Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Aliva mer än vad som mött ögat? :)

January 3 2004 at 1:36 PM
  (Login the_ultimate_dragon)

-
Hittade vart jag hade läste om AOL Aes Sedaien som förstörde för LTT.

http://www.tor.com/shayol.html

Hon steg tydligen i rang så mycket att hon rivaliserade Lews och det var hennes vilja som Hall of Servants följde. Det står inget om hur stark hon var men hon lär juh inte ha varit svag om man tittar på denna beskrivning av henne.

"Before her death during the Breaking (which cannot be specified from the evidence of the manuscript, unfortunately either as to time or place), Latra Posae apparently rose to a prominence which rivaled that of Lews Therin before her. During the fighting aginst the Shadowsworn before the Breaking put an end to what by that time seemed inconsequential by comparison, she gained the name Shadar Nor, best translated as "Cutter of the Shadow" or perhaps "Slicer of the Shadow" (the difficulties of precise translation from the Old Tongue, with all its multiple meanings, will always remain with us). It is thus ironic that no other document yet discovered so much as mentions her name or acomplishments. Perhaps this will serve to restore Latra Posae Decume to her proper place in history."

Låter som Aliva stil i mina ögon. Och med tanke på hur tornet styrs numera (styrka i kraften bestämmer) och hennes bakgrund som damane så kan hon nog snabbt jobba sig upp till den där titeln igen och få inflytande. Den uppfattning jag har haft om Aliva sen hon introduserades är att hon kommer bli ytterligare en jävligt dryg kvinna för Rand att handskas med.

Jaja, en kul tanke iaf.

Respond to this message   
AuthorReply
Mats
(Login Taim)

Re: Aliva mer än vad som mött ögat? :)

January 3 2004, 2:45 PM 

Alivia, hon var damane förut va? Har för mig det, men jag kommer inte ihåg riktigt. Hon kan nog käfta upp sig lite när hon börjat upptäcka vad skönt det är med frihet... och makt! Tror du hon kan bli en ny Shadar Nor?
Frågan är vad som kommer hända henne när Rand ska hjälpas att dö. Kommer hon få skulden för Drakens död? Straffas? Fritas och lockas över till Skuggan? Spekulationer

En annan person som jag tycker är lite mysko är Sharina Malloy, Aes Sedaien som Nynaeve kommer ihåg från sitt Antagna-test i "framtidsbågen". Lan frågade om han skulle hämta Sharina Sedai.
I slutet av boken Järnets Tid kom en gammal kvinna, som skulle kunnat vara mormor, till Egwenes läger och ville bli inskriven som novis. Och hon antingen är, eller har potential att bli, starkare än Nynaeve. Gammal som en mormor, och novis. Starkare än Nynaeve.
Frågan är om inte Sharina kanske skulle kunna vara... eller... kan det vara lite forsaken-varning?

(Login Khyprus)

January 3 2004, 5:23 PM 

??? nu blev jag lite förvirrad ???

Jag trodde att dendär Sharina i Nynaeves Antagen-Test var den som kommit för att ta hennes plats i Emondsvall
som klok-fru (eller va det nu hette)

Å angående det där om Sharina Sedai som Lan nämner så kan det ju faktist finnas flera med samma namn even i deras värld

Mats
(Login Taim)

January 3 2004, 7:01 PM 

Inte i RJ:s Wheel of Time

(Login the_ultimate_dragon)

Alivia ond? NEJ! :)

January 5 2004, 11:05 AM 

Nej nej, några mäktiga goda eller iallafall neutrala måste det juh få finnas som inte kommer från Tufloden eller Andor i allmänhet.

Jag tror inte Rand kommer iscensätta sin död så någon får skulden. Jag tror han kommer framställa sig som galen och att de som "dödar" honom kommer att framställas som de var tvungna att göra det. Det är juh trotts allt Logain som Egwene ser gå över Rands lik och inta talarstenen i svarta tornet. Det borde bli ganska svårt att inta den positionen om man anses ha mördat draken eller ens ha samband till det. Och jag tror Logain i allra högsta grad kommer vara inblandad i Rands "död" också. Det är förmodligen Logain som håller fortet och lyckas hålla moralen någotsånär uppe när Draken är "borta". Därav hans gloria av makt och framgång. Och just av samma orsak borde väl snarare Alivia kunna höjas upp för att ha räddat alla istället för motsatsen, men kvinnor är tokiga och Aes Sedaier värre så vem vet.

Om hon blir ond så hoppas jag att hon kommer ge sig efter Lanfear och ta ut/ersätta henne. Lanfear har blivit lite väl tråkig i Cyndane kostym och behöver piffas upp. Alivia skulle nog kunna ersätta henne fint med tanke på sin styrka och sina kunskaper, och jag tror inte direkt hon beskrevs som ful heller (som en kompis påpekade beskrivs extremt få kvinnor i WoT som fula).

Den där andra tanten kan jag inte mycket om. Har glömt det mästa av Nynaeves antagning. Tyckte Egwenes var mycket mera intressant. Är helt säkert på att det Egwene ser i sin framtidsvision är sann. Det kommer att hända. Så det finns väl en stor chans att det Nynaeve ser har en viss koppling till verkligheten också. Överhuvudtaget kan man fundera på vad ter'angrealen som används när Aes Sedaier upphöjs är gjord för. Vilket syfte skapades den en gång för? Min gissning är att den är en sorts "lär känna dig själv" sak som ska göra dig bättre på att hantera de situationer du är dålig på. Därav marddrömsscenarion (vilket jävla ord) då just dessa är väldigt svåra att hantera men när du har upplevt situationen en gång kanske du klarar det bättre "nästa gång" då det verkligen händer...

Jaja, spåna på. Vem är Alivia, vad kommer hon göra/ta vägen?

(Login Sho_pi)

alivia ja...

January 5 2004, 8:54 PM 

en inte alltför genomtänkt ide men jag måste lufta den ändå:

fortsätter på tråden om att alivia är "slicer of the shadow" pånyttfödd. hon motverkade alltså hela tiden LTT när han ville gå med både män o kvinnor(jämställt skall det ju vara) mot SG. Istället ville hon använda Choedan Kal och det var ett jävla hallå för att hålla nycklarna gömda och massa annat jox. till slut så känner sig LTT tvungen att tåga mot SG, och då med sig 107 eller 114 manliga aes sedaier va? de överlevande blir galna och sedermera dör.

kan man inte säga då, VÄLDIGT långsökt tänkt att Latra då var upphovet till att LTT dog(så som alivia är spådd att göra. detta är essensen i min lilla ide iaf). Hennes envishet ledde LTT till att genomföra sin plan halvdant. Och eftersom han efter en tid tog sitt liv pga av galenskapen, som han fick av den svarte, kan man inte säga då att hon är lite skyldig. Vem vet, om dom hade gjort som han sagt så skulle det kanske gått jättebra? den svarte skulle kanske inte vara stark att smitta saidar å saidin när de användes samtidigt, VAD VET JAG!?!? det kanske skulle gått käpprätt åt helvete, å den svarte lyckades smitta båda, då skulle ju mänskligheten verkligen sitta i skiten...

jaja, kanske för många om och men.

lite spån iaf, och det var det du bad om...

Current Topic - Aliva mer än vad som mött ögat? :)  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement