...både new spring och new spring the novel. Både var väldigt bra, men eftersom jag redan läst novellen innan jag läste the novel visste jag hur den skulle sluta.
Fasiken vad jag längtar till bok elva.
New Spring: The Novel, handlar mest om Moiraine (och Siuan) och hur deras sökande efter Draken Återfödd började.
Sen handlar den om Lan och hans liv. Och som vi vet är ju Lan Moiraine´s väktare i Sagan om Drakens återkomst, och i denna bok får man reda på hur de finner varandra.
Dessutom en del småintressanta saker som man kanske kan "teorisera" om. Man får tex veta hur ett Aes Sedai test går till i stora drag.
Och så är det ett bra slut på boken, där det händer lite saker med lite avslöjanden som gör att man vill läsa om boken.
New Spring: The Novel är läsvärd, men finns bara på engelska än så länge. Vet inte om den kommer att översättas?
Tänkte bara checka läget med er nerds visst kommer
det att bli fler Prequels-böcker, som fortsätter
där New Spring slutade?? Har jag fått det om bakfoten,
eller är det så? OM fallet är så: nån som vet NÄR
nästa prequel beräknas dyka upp (engelska)??
kommer det fler, RJ vill väl skriva två till. En som handlar om varför Tam lämnade en framgångsrik militärkarriär i Illians här för att återvända till Tufloden och en som återigen handlar om Moiraine och Lan som förklarar hur dom kunde hinna till Emondsvall i "the nick of time".
när dessa kommer vet jag inte, och säkerligen inte den gode RJ heller.
Jag tror han skriver varannan bok som prequel.
Bok 11, Knife of Dreams - 2005
Prequel 2 (Tam) - 2006?
Bok 12 - 2007?
Prequel 3 -2008?
Bok 13? - 2009?
Är det för optimistiskt tidsmässigt?
Börjar nästan gråta när jag tänker på hur lång tid det kan komma att ta! Tycker att det låter som troligt att han kommer att ge ut dem i den ordningen osså, men har för mig att han hävdade nånstans att det inte skulle ta någon extra tid alls med de 3 "prequelsarna", men det finner jag svårt att tro...
Jag tycker bara att det är bra att det är lång tid kvar till slutet. Vad skall vi göra när det är slut? Då är det ju inte så mycket kvar att diskutera. Något år efterår kan det ju vara kul. Men sedan är ju allt uttömt.
Spoiler? fattar inte riktigt, men det var säkert bra.
Furst Agelmar säger ju att Lan är främst bland väktarna som är de främsta. Alltså Främst bland de främsta eller lite mer amerikanskt. Best of the Best.
Sen så tror ju Siuan och Moiraine att Cadsuane är mörkvän, jag vet inte riktigt om hon är det, men hon kan ju vara det. Siuan säger ju att hon inte är säker på om Cadsuane är mörkvän i de dödas stad också.
Sen så vore det kul om ni kunde svara på mina frågor på inlägget som heter "frågor kring de dödas stad" eller vad det nu var.
Lan är typ 20 år yngre i New Spring. Han kanske har lärt sig några ytterligare små knep på de där 20 åren? Annars är det juh inte direkt vemsom han möter i slutet av New Spring heller.
Snälla Johannes, var snäll å skriv spoiler innan du nämner något sådant, eller märk ut det med vad som helst. Har inhandlat boken för ett tag sedan och "suger" lite på den, och vill helst inte veta om Lan blir "köttad" eller inte, i förväg alltså...
This message has been edited by Sho_pi on Apr 15, 2004 9:35 PM
Jag som trodde att jag var typ ensam om att inte ha läst den där boken på hela den här sidan. Känns som att alla här har läst WoT böckerna minst 5ggr och de andra böckern kanske 2-3 gånger liksom.
Den Lan möter är ju lika gammal som Lan ugnefär fick jag en föreställning om, så de bör ju ha tränat ugnefär lika länge. Sen så har ju Lans tur också försvunnit, var det till Mat när han föddes ett par veckor efter Lan eller?
Fast Lan kanske inte var främst bland väktare i New Spring riktigt.