undrar om den, alltså ja e mest intersserad av Mat i böckerna, tycker helt enkelt att han e cool, super, spelar o flörtar, precis som ja haha
som sagt undrar om den, vet någon ngt om den, var den kommer ifrån o om den har någon speciell kraft eller något som påvärkar mats beteende, vapnet är ganska soft måste jag erkänna =))
Förutom att den är svart, oförstörbar och påminner om vår världs Naginata så finns det väl inte mycket att säga. Min gissning är att den är eller var någon betydelsefull symbol i slutet på Hawkwings era också med tanke på korparna och att Tuon studerade den, men det får väl tiden visa.
Kanske är den till viss del gjord av cuendillar som en man har tillverkat (pga av den svarta färgen).
Korparna på den behöver ju inte ha nåt med Hawkwing att göra även om det är dem som nog gör Tuon intresserad.
den vara gjord av Aes Sedaier månne? Med tanke på att bladet är oförstörbart, tillverkad med kraften alltså. Bara ett litet men ack så stort skäl till att Mat inte skulle vilja äga den, om ens ta i den...
det framgår väldigt tydligt i böckerna att den är tillverkad av aes sedaier. Om inte annat så nämns det fleeeera gånger att den är tillverkad med kraften och oförstörbar (t.ex. som rands forns hägersvärd), vilket innebär att den härstammar från slutet av legend åldern. Mat skiter i att den är tillverkad med kraften, även om han är lite obekväm över det, eftersom han anser sig ha betalat ett högt pris för den. Den kan inte ha någonting med Hawkwing att göra eftersom porten till Aelfinn har stått i aielöknen och rhuidean i snart 3000 år. I vilket fall hade aes sedaier svurit på edstaven att inte tillverka vapen under den tiden och den kan bara vara från kraftens krig. Korparna är nog bara ett sånt där ta'veren sammanträffande...
Jasså, Mat får juh minnena från folk som vandrat in till Aelfinn, och de är då från perioden under de 3000 senaste åren... Så nog kan det där ha mycket med Hawkwing att göra. Du får nog utveckla lite om jag inte ska stå fast vid att föremålen Mat får är sammanlänkade med Hawkwings imperium.
Vapnet är ju helt klart gjort under War of Power med tanke på det som sagts innan. Dessutom var det ju Birgitte som berättade för Mat att det hette ashandarei vilket borde betyda att ingen använde det under tiderna då Mats minnen kommer ifrån.
Förresten tänkte på en sak, har korparna verkligen nåt med Hawkwing att göra? Det är ju en Seanchansymbol men de kan ju ha kommit efter de rest över Arythhavet eftersom man tex inte kört talas om korpar i samband med Mayene (som också anser sig härstamma från Hawkwing)
Bladet på Mat's ashandarei tillverkades av Aes Sedai, staven det sitter på är gjord av nått sorts träd med inlägg av silver i form av två korpar och en text:
"Thus is our treaty written; thus is agreement made.
Thought is the arrow of time; memory never fades.
What was asked is given. The price is paid."
Ok, jag ska komplettera mig själv. RJ svarar bl.a. på en fråga om Mats minnen: "But I will say that if I said those adventurers all entered through the two ter'angreal, I misspoke. A good many entered through the Tower of Ghenjei, which was more widely known in earlier years, if never exactly a household name." Så då har vi en förklaring på hur folk iöverhuvudtaget har kommit till Aelfinn under Hawkwings tid. Men faktum kvarstår att den enda tidsperiod där vapen tillverkats med OP är under War of Power. Före det fanns det inget behov, efteråt var det edstaven som kom imellan. Så utan tvekan och undantag är den ca 3000 år. Allt annat är ta'veren at work.