Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Två frågor...

March 2 2004 at 3:45 PM
Jiarmai  (Login Jiarmai)

-
... oberoende av varandra:

1. Vad betydde den sista paragrafen i WH? Ligger Aridhol numera på Tremalking?

2. Första kapitlet i CoT. Är Rodel Ituralde good guy eller helt i Graendals våld? Vad får vi egentligen reda på at han tänker göra?

Respond to this message   
AuthorReply

(Login kromagnus)

Re: Två frågor...

March 2 2004, 7:09 PM 

1. Det är ter'angrealen det står om i början av stycket dvs den som Nynaeve använde. Slutet på stycket får en ju att undra ifall sa'angrealen på Tremalking också har gått sönder också eller om det bara var att den började glöda som gör att Amayar tror att Time of Illusions är slut.

2. Tror Rodel är en good guy som skickats runt av Graendal lite varstans. Det är väl uppror mot Seanchan i Tarabon som han ska påbörja. Frågan är ifall det ingår i Graendals planer på nåt sätt...

Johannes
(Login Johannes--)

March 2 2004, 8:49 PM 

Ituralde är en av de 5 stora härförarna.
Tror han är god med, fast han förstår ju itne varför kan skickar runt överallt direkt.

Mats
(Login Taim)

March 2 2004, 9:30 PM 

Fråga 1: "Night fell. On the hilltop, the wind blew dust across the fragments of what had once been a ter'angreal. Below lay the tomb of Shadar Logoth, open to give the world hope. And on distant Tremalking, the word began to spread that the Time of Illusions was at en end."
... And on distant tremalking...

Fråga 2: Tror att Ituralde är god, och att han skickats fram och tillbaka av Graendal's förfalskade order (med kungens underskrift och sigill). Skapa Kaos!
I PoD besökte Rodel Ituralde Lady Basene's palats i Arad Doman. Undrar om Graendal använt tvångskraften på Ituralde? Då kan Ituralde ligga illa till, även om han är god, och tvingas utföra onda gärningar.
Men jag tror det verkar som Ituralde styr och ställer själv, tar egna risker osv, för att driva ut Seanchan och skapa ordning och reda. Inte mer Kaos.
Min gissning är att Ituralde är "fri" och att han kommer att slåss för Ljuset.

(Login the_ultimate_dragon)

Ituralde

March 5 2004, 2:41 PM 

La la la, jag har inte postat det här fel nån annan stans (försöker hacka forum för att dölja alla bevis)

Det finns mycket intressanta ideer om den här killen. Personligen tror jag inte han är under Graendals inflytande annat än han lyder order från henne (vilket han tror är från kungen).

Jag tror ordern att slåss med Seanchan var ett försök av Graendal och forsaken att göra sig av med en av de stora kaptenerna, och skapa kaos samtidigt. Som han själv beskriver skulle han inte ha en chans om han följde ordern exakt, så han gör som de stora gör och improviserar.

Jag tror forsaken framöver kommer försöka att på smidiga vis döda av alla de stora kaptenerna, för kan de bli av med dom är mänskligheten försvagade rejält i slutstriden. Jag tror inte det va Graendal själv som gav orderna heller utan att det var en order via Moridin, för Graendal hade för mycket att tjäna på att ha Ituralde vid liv på sin sida, men DO tjänar på att döda honom.

Vad Ituralde planerar för att besegra Seanchan finns det många ideer på, men den jag tyckte va bäst var att slå en gång hårt, locka dom att följa efter hans arme in i en stedding och mosa dom när de inte kan använda sina damane. Samtidigt kommer hans förklädda trupper slå ut de damane de kan komma åt också, en kniv i ryggen dödar även den mäktigaste damane.

Jiarmai
(Login Jiarmai)

CoT

March 16 2004, 10:31 AM 

Läs avsnittet med Alviarins PoV. Nog fasen händer det nåt på Tremalking. slutet på Time of Illusions verkar int' vara särskilt bra för de goda.
Skulle det inte passa bra ifall Tarmon Gaidon inleds med en attack från Söder istället för det förväntade shayol ghoul utbrottet?

Mats
(Login Taim)

Alviarins Tremalkingbesök

March 16 2004, 3:31 PM 

En sak som jag också tänkt på är ju att Tremalking är väl Havsbefolket. Och Havsfolkets "högsta", Nesta din Reas, hade dött.
I CoT lämnade Zaida och havsfolk Elayne och Caemlyn pga deras "Mistress of the Ships" dödats av Seanchan. Undrar om Alviarin skickades till Tremalking för att eliminera Nesta din Reas, för att försöka sätta dit en mörkrets tjänare som Havsfolkets ledare. Undrar också om Nesta din Reas befann sig på tremalking...

(Login kromagnus)

March 16 2004, 6:38 PM 

Nesta din Reas huvud satt ju på en påle vid Ebou Dar så jag tror inte Alviarin hade med det att göra...
Tror det Alviarin gjorde i Tremalking var det som förstörde den kvinnliga Choedan Kal. Kan tänka mej att ett sätt att förstöra den vore att mixtra lite med dess fokuspunkt på den stora statyn. Det är väl i Illian som de ska välja ny Mistress of the Ships såg jag när jag kollade runt lite...

Ang. Ituralde så läste jag igenom det i början av CoT igen. Känns ju som om han kommer att göra massa räder mot Seanchan i Tarabon direkt på Greandals order, men att när han sedan är klar ska han leda de som ska tillbaka till Arad Doman dit de inte inser att de är påväg. Vart han ska ta dem kan man ju bara spekulera i. Kanske mot Lady Basenes palats för att rädda Alsalam (frågan hur han skulle veta det iofs) eller kanske mot Merchants Council (som han tror gömmer kungen).

Mats
(Login Taim)

March 16 2004, 7:00 PM 

Då var jag helt fel ute. Det hade jag faktiskt aldrig lagt märke till, att Nesta din Reas verkligen var dödad av Seanchan, att hennes huvud satt på en påle i Ebou Dar. Tack för upplysningen.

(Login Khyprus)

March 26 2004, 4:30 PM 

När man läser i guiden om tremalkin så får man veta att den inte bebos av havsfolket, utan av nå andra (mins inte vad dom hette). Det enda som havsfolket har att göra på ön är förvaltningen över ön och handeln med "havsfolks" poslinet

Current Topic - Två frågor...  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement