Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Fains roll i slutfajten...

December 23 2003 at 11:47 PM
  (Login ordeith)

-
Har suttit och tänkt på Padan Fains roll i det hela? Vad är det han skall uträtta innan han dör (vilket är troligast att han gör)?
En mörkvän med ohyggliga krafter och stort personligt hat till Rand. Men som delvis kör sitt eget race och har sina egna planer angående Rand.
Min teori är att hans planer på något sätt kommer att krocka med skuggans. Att han i sin iver att döda Rand gäckar skuggans planer mot att ge Rand en säker död och går och dör själv medan Rand klarar sig.
Han gör en slags "Gollum" om man säger så. Hans död och händelsen till hans död kommer givetvis att vara storslagna eftersom han äger en så stor roll i serien.

Vad tror ni?

God Jul på er

This message has been edited by ordeith on Dec 23, 2003 11:47 PM

Respond to this message   
AuthorReply

(Login Milou_89)

Re: Fains roll i slutfajten...

December 26 2003, 3:54 PM 

öhh...
Jag har för mig att det har stått i nån bok att Fain hatar den svarte och hans anhängare nästan lika mycket som han hatar rand... så han kan väl inte vara mörkvän?? Har jag fel??? Jag har för mig att han lydde under nån som hette "Isam" den där furst Luck som ar i tufloden när Perrin var där.. Jag har funderat över vad furst Luck har med det hela att göra.. Har ni några förslag??

(Login InuTaisho)

December 26 2003, 4:42 PM 

Fain har varit mörkvän i mer än 40 år och sedan blev han kallad till SG och där gjorde Den svarte ngnting med honom så att han kunde känna vart Al'Thor va ngnstans och sådana grejer.. Och vad man fattar för så va det väl inte så snällt mot honom för han va ju bara en mäniska och sen så kom han till Aridhol och där träffade han på Mordeth som försökte ta över fains kropp men eftersom fain var rörd av den svarte själv så blev det inte så lyckat utan dom 2 blev en lr någe liknande ungefär som Isam och furst luc..

Som jag ser det fain fick en ny kraft typ och sätter nu sig upp så mycket han kan mot den svarte helt enkelt sen vet jag inte hur det va mellan Fain o furst Luc men kan tänka mig att Luc trodde han gav order till Fain men fain e ju ganska skicklig på att lura folk...

Mats
(Login Taim)

Vad jag tror...

December 26 2003, 6:23 PM 

Fain/Mordeth jobbar på egen hand. Fain hatar Ba'alzamon (Ishamael) för vad han utsatte Fain för i Shayol Ghul - såg till att Fain blev Ishamaels spårhund (för att spåra upp Rand). Men samtidigt hatar Fain Rand - troligen pga att han inte kan få ut Rand ur sitt huvud.

Skuggan Växer, bok 7:
Fain/Mordeth begav sig till Tufloden, med vitrockar, för att döda de av vad han trodde var Rands blod, i syfte att locka till sig Rand. Istället kom Perrin till Tufloden.

Samtidigt hade Ishamael respekt för vad Fain hade blivit (självständig, och med Mordeth och Shadar Logoths kraft i sig) och har skickat Furst Luc för att söka upp Fain och döda honom. Fain hade blivit ett hot och var tvungen att sättas ur spel.
Antingen skickade Ishamael Furst Luc efter Fain innan Ishamael dog i Tears Klippa, eller så var Ishamael tillbaka som Moridin, inofficiellt, redan i bok 7, och skickade Furst Luc efter Fain.
Furst Luc kom till Tufloden för att döda Padan Fain. Inte för att samarbeta med Fain. Samtidigt kom Perrin och lade sig automatiskt i Lucs planer. Luc försökte göra sig av med Perrin (i TAR), och sedan genom att sända en massa trollocker mot byn, för att slutligen kunna komcentrera sig på Fain.
Efter sista trollockangreppet mot Tufloden (och Perrin), sa Luc nånting om att om inte Fain hade haft all denna tur, så skulle han ha varit död för länge sen. All denna tur tror jag till stor del kan vara att Perrin dök upp i Tufloden och förstörde allt för Luc.

Antes teori, att Fains planer på något sätt kommer att krocka med skuggans, tror jag på. Fain är en slags "Gollum".
Jag tror Fains roll är att komma in och rädda Rand när Moridin håller på att döda Rand. Fain vill själv döda Rand, så han ger sig på Moridin/Ishamael, Mörkrets Furstes förstakämpe. Fain dödar Moridin/Ishamael med Shadar Logoth kraften, samtidigt som Fain sjäv dukar under för den sanna kraften. De båda tar ut varandra.
Fain räddar världen fast hans syfte var att döda Rand.

Ytterligare en liten sak:
Skuggan Hjärta, Ba'alzamon.
Namn gömt i namn dolt av namn.
Hemlighet begravd i hemlighet döljd av hemlighet.
Hoppets Förrädare.
Ishamael förråder allt hopp.
Sanningen bränner likt elden.
Hoppet tar slut före sanningen.
En lögn är vår sköld.
Vem kan stå emot mörkrets hjärta?
Själ av skugga.
Skuggans själ, han är ... kanske Fain/Mordeth?

This message has been edited by Taim on Dec 26, 2003 6:37 PM

(Login Milou_89)

öhh..

December 27 2003, 12:07 PM 

Jag har för mig att Fain hatar Rand för att han snodde dolken från Fain eller nåt sånt...

(Login Milou_89)

öhh..

December 27 2003, 12:09 PM 

Jag har för mig att Fain hatar Rand för att han snodde dolken från Fain eller nåt sånt...

en sak till förresten...
Mats.. vart bor du.. och vart jobbar du??
Jag undrar eftersom aatt jag vet en som heter Mats som har äst böckerna.. jag tänkte bara kolla om det var du.. :P

Mats
(Login Taim)

December 27 2003, 3:28 PM 

Vad heter den Mats som du känner i efternamn?

(Login the_ultimate_dragon)

profesia

December 29 2003, 10:50 AM 

Mats, vart hittade du den där profesian? Och kan du skriva den på engelska (original)? Känner igen texten när jag såg den men hittade inte den på den största WoT FAQn där de har samlat alla profesior...

Mats
(Login Taim)

The Dragon Reborn, Chapter 21, A World of Dreams

December 29 2003, 5:43 PM 

Heart of the Dark. Ba'alzamon.
Name hidden within name shrouded by name.
Secret buried within secret cloaked by secret.
Betrayer of Hope.
Ishamael betrays all hope.
Truth burns and sears.
Hope fails before truth.
A lie is our shield.
Who can stand against the Heart of the Dark?
Who can face the Betrayer of Hope?
Soul of Shadows, Soul of the Shadows, he is ...

(Login the_ultimate_dragon)

Soul of Shadows, Soul of the Shadows, he is ...

December 30 2003, 2:49 PM 

"Soul of Shadows, Soul of the Shadows, he is ..."

Nja, måste nog säga att jag tror att den där raden syftar på Ishamael och är en beskrivning av honom såsom rästen av meningarna. Det är en perfekt beskrivning av Ishamaels själ också. Han är den av forsaken som verkligen är ond, som har förstått priset DO kräver och iallafall kämpar hårdare än de andra för att förverkliga det. Om DO vinner kommer det inte finnas någon värld för forsaken att härska över, den kommer iallafall vara mycket olika den nuvarande världen, detta har Ishamael förstått tror jag och han är iallafall villig att göra allt för detta ändamål.

Det ser också ut som en dark profesia, och de har frågor såsom denna har utan att ha svar, därför tror jag inte det är svar på frågan, mera ett sätta att lyfta fram hur mäktig denna person är och hur hopplös kampen mot honom är. Se Lanfears profesia nedan, där ställs också en massa frågor men sista meningen är inte ett svar...

"Daughter of the Night, she walks again.
The ancient war, she yet fights.
Her new lover she seeks, who shall serve her and die, yet serve still.
Who shall stand against her coming?
The Shining Walls shall kneel."
- Blood Calls Blood, The Great Hunt

Sidenot när jag läste den här igen... vem är det som tjänar henne och dör men fortfarande tjänar henne? Asmodean?? Nu måste jag tänka här...

Mats
(Login Taim)

December 30 2003, 6:48 PM 

Ja, det är det som är kruxet med RJ. Hans profetior kan utläsas på så många sätt. Men troligtvis är det som du säger bara en text, översättning, som handlar om Ishamael enbart. Fast profetior kan vara svåra att tyda ibland.
Verin hade den lappen och har försökt tyda den i fyrtio år, utan att kunna lista ut det.

(Login Milou_89)

January 2 2004, 11:40 AM 

Jag tror att han hette Mats Nygård eller nåt...

Mats
(Login Taim)

January 2 2004, 6:27 PM 

Ok. Då är det inte den Mats som du känner igen som är "Taim".

(Login Milou_89)

hepp

January 2 2004, 6:48 PM 

hepp.. skit med! han var as sjysst. det var han som tipsade mig om serien...

Current Topic - Fains roll i slutfajten...  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement