och det första jag läser om är spökena som börjar poppa upp i randland, mycket intressant läsning. dom menar att fains illusioner av de två ashamanerna inte är illusioner, utan just spöken. Detta behöver ju självklart inte stämma, men ju mer jag läser om det, desto mer tycker jag att det låter förnuftigt att tro så.
jaja, nu har jag i alla fall fått nåt att göra på jobbet, utöver att skriva på detta forum, å det är alltid positivt!
en sak till. några som skrev att de skulle hålla sig till taimandred tills dess att RJ sa det rent ut att det inte var så, well here you go!
TAIM IS NOT DEMANDRED IN DISGUISE
How do we know? Because RJ said so.
Q: "It's been said that you mentioned that Mazrim Taim is not Demandred. There seems to be some confusion on whether or not you said that."
A: "Mazrim Taim is not Demandred."
[Matthew Julius, post-COT signing, Dayton, OH, January 16, 2003]
Tim Kington concurs:
Q: "Taim is clearly not Demandred, right?"
A: (Disgusted) "I've said that before, and it's not Taim, it's Ta-eeem."
The same response was also reported on wotmania.com, in LiveJournal's Wheel of Time community, and in several emails.
jag själv var ju för feg för att gissa något(det är något med att jag är livrädd för att ha fel tror jag=).
Nu väntar jag bara på en JÄVLIGT bra förklarning från RJ på varför vi får så många vinkar om att Taim är Demandred i början för att helt plötsligt upphöra med det och göra tvärtom.
Glömde tillägga "WOHOO!" btw. Flera timmars underbar läsande framförsig med nya ideer.
This message has been edited by the_ultimate_dragon on Jan 7, 2004 6:04 PM
Det finns utrymme för att tolka annorlunda när han svarar. Som vanligt är det svar man får av RJ alltid ett Aes Sedai svar. Han kan "böja" på sanningen.
Fråga 1, Mazrim Taim is not Demandred:
RJ sa att Mazrim Taim inte är Demandred. Mazrim Taim är Mazrim Taim. Men den Taim vi läser om kanske inte är Mazrim Taim, utan Demandred bakom Taim-MoM. Demandred kan "spela" Mazrim Taim.
Alltså Demandred är Taim, men Taim är inte Demandred. Förstår ni hur jag menar? Det vart lite luddigt det där.
Fråga 2 kan jag förklara bort lätt.
Robert Jordan svarade inte på frågan "Taim is clearly not Demandred, right?", utan svarade än en gång att Taim inte ska uttalas Taim, utan Ta-eeem. "It´s not Taim, it´s Ta-eeem."
Men jag får väl ta och läsa det hela, på WoT, så kanske det finns mer anti-Taim/Demandred.
Men så har ju Jordan också svarat på en annan fråga, hur det fungerar med pånyttfödelse av den Svarte, och där lämnade han en lucka som gör att kanske Be'lal kan bli pånyttfödd (trots lanseld), så varför inte Tai'lal?
Question of the week: http://www.tor.com/jordan/questions.html
Någon som kan hitta nåt kryphål till det här:
Q: Have we yet seen the alter ego Demandred presents to the Third Agers on-screen?
A: No.
Just nu ser jag det svårt att försvara Taim/Demandred. Men så tycker jag också det är konstigt att en person som ställt en fråga på en book-signing har lyckats få in sin fråga på Wot-faq:en. Hur pålitlig är denna enda person som säger sig fått detta svar? Men man får väl vara godtrogen tills motsatsen är bevisad. Demandred är alltså inte Mazrim Taim.
Men så har RJ svarat på detta också.
Q: We know who almost all the Forsaken are, except maybe Mesaana and Demandred. Should we be able to work out who they are?
A: Ummm.. Yes
Jag tror denna fråga ställdes efter att CoT släpptes.
Så, Demandred kan vara någon vi läst om, men som inte varit on-screen än. Vilka är dessa?
Någon i Seanchan, kanske i de Nio Månarnas hov? Mer förslag?
Mmmm
Fast vem är Greandal. Hon är väll bara Greandal och ingen mera. I palatset i Tarabon eller vad det är kommer inte ihåg.
Semirhage är väll Touns betjänt eller vad det heter, hon som går klätt i svart.
Nån som för övrigt vet vart de håller hus nuförtiden de andra. Demandred, Isha, Osan'gar, Aran'gar och Cyndane. Har ingen riktig koll på vart de håller hus.
hehe det där blev jag inte mkt klokare av ivf.
De förlorade verkar itne göra så mkt nuförtiden då.
Bara Greandal som håller igång. Alla var ju iofs mednär rand rensade urkällan
Med 100% säkerhet är det bara Moghedien och Cyndane som är själsfångade.
---SPOILERVARNING (CROSSROADS OF TWILIGHT - DE DÖDAS STAD)---
Graendal och Mesaana? Graendal blev ju skickad till Nae'blis, Moridin. Kanske blev hon själsfångad också, men det kan man bara spekulera om. Jag tror inte det. Moridin vet ju att Sammael lurade Graendal att han var Nae'blis utan att egentligen vara det. Graendal har ju inte misslyckats på samma sätt som de andra.
Mesaana? Själsfångad? Varför inte? Jag tycker att det faktiskt lutar åt det hållet, eftersom hon inte är pålitlig längre, och med tanke på den behandling hon fick av...
---SPOILERVARNING (CROSSROADS OF TWILIGHT - DE DÖDAS STAD)---
Om de som har mindtrapped efter sig är mindtrapped eller ej kan man bara vara 100% säker på de du sa, men både Graendal och Mesaana fick en ganska brysk summoning till Moridin och lyder iaf honom som de andra två numera.