Nej nej, några mäktiga goda eller iallafall neutrala måste det juh få finnas som inte kommer från Tufloden eller Andor i allmänhet.
Jag tror inte Rand kommer iscensätta sin död så någon får skulden. Jag tror han kommer framställa sig som galen och att de som "dödar" honom kommer att framställas som de var tvungna att göra det. Det är juh trotts allt Logain som Egwene ser gå över Rands lik och inta talarstenen i svarta tornet. Det borde bli ganska svårt att inta den positionen om man anses ha mördat draken eller ens ha samband till det. Och jag tror Logain i allra högsta grad kommer vara inblandad i Rands "död" också. Det är förmodligen Logain som håller fortet och lyckas hålla moralen någotsånär uppe när Draken är "borta". Därav hans gloria av makt och framgång. Och just av samma orsak borde väl snarare Alivia kunna höjas upp för att ha räddat alla istället för motsatsen, men kvinnor är tokiga och Aes Sedaier värre så vem vet.
Om hon blir ond så hoppas jag att hon kommer ge sig efter Lanfear och ta ut/ersätta henne. Lanfear har blivit lite väl tråkig i Cyndane kostym och behöver piffas upp. Alivia skulle nog kunna ersätta henne fint med tanke på sin styrka och sina kunskaper, och jag tror inte direkt hon beskrevs som ful heller (som en kompis påpekade beskrivs extremt få kvinnor i WoT som fula).
Den där andra tanten kan jag inte mycket om. Har glömt det mästa av Nynaeves antagning. Tyckte Egwenes var mycket mera intressant. Är helt säkert på att det Egwene ser i sin framtidsvision är sann. Det kommer att hända. Så det finns väl en stor chans att det Nynaeve ser har en viss koppling till verkligheten också. Överhuvudtaget kan man fundera på vad ter'angrealen som används när Aes Sedaier upphöjs är gjord för. Vilket syfte skapades den en gång för? Min gissning är att den är en sorts "lär känna dig själv" sak som ska göra dig bättre på att hantera de situationer du är dålig på. Därav marddrömsscenarion (vilket jävla ord) då just dessa är väldigt svåra att hantera men när du har upplevt situationen en gång kanske du klarar det bättre "nästa gång" då det verkligen händer...
Jaja, spåna på. Vem är Alivia, vad kommer hon göra/ta vägen?