Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Åldrande påverkas av ens styrka...

January 11 2004 at 2:10 PM
Nattens_Dotter  (Login Nattens_Dotter)

-
Har ni tänkt på att ju starkare man är desto långsammare verkar man åldras.
I alla fall bland kvinnor.
Nynaeve ser alldeles för ung ut och Talaan ser ännu yngre ut än vad hon är.
Cadsuane verkar ju också vara den allra äldsta AS och hon skulle ju vara nästan lika stark som Egwene m.fl.
Ett undantag verkar dock vara Sorilea som är mycket svag och verkar vara ungefär jämngammal med Cadsuane.
Att samma kanske gäller för män kan man se på att Narishma ser väldigt ung ut, men varför har isåfall Rand åldrats som sin vanliga ålder?
Rand bör ju vara starkast av alla eftersom LTT var det.
Och i så fall hur gammal är Taim, när han ser ut att vara i 35-års åldern (har för mig det ialla fall.)
Åldrandet verkar i alla fall inte stanna upp om man inte lär sig att använda kraften. i så fall skulle alla Ashamaner som är gamla gubbar vara jättegamla.
Och Narishma kanske är en "vildbrukare" som började leda utan att han visste om det tidigt och sedan "saktade in".
Vad tror ni? Teorier?

Respond to this message   
AuthorReply
Mats
(Login Taim)

Re: Åldrande påverkas av ens styrka...

January 11 2004, 8:37 PM 

Samtidigt tror jag att den finns en vändpunkt. När man nått sin topp så går det utför igen. När kroppen är som starkast kan man ta in som mest i kraften. När kroppen blir äldre klarar den inte av samma påfrestningar, och jag tror inte kroppen klarar av att ta in samma mängder av kraften då.
Hittills har ju ingen, förutom Aginor och Balthamel, ev Ishamael (han använder ju TP, kanske annorlunda där), inte blivit tillräckligt gamla. De andra Förlorade åldrades inget under 3000 år, och de andra manliga blev antingen vansinniga eller stillade. Aes Sedaier brukar mot slutet av sin karriär få gå från Tornet för att vara för sig själv de sista åren (hur många vet jag inte).

Det är därför jag tror Aginor brände ut sig i fighten mot Rand i Världens Öga.

Aginor hade en gammal skrynklig kropp, som påverkats av tiden trots att han var fängslad. Ögonen djupt insjunkna och knotiga fingrar... skinn och ben helt enkelt. Han var gammal, så gammal... Kroppen klarade helt enkelt inte av att tillåta Aginor att dra in så mycket av kraften som Aginor brukade göra innan han fängslades. Han blev utbränd. Rejält!

Dessutom sa RJ i sin "Question of the Week" - The Dark One and transmigation of dead Forsaken:
The body has to be basically healthy and sound, and neither too young nor too old. After all, the Dark One wants his servants to be effective, and a body that meets those basic requirements is more desirable than one that doesn't.
http://www.tor.com/jordan/questions.html

This message has been edited by Taim on Jan 11, 2004 8:48 PM

Nattens_Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Hmm...

January 11 2004, 10:36 PM 

I så fall , varför nämns det aldrig att Aes Sedaierna blir svagare? Deras hierarki bygger ju dels på styrka och dels på ålder + 100 andra konstiga saker, men jag tycker det vore konstigt att deras status skulle öka som den gör när de blir äldre om de samtidigt blir svagare.
Det är kanske en annan sak om man blir sjuk eller är så gammal att man "känner" sig sjuk, för tex trötthet verkar ju påverka förmågan att leda.

Mats
(Login Taim)

January 11 2004, 11:02 PM 

Aes Sedaiers hierarki är styrkan i kraften, tror inte åldern spelar någon roll. Se bara hur Elayne kör över Merilille mfl i Ebou Dar.
Hos Fränderna är det åldern.
Sjöfolket och Aiel vet jag inte riktigt.

Aes Sedaier kan "läsa av" hur stark en kvinna kommer bli, och troligen då hur stark hon är för tillfället också. På så sätt kan de ha reda på vem som har bestämmanderollen.
Och så saktas ju åldrandet in när man kan leda kraften, så det dröjer länge innan en Aes Sedai blir "gammal", eller en Aes Sedais kropp blir gammal. Har vi fått följa någon som lämnat Tornet pga "pensionering". Cadsuane kanske? Eller har hon fått förtidspension för sina meriter. Fallskärmsavtal mm

En gammal kropp, är en trött kropp. Trötthet påverkar förmågan att leda kraften.

Mats
(Login Taim)

January 11 2004, 11:18 PM 

Och för att svara på din fråga, så tror jag kraften "bromsar" åldrandet, och att ju starkare man är, desto bättre "bromsas" åldrandet.

I Rands fall, så är han ju inte så frisk längre. Smittan i saidin börjar tära på hans kropp, men kanske är det lanseldskorsandet i Shadar Logoth som är felet till hans yrselanfall mm. Det är först efter det som det börjar gå häftigt utför. Han börjar se ett suddigt ansikte (Moridins?), börjar må dåligt, och får sina yrselanfall. Narishma har väl inte hållt på så länge som Rand väl, och smittan har inte hunnit "åldra" hans kropp än?

Och Taim, ca 35 år, använder kraften och om han åldras långsamt så måste han vara mycket äldre än 35 år. Taim kan ha använt kraften många år, men borde ha dukat under för smittan. Hur har han lyckats undvika smittan i saidin så länge? Och undvika upptäckt av Röda Ajah? Darkfriend!
Jag tror Ishamael (Ba'alzamon) hittade honom då han blev fri. Åren omkring eller åren innan Rand föddes på Drakberget. Och Ishamael har lärt Taim att använda saidin utan att påverkas av smittan. Shayol Ghul + Svart band?

This message has been edited by Taim on Jan 11, 2004 11:21 PM

InuTaisho
(Login InuTaisho)

January 12 2004, 12:18 AM 

Har för mig att Taim säger till Rand att han har använt saidin i 15år.. och Rand tyckte det va underligt att han inte blivit galen änu... Men som jag ser det, Finns alltid ngn som är imun mot vad man än kommer på... Men tycker väl att vi kan konstatera att han inte är en förlorad med tanke på att RJ har sagt... så jag tycker man kan rikta in sig på det... och förövrigt så var ju Osan'gar Darshiva lr va han hette varför 2 förlorade på samma sälle...

Men ja tror att Taim bara har mer tur än andra:) Och sen så föll han ju oxå för Bashere's här när rand fajtades i falme skulle en förlorad löjla sig med o va med i själva striden så? Tycekr dom mest bara försöker attackera i ryggen när Rand håller på med annat...

(Login the_ultimate_dragon)

Två förlorade på samma ställe...

January 12 2004, 2:20 AM 

Många som gillar det här argumentet när det kommer till forsaken plaseringar, men faktum är att inget säger att det inte kan finnas två förlorade på samma ställe, bara att de "brukar" undvika det.

Svarta tornet är ett specialfall, det är förmodligen den mäktigaste organisationen i Randland möjligen undantaget Seanchan (vilka forsaken skulle inte vilja vara där?) och dessutom ett väldigt lätt ställe att infiltrera då massor av nya ansikten anländer varje dag.

Ytterligare så är Osan'gar och Aran'gar hemliga forsaken. Ingen annan än Moridin viste om att de ens återvänt långt in i serien. Jag ser det som högst troligt att Moridin kan ha användt dessa hemliga vapen att spionera på sina värsta fiender, nämligen de andra forsaken (de goda är juh rent löjliga i jämnförelse med forsaken, Rand undantaget).

För det tredje är Taim väldigt förvånad och upprörd när han hör att Dashiva (Osan'gar) attackerat Rand i Cairhien. Tydligen inte något han viste om eller räknade med. Förmodligen viste inte Taim ens att Dashiva va DF, men det vet vi inte.

Som sagt, Taim och det svarta tornet är ett specialfall. Vad Taim är får vi nog vänta på svar på, just nu är bästa kandidaten en upcoming forsaken (alltså en ny forsaken). Men om Logain och han ska slåss vilket många verkar tro och alla profesior om Logain och talarstolen i svarta tornet ska slå in så borde Logain vinna och Taim förlora och vara död, men vem vet, han kanske bara flyr fältet. Jag gillar verkligen inte minion Taim iden som många verkar tycka om, Taim är allt för stark (OP) och egensinnig för att vara någon vanlig DF. Ishamael skulle kunnat vara tokig nog att tro att han kunde kontrollera någon som Taim innan sin död, men efter den tror jag iaf Taim har agerat mycket på eget bevåg, och eftersom Taimandred är död så lämnar det bara mycket mäktig och egensinnig DF i min bok.

Som forsaken skulle jag inte lita på Taim för ett ögonblick vilket gör han ganska ologisk som Demandreds berömda proxy. Taims styrka i OP beskrivs som bara precis under Rand, Demandred beskrivs som bara precis under LTT, vilket indikeraratt Taim och Demandred är ca lika starka och bara en galning tror han kan kontrollera någon som ärlika stark som han själv om denna person får smaka på makt.

Så, sammanfattning, Taim är förmodligen ingen forsaken, eller forsaken styrd, men Osan'gar kan inte användas som bevis åt någodera hållet i detta.

(Login vfhcx)

January 12 2004, 9:28 AM 

Ni får förklara lite förkortningar...

DF=?
OP=?

Finns det fler förkortningar...?

LTT den kan jag hehe...

(Login Jiarmai)

January 12 2004, 11:56 AM 

DF- Dark Friend- darkfriend
OP- One Power

Förkortningarna kommer från olika engelska WoT forum.

Tips: läs de engelska versionerna. De är bra.

Mats
(Login Taim)

Eller...

January 24 2004, 10:00 PM 

Eller så kanske man blir äldre ju oftare, och i vilka mängder, man använder kraften.

Anonymous
(Login Reimertz)

January 28 2004, 3:24 PM 

Kommentar till Mats inlägg långt där uppe i början:
Anledningen till att Elayne kör med Merilille mfl i Ebou Dar är ju pga att hon har blivit skickad av Egwene, inte styrkan i OP. Hon har direkta order från högsta chefen, alltså för ju Elayne Egwenes talan så att säga och då kan ju ingen gå å sätta sig på henne. Det klargör Elayne väldigt tydligt i boken.
Jämför med hur Cadsuane kör med Nynaeve, Nynaeve är bra mycket starkare men bara barnet mot Cadsuane.

Mats
(Login Taim)

January 28 2004, 10:50 PM 

Bland Aes Sedaier är det "styrkan som bestämmer". Dock så ska Antagna lyda en Aes Sedai även om denna Antagna skulle vara starkare i kraften än Aes Sedaien.

Anledningen till att Elayne stöder sig mot Egwene är följande:
Merilille och co ifrågasätter om Elayne och Nynaeve verkligen är Aes Sedaier. De har ju inte svurit ederna. Så Merilille och co anser att Elayne och Nynaeve fortfarande är antagna och ska lyda Aes Sedaierna.
Då undrar Elayne om de ifrågasätter Egwene som Amyrlintronad också. En Amyrlintronad är en Aes Sedai enligt lag, och Egwene har inte svurit ederna. Då blir det tyst på Merilille och co.

Cadsuane får anses vara ett specialfall. Hon bestämmer vart hon än kommer.

Nattens_Dotter
(Login Nattens_Dotter)

January 29 2004, 10:00 PM 

Den här diskussionen tog allt möjligt mer än jag tänkt mig.
Men här svarar jag på flera olika inlägg samtidigt.
För det första: Rand och Narishma. Rand har åldrats "normalt" ända tills han börjar leda kraften.
Då borde Narishma också ha gjort det om ham inte är en vildbrukare. Och varför har han i så fall börjat leda så tidigt? Man brukar ju kunna lära sig innan man börjar leda av sig själv, har någon annan undervisat honom tidigare?
Tål att tänka på.
För övrigt Aes Sedaiernas hierarki grundas på MÅNGA saker. När Verana(?) kommer inte ihåg om det är det on heter, men hon som leder Salidars delegation förfasas över Verins inblandning tänker hon igenom ett flertal saker som påverkar ens rang.
I första hand verkar det vara styrka, sedan vet jag inte i vilken ordning det påverkar, men ålder, tid som novis och tid som antagen.
MEN om man har speciella order att leda en viss grupp eller har annan rang, som tex sitter i Salen, så är det överordnat ens "normala" rang. Cadsuanes överlägsenhet grundas dels på att hon nästan är lika stark som Egwene eller Elayne men också att hon är äldst bland alla Aes Sedaier.

Cadsuane addon

January 30 2004, 11:02 AM 

... och förmodligen också hennes legendariska bedrifter. Skulle tro att detta plus hennes styrka är största orsaken till att hon kan bossa runt.

(Login Sho_pi)

Dessa...

January 31 2004, 12:57 AM 

legendariska bedrifter som nämns runt Cads, är det nån som vet nåt om dom? Har jag missat nåt i böckerna, för det enda vi läsare fått reda på om henne är väl att hon har stoppat flest manliga kraftutövare än någon annan levande aes sedai.

Jag menar med sina angrealer och ter'angrealer till hjälp så var de ju kanske inte så svåra. fast jag kanske är lite orättvis mot henne, låter kanske lättare än vad det är...

Moiraine är väl en som också blivit lite av en legend eller ikon bland aes sedaierna eftersom hon av många trott dödat två av de utvalda?

vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägg men moiraines bedrifter verkar så mycket större än cads som stoppar olärda pojkspolingar som säkert är mer rädda för sig själva än för henne. ändå är det sån "haus" runt cads...

Tja

February 2 2004, 11:03 AM 

Läser man lite mellan raderna så förstår man juh att hon har stoppat i princip varenda falsk drake de senaste århundradena. Och läser man New Spring så får man det bekräftat också.

Man blir nog lite lätt legendarisk då, Moiraine har inte levt länge nog, överlever hon allt så lär hon bli legendarisk också.

Sin with Sebastian
(Login Sho_pi)

Shut up and sleep with me!

February 2 2004, 9:19 PM 

Eftersom jag är oförmögen att läsa mellan raderna=) och ännu inte läst NS, så var detta ny information för mig.

jag viker mig alltså i dennna fråga...

...men bara för tillfället! MUHAHAHAHAHA!!

----------------------------------
- NED MED CADSUANE!

Current Topic - Åldrande påverkas av ens styrka...  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement