Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Saidin - brist på gåvor?

January 3 2004 at 1:24 PM
  (Login ordeith)

-
Undrar lite om den manliga delen av urkällan bara, eftersom vi inte vet så mkt om den. Vad vi vet är att män i generella termer är starkare än kvinnor även ifall det finns undantag. Men tänk efter lite, hur många manliga drömmare har vi stött på än så länge? Hur många med Förebådan? Hur många förutom Damer som kan hela i någon speciell mån? Hur många män har vi stött på som kan se Ta´Veren (Logain kanske kan, han såg ju Rand lysa i Caemlyn)?
Min poäng är att kvinnornas brist i styrka verkar uppvägas av att dom oftare får gåvor och lite andra förmågor när det gäller länkning, broar av luft osv.

Vad tror ni om denna teori?

En annan fråga jag har är om Gåvan Färdas. Det enda man måste ha verkar vara en viss styrka i kraften. Det låter inte speciellt mkt som en gåva i mina öron. Det enda som jag har märkt motsäger detta är att Aviendha verkar ha vissa problem med sin portöppningar trots ansenlig styrka med kraften.

Teorier/svar?

Respond to this message   
AuthorReply
Mats
(Login Taim)

Re: Saidin - brist på gåvor?

January 3 2004, 2:53 PM 

Att Färdas kanske kallas Gåva (eller gör det det?) för att kunskapen om hur man Färdas var bortglömd, och det ansågs vara en gåva att ha den kunskapen. Har nog inget med de övriga sk gåvorna att göra tror jag.

Men jag tycker din teori låter intressant. Jag kan inte komma på någon manlig drömmare, eller en man med förebrådan. Kanske finns, men i så fall är de väldigt, väldigt sällsynta.

Logain såg nåt ljus vid Rand i Caemlyn. Ledde Rand kraften? Kan män se män som leder kraften, som kvinnor kan? I så fall kanske Logain bara såg en annan man som ledde kraften.

InuTaisho
(Login InuTaisho)

January 3 2004, 5:01 PM 

Män ser inte när andra leder kraften vet inte vilken bok det va men har för mig att det va 9:an på svenska att Asmo sa det till Rand och Rand undrade varför eftersom att kvinnorna kunde se det... Men Asmo viste inte varför det bara va så...

Och sen det här med att Drömma hur många har det funnits på denna sida av världsryggen sen AOL?? Och det va ju ett antal 100år sådär innan Egwene så det har ju tunnats ut lite om man säger så... Och har för mig att drömma inte har med kraften att göra?? Så vanligt folk har nog inte förstått att det går o göra medans Aes sedaierna trodde att det had emed kraften att göra o antagligen inte brydde sig om det hela och på det sättet så kan vi ju begränsa männen oxå eftersom att dom blir galna o dör och jag tippar på att dom inte berättar vad dom kan göra..

Men jag tror Logain kan se taveren vet inte om det va ngn mer än Siun som kunde kommer inte ihåg så det e inte så många som kan det överlag heller så egentligen så väntar man bara på en man som har förebådans gåva.

Och färdas är väl en lika stor gåva som en annan ja menar du kan ta dig vart du vill bara du känenr platsen... jag skulle ge väldigt mycket för det. och antar att Aes sedaierna gör det oxå därför kallar dom det för gåvor

Och sen så har vi ju Flinn asha'man gubben som e med Rand han e ju grym poå att hela tror han kommer på hur man helar avskildhet och jag tror att Flinn kan hela Kvinnor så dom får sin fulla styrka men däremot inte män precis som Nynaeve helar Logain till full styrka men inte Siun o Leane tror det har någe o göra med män o kvinnor rent generelt...

(Login Khyprus)

Angående Damer Flinn

January 3 2004, 5:35 PM 

Helade inte han också Alivias arm, den blev väll bortsliten av ett eld-klot som Cyndane kastade

I CoT så säger en Aes Sedai att det inte går att hela tillbaka handen som Perrin huggit av av en man

Mats
(Login Taim)

January 3 2004, 6:59 PM 

Att män inte kan se när andra män leder kraften hade jag glömt bort. Då kanske Logain kan se ta'veren trots allt. En annan som kan se ta'veren har jag för mig var Nicola. Har hon inte Gåvan Förebrådan också.

Och drömmandet hade ju inte heller med kraften att göra (tack för påminnelsen). Många av de Visa, eller alla?, kan Drömma och en del av dem kan ju inte leda kraften alls.
Även Perrin kan Drömma (vargdrömmen), och han kan inte leda kraften.

Tycker inte att Färdas är en Gåva som Förebrådan (Förebrådan är i alla fall kopplat till kraften till skillnad från att Drömma ). Bara en bråkdel har förmågan att se in i framtiden.
Färdas kan alla som kan använda kraften, om de har kunskapen och lite styrka.

InuTaisho
(Login InuTaisho)

January 4 2004, 12:16 AM 

Jo Nicola kunde se ta veren hon såg det på Mat när han gick omkring i Salidar.. Jag vet att hon började rabbla massa grejs när det va en svart bubbla som attackerde Salidar lr vad det va, Så jag tror hon har förebådan.

Färdas e väl inte egentligen en gåva skulle va det om em annan helt plötsligt kunde göra det:) Tror mer att dom anser det bara för att ingen kunnat göra det sen AOL typ, Ne gåva e det inte har jag bestämt mig för.

Det med att drömma beror nog bara på att det bara e kvinnorna som ahr utvecklat det och inte männen tror nog att dom flesta tror att det har med kraften att göra så ingen har försökt ens det va väl bara typ visa aiel som typ visste det lr någe å Perrin vet nog inte om att det e vad han gör är rätt säker på att Elyas kan gå in där oxå vet inte om han har sagt det men tror att allt Perrin kan med vargar osv kan nog Elyas oxå om inte bättre..

Min slutsats av allt e väl att alla kan men det e nästan bara kvinnor som uttnyttjar det hela. det e ju som sagt en väldigt kvinnodominerande värld ända tills Rand kommer fram.

Julle
(Login Skwarski)

January 4 2004, 10:01 PM 

Hur många män som kan använda Saidin har vi fått följa?
Hur länge har det funnits många män som kan använda kraften?

Kanske har de precis samma gåvor bara att vi inte fått läsa om dem än? Kanske har de ej upptäckt att de har gåvorna.

Johannes
(Login Johannes--)

January 4 2004, 10:28 PM 

De enda män vi fått läsa om med kraften är Rand och Logain och Flinn samt Taim typ. Av de så har ju FLinn helnings gåva. Logain ser gloria runt Rand. Och att Rand kommer ställa till med något fruktansvärt. Nån gåva måste det ju vara.

Sen så finns det ju en del män som kan leda kraften och det har alltid funnits. Fast de har itne utforskat den gåvan

Mats
(Login Taim)

January 4 2004, 10:35 PM 

Bra tänkt Julle. Så långt tänkte aldirg jag. Hur vet man vad för gåvor män, som kan leda kraften, kan ha när de hela tiden blir släckta innan det undersökts ordentligt.

This message has been edited by Taim on Jan 4, 2004 10:38 PM

Ante
(Login ordeith)

Re: Saidin - brist på Gåvor

January 5 2004, 9:42 PM 

Men vad är egentligen en Gåva? Jag har fått intrycket av att en gåva är något som har med talang att göra. Vad jag menar är att det inte har speciellt mkt med träning att göra.
Dom som har en stor dos av helandets gåva har det bara, det är inget dom tränar sig till, även ifall träning också är viktigt för att bli en bra helare.

Och Färdas räknas alltid som Gåva när man talar om det och jag tror inte att han (Jordan) menar att det verkligen ÄR en "gåva" eftersom det är så användbart. Tror inte riktigt att det är i den benämningen ordet skall användas till.
För att t.ex. ta en kvinna som Aviendha. Hon är stark med kraften och lär sig snabbt allt annat som Elayne och dom andra visar henne. Ändå har hon problem (glömt i vilka böcker det står) med att skapa en stor och stabil portöppning. I alla fall om man jämför med Elayne som annars är hennes like i styrka med kraften.

Kan inte detta vara ett typ exempel på en person som är stark i kraften men som inte har någon anmärkningsvärd talang/Gåva för just Färdas?

(Login ordeith)

January 5 2004, 9:48 PM 

Mats
(Login Taim)

January 5 2004, 11:17 PM 

Tror Aviendhas problem med portöppningar beror på incidenten med Rand (när hon flydde från Rand, till Seanchan genom ett hål i luften). Det har satt sina spår, eftersom första gången är utgång för hur man gör de andra, eller på nåt sätt. Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt, eller om jag vet riktigt själv hur, men första gången är viktigt på nåt sätt.

Länken till Wotmania:
Okej, det förklarade en del. Men jag tycker ändå inte att Färdas är så märkvärdigt när kunskapen om hur det används finns. Då kan ju många lära sig det, till skillnad då från Förebrådan och Drömmandet (ej kraftrelaterat?). Dessa saker kan inte vem som helst lära sig. Man måste ha den "gåvan".
Men, men... hmmm... allt på Wotmania är ju inte sant
Eller som Robert Jordan sa om FAQ:en. En tredjedel är rätt, en tredjedel är nästan rätt, en tredjedel är totalt fel. Man får inte tro på allt som sägs...

Nån som har en ide vad "Aligning the Matrix, Spinning Earthfire, and Milking Tears" kan vara?

Ante
(Login ordeith)

January 6 2004, 4:02 PM 

Ok, så kan det ju också vara!

Men läser man på: http://www.wotmania.com/ageoflegends.asp

Så står det ju bland annat "The most fabled was Traveling, which allowed a powerful Aes Sedai with the correct Talent to create a gateway which would allow the channeler to step between two places without crossing the intervening distance."

Men om det du säger stämmer, Mats. Det om att bara en tredjedel är rätt så är ju inte det säkert att det stämmer.

Mats
(Login Taim)

January 6 2004, 8:03 PM 

Jag tycker nästan att de flesta i Wheel of Time kan färdas nu, när kunskapen om hur man gör finns.
De som inte kan färdas är de som inte har kunskapen och de som inte är tillräckligt starka i kraften. Och speciellt stark behöver man tydligen inte vara heller.
Visst är det en gåva i sig, att kunna flytta sig hur som helst, men inte speciellt unikt längre, tycker jag.

Ante
(Login ordeith)

January 6 2004, 10:49 PM 

Jag vet att jag börjar bli tröttsam nu, men en Gåva är ju fortfarande en Gåva oavsett hur många som kan utöva den.
Hela kan ju alla göra bara att det skiljer sig avsevärt från person till person.
Detsamma kanske gäller Färdas också. Alla med styrka nog kan göra det med dom som har mer av Gåvan kan göra en större öppning än dom som har mindre av Gåvan.

Nattens_Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Att Färdas tycker inte jag är en "gåva"

January 11 2004, 1:59 PM 

Drt verkar ju som om bara styrkan och kunskapen behövs. Väldigt få kvinnor verkar kunna färdas, men en hel del män. Förmodligen för att män är starkast i kraften.
Aviendhas problem har som sagt med att hon skapat en portöppning på ett visst sätt och sedan glömt det.
Det första sättet man gör en väv på "etsas in" i en. Tänk på att alla AS måste "kasta" sina eldklot med händerna, men det måste inte Aiel och vindfinnerskorna. Står om eldkastningen när de använder vindarnas skål.

(Login Freemind_301)

January 11 2004, 2:34 PM 

Aiels visa klagade väll på att AS som dom skulle undervisa hela tiden flaxade och inte kunde lära sig "deras" vävar istället

"It's hard working in groups when you're omnipotent"

(Login Tigraine)

Saidin - brist på gåvor?

January 13 2004, 5:33 PM 

jag tror som nattens_dotter sa att färdas inte kan kallas en gåva, det handlar bara om att man måste vara tillräckligt stark i kraften för att göra det. En sak som jag tycker är mysko, Egwene är den första drömmaren på - jag vet inte hur många år, men alla aiels Visa är ju drömmare, för det är väl alla Visa, eller jar jag fel? Och även om inte så var så är det förbannat många av Visa som är drömmare. Men i tornet har det inte funnits en drömmare på jättelänge ju...det är lite konstigt tycker jag.

Nattens_Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Mycket få visa är drömgångare

January 13 2004, 9:05 PM 

Det är bara Melaine, Amys och Bair som är det.
Det säger de till Egwene strax efter att Rand gått till Rhuidian. (tror jag).
Det fanns en fjärde, men jag kommer inte ihåg vad hon heter, hon dör under trollockattacekn i aielöknen.
Jag har för mig att Amys och Melaine kan leda Kraften, men inte Bair.

Current Topic - Saidin - brist på gåvor?  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement