Alltså, jag har läst fram till Vinterns Hjärta och jag har fortfarande inte träffat på han Slayer ni pratar om. Jag vet att det är Luc+Isam eller vad han heter.
Men när kommer slayer in i sagan? Är det i Nio Månaders Dotter eller? Eller har jag missat honom.
När ni pratar om honom så verkar det som om han har varit med i sagan en längre tid. Heter han i Slayer i de svenska böckerna också?
P.S. Jag ska läsa Ni Månader Dotter snart. jag har läst ut Jan Guillous trilogi om Arn. Måste säga att det är de bästa böckerna jag har läst. Slår sagan om drakens återkomst faktiskt.
...i svenska böckerna heter han Dråparen. Gå tillbaka till när Perrin är i Tufloden och rensar trollocker och vitrockar. I Vargdrömmen (tel´aran´rhiod) kommunicerar Perrin med vargen Språng, som kallar "den som dödar i drömmen" för Dråparen - som är furst Luc/Isam. Perrin jagar och jagas i drömmen av Dråparen som bl.a. försöker lura in Perrin i Gjenjeis torn (Aelfinn o Eelfinns torn). Minns du nu? Gå tillbaka och läs igen, det krävs för att man ska hänga med
Han kommer komma in i bilden senare som en av de förlorades "städare". han får helt enkelt göra skitjobbet...men han verkar ju onekligen njuta av det!
Vem som ger honom årder vet han inte själv men skulle gissa på Moridin.
Rekomenderar klart till alla att skippa de svenska böckerna. Läs serien på engelska så missar man inte så mycket.
Puss å hej
Jag har också läst det där när han dödar vargar i drömmarna värld.
Men jag har inte läst något annat om han. t ex att nån utav de förlorade skulle ha skickat honom att döda Rand. Hsn har väl bara varit med en gång, den där slayer och de var när han var i vargdrömmen!
Slayer/Dråparen kommer att dyka upp i de böcker du har kvar att läsa. Så ha tålamod... Som sidan rekommenderar, borde du ha läst alla utgivna böcker innan du ger dig in här och läser/diskuterar, annars löper du stor risk att få reda på saker som ännu inte hänt enligt dig. Och gå då INTE in på FAQen och läs, där avslöjas ännu mer du inte vet. Stoppa huvudet i sanden ett tag
Jag kan inte sluta att titta förbi detta forumet varje dag. Även om jag bara har läst fram till Nio Månader Dotter så tycker jag det är kul att läsa vad ni skriver.
Man får många saker förklarade. T ex hade jag ingen aning om att vissa av de förlorade var tebax innan jag läst det här på forumet.
Det är svårt att hejda sig... Men jag får väl gräva ner huvudet i sanden.
hähä jag har läst på det här forumet sen jag var i typ bok nummer 14 eller 10 eller något :P
Mycket givande må jag säga. man får reda på teorier och annat som kan komma till nytta sedan.
Ska läsa dom på svenska en gång till efter detta och sedan på engelska hade jag tänkt mej..och sedan ska jag läsa ut guiden en gång till.
hehe. roligt för er att veta va?! kunde inte hålla mej.
adjö
Slayer kommer mer med senare, inte för att man kan säga att han är mycket med i serien. Han är bara en mystisk karräktar med en massa frågeteckan omkring sig.
Först och främst rekomenderar jag dig att läsa den på Engelska, serien tjäns så mycket sämre när böckerna bara är 300 sidor och det finns 20 av dem. Nej tio perfekta böcker är mycket bättre.
Sedan är det bra att läsa det på originalspråk bara för att det är Jordans riktiga ord. Inte någon översättares.
Hur som helst är slayer typ en lönnmördare, i mitten av Winters heart (vinterns hjärta och de nio månarnas dotter) nämns han, han ska helt enkelt döda Padan fain.
Han är även med i andra halvan av boken (de nio månarnas dotter).