På baksidan av TFoH så står det att Lanfear o co. inväntar "the Day of Return" när DO återigen ska vandra på jorden. Vadå "återigen"!? Han har ju vart fängslad hela tiden. Det enda (i brist på bättre ord) han har kunnat göra är att röra världen via sitt hål i fängelset. Innebär detta att Forsaken inte vill ha DO fri helt och hållet utan bara så möe att han/hon/den/det kan stödja sina underhuggare, så som han gjorde under War of the Shadow?
Eller är det bara ett missförstånd från läsarens sida?
om jag fattar rätt så är DO antagligen den svarte.. ärvem om jag inte får ihop dte med förkortningen.. den svarte har varit fri... hur skulle LTT annars ha stridit mot honom så att han över huvud taget kunde 'fögrifta' saidin i en 'sista motattack'??
Men har han alltid varit fängslad? Skaparen fängslade honom när han skapade världen. Skapade han också DO eller fanns DO redan från tidigare, fri och ute och vandrade någonstans?
Surfade bara runt och såg detta forumet så jag har inte koll på diskusionerna.
Men ser inte Rand den svarte i sitt eget ansikte i den första boken. Är det inte bara så att han är en tidigare form av honom själv. Och alltså borde han en gång ha varit fri.