Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Adeleas mördare

January 6 2004 at 12:27 PM
  (Login Milou_89)

-
Jag har funderat lite på det där med Adeleas mördare... Man vet ju att det är någon av Aes Sedaierna Merilille, Sareitha eller Careane. Det har Elayne själv sagt. (Fast hon kan ju också ha fel.) I nuläget tror jag att det är Sareitha, eftersom att hon verkar stödja den där Mellar (som man vet är mörkvän). Fast det kan ju naturligtvis vara så att RJ har försökt att vilseleda oss.. Jag vet inte.. Det är en sak till. Jag läste i samma kapitel (kap 11 i dunklets korsväg) att Careane försökte få Elayne att befalla Vandene att undrevisa vindfinnerskorna i kraften.. Som vi alla vet så behöver inte Vandene undervisa vindfinnerskorna eftersom att hon letar efter sin systers mördare.. Careane kanske vill få bort henne från att göra detta på grund av att kanske hon dödade Adeleas.. Sen är det ju bara Merilille kavar.. hon är ju med vindfinnerskorna hela tiden.. Elayne och de andra tror ju att de har "tämjt" henne helt.. Fast jag vet inte jag.. Det kanske bara är en täckmantel.. För att undvika Vandene.. Jag vet inte.. Jag är kanske helt ute och cyklar.. Hoppas att någon av er kan hjälpa mig att reda ut det... Bara så att ni vet så har jag typ 50 sidor kvar i dunklets korsväg.. Ni som har läst längre och fått reda på det vill jag be att inte lägga sig i i diskutionen... :P
Så nu har jag till och med ansträngt mig lite för att hitta ett bra diskutionsämne! Så nu hoppas jag att det ska bli en bra diskution...
Och så vill jag ursäkta alla eventuella stavfel. :P

Respond to this message   
AuthorReply
Spjutjungfrun
(Login Spjutjungfrun)

Re: Adeleas mördare

January 6 2004, 3:50 PM 

Ja, vad kan man säga. Det du skriver har jag kommit fram till också. Jag tror det kommer att komma fler ledtrådar längre fram, men just nu står jag o trampar i ovisshet. Kan hända att det finns ledtrådar som man missat,saker som hände före mordet som avslöjar lite mer?? Jag tror ändå inte att det är Merilille, i så fall är hon en jäkel på skådespel. Men visst är en av dem en svart syster, det sa ju Mariliin Gemalphin när hon är hos furstinnan Shiaine (Mili Skane)- som tjänar Moridin. "Det finns en svart syster i palatset, men det kan bli svårt att komma i kontakt med henne" -typ.
Careane eller Sareitha? Eller finns det nån annan?

(Login Milou_89)

Tror inte det..

January 6 2004, 4:55 PM 

Jag vet inte.. tror inte det.. Elayne sa själv att det måste vara någon av dessa tre.. men jag vet inte.. RJ är smart :P Jag har en kbnäpp idée jag tror inte på den själv.. men det hade varit kul om det visade sig att mördaren var den som man minst förväntar sig, nämligen Vandene Jar tror inte på detta själv.. men det är ganska kul att leka med tanken... aja.. jag har säkert missat en massa andra ledtrådar.. fast Det får jag låta de smarta ta hand om... nämligen 'Mats' och 'Dragon' :P Hoppas att det klarnar lite när dom har läst detta :P

Mats
(Login Taim)

January 6 2004, 8:28 PM 

Vi får väl hoppas Dragon är smart. Jag har nämligen inget att tillägga faktiskt. Många bra saker har redan sagts, och jag har inget nytt.

Jag tyckte det kändes konstigt att Elayne helt plötsligt sa att det måste vara en av de tre Aes Sedaierna. Kanske var det uppenbart redan innan, men jag har inte på något sett tyckt att det måste ha varit en av dessa tre. Hur kom Elayne fram till att det måste vara en av de tre? Någon som har en ide?

This message has been edited by Taim on Jan 6, 2004 8:30 PM

InuTaisho
(Login InuTaisho)

January 6 2004, 11:21 PM 

Läste just det för bara 3 dar sen,
Och dom kom fram till att någon hade get dom te som inte va så bra (kommer inte ihåg va det hette) Och föt att hon skulle ha druckit det så måste det ha varit någon som hon litade avsevärt på vilket gör att det bara blev aes sedaier kvar undantag väktaren kommer inte ihåg vad han hette riktigt och Lan men tror väl inte direkt att Lan skulle göra det o inte Vandenes väktare heller
Havsfolket kände hon väl inte direkt vad jag vet och fränderna/sygillet visste dom väl inte riktigt vart dom hade så jag tror själv på ngn utav Aes sedaierna såvida inte ngn använde mask of mirrors vilket jag håller föga troligt...

Martin
(Login Milou_89)

Gaffelrot

January 7 2004, 4:45 PM 

den där örten hette väl gaffelrot om jag inte missminner mig..

Sho_pi
(Login Sho_pi)

eller forkroot...*nm*

January 7 2004, 5:08 PM 

på engelska

(Login the_ultimate_dragon)

Tragisk familj

January 7 2004, 5:41 PM 

Heh, på semester nu, men kunde inte låta bli att titta in lite och se att ni gissat helt tokigt.

Nej, Aes Sedaierna som misstänks är väl iofs troliga, men lite för uppenbara. Jag tror inte det är så enkelt. Min huvudmisstänkt är Vandene. Orsaken är att hela situationen med de båda systrarna och Ispan var suspekt redan från början. De insisterade på att de skulle förhöra henne och ingen annan och vägrade släppa några andra nära eller ens ha vakter. Som att uppmuntra till att någon ska "tystas". En intressant teori på nätet är att båda var BA. Båda systrarna, men de visste inte om varandra (alla BAs vet om 5 andra BAs och inga fler förutom ledaren för BA som vet om alla). De kanske inte visste om varandra och när Ispan hotade att avslöja Vandene som BA (hon var en av de 5 Ispan kände till) så var Vandene tvungen att tysta Ispan, och döda sin syster för att inte få skulden. Läser man om morden så är också Adeleas mord väldigt snabbt och "clean" medans Ispans är brutalt och långsamt. Vandene ville nog verkligen att Ispan skulle lida för att hon tvingades döda sin syster. Så, det är min tro. Gissa om Adeleas blev överaskad när hon upptäckte att hennes syster också var BA men hon var förlamad av drogen och kunde inte berätta att hon också var på samma sida. Grymt.

En annan lite mindre trolig teori som cirkulerar är att det var Slayer. Han har förmågan, men den är lite långsökt med tee och allt. Plus att varför skulle han vara mindre blodig mot Adeleas?

Spjutjungfrun
(Login Spjutjungfrun)

January 7 2004, 6:23 PM 

Vandene OCH Adeleas som svarta systrar...? Hmm. Visst har tanken kommit och gått att Vandene skulle vara mördaren, men jag har faktiskt svårt att tro att ödet kan ha varit så grymt. Med tanke på att de båda har varit tillbakadragna systrar, som levt tillsammans (vad jag har förstått) hela livet, och inte gjort mer än att damma av böcker åt Moiraine i serien - finner jag Vandene + Adeleas = BA, lite...absurdt. Varför skulle Ispan ha hållt tyst om att Vandene var svart, för Elayne och c:o om hon visste det? Ispan hade tillfällen att avslöja Vandene för dem om hon velat, om så bara för att hoppas på nåd ifall hon avlöjade såna smaskigheter.

Dock kan jag hålla med om (ifall det är som du säger,det var ett tag sen jag läste just mord-biten) att det stämmer bra in om Vandene inte egentligen ville döda sin syster - så hon gjorde det snabbt och "oblodigt". Dessutom håller jag med om att alla tre (Mer, Car, Sar) aes sedaierna i palatset känns som opåhittiga som mördare och svarta.

Föresten. Vart antogs Vandene vara när Adeleas vart mördad?? Det kan ju va så att om hon var ute på promenad lr vad som helst (he...)kan t.ex. Slayer dykt upp för att ta hand om Ispan åt Moridin lr nån, och upptäckt Adeleas där - och bara avrättat henne snabbt o enkelt, varföt öda tid på en vanlig syster när han gjort det han kommit för (plåga en misslyckad svart syster som låtit käften glappa?)...

Mats
(Login Taim)

January 7 2004, 7:40 PM 

Det lät intressant det där.
Vandene och Adeleas ville så gärna ta hand om utfrågningen av Ispan, för de kan ha varit rädda att om någon annan gjorde det, så kanske de skulle lyckas att få Ispan att säga vilka BA hon kände till, och då skulle kanske Vandene eller Adeleas ligga pyrt till.

Men räkna inte bort Slayer heller.
Ispan var en av 13 BA som lämnade Tornet i början av Wheel of Time, och då jobbade han under en viss Ba'alzamon, Heart of the Dark, Ishamael, Moridin.
Moridin vill inte att hans "hundar" ska avslöja hans planer för BA (se hur det gick för Amico och Joiya i Tears Klippa). Så när Moridin fick reda på vart Ispan var, genom BA-nätet, kanske han bad den svarta systern hos Elayne att lägga nåt i teet, och sen kom Slayer och gav Ispan en äkta förrädarbehandling, för att visa vad som händer med alla BA som inte håller tyst. Adeleas var inte intressant på samma sätt, hon råkade bara ha oturen att ha druckit samma skit, var på fel plats och tystades. Inga vittnen.

Johannes
(Login Johannes--)

January 7 2004, 7:53 PM 

Vandene dödade Ispan samt Adeleas.
Ispan avslöjade Adeleas som svart. Vandene blev upprörd men dödade då Adeleas snabbt och enkelt utan onödigt lidande. Sen dödade hon Ispan eftersom hon avslöjat Adeleas som svart. Hon dödade ispan lååååååååååååååååååååååååååååååångsamt utan att använda kraften. Använde vanliga grejor =)

Martin
(Login Milou_89)

hmm...

January 8 2004, 5:31 PM 

Asså! Jag kan inte tro att Vandene dödade sin syster!!!Det har älskat varandra djupt hela livet och levt tillsammans lika länge! Jag tror ärligt talat att det inte går att undanhålla det för någan min lever så tätt inpå någon! och så är de ju systrar!!
Fast samtidigt så kan det vara möjligt att RJ kan försöka vilseleda oss.. det har han lyckat med på mig i alla fall... flera gånger :P aja, jag vet inte.... jag vet inte ens om jag vill veta längre :P Jag undrar en sak.. Vem är den där slayer som ni pratar om... vad heter han i dom svenska böckerna.. är det Isam eller (furst luck)??

Johannes
(Login Johannes--)

January 8 2004, 9:49 PM 

Slayer = Isam aka Furst Luck eller hur det nu stavas.

Tror att de andra 3 systrarna är för veka för att våga döda Ispan

Spjutjungfrun
(Login Spjutjungfrun)

January 9 2004, 4:54 PM 

Vill jättegärna att nån som minns, då jag för tillfället inte har tillgång till vissa av böckerna (t.ex. den boken där mordet begås), kan berätta för mig VART VANDENE FÖRVÄNTADES VARA VID MORDET?? Var det hon som "upptäckte" ispan och adeleas ensam eller var de andra med? Det känns fortfarande som om det vore för simpelt att Ispan höll inne med hemligheten om att Vandene var svart, inför Elayne och c:o. Så borta var hon inte (för hon fick väl dricka gaffelrot då o då för att vara lättmedgörlig under Frändernas vård??)...

Ispan kunde heller inte veta om Adeleas också var svart, det skulle jag tro om; om ena systern är det så är båda! Så vad trodde hon sig vinna på att avslöja den ene inför den andre? Hon fattade väl att hon skulle få sätta livet till isåfall tycker man. Jag tror mer på vad jag sa ovan: Adeleas blev bara undanröjd för hon råkade vara där, fast teet är ändå ett mysterium - vem drack hon te med? Hon var väl knappast så dum att hon bara slurpade i sig samma te som Ispan, av misstag.

Dödades inte Adeleas med kraften föresten? Då kan det ju inte vara Isam/Luc - för han använder väl "vanliga" (dock säkert plågsamma) metoder. Mask of Mirrors kan väl vara lösningen också - att Adeleas trodde att hon satt och drack te med sin kära syster, när det egentligen var... ja, nån syster eller förlorad (mindre troligt).

January 9 2004, 6:49 PM 

Orsaken till att iden med att båda va svarta baseras på att de var så lika så om inte båda va svarta borde de inte vara så lika.

Orsaken till att Ispan bara hotade den ena skulle vara för att hon bara kände till den ena. Man fär inte reda på alla BAs som BA, bara 3 andra (hade fel förre gången). Vandene kanske var en av de 3.

Adeleas fick halsen avskuren med en kniv eller ett vasst föremål. En snabb och tyst död.

Lan var den som upptäckte det hela och larmade har jag för mig (inte kollat upp i böckerna).

Vandene har man inte en susning om vart hon var och jag minns inte om Elayne frågade om det heller (det var hennes POV just då). Det bara antas att hon var i sitt tält eftersom hon inte är död.

Slayer är en ok gissning. Kanske den mäst troliga, men jag förstår inte varför han skulle vara så snäll mot Adeleas. Plus att i en Slayer POV senare i serien så tänker Slayer på hur sällan han får döda Aes Sedaier och hur speciella de var i Tear. Borde han inte tänkt på det här mordet då som var mycket nyligare och mera speciellt?

Nattens_Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Ni glömmer en viktig sak

January 11 2004, 1:50 PM 

Det verkar ju vara så att alla BA får avlägga en Ed på edsstaven att inte avslöja andra BA såvida se inte är döda eller avslöjade innan.
Detta nämner Adeleas o Vandene och det verkar vara en rimlig sak att svära.
Därför kan inte mordet vara motiverat genom att Ispan avslöjat någon AS som svart.
Man har ju fått reda på att BA avlägger ett antal "svarta eder" samtidigt som de avsäger sig de tre ederna. Jag undrar hur många och vilka de är förutom den jag har nämnt.
Några teorier?

Martin
(Login Milou_89)

January 11 2004, 2:29 PM 

Fint! Jag trodde väl att inte Vandene var mördaren. Jag misstänker Sareitha.

Anonymous
(Login Taim)

January 11 2004, 8:29 PM 

Där kom vändningen. Kommer ihåg nu när du säger det att BA får svära en ed att aldrig avslöja någon annan BA som är vid liv.

En annan ed kanske är att alltid utföra Mörktets Furstes order före allt annat. Andra ordrar, från "ljusvänner", får stå tillbaka.

Att inte tala ett osant ord inför de utvalda (förlorade).

Värst va folk ogillar tanken på Vandene är BA då :)

January 12 2004, 1:52 AM 

Ispan kanske bara hotade att hitta ett sätt att avslöja Vandene som BA för att sporra Vandene till att fria henne?

Adeleas kanske var på spåren till nått i stil med att stillning släpper en fri från ederna som är svurna (detta är ett faktum men ingen i randland verkar ha räknat ut det än förutom Siun och Leane). Om detta genomfördes skulle Ispan kunna säga vad hon ville?

Någon annan kanske var det på spåret och Vandene fick en stenhård order från en forsaken?

Det finns säkert andra möjligheter också men dessa tre poppade upp på rak arm. Bättre än så får ni göra.

Johannes
(Login Johannes--)

January 13 2004, 9:23 PM 

De som håller på att leta reda på BA's i tornet och som har hittat 3 som erkännt får ju ut namn av dem på andra BA's.
Fast de har ju iofs avsagt sig alla andra eder innan kom jag på. Fast de som är BA's har ju aldrig sagt något om sina eder någonsin. Så man vet inte vad de har för eder. Om de alls har några

Andreas_J
(Login Andreas_J)

January 14 2004, 1:21 PM 

Att BA har svurit nya "svarta" eder är väl ganska uppenbart. Annars skulle ju inte de som är BA ha det tidlösa utseendet som är en konsekvens av edsstaven.

nya svart ed

January 14 2004, 1:59 PM 

"Vi svär att svära på denna stav så vi kan behålla vårt tidlösa utseende"?

(Login Johannes--)

January 14 2004, 6:15 PM 

Det står ju ingen stans att Staven har med det tidslösa anletet att göra.
Fast det verkar onekligen som att Aes Sedaierna i AoL inte hade tidslösa anleten. De beskrivs ivf itne på samma sett. Och de svor inte vid någon edsstav vad vi vet(eller i varje fall vad jag vet).
Staven kanske påverkar ansiktet.

(Login Andreas_J)

January 14 2004, 7:12 PM 

det står på ett flertal ställen att staven har med det tidslösa utseendet att göra. lika som att staven också vesäntligt kortar ner en liv.
I aol användes edsstaven för till exempel brottslingar som fick svära på den att sköta sig

Mats
(Login Taim)

January 14 2004, 10:41 PM 

Jag tror att edstaven ger ett tidlöst utseende.

Fränderna, de som flytt eller blivit skickade från Vita Tornet innan de blivit Aes Sedaier, de har också använt saidar under hela sitt liv, men har inte fått det tidlösa utseendet.
Varför får bara Aes Sedaier ett tidslöst utseende. Jo, för att bli Aes Sedai så måste man svära tre eder med en edstav.
Aielfolket? Havsfolket? De har också folk som använder kraften, men har inga tidlösa ansikten. Och de har inte svurit några eder.
Dessutom har vi ju som sagt några kända Aes Sedaier från AOL, de Förlorade, och de har inte heller det tidlösa utseendet. De har inte heller svurit dessa eder.

Aes Sedaier svor eder efter världsfallet, eller om det var efter Trollockkriget. Bara Aes Sedaier svor ederna. Bara Aes Sedaier har det tidlösa utseendet.

Fick mig att fundera på följande. Har Verin, och Cadsuane, det tidlösa utseendet?

InuTaisho
(Login InuTaisho)

January 15 2004, 12:56 AM 

vet inte riktigt hur det e med verin... men cadsuane e ju ganska gammal så det e väl inte så konstigt att hon börgar se sliten ut:P

Jo

January 15 2004, 11:49 AM 

Verin och Cadsuane har det tidlösa ansiktet.

Det står också tydligt att ederna och därmed staven har med det tidlösa ansiktet att göra eftersom Siuan och Leane förlorar sitt tidlösa ansikte och föryngras när de blir stillade (ederna bryts vid stillning). Siuan funderar också en hel del på det här och sen har vi juh hela "the kin", plus att inga andra än Aes Sedaier faktiskt har det tidlösa ansiktet trotts att det finns många fler som kan använda OP.

(Login Sho_pi)

äntligen!

January 21 2004, 9:04 PM 

Tro inte nu att jag anser att ni har fel, det är denna oath rod som ger de tidslösa ansiktena

men...

långt,långt bak i huvvet fanns ett minne av ett möte mellan en aiel och en aes sedai i början av hela sagan. Har letet som en galning nu i valeres horn och tomans huvud efter kapitlet där mötet skedde. Och nu har jag hittat det!

Hrm, harkel, jag citerar:

"mitt vatten är ditt, du Visa."
Verin räckte tyglarna till en av soldaterna. Hon gick närmare och mönstrade aielmannen. "Varför kallar du mig så? Tar du mig för en aiel?"
"Nej, du Visa. Men du ser ut som de som gjort resan till Rhuidean och kommit tillbaka levande. Åren berör inte de Visa på samma sätt som andra kvinnor. Eller män."

Detta tror jag är ett litet klavertramp av RJ, men jag tyckte att det var värt att nämna iaf.

Johannes
(Login Johannes--)

January 21 2004, 10:40 PM 

Det låter onekligen som att edstaven itne har med det tidslösa åldrandet att göra.
Tror det har med nått helt annat att göra. Inte kraften heller alltså

Anonymous
(Login Spjutjungfrun)

Visa vs Aes Sedai

January 24 2004, 6:38 PM 

Kanske syftade inte aielmannen på den tidlösa släthet som infinner sig hos Aes Sedaier, utan på den ålderslösa visdomspondus som Visa (och Aes Sedaier) utstrålar ut i fingerspetsarna. De Visa åldras inte på samma sätt som "vanliga", men har inte heller Aes Sedaiers tidlösa utseende - men de påminner om varandra, så enkelt kan det vara... Tror inte Jordan gör sådana missar, även om det var en liten grej.

(har inte lusläst diskussionen före, kan hända att jag upprepar nån, men skit i det )
Sen är det väl rätt uppenbart att det ÄR edsstaven i samband med kraftens inverkan som ger tidlösa ansikten, plus att den kortar av Aes Sedaiernas liv med ett par hundra år. Egwene resonerar ju utifrån det, när hon funderar på att skippa edsstaven i framtiden - för att Aes sedaierna ska få längre liv. Kraften stannar upp åldrandet på t.ex. Visa också, men de åldras ändå mer normalt. Kanske beror just tidlösheten hos Aes Sedaier på att edsstaven är tidlös, den anpassar sig inte till den tidsrymd vi använder - och anledningen till att Aes sedaier får kortare liv är för att kroppen inte är anpassad att leva för evigt (tidlöst), Aes sedaiers kroppar drar ett tyngre lass än vad t.ex. Visas kroppar gör.

Kanske??

Mats
(Login Taim)

Visa

January 24 2004, 9:56 PM 

Fick mig att fundera över de Visa.
Aielmannen sa att Verin påminnde om Aiels Visa, eller de Visa som kommer levande ut ur Rhuidean.
Och som Spjutjungrun sa, tror jag RJ syftar på att Aielmannen menade att de åldras långsammare än vanliga människor och har visdomens ansikte.
Men... så står det ju att alla Visa inte kan leda kraften. Hur lyckas de då åldras långsammare och bli flera hundra år äldre? För det har väl med kraften att göra i alla fall.
Kan det vara så att även Aiel har missat nåt, som seanchan har gjort. Dvs att det finns "Visa-sul'damer" (hittade inget bättre namn)? Seanchan har ju inte fattat att sul'damer kan leda kraften. Kanske de Visa också missat att de Visa som inte kan leda kraften, kan läras upp till att leda kraften?
Eller menade han bara att Aes Sedaien Verin, som kan leda kraften, påminner om de Visa som kommit levande ut ur Rhuidean och kan leda kraften?

(Login Milou_89)

en idée

February 7 2004, 12:59 PM 

jag kom nyss på en galen idée.. men det kan stämma... är det någon som har sagt att vetrin iunte har varit i Rhuidean.. frö ingen annan aiel har kallat någon aes sedai för vis.. eller ens nämt att dom liknar de vias.. så verin kan faktiskt ha varit i Rhuidean... jag kan inte minnas att hon någon gång sagt att hon vill veta hur rhuidean ser ut.. det har andra aes sedaier sagt.. t.ex. Moiraine.. Verin har sagt att hon vill lära sig mer om aiel.. inte något om rhuidean.. aja.. ju mer jag tänker påd et.. ju knasigare verkar det bli.. men det kan vara rimligt.. för aiel har sitt läger en ganska bra bit från rhuidean... så man kan nog slinka förbi någon stans.. eller helt enkelt ta en annan väg.. det var ju någion författare som hade skrivit en bok som hade sett rhuidean.. han kunde ju slinka förbi aoel.. så varför skulle inte verin kunna det?? Jag vet.. det är en knasig idée.. men jag tror att jag gillar den.. hehe.. jag har ingen aning.. men kanske.... :P jag kan mycket väl ha helt fel.. eller missat en massa saker.. men jag tycker att det är värt att ta upp... nån som har något annat att säga om det??

(Login Sho_pi)

Ber återigen om ursäkt...

April 5 2004, 11:10 PM 

men hitta ett litet kul citat igen. Om det tidlösa utseendet som "drabbar" aes sedaier som använt edstaven.

Skuggan växer
sid. 344
"Plötsligt såg hon Amys ungdomliga anletsdrag under det vita håret för vad de var, någonting som MYCKET likt Aes Seadaiernas ålderslöshet"

kanske är det bara Amys som äger detta utseende, några andra har jag inte hittat(än iaf, men sökandet går vidare).

Andreas
(Login Andreas_J)

April 6 2004, 10:31 AM 

Eftersom det bara verkar vara Amys som har något som är mycket likt Aes Sedaiernas tidlöshet så kanske hon har avlagt en ed på staven. I rhuidean fanns ju otaliga Ter´angreals. Och eftersom hon bara nästan ser ut som en Aes Sedai så har hon kanske bara avlagt en ed!:-\

hum

April 6 2004, 11:35 AM 

Jag uppfattade det inte riktigt så. Jag uppfattade det som att hennes ansikte inte matchade hennes hår. Dvs hon hade grått hår men hennes ansikte såg mycket bra ut i förhållande till ålder (inga skryklor osv). Jag såg detta som en av de första beskrivningarna på att de som kan använda kraften lever längre än vanliga människor. Tänkte inte på att just Amys skulle svurit en ed, för jag ser inte någon motivering för det någonstans i sagan...

(Login Andreas_J)

Nej

April 6 2004, 1:59 PM 

Inte jag heller. Det var bara den första tanken som slog mig. Jag kan inte heller hitta någon anledning till att hon skulle vara edsbunden, förutom möjligen att hon skulle sluta rymma när hon var lärling. Men det är alldeles för förbannat långsökt.

Spjutjungfrun
(Login Spjutjungfrun)

Måste bara påpeka...

April 12 2004, 4:26 PM 

... Amys var vithårig redan som barn, det har nämnts flera ggr i böckerna. Så kontrasten mellan hennes hår och "ungdomliga" ansikte beror inte på användande av kraften. Dock åldras hon ju långsammare, som alla andra kraftledande-Visa, och eftersom Amys är relativt ung (ca 40-45?)så uppfattas hon som extra ung i jämförelse med de äldre Visa.

Föresten, hur gamla blir icke-kraftledande Visa egentligen? Påverkas de av ter´angrealen så de får längre liv?

(Login Turandil)

June 2 2004, 10:29 PM 

Vandene verkar visserligen lite skum:
När Moiraine träffar Vandene och Adeleas i TGH säger Vandene: "Well, I have tasks to be about before bed. I will leave you to your studies"
Strax efteråt attackeras Moiraine av en Drakhar. Och efteråt när Adeleas påpekar att den ende som skulle kunna dölja en Drakhar från deras skyddsrunor skulle vara en Aes Sedai, och då vänder sig Vandene från sin väktare och "regarded Moiraine silently." Hur som helst rätt lånsökt.
Jag tror faktiskt inte på Vandene-teorin.

Det måste vara Sareitha Tomares.
För det första så stödjer hon Doilan Mellar, aka Daved Hanlon.

Sedan så är anledningen till att gaffelrot användes att Adeleas skulle vara paralyserad, men fortfarande hålla uppe linken, vilket innebär att skölden kring Ispan fortfarande uppehålls, och att mördaren blir fri att göra vad hon önskar, och ta god tid på sig.

Och Sareitha var uppenbarligen medvetenom att länken hålls uppe även i sömnen. Ande är den enda komponenten i såväl en länk som i en sköld, och kan ledas i sömnen.

"That is ridiculous." Exasperation dripped from Sareitha's voice. "If you must know, it was the problem of men who can channel that drew them to it. The Breaking of the World was a living memory to some, then. I don't suppose even very many sisters remember--it hasn't been part of the required instruction since before the Trolloc Wars--but men can be brought into a circle, too, and as the circle doesn't break even if you go to sleep... Well, you can see the advantages. That was an utter failure, unfortunately. more to the point, here, I say again that it is impossible to force a woman into a circle. If you doubt, try it yourself. You will see."

Intressant är också att Renaile noterade en förändring i Sarethias röst vid ett tillfälle, troligtvis när hon motvilligt berättade att länkar hålls uppe även i sömnen:

"Renaile nodded, accepting at last; there was very little else to do when an Aes Sedai made a simple statement of fact. Yet Elayne wondered. What was in the pages that had not survived? She noticed a slight change in Sareitha's inflection at one point. She had questions. For later, when there were fewer ears around."

Och gaffelrot bedövar smärta så det är möjligt att Vandene inte kände någonting genom länken...Och i vilket fall skulle hon inte känt Adeleas dö om länken dog först så att säga.

Dock borde hon iofs känt att länken bröts, och det gjorde hon nog.
Men hon brydde sig nog inte så mycket om det antar jag, eller så sov hon.

(Login Andreas_J)

June 3 2004, 9:14 PM 

Delar av din teori faller på en sak.
Nämligen att om man har fått gaffelrot i sig så kan man inte leda kraften överhuvud taget, varken ande eller något annat!

Current Topic - Adeleas mördare  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement