Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

RJ=utseende fixerad?

January 30 2004 at 8:30 AM
ebbe  (Login antontyr)

-
En liten oseriös tanke som slog mig:
Har ni tänkt på att i stort sätt alla personer i boken oftast är snygga. Det är inte många av kvinnorna som tex har små bröst utan de flesta verkar ju ha väldigt välfyllda snötar och ingen verkar ha ful kropp(och nu menar jag inte att små bröst är fula, påpekar bara att RJ aldrig beskriver någon med hallon direkt!!!!). Alla män är oftast starka som f*n och Rand & co verkar ju vara riktiga magneter (dock är det ett gäng i boken som ser ut som stryk) Funderar på om det är så att fula människor inte har någon förmåga att lära sig leda kraften eller bli de största hjältarna (förutom vissa undantag tex Birgitts andra hälft)
Som sagt var dyker det ju upp undantag hela tiden så påpeka inte det.
Som kille får jag nog påstå att det inte hade varit helt fel att få gotta omkring bland Salidar-gänget. Tänk vilken erfarenhet en 200 årig kvinna med ett utseende och kropp som en 30årig fotomodell har...kanske kom en bit från ämnet...
Är det så att RJ är utseendefixerad eller är det tråkit att läsa om fula människor?
Svar till "Slut-på-seriösa-tankar"

This message has been edited by antontyr on Jan 30, 2004 10:41 AM
This message has been edited by antontyr on Jan 30, 2004 8:32 AM

Respond to this message   
AuthorReply

(Login the_ultimate_dragon)

Inte en slump

January 30 2004, 11:10 AM 

Tror inte det är en slump att så många beskrivs som de har ett bra utseende. För det första så har juh utseende en viktig faktor för framgång även i vår värld (det finns betydligt fler snygga framgångrika människor än fula). För det andra så tror jag att förmågan att leda kraften och sänkningen av åldrandet är någon form av kroppslig "enhancement" (förlåt, kan inte komma på ett bra svenska ord). Dvs att de som kan leda kraften har bättre DNA än normala och är således exeptionella individer. Sen i Aes Sedaiernas fall så tillkommer juh dessutom ålderlöshetens effekt (från edstavarna), nått jag skulle illustrera som smink om jag gjorde en film på detta, och då blir de juh ännu vackrare. Slutligen, efter att ha gått igenom dessa tre punkter så ställer jag samma fråga som jag gjorde till en kompis som frågade om just detta.

Hur många som inte är framgångsrika, kan leda kraften eller är Aes Sedaier i allmänhet har vi fått beskrivna?

Det finns nog en hel del bönder och normala människor också, förmodligen en stor majoritet, men de är inte intressanta i det episka prespektivet eftersom de inte gör någon skillnad i striden mellan ljuset och skuggan.

Jiarmai
(Login Jiarmai)

Blä på er båda!

January 30 2004, 6:10 PM 

För det första får vi inte reda på något om diverse fruntimmer (eller män för den delen) är snygga eller int' men däremot vem som uppfattar vem snygg. Och sen har vi faktiskt fått lära känna en del Aes Sedaier som kanske inte är attraktiva men som har en hel hink med karisma.

Vad fasen är "det episka perspektivet"?

Väl Mött!

(Login Freemind_301)

Re: RJ=utseende fixerad?

January 30 2004, 6:26 PM 

Med "Det episka perspektivet" menar han nog "i det stora hela", dvs under hela tidsåldrar.

"It's hard working in groups when you're omnipotent"

Julle
(Login Skwarski)

February 3 2004, 10:50 PM 

Det är ett välkänt faktum att RJ är gubbsjuk.

Annars är ju den som helt öppet beskrivits som ful Olver men han verkar ju få alla babes iallafall.

bra förklarning...

February 4 2004, 2:42 PM 

Läste just en riktigt bra förklarning på det här (bätte än min då alltså ).

Alla POVs, i vissa POVs beskrivs olika karaktärer som snygga i andra inte. Men vi minns bara att alla har blivit beskrivna som snygga. Ta Elayne t ex, hon beskrivs som ganska vacker vad jag kan minnas, men Perrin beskriver henne som ful, för han gillar inte blondiner. Medans Faile beskrivs som höknäsa och för bred mun, men Perrin beskriver henne som det snyggaste han kan tänka sig...

Där har ni det...

Tigraine
(Login Tigraine)

??

February 5 2004, 9:39 AM 

När beskriver Perrin Elayne?
Anars kan jag hålla med om att alla i boken verkar vara värsta fotomodllerna....men visst, det finns undantag.

Tja

February 5 2004, 10:43 AM 

Min gissning är antingen i slutet på The Dragon Reborn eller i början av The Shadow Rising. Ingen aning om exakt vart eftersom jag har både de böckerna utlånade.

Vartför jag skrev det här var för att jag läste det på ett annat forum och jag tyckte det var en mycket bra och trovärdig förklarning på Jordans "utseendefixerande". Med tanke på alla point of views vi får följa finns det många beskrivningar på alla de viktiga personerna och att några beskriver dom som vackra är naturligt, eftersom så skulle det vara i verkligheten också. Jordan har en tendens att beskriva det som drar mäst uppmärksamhet hos en karatär ur den andres ögon. Så om en karaktär tycker en annan är vacker skriver han det för det är det viktigaste för den karaktären, medans en annan karaktär beskriver kanske samma karaktär som bestämd och pålitlig, och säger inget om utseendet, för utseendet var inte det viktigaste för den karaktären osv. På så vis byggs det på.

(Login Sangdrax)

February 6 2004, 12:46 PM 

Dragon: Elayne är ingen blondin.

Kalla det vad du vill...

February 6 2004, 1:56 PM 

She is tall for a girl and beautiful. Her face is a perfect oval framed by a mass of sunburst curls, her lips are full and red. Her eyes are bluer than Rand can believe. (TEotW,Ch40) She is about 5'6".

Jag ser framför mig en blond tjej.

Anonymous
(Login Reimertz)

Gubbsjuk!!

February 6 2004, 2:11 PM 

Absolut! Jag tror stenhårt på att RJ faktiskt är lite gubbsjuk. Antingen så är det jag som är skadad men jag tycker alltid att han besktiver kvinnornas byst som en hel jävla hoppborg.
Även om det är ur olika personers POV så är det ju ändå RJ som kluddat ner bokstäverna på pappret! Tänk på det! Jag tror han är en lite snuskgubbe innerst inne (inget illa menat). Personligen tror jag att jag skulle vara en väldigt passande hjälte i hans böcker...jag har faktiskt ganska snygga vader och det verkar ju faktiskt pigga upp töserna har jag förstått.

En fråga bara till alla gubbsjukeanhängare...

February 6 2004, 2:25 PM 

Kan ni berätta för mig hur lång alla är i serien? Och hur långa alla är i förhållande till varandra?

När ni försöker räkna på det här borde ni förstå min poäng.

Slangen
(Login Reimertz)

Rand är lång har jag hört...

February 6 2004, 2:36 PM 

...men mått på engelska säger mig inte så mycket. Du kanke redan vet om denna sidan men jag vill bara vara snäll! Gå in på http://www.darkfriends.net/wheel/2_nondark/2.7_generalities/2.7.2_height.html ,det kanske hjälper men som sagt måtten är på engelska.

Ni vill verkligen inte va?

February 6 2004, 2:51 PM 

Titta på vad som står i böckerna? Det finns en helt naturlig förklarning till den här tråden. RJ har i helt vanlig ordning haft koll på det här, men ni vill att han ska vara gubbsjuk och flyr alla former av att titta på vad som står i det ni utger er för att diskutera.

Det är någon form av mode nuförtiden att allt måste vara feministiskt eller antifeministiskt (gubbsjuk). Det är helt omöjligt att se andra lösningar, givetvis lägger RJ in en massa beskrivningar på snygga tjejer för att stilla sina erotiska fantasier, och inte alls för att det är så karaktärerna uppfattas andra karaktärer i böckern. En intressant fråga borde vara till er tjejer i publiken, hur beskrivs killarna? Är de lika attraktiva som tjejerna beskrivs? Är han bi också??

Jag hoppas ni förstår min ironi ovan. Säg vad ni vill om inget illa menat men jag tycker det är illa menat att häva ur sig sånna saker som RJ har anklagats för i denna tråd, och den totala oviljan att analysera vad som egentligen är orsaken till att många kvinnor verkar beskrivas som attraktiva lyser med sin frånvaro här. Det verkar mäst vara en ventilationskanal för "Jag tycker också han är gubbsjuk"-inlägg.

Så, forsätt nu eran protestlista mot hans beskrivning av kvinnor.

Mats
(Login Taim)

February 6 2004, 6:08 PM 

Moiraine, Siuan och Faile för att nämna några är väl inte direkt några sexbomber. Och Sorelia

(Login Milou_89)

hmm..

February 8 2004, 11:31 AM 

har för mig att den där Gaidal var ful som stryk...

Current Topic - RJ=utseende fixerad?  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement