Har nu äntligen fått tid att läsa färdigt. Rätt så häftigt slut faktiskt. Blev sugen på att läsa om den. Men jag funderar på ryktena om mannen som kunde leda kraften.
Kan det ha varit Owyn (Thom´s bror eller halvbror... eller släkting)?
Eller kanske Mazrim Taim? Är det för tidigt eller kan han hållt på så länge?
Owyn ligger ganska så rätt i tiden eftersom det var 15 år sen Thom misslyckades med att rädda honom och att han han då hade lett Kraften i tre år. Själv tror jag dock att ryktet är en förvridning av att Black Ajah letar efter Draken Återfödd.
Mazrim Taim känns lite tidigt om det inte skulle visa sig att Taim står under den Svartes beskydd och på så sätt slipper att bli galen. Har för mig att Taim säger till Rand en gång hur länge han hållt på att använda Kraften men jag kommer inte ihåg vad det var han sa.
This message has been edited by kromagnus on Feb 5, 2004 12:36 AM
Kom också att tänka på en annan mycket intressant sak. Jag har alltid fått för mig att en man kan känna när en kvinna leder kraften (saidar) genom att mannen får gåshud. Rand får gåshud när Egwene och Elayne håller/använder kraften.
Men i New Spring, när Siuan leder kraften, så får Moiraine gåshud.
Kan det vara så att Jordan har lurat oss att tro att alla män kan känna (gåshud) när en kvinna håller saidar, medan det kanske bara är ett fåtal som har den förmågan? Jag tror faktiskt att konsten att känna någon som håller saidar är en Gåva eller Talang, som både män och kvinnor kan ha. Kvinnor ser ju naturligtvis om en annan kvinna håller saidar, men kan ju ha denna, i deras fall, onödiga förmåga ändå.
Alltså, det kanske inte alls är så säkert att en man som kan leda kraften automatiskt känner, får gåshud, när en kvinna leder kraften.
Såg en sak i The Eye Of The World (började läsa den nyligen).
Kapitel 3, när Padan Fain kommer med nyheter från omvärlden, om krig och falska drakar.
Någon säger "It´s evil times! No one claiming to be the Dragon Reborn for twenty years, and now three in the last five years. Evil times! Look at the weather!"
The Eye of the World utspelar sig ca 20 år efter New Spring.
Kanske mannen i New Spring utnämnde sig till en falsk Drake strax efteråt. Kan Owyn gjort det? Eller förfinade Thom sin berättelse om Owyn?