Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Ett par frågor kring De dödas Stad

April 14 2004 at 9:16 PM
  (Login Johannes--)

-
Vem förrådde Egwene i Den senaste bokens slut? Aes Sedaien säger ju i varje fall att de fick mer än de betalat för, de trodde de skulle få Siuan. Så det är någon som vet att Siuan är lite mer än Egwenes lärare tror jag. Fast sedan så kan det nog inte vara någon som svurit trohet till Egwene.

Och är det någon som vet varför Halima aka Aran'Gar aka Balthamael går runt och dödar Aes Sedaier som är bra på att göra Cuendillar? Och varför hon i så fall inte började med Egwene eller Leane som var det bästa på det. För jag är relativt säker på att det är Halima som dödar Aes Sedaier.
Hon var ju borta den kvällen som Anaiya dog, och när den andra blev mördad så hade Egwene inte heller henne hos sig. Samt så brukades Saidin.

Och till sist, vad var det som Myrelle vill säga att hon kom att tänka på när händelsen vid Aridhol? Hon blev avbruten av ngn annan Aes Sedai som hon inte tycker om.

Respond to this message   
AuthorReply

(Login the_ultimate_dragon)

svar . . .

April 15 2004, 1:01 PM 

Tja, de där frågorna har det förstås spånats om på FAQn... så här är min version kring deras svar.

Den som förådde Egwene var förmodligen Hamila. Orsaken har att göra just med dödsfallen som du själv tog upp. Alla utom Leane och Siuan och Egwene blev röjda i ordning så att det logiska valet (enligt Halima) skulle varit Siuan och Leane på båtarna. Båda skulle fångatas efter att de lyckats med sitt uppdrag, på så vis försvagas båda sidor utan vinnare. Let the Lord of Chaos rule... det är fortfarande ledmotivet för forsaken, skapa chaos. Störst kaos är det när båda sidor är likavärdiga. Egwenes plan skulle stört balansen och kanske tippat hela konflikten till hennes fördel och därmed tagit bort ett stort kaos moment i världen, så Masena och Hamila samordnade tillfångatagandet så att detta skulle motverka och balancera upp Egwenes plan.

Problemet är bara att Egwene fick en föraning om det här i sin sömn som hon fick utan Halimas påverkning, och åkte själv istället. Notera att hon inte blev upprörd över att hon blev förådd, utan blev upprörd när hon undrade vem. Detta kan man tolka till att hon hade sina föraningar om att detta skulle hända men ville iallafall ha reda på vem som var förädaren. Det här är förstås ett led av Egwene att tvinga ett slut. Hon är ganska säker på att hon kan använda drömvärlden att fly om det skulle behövas, hon har gjort det förut (i Tear). En överaskning för henne var att de använde special teet som gör att hon inte kan använda sina förmågor, men förr eller senare måste de väcka henne för att kunna prata med henne och då får vi se hur det verkar. De gör förmodligen en miss med teet nån gång och då kommer hon loss och kan lösa allt innefrån, förmodligen i samband med en Seanchan attack.

Halima gjorde förstås ett ödesdigert misstag här, att Egwene blev tillfångatagen motverkar direkt hennes planer. Tanken var att lägren skulle förbli lika matchade men nu fick Elaida en stor fördel. Halima kommer förmodligen vara en stor bidragande orsak till att Egwene lyckas i slutet när Halima försöker rätta till balansen igen.

Tja, det var väl mina och FAQns ideer sammanflätat.

Mats
(Login Taim)

Dåligt minne, men...

April 15 2004, 1:13 PM 

Det var ett tag sen jag läste CoT (De Dödas Stad).

Vem som förrådde Egwene vet jag inte. Har inte riktigt satt mig in i det heller. Kanske kan Aran'gar "läsa" Egwenes drömmar? Om hon under en längre tid planerat en cuendillar-kupp mot Vita Tornets hamnar, så drömmer hon säkert om det på natten också. Vad som kan gå rätt eller fel osv.
Nicolas försvinnande är också mystiskt. Kan hon ha förrått Egwene? I utbyte mot att få en mycket mycket snabbare utbildning av Vita Tornets Aes Sedaier. Nicola törstar ju efter kunskap när det gäller saidar, och vill lära sig allt på en gång, och tycker att hon inte blir rätt behandlad hos rebell Aes Sedaierna.

Jag hade glömt att de Aes Sedaier som dödades av Aran'gar kunde göra cuendillar. Aran'gar kanske också dödade Aes Sedaier för att dessa Aes Sedaier ev. var starkt för ett "samarbete" med Asha'maner (minns inte om de var det, men ändå). Om Asha'maner kommer till Aes Sedai lägret så kan inte Aran'gar använda saidin omärkt längre.

Vad var det Myrelle sa? Skulle någon vilja vara snäll och skriva ner vad samtalet rörde sig om och hur det avbröts. Tack.

Nja

April 15 2004, 1:32 PM 

Blir nog att läsa om.

Halima behöver inte läsa egwenes tankar. Egwene berättar juh planen för hallen. Och vi vet juh att Halima har spioner där redan.

Nicola vet man inte riktigt med, men förmodligen så ligger hon inte bakom. Henne spånar de om (hon har juh foretelling) att hon kanske förutspått det som händer nu och gett sig av till tornet för att hjälpa till innifrån och på så vis komma närmare Egwene, vilket ger mera makt och därmed samma förutsättningar som hon upplever att Egwene och co fått som inte hon får att lära sig snabbt. Hon skulle förstås kunna vara förädaren också, men Halima har betydligt bättre motiv, särskillt eftersom det förmodligen är BA som fångar henne.

De som dog på rad precis innan den här cuendillar-kuppen skulle gå av stapeln var alla duktiga på att göra cuendillar. Aniya som dog innan dödades förmodligen för att hon inte skulle ge Egwene stöd om att hon är drömmare. Det är juh tack vare att inga Aes Sedaier riktigt tror att Egwene är drömmare som Halima kan hålla på och ingen längre ifrågasätter varför Egwene inte drömmer. Aniya trodde på Egwene och var högt ansedd (ledare för blå ajah).

Halima har säkert nått att göra med att motverka Ashamaner i lägret också, men det bliv juh nerröstat iaf i rådet har jag för mig så det behövs inte nått direkt drastiskt vid detta tillfälle.

Myrelle delen har jag noll koll på.

Mats
(Login Taim)

Re: Ett par frågor kring De dödas Stad

April 15 2004, 8:18 PM 

Ja, det blir nog att läsa om.

(Login Johannes--)

April 15 2004, 11:02 PM 

Jag tror att Anaiya dödades först eftersom att hon tror på att Egwene är drömmare men också att för att hon kan göra Cuendillar snabbt och bra. Den andra Aes Sedaien kunde med göra Cuendillar, så jag tror det är ett samband, sen att hon inte dödade Leane först eller näst först är nog för att Egwene håller dem som sina egna tjänare typ, och Egwene skulle nog göra någonting drastiskt om de dog bara sådär. Sen så tror jag att Siuan inte kommer att dödas i första taget, ivf itne av Halima.

Vem som förrådde Egwene, jag tror att det skulle kunna vara Lelaine. Mest för att jag inte tycker om henne personlighet. Desseutom säger hon att misstag kan rättas till, även de grövsta. eller ngt i den stilen. Vilket ger ett litet hint om att hon tycker att Egwene är ett mistag. Sen att de kan rättas till. Egwene blir tillfångatagen, fast det skulle vara Leane egentligen. Lelain vill få bort Egwenes olika kontakter med omvärlde och på det viset göra henne till en marioentt. Därför försöker hon få bort Leane. Fast det blir Egwene.

Myrelle delen.
Myrelle kommer inte i Egwenes tält, jag tror det kallpratar lite först. Sedan säger Myrelle "jag kom att tänka någonting på den dagen då shadar Logoth försvann" Sen blir hon avbruten och säger inget mer. Ngn som vet vad det var hon kan ha kommit att tänka på?
Hon kanske vet att det finns en kvinna som kan bruka Saidin eller något sådant.

mjo

April 16 2004, 12:43 PM 

Anyia - Mjo

Lelaine och alla Ajah head har avaktande planer, de väntar helt enkelt och är redo att svetsa ihop tornen igen oberoende av vilka som vinner. De olika gamla sitters har i uppdrag att se till att inte allt går helt åt skogen, annars ser de flesta ajah den här konflikten mäst som en strid mellan röd och blå (vilket det är). De hindrar alltså fullskaligt krig, men konflikt är ok. När vinnaren koras sen så kommer tornet enas och alla de nya "sitters" i båda tornen kommer försvinna, dvs detronas, eftersom alla va unga och inte direkt lämpade sitters iaf. Lelaine är blå, det sista hon skulle göra är att hjälpa Elaida. Det är helt enkelt ologiskt att hon skille hjälpa Elaida(röd) på nått sätt om hon inte dessutom är svart, vilket jag inte skulle tro. Hehe, klassiskt blue vs red som det är i nästan alla strategispel om ni inte märkt.

Myrelle delen tror jag är nått om att hon misstänker att nått hänt med de olika halvorna i One Power. jag kommer inte på rakt han ihåg om de ens vet att Rand renat kraften, eller om Egwene berättat det för rådet, men om inte kan det va det, annars kan det va kopplat till att Saidar har börjat fela... råttorna i tornet osv.

Johannes
(Login Johannes--)

April 16 2004, 4:27 PM 

Romanda och Lelaine försöker ju styra Egwene dit de vill. Men hon har ju lyckats undvika det lite mer nu på sistone. Så då kanske Lelaine ville göra något åt det. Genom att ta bort Leane, så att Egwene inte får ngn information utifrån typ, eller det kanske är Siuan som ger henne informationen. Jaja

Ngn som vet ngn i Egwenes gäng som vill bli av med Leane?

(Login noex)

ang Myrelle

April 18 2004, 9:37 PM 

En annan skum sak ang Myrelle är att hon ju faktiskt ljuger innan hon lämnar tältet, om det inte är så att hon har lämnat över Lan till Nynaeve redan så har hon ju fyra väktare, vilket Egwene tänker precis innan. Men endå så säger hon "Three is enough for me" visst hon kan ju tänka på tree äpplen att äta till kvällsmat eftersom hon inte nämner tre väktare, men skulle det var så lätt att "Vända och vrida på sanningen" så skulle det ju vara omöjligt att få ur dem nått vettigt.
Det kanske är gammalt, var länge sen läste i foumet, tyckte det förstörde läsningen av CoT

btw:
Jag har fått för mig att Moriane gav Myrelle Lan tilfälligt men att det på något sätt skulle gå över till Nynaeve när hon är redo, så varför släpper inte myrelle Lan?

humm

April 19 2004, 3:49 PM 

Minns jag inte alls om Myrelle. Hade för mig att Lan va och svansade runt Nynaeve numera och varit så sen typ slutet av bok 8(eng) eller så. Upplever Myrelle iaf som en "good guy"... som jag brukar säga när mina upplevda "good guys" blir anklagade för att vara dfs: "Mään, nån måste juh va god också i serien, alla kan juh inte springa runt och va onda...". Den där gäller i synnerhet för Aliva också.

Mats
(Login Taim)

Untitled

April 19 2004, 6:07 PM 

Eden verkar vara ganska lätt att ta sig runt. Det borde väl räcka med att Myrelle tycker att det är för jobbigt att handskas med fyra väktare för att hon ska klara av att säga sanningen "Three is enough for me". Då ljuger hon inte. Hon säger bara inte hela sanningen.

Carl
(Login noex)

kanske men..

April 19 2004, 9:14 PM 

Skulle det inte vara lite väl lätt att ljuga då?
Om någon frågar rakt ut hur många väktare hon har kan hon då svara tre eftersom hon tycker att den fjärde inte är henne väktare, det är ju Nynaeves fysika väktare, men hon har bandet till honom?

Johannes
(Login Johannes--)

April 19 2004, 9:24 PM 

Vet itne hur eden fungerar riktigt, men Aes Sedaierna verkar kunna säga allt i princip. Utom raka svar på raka frågor, typ vad är 1+1 eller tillhör du svart ajah? ja eller nej?
Hur många väktare har du? Kan man ju svara som "3 räcker för mig" Fast du undviker du att svara på frågan. Hon skulle nog itne kunna säga 3 bara tror jag. Annars är hon kanske DF, vilket gör henne till en trolig kandidat till att ha försökt bli av med Leane. Annars kanske det var Halima som sade att Leane skulle iväg och fixa bron?

Mats
(Login Taim)

Untitled

April 19 2004, 10:50 PM 

Aes Sedaier är människor, och människor försöker alltid hitta utvägar när de är "låsta". Eden gör att de inte kan säga något som inte är sant, men den tvingar dem inte att säga hela sanningen. En Aes Sedai kan utelämna viktig information som ändrar "sanningen" fullständigt. Det är därför man inte ska lite på en Aes Sedai.

I Myrelles fall tycker jag inte att hon ljuger. Hon förvränger sanningen rejält, i riktig Aes Sedai anda.
Men om Egwene reagerade lite på det, så kanske det verkligen är ett gränsfall.

Carl
(Login noex)

Nej jag tror inte Egwene reagerar efter..

April 20 2004, 10:31 AM 

Utan det var just det att hon tänkte att Myrelle hade fyra sen säger Myrelle att tre är tillräckligt för mig. Men det är nog som ni säger att hon bara vrider rejält på sanningen

(Login Johannes--)

April 20 2004, 9:39 PM 

Mmm Fast jag vill mer veta vad hon hade tänkt säga vad hon hade tänkt vid Shadar Logoth händelsen.

Samt vem som förråde Egwene. Jag tror det var Halima

(Login Johannes--)

April 23 2004, 3:14 PM 

Jag tror i varje fall att Olver är Gaidal Cain, så ful som han är. Och med tanke på att han leker med Birgitte hela tiden med.

Kolla där =)
Crazy Theory #4 Author: Crazy Zack

Ok, try to follow this one,

When Elayne and Nynaeve found the Bowl of the Winds they
were supposed to find another treasure, as great as the Bowl. The
only thing they found was two rusty swords and one
suit of rusty mail. Crazy Zack believes that these where Gaindal
Cain's weapons (2 swords, 1 mail, who ever it was did have two
swords, Cain fights with two swords). It can be disproven, then
that these are Hurin's 2 swords because he uses a sword breaker.
So when Olver, that ugly little runt, gets these two swords he
will remember being Gaindal Cain.

No, I didn't get it the first time either.

redmic
(Login mentative)

April 23 2004, 5:21 PM 

"When Elayne and Nynaeve found the Bowl of the Winds they
were supposed to find another treasure, as great as the Bowl. The
only thing they found was two rusty swords and one
suit of rusty mail."

och så hittade de ett helt rum fyllt med ter'angreal och några angrealer....vem vet vad för ter'angreal där kan finnas? Att två svärd direkt ska kopplas till Gaidal Cain är tjockt långsökt.

redmic
(Login mentative)

April 23 2004, 5:27 PM 

"So when Olver, that ugly little runt, gets these two swords he
will remember being Gaindal Cain."

Det finns ingenting att komma ihåg. Birgitte säger att hon aldrig har sett sig själv som Birgitte i något av sina liv. Att hon plockat up bågen några gånger har inte varit med intentionen att bli sagohjältinnan Birgitte...

(Login Johannes--)

April 23 2004, 5:33 PM 

hitta den på en wot comic sida =)

redmic
(Login mentative)

April 23 2004, 6:06 PM 

ah, det förklarar en del

Khyprus
(Login Khyprus)

April 28 2004, 4:57 PM 

Det Myrelle tänkte säga om Shadar Logoth så tror jag är att hon mindes att hon kände att Lan var nära detdär stället som strålade av Kraften, om ni har läst CoT så säger Cadsuane att Nynaeve uppför sej som om Lan redan var hennes väktare och att dom två tigger om vem det e som är Lans Aes Sedai.

Och som svar på en post högre upp. Ne, rebelerna känner inte till att det var Rand elelr va han gjorde, de tror att det var de förlorade som gjorde det. Det får man reda på när salen möts och diskuterar en hel del saker när de Aes Sedaier kom tillbaka från SH för att ge raport om vad som hände där. Allt de säger är att hela SH är borta, det kommer o bli en sjö där med tiden, det var någonting enormt hemskt eller underbart som hände där. De va allt som sades typ. Av Egwenes PoV får man inte veta på ågot sätt att hon skulle veta vad det var som hände där, tvärt om tror hon att de förlorade har ett nytt enormt mäktigt vapen eller va de nu va som dom gjorde där.

Alltå jag tror att Myrelle skulle säga att Lan var nära Shadar Logoth när dendär pelaren av Kraften kändes

(Login Johannes--)

April 28 2004, 8:34 PM 

okay... Det låter troligt, och relativt viktigt desseutom.

Men är det någon mer än ajg som tror att det var Halima som förråde Leane, när de skulle göra cuendillar på bron eller vad det var. Fast det blev Egwene som blev tillfånga tagen tillslut.
Dessseutom tror jag det var BA som tog dem.

Mats
(Login Taim)

Myrelles sk lögn

May 1 2004, 12:08 PM 

Jag läste nyligen ut De Dödas Stad och upptäckte vad Myrelle egentligen svarade.

Lelaine säger "Och så måste vi ta hand om stackars Llyw (Kairen Stangs väktare). Myrelle kanske kan ta honom. Två av hennes tre tillhörde någon annan först. Ingen annan har någonsin räddat två väktare vars Aes Sedaier har dött."

Myrelle svarar: "Tre räcker för mig." De två som Lelaine pratar om och Lan. Hon har räddat tre väktare (inte två) och det räcker för henne.

Men Lelaine hör bara att Tre väktare är tillräckligt för Myrelle.

En perfekt vridning av sanningen tycker jag.

(Login Johannes--)

May 1 2004, 12:26 PM 

Mmmm...

Sen så blev Leane förråd av någon, men vem?

Jag tror på Halima i varje fall.

Current Topic - Ett par frågor kring De dödas Stad  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement