HerrOrangeTulpan
(Login HerrOrangeTulpan)
Inte Moridin March 21 2003, 8:26 PM
"Det är absolut inte Moridin, för Jordan har själv sagt att man skulle kunna lista ut det på de 5 första böckerna (10 första på svenska dårå...). Och Moridin kliver ju inte in i serien förrän efter bok 5 (erhm... bok 10).
===========================
Må du alltid finna vatten och skugga,
Det är exakt av denna anledningen som jag förkastar Ishy/Moridin som Asmodeans mördare. Även om det är teoretiskt möjligt så faller det på Rj´s ord om obvious.
Och det är just av denna anledning vi inte löser mordet på Asmodean. Vi förkastar bort så mycket för att vi inte tycker det är tillräckligt uppenbart.
Jag säger inte att det är Ishamael, fast jag tror på honom tillsvidare, men han klarar sig undan mångas granskning för att många tycker det är uppenbart att han är död fram till bok 14 eftersom man inte läst nåt om honom. Jag tycker det är uppenbart att han dog i Tears Klippa, men inte uppenbart att han varit död fram till bok 14.
Om man bara håller sig till bok 1-10 för att med sin intuition lösa problemet så... Ishamael fick ett svärd rakt i hjärtat! I slutet av bok 4 (svensk). Han kom tillbaka! Varför skulle man inte "inutitivt" anta att han kan komma tillbaka efter att ha fått Callandorsvärdet i bröstet? Överlever man en stöt rakt i hjärtat, så bör man klara en stöt i bröstet...
Och så glöm inte bort att det är författarens ord att vi borde "intuitivt" kunna gissa oss fram till vem det är i bok 1-10. Obs: Inte bevisa oss fram med bok 1-10! Alltså behöver man senare böcker, bok 11-16 enligt RJ, för att bevisa. Den person som hade rätt svar och skickat det till RJ hade använt information från böckerna. Böckerna kan vara allt från bok 1-20, eftersom intevjun gjordes efter Crossroads of Twilight kom ut.
Och kom också ihåg. När man vet något svar på en gåta är den lätt, och uppenbar. När man inte vet svaret är gåtan svår. Författaren vet, eftrsom han hittat på sagan, och därför är det lätt för honom, och väldigt uppenbart. Vad som är uppenbart för RJ skiljer sig starkt från vad som är uppenbart för vanligt folk som oss. RJ ser all avslöjande information som en förstorad fet text i sina böcker. "Där! Ser ni inte?"
Svar: Nej, det gör vi inte.
det var säkert den svarte själv som gjorde det. Vem vet, bara för att Jordan ej har sagt att den svarte är fri så betyder det ej att han inte är det. Eller hur?
det är ju annars uppenbart att någon som inte nämts i böckerna är den som är mördaren. Jordan måste tycka att vi är idioter som ej inser att det är Moridin. Eller ens Moridin. I slutet på bok fem har han inte ens nämts vid namn. Jordan mpste tycka vi ör idioter som ej inser att det är nån som ingen vet något om än som är mördaren. SÅ JÄVLA UPPENBART.
Ja för Ishamael som dödades och kutar runt med brinnande ögon skulle helt plötsligt dyka upp o döda Asmo för att sedan helt plötsligt ändras till Moridin.
Så va de..
Men seriöst, Julle, vi har sett Ishamael "dö" 3 gånger och Rand tro att han dödat både den svarte och Ishamael flera gånger fram till och med Tears klippa, alltså långt innan Asmodean? Vad i detta gör det så svårt för dig att anta att han kan komma tillbaks en fjärde gång i serien?
Även om vi i efterhand vet att Ishamael inte dog i bok 1 (2) och 2 (4) så tror ju huvudpersonen att han dog vid båda tillfällena och vi har ingen orsak att misstänka annat än att huvudpersonen har rätt tills han dyker upp igen även fast personer som Moiraine osv säger att han inte är död. Vilket skulle kunna ses som en hint att han kommer tillbaks, och sådana hints finns även efter Tears klippa.
Den stora frågan tycker jag (och som måste bevisas) är om Ishamael (Moridin) varit tillbaks länge nog för att ha Saa i ögonen, för utan den blir det svårt att förklara Asmodeans igenkännande reaktion.
Current Topic - Gammalt inlägg av en med konstigt nic.