Undrar lite vad ni andra tycker om Mat, Aviendha och Asmodean. Vill ha en diskussion.
De blev ju som sagt dödade av Rahvin´s blixtar. Sedan dödade Rand Rahvin med lanseld, tillräckligt kraftig lanseld för att bränna Rahvins tråd tillbaka i tiden så att Mat, Aviendha och Asmodean inte dött av Rahvin´s blixtar.
Vad jag undrar är... tror ni (1) att Mat, Aviendha och Asmodean har levt och dött, för att åter leva igen, eller (2) att de inte varit döda alls pga lanselden, eftersom de då inte blivit dödade av Rahvin´s blixtar?
Jag tror på alternativ 1. Dvs Aelfinns svar, att Mat ska dö och leva igen uppfylldes genom denna lanseld.
jag trodde att det att "dö och leva igen" syftade tillbaka på när han blev hängd, och fick sina märken om halsen. Då var han väl praktiskt taget död, men rand banka liv i honom igen?
... eftersom Lanseld inte finns inräknad i Vävet (och är därmed olämpligt som vapen. Finnsen läser vävet och kan därför inte se att Rand kommer bruka Lanseld mot Rahvin. Att Rahvin skulle bli attackerad vet vi ingick i väven, men inte att han skulle bli attackerad med Lanseld.
Angående vad du sa om Mats hängning. Jag uppfattade det inte som om Mat var död när Rand tog ner honom från trädet, han såg livlös ut, och han var väldigt nära döden, men inte DÖD. Rand fick liv i honom på naturligt sätt vad jag minns, lite mun-mot-mun (eller?). Om Mat hade varit helt död hade det tekniskt sett inte varit möjligt för Rand att ha skakat liv i honom - inte utan de verktyg man använder på sjukhus idag, typ elchocker.Mat kanske ännu inte har levt och dött? Men jag röstar för att det var Rahvins lanseldande Finnsen menade - VET vi med säkerhet att Finnsen INTE kan avläsa väven med alla dess nycker, där lanseld har en plats?? Har det klargjorts någonstans?
Re: Ang. Aelfinns svar "e;Mat ska dö och leva igen"e;
February 16 2004, 1:51 PM
Hur menar du med Lanselden? Jag kanske har missat något, men jag förstår inte varför Finnsen inte skulla kunna läsa av Mat's liv (tråd) korrekt, trots lanselden, tex genom att se att Mat´s tråd har ett brott i framtiden.
De ser att hans tråd kommer att sluta vävas, och sen börja vävas igen. Han kommer att dö, och leva igen.
A = Motsvarar den tidpunkt som enbart Rahvin´s handlingar raderades till, pga av Rand´s lanseld.
B = Motsvarar den tidpunkt då Rahvin´s blixtar dödade Mat, Aviendha och Asmodean.
C = Motsvarar den tidpunkt då Rand dödade Rahvin med lanseld.
I Tidens Hjul, så har Mat, Aviendha och Asmodean varit döda mellan B och C. När Rand´s lanseld raderar Rahvin´s handlingar vid tidpunkten C tillbaka till tidpunkt A, så har inte Mat, Aviendha och Asmodean dödats av Rahvin´s blixtar. Lanselden raderar enbart Rahvin´s handlingar, inte Tidens Hjul. Vid tidpunkt C använder Rand lanseld, och vid tidpunkt C lever Mat, Aviendha och Asmodean igen. De har aldrig varit vid liv i Tidens Hjul mellan B och C. Lanselden gjorde bara att de inte hade dödats, vilket resulterade i att de fick livet tillbaka, men de fick livet tillbaka vid tidpunkt C.
Så mellan tidpunkten B och C i Tidens Hjul har de varit döda, deras trådar har ett brott av något slag. Det var detta brott jag tror Aelfinnsen såg när de läste av Mat´s tråd.
Och jag håller med om Avendesora-trädet. Jag tror inte Mat var helt död. Så nära döden man kan komma, och han hade dött om inte Rand räddat honom, men han var inte död. Tiden rann ut för Mat, men räddningen kom i tid.
I Lanseld-fallt kom räddning för sent, men med samma resultat, livet tillbaka. Och i Lanselds-fallet har då Mat varit död, och lever igen.
Så är mina tankar för tillfället, men reservation för ändringar beroende på om Finnsen kan se lanseld, eller lanseldars effekter, när de läser av en tråd.
This message has been edited by Taim on Feb 16, 2004 1:54 PM
både hur finnsens läsning fungerar (TSR) samt hur Balefire funkar (TFoH) och om man då läser mellan raderna så får vi veta att balefire är något som inte ligger i Hjulets Väv. Detta betyder alltså att Hjulet inte kan ta Balefire i beräkning och det i sin tur innebär att Finnsen (de i Tear 'angrealen) inte kan veta att Mat ska överleva Caemlyn stöten. Jag förstår tanken att Finnsen kanske noterade avbrottet och därför bara läste vad de såg. Men det skulle innebära att det var förutbestämt att Rand skulle använda Balefire. Balefire är inte förutbestämbart. Mat's död i Caemlyn ingick inte i Finnsens beräkningar.
Det är iaf vad jag tror, men jag är inte helt säker eftersom Rands attack mot Rahvin, i sig självt, var förutbestämd (Moiraines Finnuplevelse).
February 18 2004, 8:03 PM
Tycker lanseldsdöden verkar lite för oväsentlig för Mats del för att finnarna skulle nämna den. Har inga problem med att det logiskt skulle innebära att han ska dö och leva igen. Men det var ju inte direkt att han kastade sig in i faran om jag minns rätt. Kan ju iofs vara så att finnarna bara såg nåt konstigt i hans tidslinje och kände att de ville berätta det för honom. Men att äkta de nio månarnas dotter samt offra halva världens ljus (sitt ena öga?) verkar lite mer ödesmättat, eller iaf nåt som Mat själv kan påverka..
February 19 2004, 6:43 PM
Fast å andra sidan...
Jag tror Aelfinn sa nåt i stil med att Mat skulle leva och dö, och åter leva i en del av det som varit.
Och då passar Avendesoraträdet bra in.
Mat "dog", hängd i ett träd av Eelfinnsen. Rand räddade honom och Mat fick leva igen, med minnen från det som en gång varit. Andra mäns minnen.
Eller betyder det att när Rahvin's tråd brann, så gjorde det så att Mat fick leva om tiden mellan B och C på tidlinjen ovanför? Då har han också levt i en del av det som varit.
Är det någon som blir klok på det här med lanseld? Hur fungerar det?
February 22 2004, 12:03 AM
Jag tror på altenartivet som icke existerar. Att Mat inte har varit med om händelsen än. Eller alternativ 2 som är att Mat dog i trädet, eller ivf räknades som död i trädet. Balfire grejen är inte förubestämbar på något sätt så den kan ju inte vara med riktigt. Tror väven ser ut så att Mat levt under tiden B och C fast han inte varit vid medvetande elelr något sådant. Som att Mat sov därimellan.
Fast har för mig att Aviendha säger att det kändes som om hon var död under den där tiden. Eller så är det någonannan stans jkag fått det ifrån
February 22 2004, 1:24 PM
Står det någonstans i boken att lanseld inte är en del av väven, eller inte förutbestämbar. Jag kan mycket väl ha missat detta. Men om Aelfinn alltid ger sanna svar så borde ju inte lanseld vara oförutsägbar, tycker jag.
Asmos sista steg:
Mat och Aviendha satt vid fontänen och pratade om vad som hade hänt tidigare under dagen. Tyvärr fick vi inga PoV där. Men Asmodean går iväg och har en PoV strax innan han dör. Nånting i stil med att han undrade om att bli nyfödd på detta vis hade gjort honom till en ny man. Odödligheten var borta.
Och Aviendha ska ha fyra barn som är friska, men konstiga på nåt vis (Min's syner). Kan det vara för att hon kanske varit död och fötts pånytt på detta vis, som gör att barnen blir konstiga?
Det låter som att de tre har varit döda, och att de pånyttfötts av Rand's lanselds effekt. Men jag kan tänka mig att RJ har vävt in bieffekter av att pånyttfödas på detta vis. Och jag tror att för Aviendha's del blir hennes barn konstiga. Asmodean blev av med odödligheten, hans teoretiska chanser att bli pånyttfödd av den Svarte. Och Mat..?
Hade för mig jag hade läst detta nånstans... ska kolla lite mera också...
**Bill Garrett's report of RJ's appearance at Balticon 30 (April 1996) mentions: "Jordan noted that Mat's death by lightning and subsequent undoing of his death when Rand balefired Rahvin, fulfills a prophecy about living, dying, and then living again." Tim Kington reports that, when asked how long Mat had hung from the Tree of Life in Rhuidean, RJ replied, "Long enough to be ALMOST dead" (emphasis mine) [post-COT signing, Dayton, OH, January 16, 2004].**
Alltid svårt att veta om Jordan verkligen sagt sådär eller bara något liknande eller om någon bara ville skapa lite rabalder... Det där citatet var taget från theoryland.com, de verkar ha hyffsad koll och det va ingen som direkt opponerade sig mot citatet där iaf... När jag orkar ska jag leta genom FAQn igen och se vad de säger där, förmodligen den mest tillförlitliga källan när det kommer till citat.
Asmos odödlighet försvann inte pga att "dog" utan för att han förrådde den Svarte. Han tänker (har jag för mig) nåt i stil med att den var en gåva från Mörkrets Furste, men borta i.o.m hans förräderi. Min gissning är att den försvann samtidigt som Rand hugger av hans svarta trådar och gör honom motaglig för Saidins smitta.
för att jag tar upp en så pass gammal tråd men hitta några intressanta citat efter min lilla research jag har haft de senaste månaderna. Ang. mats "dö och leva igen". RJ har ju förklarat att det var rahvin, men han själv(mat alltså) tror att det var efter att rand hjälpte honom som profetian uppfylldes.
Fursten av Kaos
s. 148
"Han hade tagit en rad steg, ett i sänder och varje gång av goda skäl eller ren nödvändighet, och vart och ett hade fört honom till situationer han aldrig kunnat föreställa sig. Hela tiden fann han sig insnärjd i denna dans. HAN HADE VERKLIGEN VARIT DÖD TILLS RAND SKAR NED HONOM OCH ÅTERUPPLIVADE HONOM."
s. 150
"Att dö och leva igen. Att äkta de nio månarnas dotter. Att ge upp hälften av världens ljus för att rädda världen, vad nu det kunde betyda. TROTS ALLT HADE HAN JU FAKTISKT DÖTT NÄR HAN HÄNGDE DÄR I SIN SNARA. Om det var sant måste resten också vara det. Det gick inte at komma undan.
Diskussionen är ju död, men tyckte det var lite intressant att nämna det iaf. Mat verkar ju inte medveten alls vad som hände i caemlyn, å inte aviendha heller för den delen, bara asmo...
Current Topic - Ang. Aelfinns svar "Mat ska dö och leva igen"