Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Ang. Mat's 'angreal

February 6 2004 at 12:57 PM
Jiarmai  (Login Jiarmai)

-
Koppla samman med hans begäran hos "finnsen" med hans s.k. bortgång under attacken mot Rahvin. Vilket verkar mest troligt:
1. Rands slutledning är fel och Mat dog av ren slump.
2.Rand har rätt. Mat's medaljong skyddar inte mot Saidin.
Om det senare stämmer så har Jordan gjort bort sig. Mat's begäran gällde Aes Sedai i sin helhet inte bara de kvinnliga. Eller?
Om 1 är rätt så skyddar inte medaljongen mot kraftproducerade väv såsom blixtar. Vi vet redan att den inte skyddar mot objekt som blivit manipulerade av kraften.
Själv favoriserar jag alt. 1 av den anledningen att jag tycker inte Mat ska vara ngn immun stålman. Och, om 2:an är rätt så uppstår också frågan om Gholam är gjord av Saidar endast eftersom den kan skada honom?
Vad tror ni?

Respond to this message   
AuthorReply

(Login vfhcx)

Jag tror på 2:an

February 6 2004, 1:45 PM 

Jag tror på två:an. Jag tycker också det är lite tråkigt om han går runt är stålmannen typ.
Har inte Cadsune en angreal som skyddar henne mot männes kraft. Tvärtom alltså?

Och så har jag en fråga om Gholam. Han verkar ju vara livsfarlig. Vaför är inte han med mer? Han har bara dykt upp en gång i boken. Varför använder inte den svarte honom fler gånger? Och så har jag för mig att det finns fler en Gholam.
Hur ska man döda en Gholam, det verkar ju som det bara är Mats medaljong som biter på honom? Men Mat kan ju inte kasta medaljongen på honom direkt.

(Login the_ultimate_dragon)

1 Är rätt.

February 6 2004, 2:06 PM 

Halima (Balthamel) försökte använda Saidin på Mat. Därav hennes ansiktsuttryck av förvåning och amuletens kyla när han såg henne första gången i Salidar.

Medaljongen skyddar inte mot indirekt OP. Dvs en blixt framkallad av OP eller en stor sten släppt i huvet på honom med OP (väggen som föll över honom i Ebu Dar blev inte knuffad av en oxe på andra sidan).

Så, med andra ord, som vanligt så har inte RJ gjort något misstag, han har bara lämnat det fritt att tolka och undra över.

Golam är otäcka. Min personliga tror är att de är skapta med OP och att Mats medaljong skadar det fundament av OP de är skapta av och därför blir den skadad. Som någon vis på ett annat forum påpekade så finns det inget som hindrar Elayne (när hon väl fått pilla lite på Mats medaljong) att skapa speciella anti-golam vapen med samma förmåga som Mats medaljong (grymma vapen). Dessa skulle kunna döda en golam (och göra användaren immun mot OP på samma vis som Mat).

Det är nog den enda vettiga ideen på hur en golam ska dödas som jag sett än.

editerad sidenote Cadsuanne's ter'angreal skyddar nog mot både saidin och saidar också. Notera hur lugn hon är när Alanna (tror det är hon) håller Saidar när hon möter Cadsuanne i början och är osäker på henne. Cadsuanne drar inte ens in Saidar utan är lugn som en filbunke och säker på att hon kan hantera situationen även om Alanna är berädd att använda Saidar.

This message has been edited by the_ultimate_dragon on Feb 6, 2004 2:11 PM

Mats
(Login Taim)

Saidar OCH Saidin

February 6 2004, 6:00 PM 

Jag håller på nr ett. Medaljongen skyddar både mot Saidin och Saidar. Jag tror Saidin-blixten slog ned bredvid Mat i marken, och effekten blev en liten stöt i kroppen. Alltså, Mat blev inte direkt dödad av en saidin-väv. Om blixten hade träffat Mat så tror jag medaljongen hade löst upp saidin-väven eller blixten, och han hade inte dött.

Gholamer. Det fanns väl sex stycken. Tre som såg ut som män, och tre som kvinnor.
Gholamen i Ebou Dar har det handlat om lite, Sammael´s Gholam. Men vi har sett två till. Mörkvännen Barthanes Damodred hittades i sitt rum, i Cairhien, i flera bitar. Låter som en Gholam har varit där och "messat". Och i slutet av LoC skickades en Gholam för att döda Herid Fel. Min fråga är: Tror ni det är Sammaels Gholam, eller är det en annan Gholam, eller har vi sett totalt TRE Gholamer i serien?
Jag tror på två. Ishamael skickade först sin Gholam att döda Barthanes. När han kom tillbaka som Moridin skickade han samma Gholam för att döda Herid Fel.

Angående RJ. De allra flesta så kallade misstag är inte misstag. RJ är visserligen inte en övermänniska, utan har faktiskt gjort något eller några misstag. Men då har han stått upp och erkänt det.

Och Cadsuane. Hade för ett tag glömt bort hennes ter'angreal (liknande Mat´s). Där har vi väl svaret på varför hon står högre i rang, och beter sig överlägsen mot andra Aes Sedaier som är starkare än hon själv. För normalt är det styrkan i kraften som avgör vem som bestämmer bland Aes Sedaier. Men Cadsuane "bryter" mot dessa regler, utan att bli tillrättavisad. Legend eller inte legend. En starkare Aes Sedai hade inte tolererat detta.

(Login kromagnus)

Re: Ang. Mat's 'angreal

February 6 2004, 7:15 PM 

Personligen är jag inte övertygad om att Elayne kommer att kunna tillverka en ter'angreal liknande den som Mat har. Svårt att proba den med Saidar hur den än är.
Nej jag tror medaljongen har sitt ursprung i finnarnas värld där naturlagarna inte fungerar på samma sätt som i Randland. Har läst nånstans att Doorwayen till rävarna började brinna pga att Lanfear och Moiraine ledde kraften när de trillade igenom. Känns på nåt sätt som att anledningen till att medaljongen blir kall när Kraften används är någon slags motsatseffekt på hur det fungerar i Randland.
Ang. hur gholamen kan ta skada av den har jag en teori som faller på ganska många punkter (framförallt för att den är baserad på icke-fakta). När Mat möter gholamen för första gången reagerade jag på att den beskrevs som en ormlik varelse. Min första tanke var då att den var en Shadowspawn som skapats ur en Aelfinn (ormarna). Eftersom Mat's medaljong har en Räv på sig så känns det inte helt omöjligt att den har nåt med Eelfinn(rävarna) att göra. OM man nu förutsätter att ormarna och rävarna inte gillar varandra (eller repellerar varandra eller whatever), så kan det ju förklara varför gholamen (ev. gammal Aelfinn) tar skada av medaljongen (en Eelfinn pryl). Tja som sagt kanske inte helt klockrent, men jag gillar iden tillräckligt mycket så att jag skrev ner den. Ni får skratta om teorin var för löjlig...

(Login Freemind_301)

February 6 2004, 9:34 PM 

Verkar nästan som om logik håller på att smita in i forumet.

"Note to self: fix logic filter"

InuTaisho
(Login InuTaisho)

February 7 2004, 6:30 PM 

Det finns 6st gholamer, Men bara en som är vid liv av vad vi har fått läsa om Sammael hitta 1 i en stassilåda (vet inte hur det stavas) Och såvida inte jag har missat något så är det väl den som har ränt runt o dödat alla men sen så kand et ju faktiskt vara så att ngn annan har hittat en egen gholam.

Angående blixten som dödar Mat så tror jag att det helt enkelt är så att blixten må ha nedkallats av saidin men det är ändå en blixt och det är naturen.. därav att hans medaljong inte skyddade honom som vi är vana vid...

Moder jord slår tebaks:P

Mats
(Login Taim)

February 7 2004, 7:05 PM 

Cyndane´s saidar-väv (eldklot) löstes upp när den skulle träffat Alivia. Alivia hade en liknande ter'angreal som Mat. Men Rahvin's saidin-väv (blixt) löstes inte upp när den träffade Mat. Vad är skillnaden mellan ett eldklot och en blixt skapad av kraften om man kör på alternativ 1?
Jag tror fortfarande på nr 1 (att Mat´s medaljong skyddar både mot Saidin och Saidar). Anledningen är att Mat kände den där kylan från medaljongen och såg en förvånad Halima/Aran'gar/Balthamel. Jag har fått för mig att Halima använde Saidin på Mat.
Och därför tror jag blixten inte träffade Mat. Skulle vara om Rahvin skapade ett åskoväder av Saidin och resultatet av åskovädret blev en naturlig blixt, en bieffekt som inte har med Saidin att göra, och som träffade Mat. Osis i så fall.

Vi har bara sett en Gholam, eller två (hos Herid Fel), men vi har troligen hört om ett tredje Gholam-fall (Barthanes). Jag tror inte det var Sammael´s Gholam som dödade Barthanes och Herid Fel. Varför jag tror det var Ishamael som skickade sin Gholam för att döda Herid Fel är för att Ishamael själv är filosof och har på nåt sätt fått reda på att denna Herid Fel var nära lösningen för hur man stänger hålet till den Svartes fängelse. Sammael har inte den kunskapen/intelligensnivån. Sammael är duktig på strider, och försvar. Och när Barthanes dödades så hade knappt Sammael hittat ut från förseglingen. Skulle vara märkligt om han hittat Gholamen redan då. Men allt är möjligt.

Nattens_Dotter
(Login Nattens_Dotter)

Mats teori verkar rimligast.

February 7 2004, 10:49 PM 

Dvs att blixten är "naturlig" eller att den träffade bredvid.
För jag har länge stört mig på vad Rand tänker eftersom medaljongen skyddar mot Halima.

Och för sista gången FATTA ATT AES SEDAIERNAS RANG GÅR PÅ FLER SAKER ÄN KRAFTEN ÄVEN OM DEN SPELAR STOR ROLL.
Att alla väjer för Cadsuane beror på att de enda som är starkare är Egwene o compani. Jag undrar faktiskt vem som bestämmer där. Kommer inte ihåg ven som bestämde av Nynaeve o Cadsuane när de springer runt i stadsterangrealen (kommer inte ihåg vad staden heter).

Mats
(Login Taim)

February 8 2004, 11:57 AM 

Håller med. Styrkan i kraften spelar STOR roll, medan andra saker spelar roll också. Men GRUNDEN är STYRKAN i kraften.

***New Spring Spoiler***

Grundpelaren för rangordningen av Aes Sedaier är styrkan i kraften. Sedan kan en "svag" Aes Sedai vara utsedd av en annan Aes Sedai att leda en grupp Aes Sedaier, och då måste de andra lyssna till den "svaga" Aes Sedaien.
Ex. Merana´s delegation som skickades till al'Thor i Caemlyn. Merana bestämde inom denna grupp tills de "krockade" med en annan grupp. Verin och Alanna eller om det var Kiruna och Bera. Då "knuffades" Merana åt sidan, för Merana kunde inte få de andra Aes Sedaierna utanför delegationen att underordna sig henne. Om jag inte minns fel så var det Kiruna eller Bera som tog befälet.

Och det är först när man blir höjd till Aes Sedai som man får reda på att man ska underställa sig en annan Aes Sedai som är starkare i kraften. Ju mer skillnaden i kraften är, desto mer ska man underställa sig.
Antagna och Noviser vet inte om detta. Hur Elayne listade ut det kommer jag inte ihåg. Kanske hade hon sina aningar och tog en chansning som gick hem.

Sen finns det säkert fler undantag, men grunden är styrkan i kraften... hos Aes Sedaier.

This message has been edited by Taim on Feb 8, 2004 12:02 PM

Current Topic - Ang. Mat's 'angreal  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement