meningen igen, upptäcker man i 95 procent av fallen att meningen förändrats - om man drömmer alltså.

Detta kallar forskarna för en verklighetskontroll, och det kan man använda för att kontrollera om man drömmer. Det smarta är att om man dagligen utför en verklighetskontroll, medan man är vaken så kommer man förr eller senare att göra samma koll även medan man drömmer - men i drömmen kommer meningen att förändras efter att man tittat bort. Det kan kännas märkligt att sitta och på fullt allvar försöka kasta om orden i en text på ett papper, och många har också en känsla av att de faktiskt kan känna skillnad på dröm och verklighet. För att få en lucid dröm måste man emellertid enligt forskarna acceptera att vi inte omedelbart kan veta om vi drömmer just för tillfället.

Forskning som intresserar

Forskare som Stephen LaBerge har mött en del motstånd från andra vetenskapsmän. Kritikerna har inte trott att det går att vara medveten medan man drömmer, och vissa har även lanserat teorier om att människor bara har drömt att de blivit medvetna i drömmen. Därför utvecklade LaBerge en teknik som gör att den som drömmer kan kommunicera med omvärlden under den medvetna drömmen.

När vi sover förlamas de flesta av kroppens muskler, och en person som drömmer har därför svårt att ge tecken till omvärlden. År 1979 låg LaBerge emellertid i laboratoriet med sensorer på ögonen. Sensorerna kunde mäta hans ögonrörelser för att registrera när REM-sömnen inträdde. Det är den del av sömnen, då vi drömmer allra mest.

I LaBerges dröm höll han upp ett finger framför ögonen och såg på det, medan han flyttade det snabbt från sida till sida. När han vaknade visade mätningarna av ögonrörelserna ett stort utfall vid den tidpunkt då han i drömmen rörde fingret. Den metoden används idag för att få upplysningar från försökspersoner om när vissa saker sker i drömmen. Innan försökspersonen somnar bestämmer man att han i drömmen skall ge tecken, när han till exempel blir medveten om att han drömmer att han försöker flyga eller när han märker att drömmen håller på att ta slut.

Forskarna hoppas att dessa möjligheter skall bana vägen för andra vetenskaper att använda lucida drömmar i sin forskning. Drömmarna ger till exempel psykologer möjlighet att berätta för patienter vad de skall drömma istället för att vänta på att de drömmer det av sig själva, och hjärnforskarna får möjlighet att undersöka vad som händer, när en person går från djup sömn till att bli medveten om sin egen dröm.

Det blev lite långt men det är direckt ur tidningen
Hoppas ni tycker att det är heftigt ni med

This message has been edited by Khyprus on Dec 19, 2003 4:35 PM

Respond to this message   
AuthorReply

(Login Andreas_J)

Det funkar!

December 19 2003, 5:01 PM 

Jag har läst samma artickel, och bestämde mig för att prova. Det tar ett bra tag innan man lär sig men det är det värt.
Numera flyger jag nästan varje natt. Det är inta alla gånger man minns vad man drömmer men det är tillräckligt ofta.
Man kan även ha sex med precis vem man vill

Sho_pi
(Login Sho_pi)

intressant!

December 19 2003, 6:15 PM 

jag tyckte det var intressant det är om att man kunde göra en verklighetskoll! alltså läsa papper å dylikt. tänkte då på när egwene å nynaeve var i vita tornet, innehållet på lapparna förändrades hela tiden, exakt som det stod i artikeln!

men jag vill nog inte styra mina drömmar, känns inte lika spännande att drömma då. eller jag vet inte...

(Login Johannes--)

Re: Drömvärlden Finns!!! (på sätt å vis)

December 20 2003, 12:24 AM 

Det fräna är att man kan göra exakt vad man vill när man drömmer om man vet att man drömmer

(Login the_ultimate_dragon)

Begränsningar.

December 23 2003, 9:36 AM 

Det är dock begränsat till dig själv. Dvs du kan bara göra saker du kan tänka eller vet hur. Du kan inte uppleva känslor du aldrig haft osv, har du t ex aldrig haft sex kan du aldrig uppleva det i drömmen heller utan det blir overkligt.

En sak är dock säkert, efter man lär sig kontrollera drömmar blir mardrömmar riktigt coola... brukar springa runt som nån superhero och röja vampyrer osv i dom.

Mats
(Login Taim)

Re: Drömvärlden Finns!!! (på sätt å vis)

December 23 2003, 8:09 PM 

Det låter som man inte blir utvilad om man låter hjärnan arbeta för mycket när man drömmer.
I TAR blir de inte utvilade på samma sätt, när de är i drömvärlden. Om man själv ska anstränga sig för att styra sina drömmar, blir man utvilad på samma sätt då?

Förresten, är det någon som drömt konstiga saker som jag gjort, omedvetet förståss. Man ligger vaken i sängen och kan inte röra sig. Man är så säker på att man är vaken, gör allt för att väcka kroppen, men den lyder inte. Man är som förlamad. Samtidigt som det finns en mördare i lägenheten. Man vill ta sig upp, hämta yxan, det enda "vapnet" man har i lägenheten, och vill vara beredd på att försvara sig ifall han kommer in i sovrummet. Ska jag söka hjälp?

Wizzman
(Login Wizzman)

re:

December 23 2003, 9:50 PM 

Hur gör man egentligen?

(Login the_ultimate_dragon)

känns som det är jag och Mats här (alla mina svar är till honom nästan:P)

December 29 2003, 11:16 AM 

Det finns Shaolin mästare som bara mediterar, de sover alltså inte överhuvudtaget så som vi gör, och de klarar sig fint. Det finns många olika nivåer av trans vilket sömn kan sägas vara också.

Läser man på transhumanistsidan (en sida för riktiga freaks när det gäller vetenskap och filosofi) så kan man läsa att vi kan i nuläget få ner våra sömnbehov till 4 timmars sömn per dag om vi sover på rätt tidpunkter. Dessa tidpunker är olika för alla människor, vad som rekomenderas är att man skriver ner när man blir trött under en tid och sedan börjar anpassa sin sömn efter det men sover väldigt kort (typ 15-45 minuter). Rekommenderar att ni läser lite mera information innan ni testar dock, det här är bara vad jag minns från att ha läst det nått år tillbaks.

I övrigt, jo, det är inte lika utvilande att styra sina drömmar. Jag tror orsaken till att jag kunde lyckas är att jag alltid har sovit lätt (jag hör allt som händer runt omkring mig medans jag sover osv). Om jag är vaken i två dygn i sträck eller på annat vi blir mycket trött då sover jag som andra människor (dvs som en stock där tegelstenar kan falla runtom en utan att man har en susning ). I dessa fall brukar jag inte minnas mina drömmar så jag kan inte säga om jag kan styra dem, men förmodligen inte. Och generellt sett sover jag 8 timmar, ibland 9 eller mer, normalt är 6-7 för vuxen så antingen är jag otroligt lat eller så är det inte lika utvilande att sova så som jag gör.

Jag forsätter dock på mitt sätt, tycker det är coolt att veta allt som händer runt en i sömnen och att kunna styra mina drömmer.

Vill man börja med drömkontroll överhuvudtaget är rekomendationerna att varje dag efter sömnen sätta sig ner och skriva ner vad man drömt, med tiden blir man då automatiskt bättre på att både komma ihåg och påverka sina drömmar... säger dom, jag gick som sagt en annan väg.

Det är mycket som är okänt om hjärnan och våra drömmar, det ska bli kul att se vad som upptäcks under ens livstid (vilket är en evighet då jag planerar att leva sålänge).

Edit: Äsch, jag visste jag glömde nått. När man sover utfärdar kroppen ett paralyserande ämne i musklerna som gör att du inte kan röra dig. Ibland blir det fel i doseringen eller vad man ska kalla det och då kan man uppleva att man är vaken men inte kan röra sina armar osv. Förmodligen något sådant som hände dig. Om det inte vore för detta skulle vi alla ligga och sprattla i sängen och försöka göra alla de grejer vi drömmer om att göra.

This message has been edited by the_ultimate_dragon on Dec 29, 2003 11:24 AM

(Login Khyprus)

Det vore kul om

December 30 2003, 11:09 PM 

Det vore kul om folk skulle kunna skriva in i forumet om WoT "relaterade" vetenskapliga upptäckter

Det är alltid roligt å jämföra WoT med vår värld

Jag tackar i förhand för trevliga inlägg

(Login Milou_89)

HEHE!!

January 3 2004, 2:49 AM 

Hehe!! låter juh skitkul!! jag vill bara fråga.. är det nån av er som redan har lärt sig som har några tips om hur man ska lära sig.. jag fattar inte...
asså! det skulle verkligen vara skitkul!!

(Login Milou_89)

HOHO??!!

January 6 2004, 12:35 PM 

är det nån som har glömt mig :Pkan nån svara...

Current Topic - Drömvärlden Finns!!! (på sätt å vis)  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement