Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Odödlig?!?

February 23 2004 at 2:29 PM
  (Login Jiarmai)

-
Varför skulle Asmodean ha förlorat sin odödlighet? Han var ju aldrig odödlig från början. Ingen av de Tretton Stora var nånsin odödliga, inte ens Ishmael. Asmodean blev av med sin MÖJLIGHET till odödlighet när hans förbindelse till DO blev avklippt.
Jag kanske har fel men jag känner mig ganska säker på att odödlighet bara är en morot för fölk att gå över till de ondas (vänsterpartiet?) sida.

Respond to this message   
AuthorReply
Andreas
(Login Andreas_J)

Re: Odödlig?!?

February 23 2004, 4:32 PM 

Nog har väl de förlorade begåvats med odödlighet. Ishamael t.e.x har ju varit fri i fyrtiårscykler hela den tredje åldern, som är 3000 år lång hittills. Altså borde han vara 1500 år gammal om man bara räknar tiden han varit fri i den tredje åldern. Jag har inte koll på hur lång tid som förflöt mellan befriandet av den svarte i AOL till inspärrandet av de förlorade, men en viss tid har ju gått där plus att de förlorade knappast var purunga när de gick över till skuggan. Vad jag menar är att de övriga förlorade säkerligen har många år på nacken de också. Den svartes odödlighet är ju bara skydd emot en enda sak. Nämligen tidens tand. De som fått evigt liv av honom dör av ett spjut mellan revbenen på samma sätt som vem som helst.
Den svartes ödödlighetslöfte kan ju också vara av den sorten som vi har sett, nämligen att återfödas i en ny kropp efter att man har kolat vippen. Man har ju samma hjärna och sinne, så får man bara hoppa i en ny kropp när den man har börjar kännas risig så är det odödlighet det med.

(Login the_ultimate_dragon)

Tvådelad...

February 23 2004, 5:14 PM 

Den odödlighet som lockar folk över är att inte åldras. Dvs de blir inte äldre. Det nämns på ett par ställen, men för att den ska funka måste den svarte kunna påverka jorden, jag tror att de påverkades och möjligen fortfarande påverkas lite av ålder tills förseglingarna på hålet bryts.

Den andra delen är återfödseln, det här verkar inte vara nått de har koll på direkt utan det är en bonus för väl utförd tjänst eller nått liknande. Ishamael verkar vara den enda med stenkoll på dessa saker, han har nog återföds några gånger med tanke på att Saa dödar en efter ett tag och han använder det uteslutet.

När Asmodean snackar om att han förlorat odödligheten så va det den svartes skydd mot ålder han förlorat, han åldrades alltså normalt igen. Hur han viste det eller inte det kan juh spekuleras i, känner man en skillnad?

Mats
(Login Taim)

LÅNG

February 23 2004, 5:39 PM 

RJ har sagt att de Förlorade inte är odödliga än. De påverkas av tiden som alla andra. Anledningen till att 10 av de Förlorade inte åldrades alls under 3000 år var att de var fängslade utanför väven (och tiden). Aginor och Balthamel var nära ytan och de åldrades sakta men säkert under 3000 år och var enligt min mening ganska nära döden (åldersmässigt) då de blev fria och kom till Världens Öga. Aginor såg ut som ett russin och Balthamel hade tappat talförmågan.
Ishamael är specialfallet. Jag tror han var fri endast fyra gånger (40 år i taget) under 3000 år och endast två av de gångerna var hela 40 års perioder. Trollockkriget och Arthur Hökvinge (Hundraårskriget).
Ishamel var fri när de andra fängslades, i TEOTW prologen är Ishamael och besöker en vansinnig LTT. Jag tror att Ishamael sakta drogs tillbaka mot förseglingen och blev instängd efteråt. 1000 år senare kom han ut och startade Trollockkriget och drogs efter 40 år tillbaka och blev fängslad igen. 1000 år senare var det Arthur Hökvinge som manipulerades av Ishamael's ord. Efter 40 år drogs Ishamel tillbaka till fängelset. 1000 år senare, strax innan SoDå utspelar sig, var Ishamael fri igen att påverka världen.
Mellan 80 år och 160 år beroende på hur lång tid det tog innan han fängslades första gången och när han blev fri sista gången. 80-160 år är ingen ålder för en som kan använda kraften. De åldras ju långsammare. Därför har Ishamael överlevt tiden.

Den Svarte har gett de Förlorade löfte om odödlighet mot att de tjänar honom, hjälper honom att bryta sig ut. Bara ett löfte, och han kan endast ge dem odödlighet om de kan hjälpa honom att bryta sig fri (RJ's ord). Så jag tror öppningen förseglades innan den blev tillräckligt stor för den Svarte att bryta sig ut under Skuggans Krig.
När de Förlorade svor honom trohet, så tror jag de "sålde sina själar" till honom. Den Svarte knyter nåt slags band (ej det svarta bandet som skyddar mot smittan och ger teoretisk möjlighet att använda TP) som gör att han kan återföda dem i andra kroppar. För Ishamael blev ju av med sitt svarta band strax innan Rand dödade honom, men han blev ändå pånyttfödd.

Jag tror att när en människa dör, så vandrar själen vidare till en själ-pool för att sedan spinnas ut av Hjulet, men jag tror de Förlorades själar är svurna till den Svarte, och vandrar vidare till den Svartes själ-pool. Om den Svarte inte pånyttföder dem, är de borta för alltid.

De Förlorade vet om att de kan pånyttfödas (RJ's ord), och anser sig kanske vara odödliga. Det gäller bara att se till att man inte dödas av lanseld.

Current Topic - Odödlig?!?  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement