Vet inte om denna diskussion gått förr, men det skiter jag i och tar isåfall upp den på nytt. Vad håller Verin Mathwin på med, och VEM är hon? Hon uttalar en regelrätt lögn i Valeres Horn (om inte Moiraine mot alla odds skulle vara den som ljuger, vilket jag finner otroligt). Valeres horn - När Rand, Loial och Hurin hamnat i en portalsten-värld, och Ingtar, Mat och Perrin och c:o letar efter Fain och hornet dyker Verin upp till häst. Nån frågar varför hon kommer lr nåt, och hon svarar "Moiraine skickade mig". Hoppa en bok frammåt, till slutet av Tomans Huvud - Rand har fäktats med Turak och svimmar sen ihop för att vakna upp med Min och Moiraine vid sin sida. Rand säger att Moiraine borde lämna honom ifred, och nämner att Verin dykt upp på vad Rand tror är Moirianes befallning. Då svarar Moiraine "Jag skickade inte Verin, hon kom på eget bevåg"... Moiraine rynkar pannan!
I de senare böckerna använder hon tvångskraften här o där, samt funderar på att droga, förgifta, försvaga? Cadsuane när de har te-party... Hon säger att Rand måste "hållas vid liv tills det är dags för honom att dö" - vilket kan tolkas på miljoner sätt. Nåt speciellt är det ju med lilla tankspridda Verin, men VAD?
En tanke kanske är att någon kanske använde "mask of mirrors" för att se ut som Moiraine. Då blir det ingen lögn, eftersom Verin tror att det var Moiraine som skickade henne.
Okej, säg att det är så. Då dyker ytterligare frågor upp. Varför skulle någon (förlorad??) bakom masken vilja skicka Verin som spion/bud/hjälpande hand till Rand, om Verin endast är virrpannan hon utgår från att vara? Vad får personen bakom "mask of mirrors" ut av det om Verin inte är någon slags rapportör till denne? Låter inte riktigt trovärdigt tycker jag. Om Verin dessutom trodde att Moiraine skickade henne, borde hon ha kontaktat Moiraine för vidare instruktioner/utbyte av information/rapport el likande. "Mask of mirrors"-personen tar också en risk, då Verin skulle kunna nämna något om att Moiraine skickat henne - och då avslöjat att nån vill hålla efter Rand. Jag tror Verin är nån skummis som kan kringgå de tre ederna!
Har ingen aning. Skulle vara om någon Förlorad ville sabba utgången för en annan förlorads planer. Hur många var fria förresten? Lanfear var det. Men var någon annan ute? Ishamael? Aginor och Balthamel var historia då. De andra var inte fria va? Eller var de? Sammael, Be'lal och Rahvin tex som installerat sig i Illian, Tear och Caemlyn. Det fick man reda på senare, men "installationen" görs väl inte över en natt.
Men edstaven ligger väl närmast till hand (att hon avsagt sig åtminstone första eden). En blunder av Verin i så fall. Hon borde tänkt på att detta uttalande "Moriaine skickade mig" skulle kunna slå tillbaka mot henne, som det också gjorde.
Annars kan Verin ju vara mörlvän liksom många andra som hjälper Rand. Else är väll mörkvän om jag minns rätt och hon strider mot de förlorade när Rand renar Saidin.
Jag tror förresten att Taim är mörkvän och att de som lyder honom i svarta tornet också är mörkvänner. Och att de som är under Logain är de som är "rikiga" Asha'maner.
Ishe vår gammle vän var ju alltid fri men från tid till tid kunde han inte röra sig fritt han va väl bara bunden till hälften har jag för mig att det stod ngn stans och han förekommer ju i deras drömmar från första boken o ett par böcker fram så han kan vi väl nog säga att han va fri allting tyder på det (i mina ögon) ni är naturligtvis välkommna att rätta mina fel.
Heh, ni har ju alla läst hur Aes Sedai gör för att ljuga utan att ljuga.
Allt hon behöver är en indikation från Moiraine att hon ska följa med Rand, och sen att inte Moiraine rakt ut säger att hon inte ska göra så. Säg att Moiraine säger nått i stil med "Det vore bra om nån av oss följde med och höll ett koll på honom (Rand)". Verin kan då säga "Moiraine sa att jag skulle följa med" eftersom hon indirekt sagt det.
I Verins PoV i senare böcker får man ganska tydliga indikationer på att hon inte är mörkervän. Hon förvrider/unviker en obehaglig fråga på samma vis i en av hennes PoVs och måste rättfärdiga det för sig själv (att hon inte ljög). Hon funderar också på att döda Cadsuane om hon visar sig vara mörk, när Cadsuane berättar sina planer blir Verin lättad att hon slapp värkställa den planen.
Verin nämns inte bland de 5 Aes Sedai som Rand kan lita på dock (Mins syn). Inte Kiruna heller. Eller Elza. Verin har nog sina egna planer och ideer, och är ganska häftig eftersom vi inte har någon aning om vad de är eller ens hur gammal hon är.
Sen kan ju just det här fallet vara så enkelt att en forsaken använde MoM och sa åt henne att följa med, men det är inte direkt logiskt då hon inte direkt gör någon nytta för någon forsaken i gänget vad jag minns. Möjligen hindrar hon Selene från att utge sig för att vara Aes Sedai själv...
Jag tror inte att Verin är mörkvän heller, som vissa antyder här, men fortfarande verkade det på Moiraine som om hon och Verin inte hade pratat om att tillsammans hålla efter Rand, Moiraine svarar ju faktiskt "Jag skickade inte Verin. HON KOM PÅ EGET BEVÅG" - vilket jag tolkar som att Moiraine var litet smått överraskad över att Verin dykt upp, och blir fundersam när Rand berättar det... Mask of Mirrors är något jag inte tror på, det vore för komplicerat, eftersom det inte nämnts nåt om det, inga antydningar från nån Förlorad om att de lyckats lura små aes sedaier. Och jag förstår egentligen inte varför Verin skulle vara ett sånt nitisk Draken-fan, om hon inte var nån speciell. Elza fick något liknande med uppenbarelse när hon insåg att Rand måste leva till Sista striden, medan Verin hela tiden utgår från sig själv - i Nio Mån.ur Verins PoV: "Hon hade kommit för långt för att dö nu" lr liknande. Jag blir iaf galen och smått nervös av att ha med Verin att göra. Man får aldrig några klara besked om vad hon egentligen är ute efter.
Jag tror inte Verin är en mörkvän. Hon har sina egna planer att Rand måste leva till Tarmon Gaidon. Men samtidigt kan man inte låta bli att fundera...
Det finns några märkliga tillfällen då en viss Selene och Verin kanske har något gemensamt.
1) Jag har för mig att Egwene ser nåt vitt utanför Verins rum, i Vita Tornet, strax efter att Else Grinwell hade varit hos Nynaeve, Elayne och Egwene. Else Grinwell (Lanfear bakom mask of mirrors) skickade Egwene till den Amyrlintronande har jag för mig. Och det i vitt som Egwene sen såg utanför Verins rum kanske kan ha varit Selene/Lanfear, när hon släppt Else Grinwell-masken.
Lanfear hade även Else Grinwell-masken när hon mötte Mat i Tar Valon, ute på gården nånstans, vilket kanske kan styrka lite att någon (som vill annorlunda än Lanfear, eller om det var Lanfear själv) kan ha använt en mask of mirrors för att se ut som Moiraine och sedan skicka Verin efter Rand. Därav "Moiraine skickade mig."
2) Verin har också en gammal, glömd kunskap om hur man använder portalstenarna. Lanfear, en kvinna från AOL, vet också hur man använder dem. Har de talats vid?
3) Egwene får en ter'angreal av Verin, ringen som gör att hon kommer till TAR när hon somnar. När Egwene använder den kommer hon så småningom till Tears Klippa. Där dyker helt apropå gamla Silvie upp. Eller Lanfear maskerad som betjänten Silvie.
Egwene får ringen (som bara Verin vet om att Egwene har). Av en slump så dyker Lanfear upp? Jag tror inte på slumpen när det gäller Robert Jordan.
4) I prologen, Knivarnas Väg, säger Verin att Rand måste leva tills det är dags för honom att dö.
De Förlorade nämner emellanåt att de måste hålla Rand vid liv tills det är dags för honom att dö.
Mats... Antyder du att Verin på nåt sätt samarbetade med Lanfear, eller att Lanfear styrde Verins handlingar utan att Verin själv märkte det?? Verin blir fundersam när Rand berättar "om denna Selene" som kan använda portalstenarna, hon säger nåt i stil med "henne skulle jag ge mycket för att få träffa".
Jag är med på vad du menar om att MoM-grejen håller bättre efter din liknelse, man vet ju aldrig vilka syften som döljer sig bakom de Förlorades handlingar.
Dumma dumma Jordan, vad har han gjort med min hjärna? Jag ser Seanchanier som busschaufförer och aiel-modet som härjar våra skoaffärer och ovanligt släta drag hos äldre kvinnor får mig inte längre att tänka på ansiktslyft...
de senare böckerna använder hon tvångskraften här o där, samt funderar på att droga, förgifta, försvaga? Cadsuane när de har te-party... Hon säger att Rand måste "hållas vid liv tills det är dags för honom att dö"
Det som tyder på att Verin skulle kunna vara ond är att hon säger "Rand måste hållas vid liv tills det är dags för honom att dö". det säger Elza också.
Sen så var det väll Else Grimvell som Rand och Mat träffade i typ 2:a boken(swe) när de drog till Caemelyn. I någon by utanför. Och Rand då typ sov med Else eller något sådant, var det Lanfear då med?
det enda else gjorde var väl att ge rand några blickar som inte gillades av päronen. Rand högg väl lite ved och spela flöjt har jag för mig osså, men det var också allt som hände. Efter det ville väl else se sig om i världen, och drog då till Tar valon. 2 gånger taveren, jobbit att stå emot...
Men någon Lanfear vid det tillfället har man inte fått några ledtrådar om, och jag finner det lite smått omöjligt...
This message has been edited by Sho_pi on Apr 21, 2004 11:16 PM
Ni har blandat ihop lite tror jag. Den Else som är i början utav serien tittade bara på Rand ja, sen åkte hon till tornet (förmodligen Taveren grej) och blev sedan bestraffad av Siuan för att ha tittat lite för mycket på killar där också. På gården där hon fick jobba som straff dök en viss Lanfear upp och sedan såg de aldrig den Else igen, men Lanfear kände sig tydligen trygg att gå runt förklädd till Else sen. Något jag iaf tolkade som att hon blev dödad.
Senare i serien dyker en annan Elze upp som är Aes Sedai (notera att den första knappt ens fick kalla sig novis) och som vi sedan får reda på att hon är mörkervän också. Orsaken till att Elze och Verin säger samma sak om draken (han måste leva tills det är dax att dö) är för att Verin har använt Compulsion på Elze och prentat in den meningen i henne. Meningen är alltså Verins i båda fallen och jag har alltid tolkat det som en koppling till sista striden där alla tror att draken ska dö. Dvs vad Verin menar är att draken måste leva till sista striden. Det är också något som Elze tänker när hon steker Osangar, "he must survive until Tarmon Gaidon".
hhrm, den som dog på farmen var om jag inte minns helt fel Sarah, hon som förde Min till Siuan när hon återvände till tornet. Tidigare i böckerna blev Else hemskickad enligt Suian eftersom hon miskötte studierna...tio dagar senare eller nåt sånt kommer hon förbi och ger Elayne, Egwene och Nynaeve en ledtråd som leder dem till Tear. Mycket (allt?) talar för att det var Lanfear in disguise som ändå hade business i tornet (träffade bl.a. Mat). I samma veva såg Egwene nåt vitt utanför Verin...dra era egna slutsatser
Elze är som sagt någon heeeelt annan
Hela grejjen med Verin vs. Morianne i TGH orkar jag inte dikutera här, det finns välutvecklade teorier på flertalet sidor som ägnar sig åt sånt...
Tror inte att Verin ljög när hon sade att hon blivit skickad av Moiraine, i varje fall inte medvetet. Och det där med att Lanfear skulle vara utanför Verins rum kan ju varit en tillfällighet, att hon var på väg till någon annans svart systers rum. Om det överhuvudtaget var Lanfear.
I böckerna har det alltid varit Lanfear som varit i faggorna så fort någon har skymtat något vitt. Tex såg uno 2 ggr något vitt skymta förbi, ocg jag tror att vi alla kan vara överens om att det var Lanfear han såg.
Egwene skymtade något vitt på väg till verins rum. Fast jag tror inte att hon var inne hos Verin. I varje fall inte i skepnad av Lanfear. I sådant fall skulle nog Verin vara betydligt mer uppskruvad efter ett möta med en av de förlorade.
Tvångskraften finns ju visserligen, men men.!
This message has been edited by Andreas_J on Apr 23, 2004 6:02 PM
Det har fortfarande inte blivit bevisat att just Verin ljuger någonstans.
Vi vet att en stor majoritet av Aes Sedaier inte kan ljuga. De kan däremot utelämna viktig information och därmed få en sak att framstå som en helt annan.
De enda Aes Sedaier vi stött på i serien som kan ljuga är de som 1. Inte svurit och 2. Blivit stillade och helade. Det finns inget som tyder eller pekar på att Verin skulle tillhöra någotdera fall.
I TGH så är Verin mycket nöjd när hon säger att Moiraine skickade henne. Detta tyder på att hon på något vis lyckats vrida till Moiraines ord så att de kan tolkas som att hon skickade Verin och därmed också på att Verin följer ederna. Varför skulle hon annars vara så nöjd över just de orden?
Under flera gånger när vi får följa Verin (POV) så rättfärdigar hon sitt agerande inför sig själv, något som återigen tyder på att ederna finns där, annars skulle hon inte behöva detta.
Slutsatsen blir att Verin inte är BA, har svurit ederna, inte avsagt sig dessa och bara i allmänhet är mycket erfaren och intelligent. Hon har upplevt mycket, förstått hur världen fungerar, vet vad som krävs av henne för att draken ska leva till slutstriden och gör det som krävs. Hon litar inte på andra Aes Sedaier med all rätt (hur många har vi träffat som verkligen vill draken väl?) och ser därför till att de som iaf svurit till honom håller sin ed till skillnad från de andra ederna (som de kan mygla nästan lite hursom med).
Det är de slutsatser vi kan dra i dagsläget, men RJ har sagt att mera kommer avslöjas om Verin så vi får väl RAFO.
appropå ingenting, en fråga från RJ senaste intervju:
"...could an AS free herself from the Three Oaths in Tel'aran'rhiod by creating an Oath Rod?"
...och svaret...
"...and, yes, an Aes Sedai could free herself of the Three Oaths with an Oath Rod created in Tel’aran’rhiod, but remember that relatively few sisters actually have access to the World of Dreams, and for those who do want to remove the Three Oaths – sisters joining the Black Ajah – there is the Oath Rod in the White Tower to serve that purpose"
Det behöver inte betyda någonting men det kan vara så att Verin är helt fri från ederna. Det känns lite långsökt om ändock ett RAFO svar hade varit mer avslöjande...
Ni har inte förklarat varför Verin (om hon lyckats bli av med ederna) rättfärdigar sitt eget agerande för sig själv i tanken i de POVs vi har fått se, eller varför Verin såg så nöjd ut när hon sa att Moiraine skickade henne. Om hon kan ljuga hursom så är det väl inget att hetsa upp sig över att man lyckades säga nått som inte va riktigt sant?
När det gäller Cadsuane och hotet mot henne så är det bara om Verin misstänker att hon är svart, dvs BA. Hade Verin kommit fram till att hon försökte motverka eller skada draken på nått vis hade hon försökt döda Cadsuane... precis samma som Moiraine hade gjort i samma läge kan tilläggas... tror nån att hon är svart också för att hon va lojal mot draken?
Det är i allmänhet intressant att se hur folk tolkar Verin. Vi har inte fått reda på nått om vilket håll hon är, bara att hon inte skadat draken vad vi vet än och rättat hans och hans vänners liv vid ett par tillfällen. Det verkar generallt som de som tycker om hennes karaktär plaserar henne hos good-guys och de som inte gillar hennes karaktär letar bevis för att hon är BA och "råkar" missa de goda saker hon gör.
Som sagt, vi vet inte vart hon står, det finns inga bevis på att hon ljugit, hon har inte gjort något direkt omoraliskt även om hon lever på gränsen och hon verkar behöva rättfärdiga sine egna handling. Det är upp till var och en att tro helt enkelt, en lös tråd är hon. Men, som jag sagt tidigare också, alla kan inte va onda, det måste finnas några goda också i världen som inte råkar vara en huvudperson. Jag tror Verin är en av dessa, precis som Alivia.
Jag tror inte Verin varit i TAR och avsagt sig ederna. Inte när Robert Jordan lägger orden rakt i mun på oss. Han vill troligtvis inte avslöja Verin och hennes planer, och skulle då förmodligen inte säga detta om det var sant, om det var vad Verin gjort. Då skulle han nog sagt RAFO istället.
Verin sa väl aldrig vart Moiraine skickade henne och när det var. Till exempel. Moiraine skickade mig (att hämta en bok ur tornets bibliotek för tio år sen men det berättar jag inte.)
Glöm aldrig bort att Verin är Aes Sedai.
Hon kanske använde compulsion på Moiraine och mot hennes vetskap fick henne att skicka Verin efter Rand? Hon kan ju uppenbarligen den väven. Får erkänna att det är lite långsökt dock.
Hur som helst, jag betvivlar att Verin är mörkvän, men det är utan tvekan någonting skumt med henne. Jag skulle nog också tro att hon faktiskt har avsvurit sig de tre ederna, kanske tillhör hon något mystiskt sällskap i lihet med svarta ajah fast tvärt om? Inte helt otänktbart med tanke på hur händelserna utvecklat sig de senaste åren, nya hot kräver nya åtgärder.
Det är möjligt att Verin på ett eller annat sätt sammarbetat med Lanfear, mycket möjligt...men kanske mot hennes vetskap?
Jag håller me, den var bra och jag är nästan helt övertygad.
tror fortfarande att hon håller på med nåt skumt, men hon
behöver ju inte ljuga bara för att göra det....
Tycker iofs att man kan använda samma logik på "Someone should watch over them" (Rand och co) eller nått liknande som Moiraine säger också i denna veva när Verin och Siuan är närvarande, men visst.
Verin kanske är en svart ajah eller så reser hon frivilligt när Moriane kanske säger att någon måste följa efter. De sägs ju att aes sedaier aldrig ljuger men säger inte alltid exakt vad de menar.