Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Tuon

January 26 2004 at 7:30 AM
DenAmyrlintronade  (Login DenAmyrlintronade)

-
Läser Winter's Heart för tillfället. Eftersom man första gången man läser den inte vet vem Tuon är missar man en del intressant saker om henne i den första presentationen. En Damane som kan se framtiden har precis fått en profetioa om henne och hon blev skitförbannad. Sedan har hon ett undligt intresse för Mat. Hon frågar om honom, spanar efter honom. Visst, man kan ju spekulera i att hon blivit lite kär i honom men jag tycker det inte verkar troligt. Jag tror att profetioan om Tuon handlade om att hon på något sätt skulle bli bortförd, förälskad eller gift med någon från "Randland". Jag tror t o m att det hade något att göra med A. Hawkwing. För Tuon är extremt intresserad av mats spjut med inskriptionerna på och frågar honom senare om han visste hur AH såg ut.

Respond to this message   
AuthorReply
Mats
(Login Taim)

Re: Tuon

January 26 2004, 12:24 PM 

Det tror jag också. Hon har säkert fått reda på att hon ska gifta sig med en ofrälse, eller nåt liknande, och blev förbannad.
Undrar bara exakt vad det kan ha varit Tuon fick reda på, eftersom hon blev så intresserad av just Mat, och verkade veta att det var just han som Damanen talade om. Det är ju Tuon som hela tiden dyker upp vartän Mat går i Ebou Dar palatset. Till och med så ofta att Mat tycker det verkar vara konstigt. Mat visste ju inte förrän efteråt att Tuon var de Nio Månarnas dotter. Det måste betyda att Tuon fått en ganska bra beskrivning på vem som mannen i hennes liv var, eller?

(Login the_ultimate_dragon)

nått sånt här kanske...

January 26 2004, 12:39 PM 

"Ahead of you a man will stand, with ravens as weapons and the ring of Hawking. He will not be of the blood, a commoner and he will marry you."

och kanske något mera i stil med...

"If you accept this fate you will become the empress and lead the Seanchan to greatness. If you do not accept this fate you will die and with you the Seanchan empire will fall."

bara för att verkligen inte ge henne någon chans precis som med Mat.

Just Mats spjut men framförallt hans ring är juh vad Tuon direkt undersöker första gången de träffas, sen erbjuder hon direkt att köpa (haha) honom från drottningen där. Så något speciellt är det med just ringen.

I övrigt är juh alla gåvor som Mat får i Rhuidan kopplade till Hawking och Seanchan. Det är utrustning man skulle kunna tänka sig att en högt uppsat person i Hawkings imperium bar på, som skydd mot Aes Sedai (som Hawking hatade mot slutet) och korpsymbolerna.

Spjutjungfrun
(Login Spjutjungfrun)

Vaa?

January 26 2004, 2:58 PM 

Har jag missat nåt riktigt stort här? I vilken bok står det om denna damane med förebådan om att Tuon ska gifta sig annars bla bla osv..??? Om det är i De Dödas Stad blir det bakläxa för er, för i så fall bör ni ju varna för spoilers! Annars måste jag ha läst med ögonbindel, för av detta minns jag inget.

mvh Chiad ;/

Heh

January 26 2004, 3:41 PM 

Tackar, visste inte att min engelska kunde vara så bra att den kunde misstolkas till att ha skrivits av JR själv.

Det står ingenstans vad damanen sa. Det där vara bara min gissning vilket jag trodde skulle framgå av topic och föregående post (den innan min). Ber om ursäkt för min otydlighet.

Läste lite till...

January 26 2004, 3:48 PM 

på FAQn också och det verkar som hon sa nått om att Tuon kunde leda kraften också. Iaf agerade inte Tuon shockad när hon fick reda på att sul'dam kunde leda kraften (och tuon var en mycket duktig sul'dam så hon borde blivit shockad). Nån får göra ett försök på att spinna ihop dessa 3 saker till en spådom om Mat, Seanchan och sul'dam.

Chiad
(Login Spjutjungfrun)

Spjutdans!

January 29 2004, 3:59 PM 

Dragon; du skrämde mig verkligen. Det var jag som läste slarvigt, jag trodde faktiskt du citerade! Tyckte väl att jag inte kunnat missa något sånt, speciellt inte i de svenska böckerna.

Men få se nu. Tuons damane fick en syn om hennes framtid, men det finns alltså inga som helst ledtrådar till om vad hennes syn handlade? Tycker teorierna låter bra iaf, och det förklarar Tuons beteende gentemot Mat under tiden i Ebou Dar, och hennes breda leende då han sa att hon var hans hustru...

Må ni alltid finna skugga och vatten

Nattens_Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Tuon kan lära sig att leda kraften!

January 29 2004, 9:48 PM 

Det står ju att hon dresserar damane, men pga hennes rang kan hon inte bli Sul´dam.
Alltså kan hon lära sig att leda!

Jo

January 30 2004, 10:59 AM 

Jo, alla vi som läser böckerna förstod att hon kunde leda kraften direkt hon sa att hon "tränat" damane, men Tuon själv borde inte ha vetat detta eftersom ingen i Seanchan verkar veta detta. Hon borde blivit shockad när Renna avslöjade hur det låg till, vilket betyder att hon, Tuon, skulle vara en damane (så skulle seanchan se på det om de inte fick reda på hela sanningen). Men Tuon agerade inte shockad alls, snarare sammanbiten, som om hon visste om detta förhållande mellan Sul'dam och damane. Av detta kan man dra 3 olika slutsater:

1. En av Lydia's fortellings var att antingen Tuon kunde leda kraften eller att sul'dam kunde leda kraften.

2. Alla högre uppsatta i Seanchan vet hur det egentligen ligger till men håller det hemligt.

3. Tuon har på något vis själv lyckats luska ut hur det ligger till.

Varför jag tog upp detta här är för att jag tror på slutsats 1. Dvs att det var en av hennes fortellings och det var i så fall verkligen tur att ingen annan hörde, för vad skulle hänt Tuon om någon annan hört Lydia säga att Tuon kunde leda kraften?

Det var nog denna del mera än Mats del som det var tur att ingen var i närheten och hörde.

(Login kromagnus)

February 5 2004, 12:26 AM 

Tycker det är lite skumt med den där damanens Foretelling. Verkar ju som om Tuon bad om att få sin 'fortune' berättad. All annan foretelling som har varit med i serien har ju inte direkt varit beställningsbara (om man undantar Nicolas 'extratränings' foretellings )
Sen det man också märker i Tuons POV är ju att hon gillar att tyda omen. Tror det är det som gör henne extra intresserad av Mats ring och ashandarei, även om hon nog fått reda på någonting om honom genom Foretellingen.
Tror inte heller att hon är riktigt i balans, trots att hon är bra på att hålla masken. Hon blev ju High Lady Tuon från början för att hon inte kände sig i balans och eftersom hon fortfarande är det så...

(Login Andreas_J)

February 5 2004, 8:30 AM 

Den där Damanen kanske har samma förmåga som Min. Att hon kan läsa av väven. Hon kanske berättade om Mat´s vapen och hans ring och att hon i framtiden skulle leda kraften. Visserligen är ju en sådan sak man nte har lust att säga till någon av det sanna blodet, men om Damanen var länkad med en sul´dam så skulle en lögn eller undanhållande av information märkas.

(Login kromagnus)

February 6 2004, 7:28 PM 

Fast Min's förmåga har ju inget med Kraften att göra till skillnad från Foretelling (Förebådan?). Men å andra sidan har man ju bara hört talas om 4 Foretellers hittills, Gitara Moroso, Elaida, Nicola och Lydia och ingen har väl frågat nån av de tre första om de vill berätta om ens öde...
.
.
.
.
.
***Liten ENG SPOILER***
Tänkte på en till grej med Tuon, betyder det att hon sa att Mat inte stod under hennes beskydd som med Valan Luca's Cirkus betyder att hon inte kommer att göra honom till da'covale då dessa borde stå under sin ägares beskydd...
Förresten tror ni också att när hon försvann in i tygaffären i Jurador att hon ville testa Mats löften att skydda henne iom att han inte höll koll på dem. Och då slapp hon hålla sina egna löften då hon säkert hade åkt dit och indirekt avslöjat Mat om affärsinnehavaren hade kallat på vakter som hon var på väg att göra..

Current Topic - Tuon  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement