Vad är det som hänt med saidar? Har det hänt något vid renandet av saidin, eller är det den Svartes kraft som blivit starkare och "förstör"?
Secrets, Chapter 17:
Egwene PoV: "Every barrel of meat, every sack of grain or floor or meal, had been surrounded by keeping as soon as bought, and whatever was woven into a keeping could not change until the weave was removed. But still the meat rotted, and the insects multiplied. It was as though saidar itself was failing."
A Mark, Chapter 21:
Alviarin PoV: "Nothing moved except for a rat that went scuttling away with a faint click of claws on the floorstones. That almost made her smile. Almost. The Great Lord's eyes riddled the Tower, now, though no one seemed to have noticed that the wardings had failed. She did not think it was anything Mesaana had done; the wards simply no longer worked as they were supposed to. There were... gaps."
"Perhaps, she thought as she climbed, she could probe Mesaana about that impossible flare in the Power, so long as she was... delicate. The Chosen would think she was hiding if she never mentioned it. Every woman who could channel in the whole world had to be wondering what had happened."
Det är en väldigt knepig fråga. Man vet inte om den svarte har ett finger med i spelet eller om det har med renandet att göra.
Vi har bara en gång förut varit med om underligheter med kraften, och det var när man hade använt vindarnas skål utanför Ebou dar. Konsekvenserna av detta var att inom 100 mils omkring Ebou dar så betedde sig kraften konstigt, flödena gick knappt att få fram men till sist så ramlade de ihop med ett ryck. Skillnaden är ju nu bara den att då gällde det både Saidin och Saidar, medan det nu bara är Saidar som "spökar". Vad kan vi dra för konsekvenser av detta? Att kraften var konstig vid Ebou dar efter återställandet av vädret är p.g.a. att den Ter´angreal man använde inte var ämnad för att påverka hela världen. Den blev överansträngd och därmed kraften i just det området. Att det är så har bekräftats av RJ. Vid The Cleansing var det bara Saidar Ter ´angrealen som smälte. Kanske är det så att genom att överanstränga ännu en Ter´angreal så har kraften påverkats igen, och denna gång var det en Ter´angreal som endast hade med Saidar att göra, och den var kraftig nog att påverka hela världen.
Vi fick aldrig någon PoV ifrån Nynaeve i COT. Hon måste ju ha blivit påverkad på något sätt av att Ter´angrealen smälte. Tänk om flödet skars av tvärt med så mycket Saidar i rörelse. Det borde ge ett eko i hela världen bara det. Nynaeve kan även vara utbränd för allt vi vet, även om jag inte finner det särskilt troligt.
Intressant tanke. Mycket saidar användes vid renandet, men efter processen borde det väl vara lugnt igen, eftersom renandet av saidin var klart.
Med Vindarnas Skål var det skillnad, med det att de satte bara igång processen. Sedan "använde" skålen själv saidar och saidin för att genomföra hela processen med att återställa vädret, vilket tog tid. Därför denna störning i kraften även efter användandet av Vindarnas Skål... tror jag är väl bäst att tillägga.
Har själv ingen bra idé om varför saidar börjat bete sig annorlunda. Inte den minsta lilla tanke har dykt upp i mitt huvud...
Varför måste det vara lugnt igen efter renandet av Saidin? Faktum kvarstår att något måste ha hänt med Nynaeve/Saidar, annars skulle ju inte Ter´angrealen smält som den gjorde.
Jag tycker själv att steget mellan den smälta Ter´angrealen och Saidars underligheter är ganska långt, men eftersom jag inte kan komma på någon annan händelse som kan påverka en så stor sak som Saidar så kör jag med den teorin tills nya fakta kommit fram.
Man kan ju alltid skylla på den Svarte, men det kan man ju göra med nästan allt i Randland. Visst, den Svarte har påverkat världen förut genom att mixtra med årstiderna, och om man tänker efter så innebär det att han har fått jordaxeln att först stanna och sedan luta mer mot solen. Detta har på sätt och vis bevisats också i böckerna. När Aviendha flyr ifrån Rand till Seancan så är det där en rykande snöstorm mitt i vintern, medan det i Randland har börjat bli outhärdligt varmt, eftersom Seanchan och Randland ligger på olika sidor om ekvatorn så måste det bli smällkallt i Seanchan.
Vad jag menar är att om man har makten att flytta en planet som ju är rätt tung, så kan man säkert mixtra till det med Saidar också. Den Svarte har ju även en gång i tiden lagt en smitta på Saidin, så att han har makten att påverka dessa två krafter är väl ställt bortom allt tvivel(men varför bara Saidar denna gång kan man undra). Men jag hoppas ju ändå att min lilla teori skall vara den som stämmer
En sak som talar emot den är att om Saidar blir påverkad av överansträngda och av kraften smälta Ter´angreal så borde man även ha märkt av det i Cairhien när Moiraine och Lanfear dråsade in till finnland. Enda skillnaden där är att en jämförelsevis liten mängd Saidar användes (Moiraine, Lanfear+angreal) så det kanske inte märktes.
This message has been edited by Andreas_J on Mar 5, 2004 9:18 AM
Jag säger inte att du har fel. Nånting måste ju ha hänt eftersom ter'angrealen smälte.
Jag menar bara att när Rand slutat använda saidin och saidar (genom Nynaeve) så användes ingen mer kraft. All saidin hade passerat Shadar Logoth (via saidarledningen). All smitta i saidin hade "fastnat" i SL, när saidin "passerat" SL. Det blev en stor fet smäll. Ingen mer True Source användes efteråt. Däremot kanske nästan all saidar som fanns var tvungen att användas för att hålla tunneln/ledningen stabil när all smittad saidin skulle transporteras, och då kanske det försvann saidar från knutna saidar-vävar, typ Keepings, som sedan inte fylldes igen efteråt.
Skillnaden med skålen är att den fortsatte att dra in saidin och saidar, även efter de hade använt Vindarnas Skål. Medan renandet använda stora mängder True Source och sen var det klart.
En sak som jag också undrar över är vad Alviarin gjorde på Tremalking. Var hon där och gjorde något med den stora kvinnliga sa'angrealen? som kanske resulterade i saidars konstiga beteende?
Tycker inte vi fått reda på nog för att avgöra nått om det här. vi får RAFO helt enkelt... Om effekten är kortvarig, dvs att nya vävar som binds håller så låter det som Mats sa om att det helt enkelt drog så mycket av kraften som en trolig orsak, håller effekten i sig är det nått med DO, men jag tror inte på det senare, DO har nog att göra med att skapa pest och sjukdomar just nu.
Seanchan o randland ligger väl inte på olika sidor om ekvatorn...
och kan ändringen i Saidar bero på att Saidin är renad? typ att de kvinnor som alltid använt saidar varit vana vid att den funkat på ett sätt eftersom saidin varit smutsig o så nu när den är ren så tycker de att den är fel eftersom de inte är vana vid den.
Saidin och Saidar är antaglgen mer beroende av varandra än vad man tror.
Men saidars beteende behöver ju inte alls ha något med renandet av saidin att göra.
Det kan ju helt enkelt vara så att Sa´angrealen blev så överbelastad (tro det eller ej) att den smälte. För tänker man efter lite så var det ju ingen liten operation Rand försökte sig på. Det varade ju desutom i flera timmar. Själva materialet i Sa´angrealen kanske inte kunde stå emot så länge av denna väldiga kraft.
En annan teori kan ju vara att RJ inför något helt nytt som har påverkat saidin. Det vore ju typiskt honom, att bygga på istället för att försöka avsluta lite mer saker.
Kapitel 21, A Mark:
När Alviarin kommer tillbaka till Tornet, när hon färdas, kommer hon från Tremlaking. När hon är tillbaka i Tornet använder hon saidar för att ta bort den rödaktiga leran (från Tremalking) som fastnat på hennes skor, ifall någon mot förmodan skulle veta att det var lera därifrån, eller om någon skulle fråga vart hon varit för att bli så lerig. En säkerhetsmanöver. Men det avslöjar att hon varit i Tremalking.
Kanske har Alviarin utfört något på Tremalking (där sa'angrealen är), på order av Mesaana, utan att veta vad hon egentligen har gjort?
Det är ju fullt möjligt att Mesaana har skickat dit Alviarin. Hon har kanske använt tvångskraften för att inte ens Alviarin skall veta vad hon gjort.
För något har hon ju uträttat där, det var knappast en nöjestripp. Frågan är vad.
Ååååååhhhh! Alla dessa vad o varför. Jag blir galen.
Och så all denna tid som återstår till bok nr 11.
Någon skrev, på Wotmania, att på www.Amazon.com så står det att Wheel of Time, book 11, släpps Jan 2005, men det är ingen som riktigt tror på det än. Det är bara ett preliminärt datum och kan ändras.
TOR har sagt att någon gång under 2005 så kommer bok 11 släppas. Så allt mellan jan 2005 - dec 2005.
Läste mitt favoritkapitel, "Med Choedan Kal" och lade märke till en sak som jag inte hade reflekterat över om inte denna tråden kommit till.
Sidan 330
"Urkällans manliga och kvinnliga hälft var lika och olika, drogs till varandra och stötte bort varandra, kämpade mot varandra samtidigt som de tillsammans drev Tidens hjul. Också smittan på den manliga halvan hade sin motsatta tvilling"
Därmed är en slutsats ganska enkel att dra, nämligen: Saidar har förändrats genom renandet av Saidin genom att den hade sin motsatta tvilling i densamma.
Frågan är ju hur en motsatts till smittan kan te sig. Att leda den ena eller den andra halvan har ju i grunden samma påverkan på de som leder, sinnena höjs och en slags euforisk knarkkänsla upplevs. Denna har kvinnorna upplevt mycket mer än männen fram till renandet bara för att de har haft smittan att vämjas över. Men likväl så har ju Saidinbrukare också upplevt eufori trots smittan. Denna euforikänsla har inte upphört för någon sida efter renandet, så frågan är:
Vad kan en motsats till smittan vara och hur påverkas Saidar av dess borttagande? Är det därför Saidar is failing?
This message has been edited by Andreas_J on May 3, 2004 8:05 PM
Jag tolkade det som att motsatsen till smittan (den Svartes ondska) var Shadar Logoths ondska.
En "tunnel" skapades av saidar, och saidin och smittan for genom tunneln mot Shadar Logoth.
Smittan "filtrerades bort", fastnade i Shadar Logoth, och saidin "for igenom", blev renad.
Smittans motsats är Shadar Logoths ondska.
Rands två sår: Det ena är av Ishamael (TP - smittan?) och det andra av Fain/Mordeth (Shadar Logoth). De motverkar varandra.
This message has been edited by Taim on May 3, 2004 10:37 PM
Hej, jag hittade denna sidan då jag snokade runt på wotmania. Visste inte att det fanns en svensk Jordan-sida.
Andreas, du säger att smittan har sin motsatta tvilling. Som jag uppfattade det är det ondskan i Shadar Logoth som är den motsatta tvillingen till smittan. Det ena av Rands sår i sidan består av gammal hederlig DO-ondska(som smittan är och det som Ishamael högg honom med) medan det andra består av Shadar Logoths ondska(Fains kniv har denna ondska). När Cadsuane, Damer m.m räddade Rand efter att Fain knivhögg honom sa Damer att de två motverkade varandra och stred om kontrollen. Senare i samma bok (har jag för mig) när Rand tar in Kraften i Shadar Logoth påpekar han att de två ondskorna(smittan och Shadar Logoth) på något sätt slår i takt och baktakt.
Även det faktum att ondskan i Shadar Logoth skapades på grund av det stora hat Aridhol närde mot mörkvänner och andra skuggsvurna och DOn själv fick mig att förstå det som så.
Detta var iallfall som jag uppfattade det.
This message has been edited by Chapmann on May 3, 2004 11:01 PM
Tror inte SL ondskan och Do ondskan kan arbeta tillsammans, tycker de verkar vara motsattser till varandra men också motsattser till Saidin/saidar. Tror SL och Do ondksan försöker förgöra varandra, smittan försvann ju när den kom, samt så försvann hela SL.
Med tanke på hur Saidar uppför sig så tror jag att det är något tillfälligt, det är ju bara de i Egwenes gäng och de i Tar Valon som uppmärksammat det var jag kommer ihåg. Vilket betyyder att det är något lokalt.
Andreas, motsatsen till smittan avser Shadar Logoths ondska. Därom råder inget som helst tvivel.
Jag har lite svårt att få det till att det är händelserna i Shadar Logoth som orsakar konstiga saker med saidin. Det är nämligen bara fem dagar mellan "With the Choedan Kal" och kapitel 17 i CoT och så snabbt ruttnar inte kött på vintern. Eller?