Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Graendal did it?

January 7 2004 at 11:02 AM
Jiarmai  (Login Jiarmai)

-

Respond to this message   
AuthorReply
Johannes
(Login Johannes--)

Re: Graendal did it?

January 7 2004, 10:28 PM 

En till som tror på Lanfear liksom jag =)

Julle
(Login Skwarski)

lalalalalalalalala

January 7 2004, 10:40 PM 

Nej.

Lanfear ser ej ut som lanfear längre. Ny kropp o allt. tror ej hon skulle riskera att göra om sig till sitt gamla jag på ett ställe där det vimlar med folk som kan känna att hon trollar.

Graendal gjorde det. Jordans syn på ordet "obvious" är sjukt vriden. Han har flertalet gång sagt att folk lätt listst ut saker som han medvetet gjorde svårt samtidigt som enkla grejer kan han ej förstå att folk inte inser.

Tack o hej, inte tillräckligt för att övertyga mej.

Mats
(Login Taim)

Håller med Julle

January 9 2004, 1:49 PM 

Jordans "obvious" är inte samma sak som vårat "obvious". Vad som är uppenbart för en person kanske inte alls är uppenbart för en annan. Ingen har lyckats lägga fram övertygande bevis om vem som dödade Asmodean än, så jag tror inte det är speciellt uppenbart.

Men teorin på wotmania om "intuitively obvious" är en kul, lite annorlunda teori om vad Columbo tycker är uppenbart, men som sagt, jag tycker inte det håller. Den bygger enbart på Jordans "intuitively obvious" och inget annat.

Då kan det ju lika gärna vara Mat och Aviendha. Asmodean tror att de sitter kvar där han lämnade dem, han gick ju ifrån dem. Han öppnar en dörr och "You?" = Mat och Aviendha. Vad gör ni här? Ni satt ju där ute, och "No!" = Nej. Inte ni. Ni ska ju vara mina så kallade "vänner".
Här har Asmodean hoppats på att han ska överleva alla de Förlorade, och så kommer två av hans så kallade "vänner" och dödar honom. De han minst skulle ana blev hans undergång.
Aviendha och Mat såg att Asmodean vek av och öppnade en dörr. Aviendha gjorde en portöppning och vips så stod de framför Asmodean som tog ett steg och...

Jag ställer denna fråga som jag hittade på wotmania:
-När ni läste Sagan om Drakens återkomst eller Wheel of Time för första gången, vem tyckte ni var den uppenbara mördaren, utan att behöva bevisa det - bara genom att använda intuition, när ni läste "You? No!"?
Mitt svar är... hade inte den blekaste aning första gången jag läste serien.

(Login the_ultimate_dragon)

Håller med

January 9 2004, 6:42 PM 

Kan bara hålla med Mats. Jag hade ingen aning första gången jag läste det och tog för givet att man skulle få reda på mera sen. När man inte fick det räknade jag med att det inte va nån "major event" och brydde mig inte så mycket. Bara efter man läst på forum som jag börjat försöka räkna ut det.

Johannes
(Login Johannes--)

January 9 2004, 10:21 PM 

Tror ivf på Lanfear.
Greandal är så vek och feg så hon skulle inte våga.
Den enda kvar då är Sammael så det står mellan dem.

Julle
(Login Skwarski)

January 9 2004, 10:41 PM 

minns att jag tänkte: "Vafan...?" när jag läste det kapitlet.

Jiarmai
(Login Jiarmai)

Hmm...

January 12 2004, 11:51 AM 

Det jag reagerade mest på var biten om att Lanfear var den enda (forsaken) som visste var Asmo höll hus. Lägg därtill att hon vet hans styrka. Andra forsakens gör int' detta och borde därför dra sig för att attackera. Visserligen kan Lanfear ha talat om det för ngn, men då uppstår frågan om varför?
Jag tror att Lanfear skildes från Moiraine och att hon med sin kännedom om andra världar införskaffade (i brist på ett bättre ord) nya kroppen för att kunna lura resterande Forsakens. En given häst (i form av en iscensatt död) är inte att se ner på.

"Graendal är vek och feg"- öh... jaha... jamendåså... då kan vi stryka henne... jodå så att ehh...

Min egen "Graendal did it" inställning grundade sig mest p´å uteslutningsmetoden, och den innebar i stort sett: hon har inget alibi och får därför bära hundhuvet. Men nu är jag nyfiken om vilket stöd det finns i texten som stödjer denna "teori". Blända mig med er skarpsynthet och sätt en troll stämpel på min egen intellekt.

Mats
(Login Taim)

January 12 2004, 11:14 PM 

Jag tror att Moiraine och Lanfear skildes åt så fort de försvann in i dörren. Tror inte de har sett varandra sen dess.
Man kan vara flera samtidigt inne hos finnarna utan att veta om varandra. Tex Mat, Rand och Moiraine hos Aelfinn (dörren i Tear).

Det som jag tycker talar emot Lanfear så mycket är att Cyndanes PoV i WH är att hon var fångad hos Aelfinn och Eelfinn. Om Lanfear var fångad, så måste hon varit grymt snabb att ta sig ur deras grepp. För när Mat var hos Eelfinn och "köpslog" med sina tre önskningar så gick han in där och kom ut först sju dagar senare.
Men hur tiden går i Aelfinns och Eelfinns rike går ju bara spekulera om. TAR går både långsammare och snabbare jämfört med den vakna världen. Kanske Finnarnas tid också?

Och dessutom att man inte hört eller sett nåt om Lanfears comeback förrän man läste om Cyndane. Med lite research kan man komma fram till att Moghedien såg två cour'souvras, sin egen och en till (Cyndanes). Så när Moghedien blev själsfångad i ACoS, så hade Cyndane redan blivit själsfångad.
Enligt "Tellings of the Wheel: The Chronology of The Wheel of Time" så dödades Asmodean dag 547. Moghedien såg Cyndanes cour'souvra dag 653 (106 dagar senare).

Cyndane var fångad hos Aelfinn och Eelfinn. Om just detta hade hon i sina tankar när hon skulle döda al'Thor. Hade hon snabbt tagit sig ut och dödat Asmodean (och inte al'Thor?), så borde hon tänkt att de där finnarna är inte så märkvärdiga trots allt. Jag var ju bara fångad ett par timmar (i den vakna världen sett). Hur lätta som helst att lura.

Nej, jag tror Lanfear verkligen var fångad hos Aelfinn och Eelfinn, och länge.

Åtminstone tills RJ säger nåt annat.

Och Graendal tänker jag inte försvara. Den biten överlämnar jag åt Julle

InuTaisho
(Login InuTaisho)

January 13 2004, 12:43 AM 

En löjlig fråga bara... Man säger ju Aelfinn och Eelfinn. Vad är skillnaden på dom?? Ena är ormlik och den andre rävlik lr någe liknande vet att i den ena dörren Mat gick in i så va dom ormlika och spelet orm och räv är väl någe från/om dom typ?

Som jag tex tror Aelfinn ger svar medans Eeilfinn ger önskningar.. Kanske e uppenbart för andra men dock inte för mig tacksam om ngn kan fixa till hur det ligger till för mig...

Mats
(Login Taim)

January 13 2004, 11:50 AM 

Det stämmer.

Aelfinn svarar på frågor. De är ormarna. Om jag inte minns fel så går Mat runt och uppåt kanske? och ser samma saker utanför varje fönster. Aelfinns värld är spiralaktig på nåt sätt.

Eelfinn köpslår, tre önskningar mot ett pris. De är rävarna. Och troligtvis är deras värld "rak", en åttastjärnig gång som går rakt fram, med en avstickare åt höger istället för fönster. Varje gång Mat kikade genom varje avstickare såg han den röda dörren han kom ifrån. Eelfinns värld är rak?

Och spelet orm och räv har väl ett samband med denna värld antar jag. Kommer inte ihåg hur det beskrevs, men jag har för mig att spelbrädet var spiralaktigt med raka linjer emellan. Och man kunde bara gå i pilarnas riktning.
Man kan inte vinna orm och räv om man inte fuskar. Troligtvis kan man inte vinna mot Aelfinn och Eelfinn om man inte fuskar.

"Mod för att finna styrka.
Eld för att blända.
Musik för att förvända.
Järn för att binda."

Lanfear knuffades in i Eelfinns värld, men Cyndanes PoV var att hon var fångad av både Aelfinn och Eelfinn. Samarbetar de med varandra, eller lyckades Lanfear fly från Eelfinn till Aelfinn och fångades av dem istället, innan hon lyckades ta sig ut ur dörren (till Tears Klippa)? I så fall, var det Lanfear/Cyndane som la extrafällorna på Callandor?

(Login vfhcx)

snabb fråga bara...

January 13 2004, 1:35 PM 

POV=?

(Login Johannes--)

January 13 2004, 11:24 PM 

Om Lanfear han fixa Callandor innan NArishma kom så kan hon ju varit levande ett innan det också. Fast jag vet inte riktigt vem man ska tro på att det är.
Jag tror på Lanfear. Fast hon kom igenom portalen.
Isha kan ju knappast veta vart Asmo var. Lanfear visste och hon sade att Asmo jobba för Rand endast till Sammael. Så det kan ju vara Sammael med men tror itne det.

Isha kan ju desseutom vara en god person, eller försöka ta all mörk makt själv. Han kan ha tagit sitt förnuft till fånga i och med att han är filosof. Har kommit på lite som säger att det är så.
Fast tycker att det är lite långtökt ivf.

1: Han hjälper Rand att döda Sammael. Ser inget riktigt stort skäl för isha att döda Sammael utom det att Sammael i princip sade att han var Nae'Blis. Det kan ju desseutom vara en täckmantel

2: Han har ju de förlorades själar för sig själv. Så att de måste lyda honom. De behöver inte lyda den svarte. Vilket kan vara bra för Rand med eftersom de förlorade har mer att bekymmra sig om då.

3: Kommer inte på något tillfälle där Isha varit genomond mot Rand sedan han blivit Moridin.

4: Denna är inte så seriös men lite kul ivf
Isha kan ju ha hjälpt LTT med inside information. LTT lyckades ju trots allt med inspärrningen. och Isha blev ju inte inspärrad. Så nu försöker han hjälpa Drake Nr.2 dvs Rand. Fast det är nog en rätt långsökt och lite knagglig teori. Alla förlorade var ju där när LTT kom, antingen så hade han tur eller så sade Isha till vid rätt tidpunkt.

5: Isha försöker döda Fain som i sin tur hatar Rand. Försöker alltså Hjälpa Rand i det fördolda.

Det som är det hårdaste motargumentet enligt mig är ju när Luc ska döda Rand i WH. Luc säger att han gärna skulle vilja se sin systerson och dennes slinka DÖD!. Uppdraget har han fått av nån maskerad tjomme med vrängd röst

InuTaisho
(Login InuTaisho)

January 14 2004, 12:10 AM 

vill dra mig till minnes att i ngn av böckerna så står det någe i stil med att ishe va för stark för att bli helt inspärrad.. men det kanske bara e min hjärna som spelar mig ett spratt;/

Jag tror innte det va ngn forsaken som döda han..

Ishamael är inte god.

January 14 2004, 11:34 AM 

Verkligen inte, däremot har han andra skäl att hjälpa Rand.

Mot Sammael var det som du nämnde, Sammael var en kraftig utmanare till titeln Nae'blis, så Moridin hjälpte Rand att döda honom (forsaken får inte direkt döda varandra).

Ett resonemang bakom varför Rand helt plötsligt nåddes av rykten att Morgase var död är att Lanfear spred detta rykte för att Rand skulle undkomma deras fälla som de hade girrat och tänkt genomföra om Rand fortsatt mot Sammael.

Ett annat är att Moridin spred ryktet för att hindra Sammael och Lanfear att lyckas med en plan som säkerligen hade tagit dem upp rätt rejält i DOs ögon och kanske gjort någon av dem till Nae'blis istället för Moridin. Om det var Moridin som låg bakom ryktet så är det ganska troligt att Moridin skulle kunnat hitta vart Asmodean höll hus också, och jag tror inte Moridin skulle vara särskillt orolig för att möte Asmodean öga mot öga heller, och Rands avskärning av de svarta banden och Asmodeans svek gjorde dessutom att han inte längre var skyddad av pakten (ingen forsaken dödar en annan). Moridins ögon (de svarta prickarna) gör dessutom att Asmodean förmodligen skulle känna igen Moridin även i ny kropp, och jag lovar att Moridin var den näst sista människan han ville se där (Lanfear va den sista).

Med andra ord, Moridin är fortfarande en fulgod kandidat, och med alla ledtrådar om återfödsel av forsaken och alla Ishamael orders som fortsatte att fullföljas trotts Ishamaels "död" så är det inte helt omöjligt att förstå vid tidpunkten heller trotts att vi inte fått se Moridin än. Mats har fina utvecklingar på det här, men folk missar ögonen och försöker förklara att Moridin skulle använt TP förklädnad för att se ut som sitt gamla jag eller nått.

Sammanfattning av de 4 huvudmisstänkta:

Graendal - För feg som någon sa. Finns ingenting uppenbart med henne heller. Finns ingen orsak att misstänka att hon viste att Asmodean var svag. Är med för att hon saknar alibi.

Lanfear - Den som har störst sannorlikhet att åstadkomma hans reaktion. Han tänker också på Lanfear precis innan händelsen. Har dock med största sannorlikhet alibi i och med Aelfinn.

Slayer - Asmodean skulle förmodligen känna igen Slayer och förstå varför han var där. Slayer brukar dock döda blodigt och lämna spår (i form av tungor naglad till dörrar osv).

Ishamael/Moridin - Har i mina ögon bäst motiv. Har all möjlighet, kan mycket väl ha varit återfödd sen ett bra tag, inga forsaken vet om honom eller förväntar sig att han ska dyka upp. Skulle mycket väl kunnat åstadkomma Asmodeans reaktion. Skulle kunnat använda Balefire eftersom han inte viste hur svag Asmodean var och han ville vara säker på att lyckas.

Brukar annars lämna denna fråga obesvarad eftersom jag tycker att man verkligen inte kan veta.

Jiarmai
(Login Jiarmai)

Snabb fråga/svar

January 14 2004, 12:07 PM 

Varför skulle tearfinn episoden peka på något annat än att de (Moiraine o Lanfear) INTE skiljes åt eftersom de KOM IN samtidigt.

POV= Point of view= ur dennes perspektiv

Dörrarna

January 14 2004, 12:48 PM 

Ska man göra en gissning på vad dörrarna till Aelfinn och Eelfinn är så är detta min gissning.

De fungerar som när man somnar. Tänk er ett par som ligger i armarna på varandra. Även om de somnar exakt samma ögonblick och har fysisk kontakt kommer de inte hamna i varandras drömmar. De kommer ha varsin bubbla i TAR, och även om de drömmer om varandra kommer inte den andra att verkligen finnas i deras bubbla, utom ifall den ena är en drömmare förstås. Så fysisk kontakt spelar ingen roll. Så fungerar förmodligen också dörrarna, så även om de föll igenom brottandes hamnade de förmodligen på helt olika platser.

Vad jag menade med att Lanfear hade alibi är att hon var hos Aelfinn eller Eelfinn. Det spelar ingen roll om Moiraine var i rummet eller ej, så länge Lanfear va där kan hon inte mörda nån i den verkliga (randland) världen så vitt vi vet.

Johannes
(Login Johannes--)

January 14 2004, 6:11 PM 

Lanfear kan ha kommit ut i tid. Det var ju iofs bara 1 dag emellan asmos död och lanfears började besök hos Aelfinn. Fast tiderna i de 2 världarna går nog inte parallellt med varandra. Lanfear kan ju trots allt rätt mkt om alla olika världar så hon borde ju kunna komma ut däruifrån rätt snabbt.
Moridin tycker jag itne har något stort motiv. Det enda är ju att Asmo lär Rand använda kraften, vilket Moridin inte behöver veta, han vet kanske itne ens var Rand befinner sig eller att han har Asmo som lärling.
Lanfear ligger nog bakom mordet på ett eller annat sätt. Te.x genom att säga att Asmo är Rand lärare. Det är ju bara hon, sammael och Moirain som vet att Rand har en lärare och att det är Asmo som är läraren.

Tycker det vore lite kul om Isha som "hoppets förädare" bedrog den Svarte på ett eller annat sätt.
Tror inte att Isha var för stark för att stängas in, han var nog bara itne där när de kom.
Tycker det är lite mysko att LTT och de andra kom precis när alla de andra förlorade utom Isha var hos den svarte. Om nu de andra var där så borde de ju kunnat döda dem istället för att spärra in dem.

ISHA är inte lika ond som de andra. Isha har ju lite bakom pannbenet och mella öronen ju

(Login Johannes--)

January 14 2004, 6:18 PM 

Någon som vet vem som skicka Slayer att döda Rand och Min i WH??
Personen har vrängd Röst och sådär. Slayer tror att det är en förlorad.
Kanske Demandred

Mats
(Login Taim)

January 14 2004, 10:54 PM 

Underskatta inte Ishamael/Moridin. Han är Evil nr 1. Han kanske inte utför alla de onda gärningarna själv, men det är han som tänkt ut och planerat nästan allt elakt som hänt i Randland.

Undrar också varför Ishamael inte blev helt fängslad. Kanske hann han fly med TP-travel, men drogs tillbaka på nåt sätt, sakta men säkert (40 år). Hur han sen kommer tillbaka var 1000:e år vet jag inte.

Slayers arbetsgivare...
De mest misstänksamma är Demandred och Aginor (Osan'gar). Demandred ville hemskt gärna döda Rand, medan Aginor var rädd att den Svarte inte skulle lita på de manliga Förlorade om Rand renade saidin.
Andra misstänksamma är Taim (om han har tillgång till Slayer), och så såg jag nyligen en teori om att det kanske var Be'lal. Mycket tveksamt.

abuzimzim
(Login vfhcx)

asmodean död...?

January 15 2004, 11:06 AM 

Är det nån som vet om asmodean fortfarande är död eller om han kanske har blivit återuppfödd?
Jag menar det har många utav dom andra förlorade blivit.
Eller blev han dödad av lanseld? Men det har inte jag läst någonstans... Han kanske är på nytt född?

Jordans egna ord.

January 15 2004, 11:43 AM 

"He's a roadkill."

"He's a cat that tried to cross the tracks and didn't quite make it."

"No, he will not be coming back."

Johannes
(Login Johannes--)

January 15 2004, 7:11 PM 

Tror att det är Taim som vill döda Rand så att han får hela svarta tornet för sig själv. Mannen hade ju maskeradkostym på sig och en vrängd röst, fast det var manlig.
Taim kan ju ha snokat rätt på hur man kommer åt Slayer. Han utgav sig ju inte för att vara en förlorad och Slayer tror ju bara att det är de förlorade som vågar anlita honom typ. Han förutsätter att de som anliter honom är de Förlorade ivf

Reborn
(Login Randcube)

Nej.

March 7 2004, 5:16 PM 

Nej, det kan är inte Lanfear. För det första så borde Lanfear vara instängd i den där spegeln ett tag och när hon väl blivit återfödd är hon ju helt annorlunda än vad hon var innan. Inte kan Asmodean känna igen henne när hon är Cyndane.
Nej, det är troligt att det är Isam. Asmodean kan ju ha varit Isams tidigare uppdragsgivare.
Sedan när Asmodean förråde The dark lord bytte Isam uppdragsgivare och svek sin förra.

This message has been edited by Randcube on Mar 7, 2004 5:17 PM

Johanes
(Login Johannes--)

March 7 2004, 10:42 PM 

Isam/Luc kan det inte vara eftersom han vanligtvis lämnar blodiga spår efter sig, men annars skulle det mkt väl kunna vara Isam/Luc/Slayer, med tanke på Asmos Situation och regerande.

De som jag ser som möjliga mördare för tillfället är.

1: Sammael
2: Lanfear
3: Ishamael
4: Taim
5: Aviendha

Av dem så är det bara Sammael och Lanfear som vi vet vet att Natael är Asmodean och att han är försvagad.

Ishamael vet kanske att Asmo är försvagad, men jag tror itne han vet att Asmodean är Jasin Natael, en helt vanlig lekare.

Lika så Taim, han kan veta att Asmo är försvagad, så att han då vågar gå på honom.

Desseutom måste det nog vara någon som kan bruka kraften och tillverka lanseld, eller dra in honom i Drömvärlden.

Lanfear kan ju ha gått genom drömvärlden och hämtat asmodean där på något sätt.

Liksom Ishamael. Fast det som är emot Isha är att vi inte vet att han kanske vet att Asmodean är försvagad, samt att asmodean gömmer sig bakom skölden.

Sammael vet säkert att Asmo är försvagad, desseutom så har han många spioner där som kan få reda på att Asmo är Natael. Men tror itne Sammael skull åka dit för att mörda Asmo och sedan låta Al'Thor undkomma.

Lanfear kan desseutom ha tvingat Moiraine att berätta vem Asmodean är. (vi vet inte om mörkännerna vet att Asmo är Natael). Eftersom Lanfear troligtvis är rätt arg på Asmodean eftersom hon inte lyckades döda Al'Thor tidigare. Lanfear kan desseutom i princip allt om de andra världarna så hon skulle nog kunna ta sig igenom Ter'Angrealen på något sätt och då komma till Tel'Aran'Rhiod elelr något sånt, och därifrån leta rätt på Asmodean.

En annan Aspirant är Aviendha, vi vet inte om hon vet att Natael är asmo, men om hon skulle veta så skulle hon mörda honom direkt. Desseutom så vet Aviendha exakt var Asmodean är. Han försvinner ju bakom dörren till köket eller vad det var. Hon kan ha märkt något eftersom de alla dog och då kanske hon såg något där.
Hon kanske såg Mat men inte Asmo, och kan då börjat misstänka ngt, fast hon är död. Hon skulle nog itne kunnat framkalla reaktionen tror jag.

Asmo säger ju "Du" helt skärrad tror jag. Han tror nog att personen i fråga är död eller att personen aldrig skulle veta att Asmo är Natael.

Lanfear och Isha anses vara döda och skulle nog kunna åstakomma denna reaktion.

Detta blev lite långt. Och ite så strukturerat eftersom jag kom på saker efterhand =))

Moridin

March 8 2004, 5:08 PM 

Moridin did it.

Den klanen tänker jag gå med i, tänker inte motivera det nått särskillt heller för det har redan Mats/Taim gjort så bra. Bara en sak att tillägga på det, Asmodean skulle förmodligen känna igen Saa i Moridin's ögon och omedelbart veta vem det var och vad som stod på spel även om Ishamael har ny kropp, därav Asmodeans reaktion. Vi vet från lite senare i bok 6 att Moridin redan har Saa i sina ögon vilket i sin tur betyder att han redan har använt Saa en hel del och därför förmodligen var i farten när Asmodean dödades.

InuTaisho
(Login InuTaisho)

March 8 2004, 5:39 PM 

Tror på Sammael..

Han har ju hela tiden gjort skenattacker o massa annat strunt mot Rand få till en vapenvila osv..

Och han viste om Asmo dock ej att han va Jasin det kanske iofs inte va så svårt för han o lista ut det med tanke på hur mycket dom umgicks (Rand o Asmo) Och dom hade ju diskuterat Sammael lite då och då och Asmo trodde ju inte Sammael skulle slösa med trupper men Rand mindes ju det med hjälp av LTT att det va så och sen så va väl inte Sammael så vidare känd för attackera så lr vad man ska säga... därav att Asmo blev så chockad lr vad man ska säga

Lanfear
Tror att Lanfear allt satt ett tag hos Finnarna sen må hon kunna hur mycket hon vill om världar.. OCh sen så va det hon själv somfixa så att Asmo skulle lära Rand osv.

Ishe/Moridin
Har jagsvårt o tro kommer itne ihåg i vilken bok Moridin dök upp.. Men tror inte han visste vart Asmo och vem han va och jag tror inte han brydde sig heller har han ens nämnt Asmo ngn gång? Dom andra har ju nämnt honom då och då..

taim
Tror inte han skulle våga ta risken att utmana en förlorad bara sådär och om han blivit sedd av Rand så skulle han ju få lite svårt o färklara sig.

aviendha
Tror jag inte bara skulle springa iväg för o vänta i någe litet rum för o döda för henne en lekare känns lite långsökt.

Graendal
Hon sa ju själv att skulle Rand antydda o komma efter henne skulle hon lämna allt o fly

Demandred
Tja prologen på bok 11 (svenska) säger väl allt..

Semirhage
Lite osäker men va inte hon upptagen i SH med o plåge aes sedaier lr liknande.

Messana
kommer inte ihåg vad hon gjorde på den tiden men hon satt väl i vita tornet o åma sig lr någe.

Slayer
Hur mycket visste man om honom innan det det här och sen så kommer det ju till det med att han skulle veta vem Asmo va o allt sådant där

Fain/Mordeth
Tror väl inte han bryr sig överhuvudetaget om det

Vet inte om jag har missat ngn som skulle kunnat veta vem han va och skulle kunna dra dit o döda honom bara sådär..

Johannes
(Login Johannes--)

March 8 2004, 9:03 PM 

Slayer ryker enligt mig på att Han lämnar blodiga spår efter sig.

Lanfear vet vi ju inte när hon kom ut. Och så verkar fdet ju lite som att personen som döda honom kom ut ur en portöppning eller något. Från te.x drömvärlden.

Moridin vet ju itne att Asmo jobbar för Rand, så han har ju då inget skäl att döda Asmodean. Desseutom så vet vi inte om Han redan har återuppstått då, vilket jag tror att han kan ha gjort, men kanske itne kommit så långt i Saa användandet att han fått Saa i ögnonen.

Greandal tycker jag itne verkar tillräckligt modig för att våga sig på ngn av de andra förlorade.

Shaidar Haran kanske det var som var i farten, han kan ju dyka up bara sådär och så kan han ju döda de förlorade eftersom han bestämmer över dem o Shoyl Ghoul. Fast då är ju frågan om Han vet om att Jasin är Asmo och att Asmo jobbar för Rand.

Vilket är det största problemet med de flesta av de misstänkta

Mats
(Login Taim)

March 8 2004, 10:45 PM 

Ishe/Moridin
"Men tror inte han visste vart Asmo och vem han va och jag tror inte han brydde sig heller har han ens nämnt Asmo ngn gång? Dom andra har ju nämnt honom då och då.."

De andra Förlorade undrar om Asmodean är död eller inte. Men inte Ishamael. Varför? Han kanske redan vet...

InuTaisho
(Login InuTaisho)

March 9 2004, 6:10 PM 

Johannes
tvivlar starkt på att det är Shaidar Haran eftersom att han inte kom med i serien förens i bok 11 på svenska och man ska kunna klura ut det på dom 10 första svenska böckerna

Och Mats det är ju inte omöjligt att Ishe/Moridin Skulle ha dödat han men vet man när han kom tillbaka lr återuppstod lr vad man nu vill säga. För att det kan ju ha varit så att Den svarte återupplivade honom och berättade det hela eftersom att han blev Nae'blis (vet inte hur det stavas) så borde han väl veta en del av vad som hänt. Och därav att han inte bryr sig han vet redan helt enkelt...

Mats
(Login Taim)

March 10 2004, 5:06 PM 

Visst kan det vara så. Men jag vill inte tro det... än
Det svåra med Ishamael som Asmodean's mördare är att få fram ett bra bevis när han verkligen var tillbaka, om det var före eller efter Asmodean's död.
Det man vet är att hans nya kropp redan påverkats väldigt mycket av den sanna kraften eftersom han redan har Saa i ögonen vid det första tillfället man får läsa om Ishamael pånyttfödd, då han tjuvlyssnar på Sammael. Alltså bör Ishamael ha använt den sanna kraften under en viss period, eftersom en ny kropp är ny, och ännu inte har fått lida av den sanna kraftens biverkningar. Hur länge Ishamael har använt den sanna kraften i sin nya kropp för att Saa ska synas i ögonen är svårt att säga.
Ishamael pånyttfödd smyger på Sammael, Graendal och Sevanna (plus Shaido Visa) endast två dagar efter slaget vid Dumais Brunnar, slutet av LoC. Och med Saa i ögonen. Sen är det upp till var och en att avgöra vad man tror är tillräcklig lång tid för Ishamael att hinna använda den sanna kraften så mycket att han fått Saa i ögonen.

Julle
(Login Skwarski)

March 10 2004, 9:04 PM 

Graendal.

Han kände igen sin mördare. Jag är VÄLDIGT tveksam på att nån skulle kuta runt i närheten av Rand o alla hans jävla följeslagare samtidigt som de använder massa kraft för att göra om sig till sitt forna utseende bara för att döda Asmo. Hur kunde mördaren föresten veta att Asmo skulle komma just då? Snarare nån som satt o tryckte o gömde sig. (Graendal). O sen panikade o dödade så fort han kikade in.

hrmph

March 11 2004, 9:39 AM 

Nu blir jag nästan lite lessen här, Jag trodde att min förra post klargjort att Ishamael/Moridin inte behöver ändra utseende för att Asmodean ska känna igen han. Moridin hade Saa i ögonen, ALLA forsaken vet direkt vad det betyder, och att sannorlikheten är sådär 100% att det är Ishamael då, eller nån annan som blivit Naeblis. Hursom är det inget gott tecken när man förått DO. Alltså: "You! (Naeblis) Nooo! (lanseld)", allt sker med TP så ingen känner av det ens om de står i rummet brevid, vilket är ett frågetecken med alla andra kandidater.

Varenda gång jag läsar om det här kommer samma argument från de som inte tror på Ishamael: "Men han skulle juh behöva ändra sitt utseende så Asmodean känner igen han, och det låter lite otroligtr att han skulle ändra sitt utseende bara för att få reaktionen". Han behöver alltså INTE ändra utseende överhuvudtaget för att Asmodean ska känna igen han och skapa reaktionen, Saa är, som de säger på engelska, a dead givaway.

Frågan som Mats också påpekade i posten innan är om Moridin kan ha varit i farten vid den tidpunkten. Vi vet att några månader senare är han i farten och då har han Saa i ögonen som en som använd TP under en längre tid. Men ingen vet vilken tidsrymd den här "längre tid" är, men det finns också en massa andra indikationer på att Moridin är i farten mycket tidigt, men de får man läsa på lite extra för att se. Återigen så har Mats ställt ihop det här fint på ett annat ställe så det får han posta igen om han känner för det.

Jag hänger i övrigt inte med på varför Graendal skulle ligga och trycka i Caemlyn efter striden. Under striden kan jag gå med på att hon kanske va där, men direkt Rahvin dog borde hon a flytt till sitt tillhåll, något annat passar inte riktigt hennes karaktär eller kommentarer. Att ligga och trycka i palatset med Draken och ett par starka channelers är inte min uppfattning om ett smart gömställe...

Lanfear är lite upptagen då, och alla hints vi har fått har bara förstärkt det intrycket.

Slayer skulle kunna göra det, men här har också alla hints dementerat det. 1. Det var inte blodigt. 2. Han borde skrötit om att döda en forsaken om nått när han, i hans POV, tänker hur sellan det är han får döda en Aes Sedai. 3. Någon måste ge han ordern iaf.

Sammael ... tja ... men vi har inte fått några ledtrådar om att så var fallet. Inga övertygande jag läst iaf.

Vi har också ett litet problem med att alla forsaken svurit att inte döda varandra. Det är något som påpekas på ett par ställen, så de flesta skulle inte ens försöka även om det tekniskt sett vore möjligt i det läget det hände. Är nog bara en Naeblis som skulle sätta sig över den.

Johannes
(Login Johannes--)

March 11 2004, 6:47 PM 

Sammael har motiv att döda Asmodean, desseutom så vet han att Asmodean jobbar för Rand och att han inte har sina band kvar.
Asmodean var ju med och förstörde Sammaels Rahvins och Greandals planer på att ta Rand till fånga.
Vilket är Sammaels största önskan.

Haken med Moridin enligt mig är att han kanske itne har hunnit få Saa i ögnonen (när) han dödar Asmodean. Men det var nog han som tjuvlyssnade på Sammael och de andra som ngn innan påpekade.

(Login kromagnus)

March 11 2004, 8:12 PM 

Varför skulle saa visa att Asmodean skulle veta att Moridin var Ishamael? OK man måste nästan vara galen för att använda så mycket TP, men det krävs ju ändå ett visst tankearbete för att komma fram till det. Det hela är ju Asmodeans POV och han känner ju igen personen direkt. Det enda man behöver göra för att använda TP är ju att få den svartes tillstånd och i Asmos synvinkel skulle det ju kunna vara nån han inte kände till. Då är det större chans imho att han skulle känna igen Ishamael pga av hans potential i kraften, men det verkar dumt att göra nåt sånt precis innan man dör. Och återigen så känns det inte som om det är nåt som Asmo gör utifrån hans POV.

Nej det är sjukt svårt att veta vem som gjort det. Lanfear och Graendal tycker jag som de flesta är de mest troliga kandidaterna. Det största problemet är ju att för att det ska ha varit Lanfear måste hon i princip ha använt en önskning för att ha fått det vilket verkar rätt lamt... Det som talar mest emot Graendal är att hon haft flera POVs där hon har talat om Asmo, men aldrig ens tänkt att det var hon som skulle ha gjort det...

Andreas
(Login Andreas_J)

March 11 2004, 9:00 PM 

Jag tycker fortfarande att Moridin faller bort av den enkla anledningen att Han inte har dykt upp i LOC. Och man skall enligt RJ kunna lösa mordet i samma stund man har läst sista kapitlet.

Mats
(Login Taim)

March 12 2004, 1:00 PM 

Tycker om att diskutera Asmo.

Jag undrar om Sammael verkligen vet om att Asmodean's svarta band är avhugget. Har Lanfear berättat det för någon? Jag tror att det bara är Lanfear och Ishamael som vet om att det går att hugga av det svarta bandet, förutom Rand och Asmodean. Vet de andra, inkl Ishamael, om att Asmodean har en sköld (Lanfears) som gör honom svagare i kraften? Lanfear sa bara att Asmodean har bytt sida... om jag inte minns fel. Rätta mig annars.

Och så undrar jag vad Robert Jordan verkligen sagt om det hela.
1) Vad jag hört så har han en gång i tiden sagt att med hjälp av de fem första böckerna (till Asmos död) så är det "intuitively obvious", enligt hans syn på det hela. Tänk på att han har skrivit böckerna, och vet. I regel tycker man att det är ganska uppenbart när man ser ALLA detaljer som pekar mot svaret. Man tycker att det är så lätt när man vet svaret. Men innan man vet, så är det sällan alldeles enkelt.
"Intuitively obvious" är väl att man kan ha sina aningar, tycka det är uppenbart, utan att direkt ha några starka bevis?
2) Sedan har han i den senaste intervjun (på en annan post) sagt att en läsare har skickat in rätt svar, med rätt fakta/bevismaterial. Och med hjälp endast av böckerna. Han sa inte de fem första böckerna, utan böckerna. Alltså kan den läsaren ha använt alla böcker fram till och med Crossroads of Twilight.

Och hur kan man då tycka att Ishamael är ganska uppenbar? Det är det jag jobbar på Jag tror att RJ tror att det varit uppenbart att de Förlorade kan bli pånyttfödda. Ska försöka leta fram några saker.

Återkommer.

Johannes--
(Login Johannes--)

March 12 2004, 6:38 PM 

Om Lanfear kan det nog inte vara eftersom hon tänker att hon var fågen hos Finnarna. Vilket borde vara mer än en dag. Och hon säger inget om Asmodean efter att hon kommer tillbaka som Cyndane. Det enda settet för henne att döda Asmodean då är nog via en önskning som hon gör hos Finnarna.

Sammael har ju motiv i och med att han vet att Asmodean bytt sida och hjälper Rand så är ju Asmodean ett indirekt hot mot Sammael, vilket han nog skulle vilja undanröja. Han kanske inte vet om det där med trådarna eller med skölden som Lanfear gjort, men man kan döda starkare personer som är starkare med kraften än en själv om man kommer som en överaskning och använder Lanseld.

Shai'Tan frågar ju Demandred om han vill bli Nae'blis och om han skulle kunna tänka sig att använda kraften i hans namn. Sen sägs det något mer som jag inte kommer ihåg.
Det smot alar emot honom är ju att han inte vet så mycket om Asmos död, vilket han kanske vill undanhålla för Shaidar Haran, som följer med hnm ner tikll Shai'Tan.

Moridin, tror jag har kommit tillbaka då. Den enda som använder så mycket av Kraften så att man får Saa i ögonen är Moridin, vilket gör att Asmodean lär veta att det är Moridin som han ser framförsig då.
Han lär bli jävligt förvånad eftersom han tror att Ishamael är död.

En annan sak jag kom att tänka på är att det står någonting som liknar det här
"Den svarte ska rida en fåle, och fålens namn är döden" tror jag det var, inte riktigt säker, men något liknande tror jag det var i varje fall.

Julle
(Login Skwarski)

March 12 2004, 7:40 PM 

inte en chans att Asmo skulle direkt se Saa i ögonen på sin mördare och sedan direkt inse att det var Ishy/Moridin.

Han kände igen sin mördare vilket tyder på att det inte är någon skumm person (typ Shaidar Haran, Slayer osv osv)

Han ryser till precis innan han dör. Tyder på att en kvinna samlar kraft.

Det är inte uppenbart att Lanfear skulle vara tillbaka så snabbt efter att hon försvunnit och dessutom bytt skepnad osv osv. Och Jordan har sagt att svaret ska vara uppenbart.

De ända uppenbara misstänkta skulle kunna vara Sammael och Graendal. Och vi vet att Sammael inte gjorde det.

Johannes
(Login Johannes--)

March 13 2004, 8:51 PM 

Tror itne att Greandal skulle ha kunna gjort det. Hon flyr ju för draken så fort någon säger hans namn typ. Hon skulle nog aldrig våga sig dit. Desseutom så vet hon nog inte om att Asmodean är Rands lärare.
Det är ugnefär lika troliga att Greandal skulle våga sig dit som att Moghedien skulle sätta sig upp mot Moridin.

Tror det är Sammael Lanfear eller Ishamael.

Desseutom så skulle nog Asmodean känna igen Ishmael.
Asmodean kanske desseutom vet hur det käns när någon drar den sanna kraften. Han har ju trots allt haft tillgång till den, så han vet nog hur det känns.

hehe

March 14 2004, 1:30 PM 

Kul diskussion eftersom vi aldrig nånsin kommer få reda på svaret troligen.

Husom finns det ett par intressanta saker som ni som hävdar vanliga forsaken måste svara på:

1. Hur kan denna forsaken kringå eden att inte döda andra forsaken i direkt action (dvs balefire eller på annat vis helt på egen hand, knuffa nerför trappa eller vadsom). Denna ed nämns på flera ställen i böckerna, det va det enda som hindrade fullskaligt kaos mellan forsakens under "the war of the shadow".

2. Trotts att folk spekulerat så länge så är det bara nyligen nån har pusslat ihop det rätt. Om Graendal eller Lanfear som varit huvudspåret hade varit korrekt varför har då nån helt nyligen pusslat ihop det? Borde dit inte vara ett något mera oväntat alternativ?

3. Varför har dessa forsaken i sina POVs inte gett några ledtrådar till att de gjort det? Inte ens de minsta? Ifall ni hittar sådana måste ni redovisa dessa.

4. Vilket motiv, men här har ni redan varit duktiga. Jag tycker dock att vissa motiv som har presenterats inte direkt ges belägg i böckerna utan är saker som vi som läsare vet men som det inte finns bevis att dessa forsaken vet.

Nu till en nylistning utifrån det jag läst här sedan mitt senaste inlägg.

Graendal: Inget som pekar på henne och rädlsa pekar emot henne. Vad Asmodean ser före sin död och som ger honom en rysning är skärningen efter den extremt feta balefire som Rand använde för att döda Rahvin. Nog för att få vemsom att rysa om man tänker sig in i mottagarsidan för den.

Lanfear: Fortfarande upptagen vid tillfället. Inga indikationer på något annorlunda.

Semirhage: Inte introducerats, inga indikationer från henne senare heller.

Mogheiden: Tillfångatagen. Inga indikationer på att hon varit temporärt fri.

Demandred: Inte introducerats. Vet inte vad som hände med Asmodean annat än att han är borta i boken efter.

Rahvin: Lite död vid tillfället, även enligt DO.

Belal: Också lite död vid tillfället för allt vi vet, även om detta inte bekräftats av DO.

Aginor, Balthamael: Lite döda vid tillfället, återuppstår i nästa bok.

Slayer: Mycket möjligt men det sedvanliga blodbadet saknas. Har förmåga att göra sig av med liket också.

Sammael: Har alla motiv, vet om Asmodean's föräderi. Vi vet dock inte om han vet om vem Asmodean är, och att han är "shielded". Vi vet heller inte om han kan bryta mot eden, eller tror att han kan det. Det finns inga indikationer på att Sammael gjort det i något kapitel om honom som jag sett. Här behövs fet undersökning om Sammael ska hålla.

Moridin: Är död vid tillfället? Det är allt vi vet rakt ut om honom, men när han senare dyker upp gör han det på ett sätt som tyder på att han varit i farten en bra tid. Order som Ishamael gett fortsätter utföras efter Ishamaels död vilket inte är vanligt inom skuggan och vilket ger oss hints om att han är tebaks (Mats kommer nog dyka in med en lista på vad jag pratar om här) . Asmodean skulle med största sannorlikhet känna igen Moridin (förklarar nedan). Moridin kan bryta eden eftersom han både har dött och blivit Naeblis (står över de andra). Det finns många indikationer på återfödsel utav forsaken i serien vilket gör att vi borde intuativt första att han va tillbaka (vi gjorde juh det i det tre första böckerna då han kom tebaks fast det såg ut som Rand krossade honom varje gång och Rand själv t o m trodde han hade dödat han). Moridin har motiv, han har DOs eyes and ears och därmed kunskap att veta, han kan t o m fått reda på av DO att bandet var skuret. Motivet som är starkast är att Rand håller på att bli för stark, Asmodean måste bort som lärare, och Lanfear va borta vilket på sätt och vis skyddade Asmodean innan från Moridin då hon ville ha han kvar och förmodligen va en kvinna Moridin inte direkt ville utmana trotts hans position. Asmodean måste också bort så spioner kan plaseras in rund Rand, ala Osangar (Dashiva). Till Moridins nackdel finns det heller inga indikationer på att han gjort det i några av hans POVs, fast dessa har varit mycket korta och vi vet lite om hans förehavanden i allmänhet.

Angående känna igen Saa. Om du ca en gång i månaden ser en person i sådär 50 år, skulle du känna igen han då? Skulle du minnas ett särdrag som att hans ögon är helt konstiga? Om denna person va en av de mäktigaste i världen och en av de absolut farligaste, skulle du minnas han då? Hans speciella ögon kanske? Det nämns i guiden att Ishamael "was defeated" vi ett tillfälle av draken, det finns en god chans till att de ledde till att Ishamael dog, och alltså en god chans att Asmodean sett Ishamael återfödas förut och vet att de där ögonen återkommer. Skulle du minnas det? Jag är ganska säker på att jag skulle minnas och jag skulle reagera exakt så som Asmodean gjorde i hans situation om Moridin stod där med Saa i ögonen.

Så, den va lång, nu vill jag se den långa från Mats också dock som han haft här förut där alla indikationer på att Ishamael är tebaks innan bok 6 (eng) listas.

Det finns ett väldans starkt case för Ishamael/Moridin när man börjar titta lite närmare på det.

(Login kromagnus)

March 14 2004, 3:00 PM 

Lite vad jag tror:

1. Asmo var ju en förrädare och eden gör ju bara att de passar på när de har chansen. Dessutom ser jag inte att tex Lanfear skulle bry sig om eden om hon fick chansen att döda en forsaken.

2. Tror Jordan fått inskickat alla möjliga slags teorier om vem som kan ha gjort det och den han syftar på var bara att en person hade tolkat alla ledtrådar rätt.

3. Lite länkat till 1-an, så vill man ju inte avslöja att man har dödat en manlig forsaken och på så sätt bli ett hot mot de andra manliga forsakens (även om Asmo var förrädare). Vet inte om Graendal har haft en direkt POV när hon snackar om Asmo som död, men hon gör det under Sammaels POV iaf.. Lanfears(Cyndanes) POV är ju kort och långt efter händelsen så hon har inte haft tillfälle att tänka på Asmo.

4. Kortfattat motiv och varför de gjort det:

Graendal - Det som talar för är att hon var med i Rahvin-Sammael-Lanfear-Graendal gänget och visste att Asmo jobbade för honom. Kan ha varit i Caemlyn och rensat upp efter sig som hon gjorde i Illian. Vet att Asmo är död när andra forsakens tvekar. Det som talar emot är att det bara är en massa smågrejer som talar för henne. Typ man vet inte om hon hade nåt att undanröja i Caemlyn och på så sätt hade anledning att vara där. Man vet inte ifall hon vet att Asmo är död eller bara har lyckats övertyga sig själv på nåt sätt. Om hon ska ha dödat Asmo i förrådet så måste det ju i princip varit en slump att hon var just där.

Lanfear - Fördelar helt klart motivmässigt. Hon var väldigt sur på Rand i Cairhien och om hon inte kan förmå sig att döda Rand så kan hon kanske förmå sig att ta livet av hans lärare som hon trots allt fixade själv... Hennes största nackdel är ju som sagt att hon är hos finnarna. Men om man vill pressa lite så kan ju just brottsplatsen vara avgörande om att det kan ha varit hon. Finnarna kan ju säkert läsa av Asmos livstråd och på så sätt veta var han kommer att vara.

Moridin/Ishamael - Motivet helt klart Nae'blismässigt. De andra forsakens har ju hintat att han galen och tror att han nästan är den Svarte. Och den svarte skulle helt klart bestraffa Asmo på nåt sätt. True Power förklarar också att ingen i Caemlyn kände när Asmo dog. Nackdelar i hans fall är att han är död, svårt också för Asmo att känna igen honom...

Slayer - Slayer kan ju föra bort Asmo och följa honom på ett någorlunda enkelt sätt. Fast han brukar ju vara blodig och dessutom ta order från nån annan.

Resten har jag räknat bort på ett eller annat sätt..

Ang. att känna igen saa så tror jag fortfarande inte att Asmo skulle veta att det var Ishamael han såg (eller att personen var Nae'blis). Moghedien drar iaf inte några sådana kopplingar när hon stöter på Moridin i ACoS Kapitel 25 då hon kopplar ihop saa med användandet av True Power.

Johannes
(Login Johannes--)

March 14 2004, 5:34 PM 

Känner att jag måste askaffa alla böcker så att jag kan kolla lite i dem.

Det måste i princip vara någon mörkvän eller någon som itne vet att Asmodean är Rands lärare. Rands vänner vet ju att Asmodean är Rands lärare så det vill ju itne döda honom på grund av det.

De som vi vet lite om i de 5 första (eng) 10 (sve) är ju Ishamael, Asmodean, Greandal, Lanfear, Sammael och de döda Forsaken. Vi har inte hört någonting får Demandred Mesaana eller Semirhage.
Sen så kanske Lanfear kom birt från Finnarna relativt snabbt. Hon dog när hon kom ner, blev sedan återfödd och gick och dödade Asmodean. =))

Mats
(Login Taim)

Intuitively obvious - Ishamael

March 14 2004, 7:20 PM 

Det som är "intuitively obvious" med Ishamael är dels det som Dragon sa, att Ishamael (Ba'alzamon) blev "dödad" två gånger, bok 1 och 2, och kom tillbaka båda gångerna. Då kan man kanske tro att möjligheten att han kommer tillbaka ytterligare en gång, efter bok 3, är sannolik.

Dessutom så finns det några ledtrådar som gör det lite mer "intuitively obvious"

Farornas Väg, Prolog, Drakberget:
Ishamael: “Du kan få henne tillbaka, Frändebane. Mörkrets Furste kan ge henne livet åter, om du tjänar honom. Om du tjänar mig.”
Lite senare i prologen säger Lews Therin: “För allt annat du har gjort finns ingen förlåtelse, Svikare, men för Ilyenas död skall jag förinta dig, så att din herre aldrig kan återställa dig. Bered dig att…”
Lews Therins PoV säger att den Svarte kan återställa en förintelse av en person som tjänar honom.

Farornas Väg, Kapitel 7, Ut ur skogen:
Lan: ”Döden kommer förr eller senare till alla, om de inte tjänar den Svarte”.
Döden kommer inte till de som tjänar den Svarte? De Förlorade är de högsta av den Svarte's tjänare.

Tidens Hjul, Kapitel 9, Skugga över Fyrkunga:
Howal Gode, mörkvän som lyder under Ishamael: “Ni kommer att underkasta er min herre – er herre – eller också kommer ni att tvingas till underkastelse. Det vore inte behagligt för er. Mörkrets herre härskar över döden, och han kan ge liv i döden eller död i livet efter eget godfinnande.”
Mörkrest Furste kan ge liv i döden?

Kanske är detta några av de “intuitivt uppenbara” texterna ifrån de tio första svenska böckerna som Robert Jordan anser vi borde använda till att tyda som att den Svarte kan pånyttföda de som tjänar honom, och i första hand hans starkaste kämpar, de Förlorade. Och varför inte hans starkaste kämpe av dem alla?
Och som många gör, använder senare böcker till att avskriva vissa som Asmodeans mördare, använder jag LoC till att bevisa att den Svarte faktiskt kan återställa sina tjänare, åtminstone de som svurit honom sin trohet.

Del två i "intuitively obvious" för Ishamael är allt som händer i bok 7-10, och som Ishamael troligtvis ligger bakom, trots sin s.k. död. Men det orkar jag inte med just nu.

Övriga i listan som jag tycker är intressanta:
-Mesaana. En sak jag undrar är när får man veta att hon är i Vita Tornet? Och när får man veta att hon var allierad med Be'lal för att fånga Draken i Tears Klippa? Var det LoC båda två? Mesaana har naturligtvis inte suttit och rullat tummarna i svenska böcker 1-10. Det är bara det att man inte får läsa i klartext vad hon gjort.
Det som talar emot henne är "intuitively obvious", men det kanske man kan jobba fram precis som med Ishamael.
Likaså gäller ju Demandred och Semirhage också egentligen. De har säkert också gjort mycket under tiden, off stage. Men Semirhage kan man ta bort som misstänkt med hjälp av LoC, där hennes PoV säger att hon inte vet vad som hänt Asmodean. Demandreds PoV var att han var förvånad (eller irriterad?) över att den Svarte verkade veta mer om Asmodean än han gjorde. Detta kan man kanske tolka som att han verkar förvånad att den Svarte vet mer om Asmodeans död trots att han själv har beordrat, kanske Taim, att döda Asmodean.

Det var lite funderingar till...

Mats
(Login Taim)

March 15 2004, 6:43 PM 

En sak angående Asmodean och att han ryser (shiver) strax innan han dör.

I alla böcker då någon får gåshud pga att en kvinna använder saidar, så står det "tingle". Inget annat.
Kanske betyder det att Asmodeans rysning inte har med saidar alls att göra? Jag tror Jordan använder sina ord omsorgsfullt och tror därför att Asmodean inte kände saidar strax innan han dog.

I New Spring står det också "tingle" när någon får saidar-gåshud.