We rode on the winds of the rising storm,
We ran to the sounds of the thunder.
We danced among the lightning bolts,
and tore the world asunder.
(Anonymous fragment of a poem believed written near the end of the previous Age, known by some as the Third Age. Sometimes attributed to the Dragon Reborn.)
Denna har de inga direkta svar på i FAQn, och deras gissningar tyckte jag iaf var bara halvbra. Så här kommer min egen lösning:
Hela mitt scenario bygger på att detta är sammankopplat till Egwene's tillfångatagande och det kommande eskalationen av konflikten mellan de båda tornen (Aes Sedai tornen). Den bygger också på att Seanchan kommer blanda sig i och att profesian (eller det historiska referatet) är skrivet ur Seanchan perspektiv.
We rode on the winds of the rising storm,
Egwene ser en stor ödla mot månen, en scout tror många för Seanchans invasionsstyrka, som hon tror är en fladdermus. Jag kan tyvärr inte läsa om den delen av boken så jag hoppas vara att det blev molning efter det, annars stämmer inte resterande lika bra. Om så är faller kanske det är en storm som är på väg in och Seanchan ligger precis före den (våre ett ypperligt taktiskt drag att invadera med flygstyrkor i skydda av molnen).
We ran to the sounds of the thunder.
Egwene's båt sänktes med "thunder", dvs en blixt. Samma händer säkert med den andra båten också. Om Seanchan är så nära att de har scouter ute kan de mycket väl rusa sin attack i tron att deras scouter blivit upptäckta och nerskjutna med thunder (de vet trotts allt att de ger sig på Aes Sedai's huvudfäste) i ett försök att få maximal nytta av överaskningsmomentet som de lär räkna med iaf.
We danced among the lightning bolts,
Det kommer nog komma betydligt många fler "thunders" när Aes Sedai verkligen upptäcker hotet och invasionen är inledd. När situationen blir desperat för AS. Det kan mycket väl se ut som en dans mellan åskbollar när flygödlorna försker ta sig till marken inne vid tornet.
and tore the world asunder.
Oberoende om invasionen lyckas eller ej kommer den skaka tornet och alla AS i grunden. De kommer med stor sannorlikhet att inse att de fokuserat fel i det senaste (vad är deras lilla privata krig om makt värd mot sådana här hot?). Frågan är hur de kommer se på Draken återfödd när de inser att han är den enda som skyddat dom så länge som de ändån varit skyddade. Förmodligen inser de dock aldrig det, för ingen av de "goda" verkar juh inse att han gör nått bra i den där serien så varför just nu. Konsekvenserna kommer iaf om AS överlever att bli en mycket mera aggresiv strategi från AS i förmodligen desperation att samla styrkorna mot detta (för dom) helt nya hot.
Jag gillar den där "dikten", hoppas detta är dess innebörd. Flame on som de säger på de engelska forumen.
This message has been edited by the_ultimate_dragon on Mar 29, 2004 10:44 AM
Vill inte klanka ned på den lösningen, det verkar som om du har tänkt till en del, men jag tror du läser mer utav den än vad den är. En bra dikt helt enkelt...
...men vem är jag att bedöma det, jag har ju själv inget bättre att komma och då skall man inte klaga, det är iaf min åsikt!
Nix, jag tror inte heller att det är Seanchan därför att de helt enkelt inte har kommit så långt in i landet ännu. De har naturligtvis spanare men inga invasionsstyrkor. Den enda styrka de har längre in i landet är den lilla (kanske inte så liten) elitstyrka som i hemlighet letar efter Tuon.
Just den här profetian låter som Tarman Gaidon tycker jag. Eller Seanchans krig mot Rand men då har det redan hänt.
Till Mats och andra: Profesian står antingen som förord eller som slutord i CoT (minns inte vilket). Alla tidigare profesior som står så brukar juh syfta på något i boken, så jag tror nog det är kopplat till nått i den boken.
denamyrlintronade: Seanchan invaderade Amador med flygstyrkor för ett antal böcker sedan, vart är den armen nu? Vi har inte sett röken av några flygstyrkor sedan dess. Kan dom ha tagit sig till Tar Valon på den tid som finns mellan typ bok 6-7 och 10?? Förövrigt finns det en hel del drömmar och spådomar i allmänhet som tyder på att Seanchan kommer sätta in en hård attack på Aes Sedai. kan leta exempel och posta nedan.
Kan vara så att jag läser in för mycket i det, men kommer Seanchan anfalla Tar Valon så passar denna mycket bra in tycker jag, och kanske var Egwene's tillfångatagande vad den utlösande faktorn som får allt att rulla igång. En Seanchan attack av storlek skulle juh direkt göra slut på tornet konflikten också eftersom båda sidor skulle va tvungen att kasta allt de gör för att samarbeta mot Seanchan om de ska ha nån chans.
Här är en listning av profesior som rör Seanchan och Tar Valon Aes Sedai. Hela blocket taget från WoT FAQn med deras gissade förklarningar.
Egwene's dreams:
[TDR: 25, Questions, 233-234]
"She had dreamed of Seanchan, too, of women in dresses with lightning bolts woven on their breasts, collaring a long line of women who wore Great Serpent rings,forcing them to call lightning against the White Tower.That had started her awake in a cold sweat, but that had to be just a nightmare, too. And the dream about Whitecloaks binding her father's hands."
The first part seems to indicate that the Seanchan will capture a number of AS and/or Accepted and use them to attack the Tower. Though the Seanchan have caught a few AS thus far, the dream seems to imply something on a larger scale, perhaps in the prophesied upcoming battle with the Seanchan and the White Tower (see below). The second part, with the WCs, has been fulfilled: Master Al'Vere was powerless to act against the WCs in the 2R until Perrin came along.
[COT: 20, In the Night, 492-495]
"She was struggling up a narrow, rocky path along the face of a towering cliff. Clouds surrounded her, hiding the ground below and the crest above, yet she knew that both were very far away. [...] Abruptly, the ledge dropped away from under her with the crack of crumbling stone, and she caught frantically at the cliff, fingers scrabbling to find a hold. [...] Suddenly a woman appeared, clambering down the sheer side of the cliff out of the clouds, making her way as deftly as if she were walking down stairs. There was a sword strapped to her back. Her face wavered, never settling clearly, but the sword seemed as solid as the stone. The woman reached Egwene's level and held out one hand. "We can reach the top together," she said in a familiar drawling accent."
As Egwene herself notes, obviously related to her dream about a Seanchan being among the women "with her" in TDR, and also possibly related to her dream about the female golden hawk in ACOS. So far, the only significant Seanchan female character we've seen who is normally armed is Egeanin. However, Tuon does mention in passing in her POV in WH that she is trained in "suitable weapons", which for all we know may include swordsmanship. Perhaps she would carry a sword if she were going about unveiled as the DotNM instead of merely the "High Lady Tuon" [Rich Boyé]. John Hamby adds that Arthur Hawkwing had a sword named Justice [Guide: 12, The Reign of the High King, 109]; it's reasonable to suppose that the sword is part of the Seanchan Imperial regalia.
It's interesting that the dream seems to suggest that it is the sword that's important, rather than the woman, but it's not clear what that signifies. Possibly, the swordswoman is symbolic of the Seanchan empire/army as a whole (which is led by a woman) coming to Egwene's rescue, rather than being a specific character. It is likely that the Seanchan are going to be involved in Tar Valon happenings real soon now:
"[Egwene climbs up on top of a spire.] A small white plinth stood centered in that circle, supporting an oil-lamp made of clear glass. The flame on that lamp burned bright and steady, without flickering. It was white too. Suddenly a pair of birds flashed out of the mist, two ravens black as night. Streaking across the spire-top, they struck the lamp and flew on without so much as a pause. The lamp spun and wobbled, dancing around atop the plinth, flinging off droplets of oil.Some of those drops caught fire in midair and vanished.Others fell around the short column, each supporting a tiny, flickering white flame. And the lamp continued to wobble on the edge of falling."
No need to guess on this one - Egwene knows exactly what it means: the Seanchan will attack the White Tower, an attack that will "shake the Aes Sedai to their core and threaten the Tower itself". To further reinforce this, just before she is captured Egwene sees what she first thinks is a Draghkar but then dismisses as a bat flying across the moon [COT: 30, What the Oath Rod Can Do, 677]. Sounds like a Seanchan scout flying a to'raken to me.
Min's viewings:
[TFOH: 26, Sallie Daera, 317]
CARLINYA: "a raven floating beside her dark hair; more a drawing of the bird than the bird itself. She thought it was a tattoo..."
Carlinya is one of Sheriam's faction with the rebel AS.The raven tattoo indicates that a person is "property" of the Seanchan empress.
Indikationer på att Seanchan är på G och har ögonen satt på Tar Valon och Aes Sedai.
This message has been edited by the_ultimate_dragon on Mar 30, 2004 10:26 AM
Det bör vara en "End prophecy", eftersom den i början handlar om vänster- och högerhanden. "When the right hand falters, and the left hand strays..." eller nåt sånt.
Om "End prophecy":n är relaterat till CoT, så kan jag bara komma på alla blixtar som slängdes mellan Havsfolket och Seanchan, efter att Mat befriat ett par Aes Sedaier och en av Havsfolket.
Eller om det skulle kunna vara något från WH, som är ganska nära CoT kronologiskt sett.
Tycker det är kul att se vad andra tycker. Tycker alla har intressanta idéer.
lägg på minnet att när egwene blev antagen så vart hon väl typ fångad lr va det va när hon va inne i valvbågen (testet för o bli antagen) och det va väl i vita tornet... mitt minne e lite suddigt så det kanske inte stämmer alls men ändå:P
jag tror ni överanalyserar. Jag uppfattade det snarare som skrivet av Rand ("...sometimes attributed to the dragon reborn.") eller någon på hans sida en tid efter där vi nu befinner oss i berättelsen, som en hint om att det kommer braka lös på allvar snart. Det är snarare en tillbakablick än en profetia
Det roliga med hela serien är juh att överanalysera. Sen blir man besviken när man läser i nästa bok hur det verkligen ligger till och att man hade fel, men då hittar man nya saker att överanalysera osv.
[COT: End Prophecy] ... så va den förklarade.
Om indikationerna från Egwene's drömmar är rätt kommer Seanchan invadera Tar Valon (säkert) och någon Seanchan kommer hjälpa henne (säkert). Vi är väl alla ganska säkra på att Egwene hjälper indirekt draken också, eller hur? Så om denna Seanchan som ska hjälpa Egwene ligger bakom dikten, eller nån i dennas styrkor då är det juh en vän till draken som skrivit det. "Sometimes attributed to the Dragon Reborn." tyckte jag lät väldans mycket som rykten som sprids och bildar nya rykten osv som RJ kör ganska mycket med, dvs sanningen bakom förvrängs men budskapet förblir.
Min grundtes iaf var att invasionen är inledd, när vi nästa gång får höra från Tar Valon så kommer Seanchan antingen ha varit där och slagits eller vara där och slåss. Det var detta dikten sa som avslutning, nu brakade striden loss. Uppgörelsen om Tar Valon och Aes Sedai's framtid. Jag tycker personligen det är lite för tidigt, men får de mera tid på sig i tornet kommer de juh ha röjt ut alla svarta och förmodligen dessutom ena tornet eftersom Egwene är borta och inte kan hålla tornet i exil på rätt kölvatten. Så förmodligen måste det smälla nu om det ska skaka om rejält i leden.
Det kommer effektivt tvinga ett slut på detta stillastånd som har rått mellan de två delarna av tornet också vilket måste bort om nån handling med draken ska gå framåt (han måste möta ett enat torn med en amyrlin och knäböja framför denna för att sedan ena alla Aes Sedaier igen (på hans sida), återskapa Hall of Servants (hoppas jag)). Förmodligen ska draken sluta en pakt med Seanchan innan dess, något i stil med "None agression pact signed to meet the comon enemy of the shadow, lasting until the day the shadow is defeated" och därmed se till att uppfylla "The great battle done, but the world not done with battle.". Och vi vet att Rand redan är på G med detta. Under den här tiden borde/måste händelserna runt tornet utspela sig, annars får gubben stora problem att avsluta allt på 3 böcker till.
Och när vi ändån föregår böckerna så måste Perrin och Mat lösa upp knutarna runt Faile och lösa hela den situationen och sedan bege sig till Aelfinn tornet och befria Moiraine så hon hinner göra sin sak innan sista striden. Och Rand har en hel hög med saker att göra, bl a ska han va beggar ett tag.
jag gillar ditt resonemang men en sak har jag svårt att se möjligheten till...
"Förmodligen ska draken sluta en pakt med Seanchan innan dess, något i stil med "None agression pact signed to meet the comon enemy of the shadow, lasting until the day the shadow is defeated" och därmed se till att uppfylla "The great battle done, but the world not done with battle.""
problemet är att han har kallats av Suroth, som förutom att hon är mörkvän med höga tankar om sig själv också hänvisar till en person som egentligen är ute i bushen med Mat. Hela förslaget om att träffas för att skriva fredsavtal är förmodligen en blåsning. Annars funkar det.
Jag gillar mentatives senaste tanke om att "the great battla done, but the world not done with battle" ska innebära en fredspakt iscensatt av Suroth. Det är ju int' helt otroligt att hennes plan (vad den än må vara) blir spoilerad av Tuon eller någon annan hittils okänd faktor. Det vore faktiskt lite Jordan stylee över det hela. Alviarins planer för Elaida gick ju precis så käprätt som det kunde gå.
Rand kommer att prata med Logain om Asha'Manerna, sedan kommer Asha'Manerna fightas, och Taim kommer fördrivas och bege sig till den Svarte med några av hans egna Asha'Maner.
Rand beger sig nu iväg till Soruth, och kommer där att bli av med allt han äger och kommer att behandlas av Suroth som en Beggar.
Mat kommer att fly och hitta Perrin, de räddar sedan Faile. De hittar också sedan Thom och sticker till Aelfinn.
Seanchen kommer att Anfalla Tar Valon och Vita Tornet, som kommer att falla. Ungefär då bryter sig Rand fri från fångenskapen hos Suroth och hör talas om Vita Tornet. Logain har undertiden tagit omhand om de Aes Sedaier, som lyckades fly från Tar Valon.
Han drar till Vita Tornet med sina Asha'Maner och Aes Sedaierna. Där han sedan vinner. Det kommer att väljas en ny Amyrlin Tronande, och hon kommer att vara (Siuan Sanche) eller kanske Egwene...
Han kommer at knäböja inför Egwene och i och med detta så förenas Asha'Manerna och Aes Sedaierna, samt så upplöses Röd Ajah.
Mat och Perrin har nu räddat Faile och möter Thom när de är på väg till Caemelyn. Perrin berättar då om Aeilfinn Tornet för Elyas, och Thom råkar höra detta och beger sig själv iväg till det tornet för att rädda Moiraine.
Toun säger till Thom att de är gifta en sista gång när de möter honom, fast Thom kommer på dem med att itne vara det, så de gifter sig sedan, i en liten bondby. Perrin och Mat drar nu mot Vita Tornet och kommer fram lagom för att se Rand knäböja inför Amyrlin tronen.
Nu kommer jag tyvärr itne på mer =) men detta för duga
jag tror mer dikten syftar på processen, dvs inte bara tarmon gaidon eller någon isolerad händelse utan någon (rand eller en ashaman) och talar både om det som varit men framför allt det som kommer att komma. Poesi skriven i efterhand är sällan profetisk....