Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Ny intervju (Jordan avslöjar vem som släppte ut Fain i TGH)

April 28 2004 at 7:20 PM
Mats  (Login Taim)

-

Respond to this message   
AuthorReply
Johannes
(Login Johannes--)

Re: Ny intervju (Jordan avslöjar vem som släppte ut Fain i TGH)

April 28 2004, 8:24 PM 

Vad menas med "RAFO" ock "Foorkrot" eller vad det nu stog i slutet?

This message has been edited by Johannes-- on Apr 28, 2004 8:26 PM

(Login Sho_pi)

RAFO...

April 28 2004, 9:08 PM 

betyder read and find out, något som RJ använder väldigt flitigt

och forkroot är den där brygden som "kvinnan Macura" kom på. den som gör det omöjligt att leda kraften...

redmic
(Login mentative)

April 28 2004, 9:08 PM 

RAFO betyder 'read and find out'. Jordans favoritkommentar när han vill jävlas med folk. Men det finns kanske en vitts att inte avslöja för mycket i förväg. Forkroot tror jag kallas gaffelrot eller nåt i den stilen i den svenska översättningen. Den som paralyserar folk o gör det omöjligt att leda kraften (elayne o nynaeve får som sagt en dos var på väg från tanchico).

redmic
(Login mentative)

April 28 2004, 9:12 PM 

fan, en-två poster om dagen i det här forumet och vi lägger dem samma minut. I vilket fall, inte så överaskande att det var Ingtar när man läser ledtrådarna i sammanhanget och slår ihop det med att han var mörkvän och ansvarig för att släppa in bl.a. en grå man i Fal dara.

Julle
(Login Skwarski)

April 28 2004, 9:16 PM 

ingen överaskning alls

(Login Sho_pi)

hmmm...

April 28 2004, 9:18 PM 

Härligt med en ny intervju, går ju ett tag mellan dom. Eller iaf där det ställs några vettiga frågor.

tyckte det var intressant det han sa om att man kan skapa en edstav i TAR. Intressant på det viset att ämnet Verin - ljuger hon eller inte?, kan besvaras då. RJ nämner ju att relativt få systrar har möjligheten till att komma till TAR, men det hade ju Verin med den lilla ringen...

en liten tanke bara...

Julle
(Login Skwarski)

detta var däremot intressant

April 28 2004, 9:21 PM 

10. Did the Dark One order Asmodean's death? If not, how does he know about it in the prologue of Lord of Chaos?

No, he didn’t order Asmodean’s death, but he knows a great deal about what goes on in the world, though it isn’t complete knowledge.

Tycker det pekar från den konstiga teorin att Moridin gjorde det. Jag tror inte Moridin gör mycket utan DO order. Definitivt inte dödar Forsakens. Men det är bara jag...alla andra tycker väl tvärt om

(Login Sho_pi)

menar du att mitt inte var intressant då eller?!

April 28 2004, 9:24 PM 

vet hut pöjk=)

(Login Johannes--)

April 28 2004, 10:53 PM 

Tror fortfarande itne på Moridin. Speciellt itne efter det där. Och inte Lanfear eftersom hon troligtvis var i Aelfinn och Eelfinns värld.

Men det hände ju nått förskräckligt med en om man säger ngt om den svarte där. Och Lanfear som var bunden till den svarte kanske dör direkt om hon kommer in där. Vilket skulle kunna betyda att hon återupplivas, avnänder MoM eller något sådant och sedan döda Asmodean eftersom hon vet var Rand är, eftersom hon sände ut ryktet om Morgase. Hon vet att Rand har med sig Asmodean, Rand dödar Rahvin när Lanfear kommer dit typ. Lanfear går igenom palatset och letar efter Asmodean. Eller så ser hon honom ute på borggården när de återuppstår och går honom sedan till mötes i rummet. Där hon lanseldar hoonom.

Aviendha och de andra märker inget eftersom det är så många Aes sedaier som leder kraften där.

(Login Sho_pi)

njaa...

April 29 2004, 10:52 AM 

För att väva lanseld krävs det väldigt mycket saidar, och det skulle nog de flesta systrar känt, för många aes sedaier har inte styrkan ens att väva lanseld.

(Login the_ultimate_dragon)

mm

April 29 2004, 11:01 AM 

för att inte tala om... vilka andra Aes Sedaier som leder kraften?? Jag trodde de flydde staden när Rand invaderade eller iaf höll sig undan.

Mats
(Login Taim)

April 29 2004, 4:35 PM 

Julle. Jag tar det som ett personligt angrepp

Jag tror inte Moridin/Ishamael behöver fråga sin chef varje gång han ska göra något.
Är det någon av de Förlorade som har fria händer att göra vad han/hon vill, utan DO's order, så är det Moridin/Ishamael.
En fråga: När Sammael dödades i Shadar Logoth, var det DO's order att Moridin skulle hjälpa Rand? Eller var det Moridin's eget beslut att hjälpa Rand, för sin egen vinning? Jag vet inte svaret, men undrar vad ni tycker och tror.

Sen undrar jag: Var det DO's order att Ba'alzamon (Ishamael) skulle locka över Rand i början av serien. Och när Ishamael inte lyckades med det, var det DO's order att döda Rand. Och när Ishamael inte lyckades med det... så kom så småningom DO's order att låta Fursten av Kaos regera? DO verkar velig.
Jag tror Ishamael gör betydligt mer än bara följer DO's order. Men det är bara min uppfattning. Jag kan ha fel.

Johannes
(Login Johannes--)

April 29 2004, 6:19 PM 

Jag tror att Ishamael inte bara gör det DO säger, det i Shadar Logoth te.x. Men det att först försöka få över Rand, sedan försöka döda honom och till sist låta honom regera som fursten av Kaos var nog DO's beslut.

Desseutom så undrar jag vad ni tror händetr när en som är bunden till den Svarte kommer till *Aelfinn och Eelfinns värld. Eftersom att det skulle hända något förskräckligt om man nämde eller tänkte på den svarte.

Om de blir dödade Kan ju Lanfear ha återuppstått dagen efter te.x. Och blivit mindtrapped av Isha. Som med måste vara återuppstådd då =)

Julle
(Login Skwarski)

April 29 2004, 6:22 PM 

Ja precis. Om nu dessutom Moridin ville ha Asmo död så tror jag snarare att han skulle vilja straffa honom mer än att bara snabbt döda honom. Som det verkade så var Asmo inte så noga bevakad att Moridin inte skulle kunna beordra ett gäng thugs att slå ner killen o kidnappa honom. Mordet va en imnpulsgrej.

InuTaisho
(Login InuTaisho)

April 30 2004, 1:14 AM 

Fattar itne varför många ska vara så inne på att Lanfear skulle döda asmo, ja menar Jordan säger ju att det ska vara ganska "uppenbart" nu vet jag inte riktigt vad han anser som det men ändå, Med tanke på att Lan säger att bandet bara klipptes av till Moiraine osv kommer inte ihåg ifall han säger att hon är död men ändå det va väl det dom flesta antog precis då (även fast jag inte tror att hon är död) Varför skulle då inte dom flesta tro att Lanfear dog som då oxå va DF liksom med andra ord dom flesta borde ju alltså hålla med mig om att hon inte är "uppenbar" mördare. Ok hon kommer tebaks men det e väl inte förens ett par böcker senare... så hon står bland dom längst ner på min lista.

Moridin/Ishe det är däremot inte omöjligt men jag vill tyvär inte tro det. Jag skulle vilja dra slutsatsen att han inte e en så smart person alls ja menar han e ju en väldigt notorisk person som många e livrädda för och ahn ska ju då va väldigt stark i kraften o bla bla, men det enda han egentligen har lyckats med hitils e o bli dödad av en otränad pojkspoling ett par gånger och inte nog med det han kommer även fram till honom i Shadar Logoth när Rand kämpar mot Sammael som är en farlig motståndare och sen att ahn skjuter lanseld med TP mitt framför Rand oxå,

Nä du får förlåta mig Mats men jag håller honom inte så högt trolig alls en uppblåst idiot som tror att han är något det vet vi däremot att han är.

Och nu har jag skrivit massa onödig skit så ni får alla ta och förlåta mig.

Mats
(Login Taim)

Ishamael

April 30 2004, 1:25 PM 

Jag kan hålla med om att han är en högoddsare i fallet Asmodean, man skulle få mycket pengar tillbaka på en satsad hundring, men inte att han är en uppblåst idiot.

Ishamael skapade Svarta Ajah. En organisation som indirekt styr Vita Tornet. Så nu vet Ishamael vad som händer och sker där. Hur många andra av de Förlorade vet det?

Han startade Trollockkriget, skapade kaos i hela världen. Förstörde vad som byggts upp efter världsfallet.

Han viskade i Hökvinges öra, skickade Hökvinges ättlingar över havet till Seanchan och Hundraårskriget började. Sedan kom Seanchan tillbaka 1000 år senare för att återta vad som en gång varit deras. De har ställt till med mycket bekymmer för Rand.

Aginor och Balthamel som pånyttfötts har skickats till Svarta Tornet och Salidar Aes Sedaierna för att spionera åt... Ishamael. Hur många andra av de Förlorade vet vad som händer hos Salidar-lägret och vad Rand håller på med?

Sen att han blivit dödad av en pojkspoling, det har ju andra också blivit. Aginor, Rahvin och Sammael dödades i direkt konfrontation. Asmodean besegrades och fångades.
Ishamael underskattade Rand i början och det slutade med att han dog. Ishamael pånyttfödd underskattar inte Rand längre. Han försöker styra spelpjäsen Rand dit han vill istället för en direkt konfrontation.

Ishamael är den som har mest koll på läget av alla de Förlorade. Kunskap är makt.

Och här kan jag hålla med Julle lite. Ishamael ser oftast till att saker händer. Han gör det inte alltid själv. Men då lämnas en lucka. Gör han det inte alltid själv, så gör han det ibland

This message has been edited by Taim on Apr 30, 2004 1:27 PM

Johannes
(Login Johannes--)

April 30 2004, 10:58 PM 

Kan det inte bara varit så att Sammael dödade Asmodean.
1: Han levde.
2: Han visste om att Asmo lärde Rand bruka Kraften.
3: Hans värsta fiende har alltid varit Lews Therin Telamin, Rand al'thor.
4: Han vill nog inte att Rand ska kunna allt för mkt om de skulle mötas i en eventuell duell. "SL"
5: Han var med i Greandal, Lanfear, Sammael pakten.

Annars har vi Demandred.
1: Han levde med.
2: Rätt okänd, vi vet itne vad han vet riktigt.
-1: Den svarte tycks veta mer om Asmodeans döda än Demandred, vilket också kan tyda på att Demandred dödade Asmodean och att Den svarte sedan fått annan Information.

Slayer
1: Han jobbar i princip bara åt Moridin.
2: Han kan ha dragit med Asmodean in i Tar för att sedan ta med honom till SG.
3: Det fanns in märken efter Asmodeans sk "död". Inga rester i kraften eller liknande som vi vet om. Rand borde ha känt om någon man brukade kraften där.
4: Inget tyder på att Asmodean mördades direkt, han kan lika gärna blivit bortförd.

Tror själv mest åp Slayer för tillfället =) eller Sammael eller Lanfear. Eller Demandred

Elelr varför itne någon annan av de förlorade?

Mats
(Login Taim)

May 1 2004, 9:07 AM 

Sammael tycker jag är en rätt bra kandidat. Har väl nåt minus i LoC, men annars... varför inte?

Graendal skulle också kunna vara trolig, men mest för att hon var med i pakten tillsammans med Sammael, Rahvin och Lanfear och för att hon inte var död.

Demandred tror jag inte på efter prologen i LoC. Däremot kan tänkas att han beordrade jobbet. Demandred fick informationen att Asmodean var bortplockad. Sedan blev han överraskad att den Svarte visste mer om Asmodeans död än han själv.

Lanfear har jag bestämt mig för att det inte är (bara min åsikt). Med tanke på Cyndane's PoV att hon varit fångatagen av Aelfinn och Eelfinn.
Kryphål: Tiden kanske flyter annorlunda hos Finnarna. Ibland snabbare, ibland långsammare. Lanfear kanske var fångad ett par dagar där, medan tiden i den verkliga världen knappt rört sig. När Mat var där inne tog det sju dagar i den verkliga världen, medan Mat var hos Eelfinn en kort stund bara.

Och Slayer tror jag inte heller på. Slayers PoV avslöjar att hans bästa minne är när han fick döda de två Aes Sedaierna i Tears Klippa. Asmodean då? En av de Förlorade?
Kryphål: Han fick aldrig veta vem Jasin Natael egentligen var.

Mats
(Login Taim)

Intuitively obvious

May 1 2004, 9:12 AM 

Läste på Wotmania om Taim som Asmodeans mördare, hyfsat bra faktiskt. Någon svarade och då togs "intuitively obvious" upp.

On to what I really wanted to say.... one thing that has always bothered me about Asmo theories that start off with the "intuitively obvious" quote is that I think most people misunderstand what RJ meant by that. We all know that RJ has an engineering degree. I also have an engineering degree. Back when I was in school, I had a few professors who would use the phrase "It should be intuitively obvious to the most casual observer that...." I'd like to point out that they didn't just say something to that effect, but they said that WORD FOR WORD.

So, now.. the question is, where does this phrase come from? Why is it that RJ and my professors would use the exact same phrase?? Well, if you go back to some old school engineering textbooks, you'll find it used there. Usually it is used to tie together some equations or other statements of fact. So it'd be something like this:

(1) x+y=1
(2) y=-1

It should be intuitively obvious to the most casual observer that:

(3) x=2

Now, that's a simplified example just to give you an idea of how it was used. In the real textbooks, the steps between line 2 and 3 were typically VERY COMPLICATED. I know of one particular instance where the work required to get from line 2 to 3 actually consisted of some guys Ph.D. dissertation!!! So, the phrase "It should be intuitively obvious to the most casual observer" has actually become an engineering euphamism for "Listen kid, you aren't going to figure this out how to do this on your own. So, just accept what I'm telling you!!".

My point in all this rambling is that RJs use of the "intuitvely obvious" quote is a form of sarcasm. He doesn't mean its really intuitively obvious. Of course, if he was being nice, he'd actually go ahead and tell us the answer and give us line 3. As we all know, he's not nice

Edit: Lade till länken.
http://wotmania.net/wotmessageboardshowmessage.asp?MessageID=102640

This message has been edited by Taim on May 1, 2004 9:15 AM

Anonymous
(Login Johannes--)

May 1 2004, 12:24 PM 

_Det där var ju intressant. Taim kan ju faktiskt ha dödat Asmo nu =)

Julle
(Login Skwarski)

May 1 2004, 8:40 PM 

det där matte exemplet va fan det dummaste jag sett på länge...stegen mellan (2) och (3) är bara komplicerade om man GÖR dem medvetet mycket mer komplicerade än vad man behöver...fast det är ju iofs vad alla som ej tror på Graendal teorin också gör Finns en enkel förklarning (Graendal) o sen finns de alla andra förklarningar som är hur långdragna som helst. Så jag tar tillbaka mitt första påstående. Matte exemplet va bra, bra för att visa hur man INTE ska tänka när man försöker lösa problem :P

(Login Johannes--)

May 1 2004, 11:04 PM 

Det var i varje fall inte Greandal, då är det ju troligare att det var Lanfear. Eftersom hon troligtvis dog ganska direkt när hon kom till Aelfinn. Tiden förflyter annorlunde där med, så hon kanske var fången i 1 vecka där. Men typ 2h i verkliga världen. Sedan hade hon tur med att finna en bra kropp och drog sedan och dödade Asmodean, eller rövade bort honom =)

Mats
(Login Taim)

May 1 2004, 11:26 PM 

Koncentrera dig inte så mycket på matten utan på följande:
The phrase "It should be intuitively obvious to the most casual observer" has actually become an engineering euphamism for "Listen kid, you aren't going to figure this out how to do this on your own. So, just accept what I'm telling you!!".

Current Topic - Ny intervju (Jordan avslöjar vem som släppte ut Fain i TGH)  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement