Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Intervju med RJ

February 29 2004 at 11:28 PM
Mats  (Login Taim)

-
Lyssna på det här om ni inte gjort det. RJ pratar om New Spring: The Novel, men även annat intressant. Bla lite om Asmodeans död, och hur många böcker till det blir.
http://a1110.g.akamai.net/7/1110/5507/v001/bookstream.download.akamai.com/5507/bw/bs/0765306298/default.htm?

Respond to this message   
AuthorReply

(Login the_ultimate_dragon)

Trevligt

March 1 2004, 10:43 AM 

Wow, det där va en trevlig länk. Och för ovanlighetens skuld i sånna här böcker hade jag uttalen hyffsat rätt.

Mats
(Login Taim)

Re: Intervju med RJ

March 1 2004, 3:30 PM 

Mina uttal var långt ifrån rätt... Läste serien på svenska först. Tyckte han uttalade Shaidar Haran häftigt.

Tyckte också att hans uttalanden om Asmodeans död var bra. Han var på väg att lägga ut mer ledtrådar i kommande böcker då en person skickade rätt svar med rätt motivering/lösning till RJ, endast med hjälp av informationen från hans böcker. Inte bara bok 1-5, utan alla hans böcker i serien.
Alltså tycker jag man ska få tillåtelse att använda ALLA böcker för att lösa gåtan. Tack för ordet i Asmodean-fallet (inte för att det blev mycket lättare, men ändå...)

Johannes
(Login Johannes--)

March 1 2004, 8:10 PM 

Semirache = semirhage?
Den före Mesaana?

Mats
(Login Taim)

March 1 2004, 11:10 PM 

stämmer

(Login Johannes--)

March 2 2004, 8:51 PM 

Semirhages uttal var lite annorlunda än mitt.
Fast de andra var bra.
Shaidar Haran var fränt med

Mats
(Login Taim)

March 2 2004, 9:31 PM 

Siuan Sanche var jag inte i närheten av att uttala rätt. Efternamnet hade jag rätt, men inte förnamnet.

Anonymous
(Login Skwarski)

Julle

March 2 2004, 9:53 PM 

vad säger han om Asmo?

orkar ej lyssna via nätet.

Mats
(Login Taim)

March 2 2004, 10:09 PM 

Han avslöjar inget, men säger att en person har skickat rätt lösning på gåtan, med hjälp enbart av böckerna. Dvs engelsk bok 1-10.

nekarD
(Login nekarD)

March 3 2004, 10:30 AM 

den idioten!! alltså han som har skickat in rätta ledrådar hade tönten inte gjort de hade vi fått mer ledtrådar nu, dumjävel!!!

Johannes
(Login Johannes--)

March 3 2004, 6:44 PM 

Det är ju inge snack om vilka det skulle kunna vara.
1: Greandal
Fast det är många som tror på henne
Hon skulle nog itne våga tror jag.

2: Ishamael (Moridin)
Frågan är väll om han har återuppstått vid den tidpunkten och om Asmodean skulle känna igen honom. Fast kan inte förstå hur han skulle veta att Asmo lärde Rand bruka Saidin

3: Lanfear
Hon skulle kanske hunnit tillbaka via tear, fast hon har onekligen väldigt bra motiv till att döda asmodean

Mats
(Login Taim)

March 3 2004, 8:51 PM 

Ishamael vet nästan allt om vad som händer och sker i Randland.

martin
(Login Milou_89)

hopplöst

March 4 2004, 12:20 PM 

asmodeans mördare är en hopplös gåta att lösa... Han säger att det är EN som har löst den.... Era alternatil är inte alls säkra... jag tror inte på någon av dem... för efetrsom att det bara är en som har kommit på det så kan det inte vara en av dessa troliga
han är oerhört listig, den där Jordan...
underskatta honom inte...
jag är inte säker på att det är någon av de förlorade...
någon annan kan det också vara.. eftersom att han hade nån sköld runt sig, som gjorde att han inte kunde leda speciellt mycket av kaften...
jag tror att det kommer bli en shock för oss alla när vi läser vem det är...
eller var..
var inte allt för säkra på er själva, mina vänner...
jag tycker att det är bra att han inte ger oss några fler ledtrådar... Man ska faktiska vara lika smart som jordan för att lista ut det.. och han vet, efetrsom att han har skrivit böckerna.. så man måste vara klurig.. läsa böckerna mer än en gång... klaga inte på att han inte ger fler ledtrådar!

Ps: det var bra att han gacv oss uttalen..

Mats
(Login Taim)

March 4 2004, 3:27 PM 

Om vi säger så här. Alla kan gissa rätt, men det är bara en som har skickat in rätt lösning med rätt bevismaterial, bevis endast från böckerna.
Alltså, det kan fortfarande vara Lanfear, Graendal eller någon annan av de Förlorade. Det kan vara vem som helst... nästan.

Jag tror i alla fall att det är någon som är mörkvän av något slag, eftrsom den Svarte vet om att Asmodean är död dagen efter då Demandred kommer till Shayol Ghul.
Men den Svarte kan ju ha känt när Asmodean dog, igen. Man vet ju inte vad den Svarte har för 'connections' med de Förlorade, de som svurit honom sina själar. Kanske några band de Förlorade själva inte känner till.

Johannes
(Login Johannes--)

March 4 2004, 8:49 PM 

De som jag ser som möjliga mördare för tillfället är.

1: Sammael
2: Lanfear
3: Ishamael
4: Taim
5: Aviendha

Av dem så är det bara Sammael och Lanfear som vi vet vet att Natael är Asmodean och att han är försvagad.

Ishamael vet kanske att Asmo är försvagad, men jag tror itne han vet att Asmodean är Jasin Natael, en helt vanlig lekare.

Lika så Taim, han kan veta att Asmo är försvagad, så att han då vågar gå på honom.

Desseutom måste det nog vara någon som kan bruka kraften och tillverka lanseld, eller dra in honom i Drömvärlden.

Lanfear kan ju ha gått genom drömvärlden och hämtat asmodean där på något sätt.

Liksom Ishamael. Fast det som är emot Isha är att vi inte vet att han kanske vet att Asmodean är försvagad, samt att asmodean gömmer sig bakom skölden.

Sammael vet säkert att Asmo är försvagad, desseutom så har han många spioner där som kan få reda på att Asmo är Natael. Men tror itne Sammael skull åka dit för att mörda Asmo och sedan låta Al'Thor undkomma.

Lanfear kan desseutom ha tvingat Moiraine att berätta vem Asmodean är. (vi vet inte om mörkännerna vet att Asmo är Natael). Eftersom Lanfear troligtvis är rätt arg på Asmodean eftersom hon inte lyckades döda Al'Thor tidigare. Lanfear kan desseutom i princip allt om de andra världarna så hon skulle nog kunna ta sig igenom Ter'Angrealen på något sätt och då komma till Tel'Aran'Rhiod elelr något sånt, och därifrån leta rätt på Asmodean.

En annan Aspirant är Aviendha, vi vet inte om hon vet att Natael är asmo, men om hon skulle veta så skulle hon mörda honom direkt. Desseutom så vet Aviendha exakt var Asmodean är. Han försvinner ju bakom dörren till köket eller vad det var. Hon kan ha märkt något eftersom de alla dog och då kanske hon såg något där.
Hon kanske såg Mat men inte Asmo, och kan då börjat misstänka ngt, fast hon är död. Hon skulle nog itne kunnat framkalla reaktionen tror jag.

Asmo säger ju "Du" helt skärrad tror jag. Han tror nog att personen i fråga är död eller att personen aldrig skulle veta att Asmo är Natael.

Lanfear och Isha anses vara döda och skulle nog kunna åstakomma denna reaktion.

Detta blev lite långt. Och ite så strukturerat eftersom jag kom på saker efterhand =))

Current Topic - Intervju med RJ  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement