Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Färgerna i pojkarnas små huvuden

January 27 2004 at 1:20 PM
Anonymous  (Login Reimertz)

-
Det är väl ganska uppenbart att dom (Matsson, Rand och Percy) dras till varandra och dom har ju alla färger och jävulskap när dom tänker på varandra. På senare har dom ju också fått klarare bilder av varandra (Mat och Perrin ser när Rand renar OP)((Nu när jag tänker efter kan det ju bli riktigt äckligt om dom tänker på varandra när den personen råkar ha något annat för sig...låter resten vara osagt))
Dom måste ju vara tillsammans i sista striden, det är ju inget att diskutera men...hur måste dem vara tillsammans? Att dom får klarare bilder av varandra, kan inte det ha något att göra med att dom kanske är mer bundis eller måste vara det vid sista striden mer än de kan föreställa sig?
Deras små sinnen kanske smälter samman i sista mötet med DO. Rand fightas men får hjälp av M & P genom deras tankar. Ex lite av M's tur och P's styrka??!
Någon som har något att säga om det förutom att jag är åt helvete fel?

Respond to this message   
AuthorReply

(Login ordeith)

Ta´veren

January 27 2004, 9:33 PM 

...tror bara att färgerna är en del av att alla tre är speciella Ta´veren som skall hålla ihop i Tarmon Gaidon. En Ta´veren egenskap helt enkelt. Tror inte att den egenskapen kommer att ändras nämnvärt i framtiden....

Tigraine
(Login Tigraine)

Jag tror..

January 28 2004, 4:35 PM 

...också att det är ta´veren som spökar, frågan är varför det har börjat nu? kanske för att tarmon gaidon närmar sig, eller?

Chiad
(Login Spjutjungfrun)

Ta´veren brothers

January 29 2004, 3:48 PM 

Ta´veren-egenskap, ja. Mat och Perrin ser syner om Rand, men Rand ser inga syner om de - än så länge. Kanske för att Rand är själva knutpunkten, hans två vänner är hans "extra ögon". Eftersom detta utvecklas just nu, stämmer säkert tanken på att Tarmon Gai´don närmar sig. Men det måste ju ha nån djupare betydelse än att bara vara en "förvarnande/pådrivande" faktor som säger: sök upp varandra! Vad händer när de träffas alla tre? (Det var ett tag sen nu, Tears klippa har jag för mig)... Exploderar deras huvuden? Nej, men vad händer tror ni; försvinner färgerna? blir de telepatiskt sammankopplade? förvandlas de till sina förfäder(Rand-Lews Therin, Mat-Hökvinge, Perrin-Manetheren kung)??? NÅGOT måste inträffa när de träffas i alla fall.

Sen har jag för mig att Min har en syn om Rand, där ett mörker slukar stjärnor allt snabbare - men när Perrin/Mat var med saktades slukandet ner? Samband med ta´veren förmodligen, men vad betyder synen?

(Login Johannes--)

Re: Färgerna i pojkarnas små huvuden

January 30 2004, 10:49 AM 

Mat har ju inte en enda förfader direkt. Han har ju minnen från en hel bunt härförare som levde från manetheren fram till hökvinge typ.

Andreas
(Login Andreas_J)

January 30 2004, 12:37 PM 

De flesta av Mat´s forna minnen är inte minnen ifrån tidigare liv, utan minnen som han fick av finnarna i Rhuidean.

Johannes
(Login Johannes--)

January 30 2004, 1:10 PM 

Minnena är ju från härförare som ledde slag och liknande. Minnena från dem kom ju mer och mer hela tiden. Han använde ju Manetherns sista strids rop i andra svenska boken. Han vann ju över både Gawyn(hur det nu stavas) och Galad när han var i vita tornet. Gawyn ville ju iofs inte skada Mat. Fast Galad tog ju Mat på allvar sedan när Gawyn åkt och Galad förlorade ivf fighten. Tror att det hade börjat hända saker med Mat innan Rhuidean. Fast minnena hade nog inte kommit då. Minnesluckor fick han ju pga av dolken från Shadar Logoth. Tror den har lite med saken att göra med kanske.

DenAmyrlintronade
(Login DenAmyrlintronade)

Minnena

January 30 2004, 2:25 PM 

Mat fick sina minnen som ett av avtalen med Finnarna. Han förstod inte hur de fungerade men han pressade dem att ge mer än de tre som ska vara möjligt. Kommer inte ihåg detaljerna men saken har retts ut här förr. Minnena är med all säkerhet från Mats förfäder och inget annat. Jämför vad Rand såg. Han såg Aielfolkets historia sedd genom sina egna förfäders ögon.

Mat fick ju minnena, skydd mot Aes Sedaier, spjutet och något mer (?)

(Login Freemind_301)

January 30 2004, 6:21 PM 

Mat sa väll typ att han ville minnas allt vid hans andra besök hon finnarna, och då fick han kanske minnas allt, även hans tidigare liv.

"It's hard working in groups when you're omnipotent"

(Login Andreas_J)

Mat

January 31 2004, 2:13 PM 

Det stämmer att Mat har minnen som kommer ifrån sina förfäder. Det gamla blodet sjunger. Men de minnen som han har innan han träffar finnarna är uteslutande knutna till Manetheren. Medan de minnen han har efter Rhuidean är ifrån härförare från hela Randland. På faq-en finns en teori som jag tror på. Den grundar sig på att aelfinn och eelfinnarna har kontakt med varandra. Detta p.g.a. Cyndanes/Lanfears POV i WH, där vi får veta att hon hölls kvar av både aelfinn och eelfinn. Vidare menar man att alla de som har gått in i fråga Ter´angrealen har lämnat kvar minnen hos ormarna, för detta är vad de lever på. Upplevelser d.v.s. minnen.
När Mat ber om att få sina hål i minnet uppfyllda i önska Ter´angrealen, så fyller de hans huvud med de upplevelser/minnen som är lämplig för hans person. Han blev ju av ormarna kallad stridens son, därav härförarminnen.
Vad gäller Mats fight med Gawyn och Galad i Tar valon så har vi fått veta att Mat lärt sig att använda en stav utav sin far, Abell.

Johannes
(Login Johannes--)

January 31 2004, 4:07 PM 

tycker itne att han borde kunna ta Galad ivf, Mat är ju sjuk desseutom. Galad var ju då nästan lika bra som Mr.Hammar ju.

InuTaisho
(Login InuTaisho)

January 31 2004, 8:23 PM 

När Mat spöar upp Gawyn o Galad så hade han tur oxå.. Tänk på det och sen så tror jag att Abel e en riktig hejdundrare på staven och om han då har lärt Mat genom åren så tror jag att det är fullt möjligt att han på rena skills klubba ner dom båda 2... Som sagt vad är ett svärd mot en vettig stav?

johannes-
(Login Johannes--)

February 1 2004, 10:38 AM 

Det var ju iofs alltid Abell eller Tam som vann den där stavtävlingen de hade varje år. Tam var ju desseutom svärdsmästare eller? Så Mat är nog rätt säker på det där ivf. Fast han är ju sjuk vilket borde göra att han har en stor nackdel.

InuTaisho
(Login InuTaisho)

February 1 2004, 3:18 PM 

Han va ju inte direkt sjuk... hade varit sjuk... det som det gällde nu va att han va hungrig... Tror att han helt enkelt bara e bättre med stav än dom är med svärd... och sen så hade han sin tur vid det laget...

Citat: vem var alla tiders största svärdsmästare?
Från dussintals elever kom ett gemensamt vrål: Jerome Gaidin!
Ja ropade Hammar och vände sig runt så att alla säkert hörde, Under sin livstid utkämpade Jerome över tio tusen strider på slagfältet och i envig. Endast en gång blev han besegrad, Av en bonde med stav

Och sen så kommenterar Hammar hur skicklig Mat är med staven osv så jag tror det är fullt möjligt att han pucklade på dom 2 och vann...

Anonymous
(Login Spjutjungfrun)

Stopp...

February 2 2004, 12:15 PM 

Kom vi inte lite bort från ämnet nu? Skapa en ny tråd om ni vill diskutera huruvida Mat hade tur eller övernaturliga krafter när han fightades med bröderna Trakand/Damodred. Vad spelar det för roll??

Tillbaka till färgerna i huvudet, om ingen misstycker.
Kan inte nån slänga ihop en vettig teori, snälla?

mvh argbiggan

...
(Login Gawyn)

February 2 2004, 7:27 PM 

Mats minnen är inte ifrån sina förfäder.. enligt Jordan.

Johannes Rydh reports that RJ answered this question in a post-WH Dromen & Demonen chat:

RJ: Mat's memories are NOT from his ancestors. He said [he wanted] to have the holes in his head filled but he did not specify exactly what he wanted them filled with and so he received scraps and bits and pieces of memories stolen from other men.

He explained the idea more fully in the interview included in the online version of COT's Prologue:

Q: Are all of Mat's memories from his past lives?
RJ: No, Mat's "old" memories are not from his past lives at all. The "sickness" he got from the Shadar Logoth dagger resulted in holes in his memory. He found whole stretches of his life that seemed to be missing. When he passed through the "doorframe" ter'angreal in Rhuidean, one of the things he said - not knowing that the rules here were different than in the other ter'angreal he had used - was that he wanted the holes in his memory filled up, meaning that he wanted to recover his own memories. In this place, however, it was not a matter of asking questions and receiving answers, but of striking bargains for what you want. What he received for that particular demand was memories gathered by the people on that side of the ter'angreal, memories from many men, all long dead, from many cultures. And since not everyone passing by has the nerve to journey through a ter'angreal to some other world, the memories he receieved were those of adventurers and soldiers and men of daring

Spjutjungfrun
(Login Spjutjungfrun)

Mat

February 4 2004, 8:08 AM 

När jag nämnde Mats "förfäder", var det en förenkling av vad Mats minnen var, jag menade kanske inte bokstavligen hans förfäder, eller hans tidigare liv - det är en skillnad mellan det också, förfäder och tidigare liv alltså. Jag menade förfäder stort sett, män som levt farliga och äventyrliga liv, precis som Mat gör nu. Jag skulle kanske ha varit mer nogrann med vad jag skrev
Men det var ju bra att det kom upp till diskussion, och att fakta från RJ lades fram, så att alla fick veta hur det låg till iaf.

(Login the_ultimate_dragon)

confusion

February 4 2004, 9:23 AM 

Japp, nu undrar man bara varför han ropade saker på old tongue och drömde saker ur historien (manetherens fall) långt innan han besökte Rhuidan, om nu allt kom därifrån.

(Login Andreas_J)

February 4 2004, 1:44 PM 

När Mat ropade Manetherens gamla stridsrop i TEOTW, så sade Moiraine att det gamla blodet är starkt i Tufloden. Det gamla blodet sjunger. Så de minnena stammar säkert ifrån hans förfäder, Manetherianerna.
Det är likadant med Perrin och Egwene. När de hör något på gamla språket så tycker de att de "nästan" borde veta vad det betyder. Det gamla blodet sjunger.

Martin
(Login Milou_89)

February 7 2004, 12:27 PM 

Jag tycker att ni har glidit ifrån ämnet nu!
Jag tror att ni har missat en viktig detalj..
Jag är inte säker.. för jag har bara skuggat igenom texterna..
det var ett tag sen jag läste böckerna nu..
Men jag har för mig att det någon stans står något om att (om vi nu föreställer oss att rand, mat och perrin är prickarna av ljus)när prickarna var få så slukade skuggan dom.. men om prickarna var fler så fick skuggan kämpa mer för att sluka dom.. jag har för mig att det var Min som såg det i nån aura.. när rand var ensam så slukade mörkret prickarna lätt. men när både rand och mat var där (eller så var det kanske perin) så blev prickarna fler.. = skuggan får svårare att sluka dom.. jag vet inte om det är prickarna ni diskuterar.. men detta är ett änme som jag tycker är värt att diskutera...

(Login Freemind_301)

February 7 2004, 6:04 PM 

Har för mig att hon sa det när dom först träffades ensamma, någonstans i första engelska boken.

"It's hard too work in groups when you're omnipotent"

(Login the_ultimate_dragon)

Baerlon

February 9 2004, 10:38 AM 

Hon säger det när hon först möter Rand i Baerlon i första boken (både engelska och svenska). Och betydelsen tycker jag är ganska självklar. Alla 3 behövs, ingen klarar sig utan den andra. När Rand är ensam slukar mökret hans prickar, när Rand och Mat är i samma rum går det lika, när alla är i samma rum vinner prickarna.

Det intressanta är att nånstans där säger folk (jag minns det inte) att det finns liknande gnistor om Moiraine och Nynaeve när de är i samma rum, men inte annars eller nått. Om nån kan kolla upp exakt hur det där skrivs och fundera kring så vore det intressant.

This message has been edited by the_ultimate_dragon on Feb 9, 2004 10:51 AM

Martin
(Login Milou_89)

Re:

February 9 2004, 11:00 AM 

det var på samma ställe.. men jag tror att det betyder att de har förmågan att leda kraften från födseln...

Chiad
(Login Spjutjungfrun)

Martin

February 11 2004, 12:02 PM 

Ville bara vara besserwisser och tala om att den punkten ej missats, läs ovan, där nämnde jag Mins syn, dock fick jag ingen respons... då. Hur som helst,låter det vettigt att det handlar om dessa tre ta´veren guys;
de kan bekämpa Skuggan så länge de är tillsammans.
Den om Nynaeve och Moiraine har jag missat,när var hur dök den synen upp?

För er som INTE läser engelska COT, sluta läs här.

Förr talade vi om att Mat och Perrin ser klarare bilder, tydligen börjar Rand också göra det nu. Han såg en bild av nån sittande på en vagn? vad jag förstod. Det betyder att alla TRE kan se syner om varandra, spännande o se hur det artar sig...

Andreas
(Login Andreas_J)

Nyn o Moi

February 12 2004, 5:21 PM 

Min har den där synen med gnistorna som omfattar Nynaeve och Moiraine i Baerlon. Hon ser Nynaeve tillsammans med alla de andra och säger till Rand innan de går in i rummet för att konfrontera klokfrun, att gnistorna var ännu mer tydliga än innan hela lämnatuflodengänget var samlat. Hon var förvånad över att stället inte fattade eld.

Tigraine
(Login Tigraine)

!!

February 15 2004, 7:32 PM 

Det där med att Nyneave och Moiraine, om att ha gnistan från födseln stämmer inte. För Moiraine hade inte gnistan när hon föddes.
Jag är iaf säker på att dom där eldflugorna runt Rand, Mat och Perrin betyder att dom måste hålla ihop för att besegra den svarte eller nåt sånt.

Current Topic - Färgerna i pojkarnas små huvuden  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement