Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Ännu en Asmo tråd!

May 1 2004 at 11:16 PM
Julle  (Login Skwarski)

-
Lite mys jag hittade i FAQ:en som är intressant för de som tror att Lanfear gjorde det.

"At first we thought she was dead, and busied ourselves coming up with all manner of loony ways to get around that fact. But in WH we find out that she didn't, in fact, die upon falling through the doorway, but instead was "held" in some way by the Finn (see section 1.2.4). We don't know, of course, how long Lanfear was held in Finnland, but the imprisonment, her transformation into Cyndane (however that was accomplished) and subsequent mindtrapping all indicate that she didn't exactly have a lot of free time between the battle at the docks in TFOH and the appearance of Cyndane in TPOD. Since Asmodean was killed the very day she fell through the doorway, it seems virtually impossible that she could have gotten to Caemlyn in time to do the deed."

Hejja.

Respond to this message   
AuthorReply

(Login Khyprus)

Re: Ännu en Asmo tråd!

May 1 2004, 11:18 PM 

Jaaaaa, äntligen lite å bita på fö dom som tror Lanfer gjorde det!!!

Mats
(Login Taim)

May 1 2004, 11:29 PM 

Jag håller med dig Julle. Det verkar som om Lanfear kan plockas bort. Den nöten är nog för svår att ta sig ur. Det är nästan så att Moridin har större sannolikhet va?

Julle
(Login Skwarski)

May 2 2004, 3:13 PM 

jag genomskådar ditt försök att lura mig att säga att Moridiin är en kandidat.

Tycker att bevisen som jag redan lagt fram Mot Moridin är tillräckliga för att han ska uteslutas men det anser inte andra

Graendal did it som man säger...

Johannes
(Login Johannes--)

May 2 2004, 3:49 PM 

Det var i varje fall inte Greandal det kan vi ju vara överens om. Läste i någon teori om mordet att Greandal var och hälsade på Sammael när mordet skedde, stog i teorin om Taim as the killer.

Då kan det inte varit sammael heller. så då är det itne många kvar.

Demandred, Mesaana samt Semirhage. Eller någon annan person te.x Mazrim Taim.

Julle
(Login Skwarski)

May 2 2004, 4:41 PM 

vadå Graendal va hos Sammael?

Då säger jag att Moridin va hos Seanchan o festade så det kan ej vara han heller :O

(Login Johannes--)

May 2 2004, 4:54 PM 

Nej men läste du det där om Mazrim Taim. Stog någonstans att Greandal sade att hon skulle vara hos Sammael

(Login Johannes--)

May 2 2004, 5:06 PM 

Typ här

Graendal, on the other hand, is relatively equal to Asmodean. And knowing that Graendal was never informed of Asmodean's shield or lack of the Black Wires, one would conclude that it would be a very high risk to try to permanently remove another equally powered Forsaken.

And her typical means, as shown in TPoD Ch.12, when under attack, is to use compulsion.

Graendal, once again, has no confirmation of Asmodean's traitorship. Her belief in Lanfear is totally contradictory to her utter distaste for Lanfear. In addition, if Graendal had bumped into Asmodean by accident, a reaction of balefire seems contradictory. Balefire would imply permanence, something that doesn't play to Graendal's compulsive behavior, nor to the situation. In otherwords, balefire seems a planned method of removing someone, not just something you put in play while your deep undercover trying to cover your tracks.

Graendal was supposed to be in Illian. There is no basis for the assumption that Graendal would be in Caemlyn. The belief that her character includes rumaging for Angrael's after another Forsaken's fall, is actually, a misinterpretation. Graendal was never in Illian to look for Angrael, but to cover her plotting with Sammael from the other Forsaken. Therefore, there is no reason to believe she would put herself in harms way over 1 meeting with Rahvin, which occured months prior, and did nothing wrong. Her plotting with Sammael happened while the Ban on killing Rand was in effect. Another problem with that belief is that it assumes Graendal would kill Asmodean on accident. If her reason for going to Illian was to cover her tracks, she made alot more in Caemlyn by killing Asmodean. Therefore, her opportunity would rely.

Mats
(Login Taim)

May 2 2004, 11:35 PM 

Problemet med de flesta Förlorade är att de alla har någonting som talar emot dem. Även Ishamael
Så frågan är: Är det någon av de Förlorade?

En annan sak som är intressant är att alla, inkl. mig, är riktigt bra på att hitta saker som pekar på att det troligtvis INTE är en viss person, istället för att peka på något som tyder på att det kan VARA en viss person.

Som Taim tex, det är en rätt bra teori, men hur känner Asmodean igen honom? Kanske finns det en bra förklaring, bara det att vi inte listat ur det än. Och då säger vi "Det var inte Taim, för hur skulle Asmodean känna igen Taim?"

Nu kan jag kan inte låta bli!
"Ishamael är död, så det kan inte vara han!" eller "Asmodean skulle inte känna igen Ishamael i ny kropp!"

Men som sagt: Är det någon av de Förlorade?

Mats
(Login Taim)

May 2 2004, 11:44 PM 

De Förlorade.

De som vi med säkerhet kan plocka bort är:
Aginor, Balthamel, Be'lal, Demandred, Moghedien, Rahvin och Semirhage.
Aginor, Balthamel pånyttföddes för sent. Be'lal och Rahvin var döda (lanseld), Moghedien fångad och Demandred och Semirhage har PoVs som talar emot dem.

Kvar är de som vi vet är vid liv: Graendal och Sammael. Och Mesaana!?

Och kvar är de som vi tror är döda, men som inte kan avfärdas pga att vi inte vet exakt när de kom tillbaka: Ishamael och Lanfear.

Ska vi köra lite plus/minus på dessa kvarstående Förlorade?

Julle
(Login Skwarski)

May 3 2004, 10:09 PM 

Mesana går bort för hon hänger i Vita Tornet hela tiden. Finns INGET som tyder på att hon har varit nån annanstans under hela seriens lopp. Som jag minns det har hon knappt nämts förens i de senaste böckerna

Sammael går bort då han inte visste att Asmo va död. Han ville döda honom men har inte gjort det själv, detta kan man se när man läser hans POV i nån bok

Lanfear, ja. Se första inlägget i denna tråd.

Moridin. Argumenten att han har ny kropp och inte gör mycket aktivt själv tycker jag tyder på att han ej gjorde det. Inget i hans POVs tyder på att han hade nått med Asmos död att göra.

Kvar har vi Graendal, hon va där, hon är den enda som öppet säger att Asmo är död.

Hepp hepp

Mats
(Login Taim)

May 3 2004, 11:05 PM 

Ok! Min tur

Graendal:
Hon är i mitt tycke med som kandidat för att hon ingick i den så kallade pakten, och var vid liv. Men var hon verkligen i Caemlyn?
Pakten försökte få Rand att attackera Sammael, och de försökte döda Mat, en nära vän till Rand, så att Rand skulle ge sig på Sammael. Graendal, Rahvin och Lanfear skulle länka ihop sig och slå ut Rand. Lanfear spelar sitt egna spel, så hon spred troligtvis rykten om Morgases död. Hon visste att Rand då skulle ge sig på Rahvin istället. Graendal och Rahvin väntar på att Rand ska attackera Illian. Istället blir Rahvin förvånad när han ser Rand komma genom en portöppning. Rahvin hade satt upp sköldar mot "vem som helst", inte bara mot Rand. Rahvin litade inte på Lanfear, och har troligtvis sköldat Caemlyn mot angrepp, som Sammael sköldat Illian.
Rahvin blev som sagt förvånad när Rand kom i en portöppning. Det borde han inte bli om han väntade sig att Rand skulle komma. Och inte heller att Rand upptäckt konsten att färdas när Asmodean undervisar honom.
Jag tror att Rahvin inte var beredd på detta. Inte Graendal och Sammael heller.
Men... jag kan ha fel.

Lanfear:
Jag tror inte på henne, men eftersom man inte vet hur tiden flyter hos Finnarna så kan jag inte helt säga att det var inte hon. Men mycket talar emot henne tycker jag.

Mesaana:
Det handlar inte mycket om Mesaana före Asmodeans död vad jag kommer ihåg, och jag har svårt att tro att det var hon. Men hon paktade med Be'lal och försökte fånga Rand i Tears Klippa, så hon kan ju haft mer för sig.
En konstig sak är att Mesaana besöker Shayol Ghul två gånger utan att få svar av den Svarte. Det stod bara en stor Myrddraal och iakttog henne. Varför svarade inte den Svarte? Gillade inte den Svarte att hon tog egna initiativ och dödade Asmodean? Bara en tanke...

Moridin:
Orkar inte rabbla upp det igen. Men troligtvis inte!? Fast ändå känns det som om det är han som plockar bort de andra Förlorade, en efter en...

Sammael:
Han lyckades ju lura Graendal att han blivit lovad Nae'blis-posten genom sina egna spel. Så varför skulle inte Sammael kunna spela, låtsas att han var arg och att han skulle döda Asmodean om han fick chansen. Han kanske fick chansen, tog den, och vrider lite på sanningen, för att lura Graendal.

(Login Johannes--)

May 3 2004, 11:16 PM 

Läste du det där om att Greandal skulle vara hos Sammael, som stog i Taim grejen, står i min förra post med. Alltså är hon borta med =) ingen av de förlorade kvar alltså.

Fast jag tror det kan vara Demandred i varje fall.

Hur dödades Asmodean?

Jag tror det var med The True source, inte Saidin eller Saidar för det skulle lämna spår efter sig, eller så skulle ngn känt att det användes, Aviendha stog i princip precis utanför dörren och skulle då känt om ngn använde Saidar, Rand skulle känt om någon mer än han använde Saidin.

Alltså var det True source, vilka har då tillgång till true source, jo de förlorade.

De förlorade är, Aginor, Balthamel, Sammael, Demandred, Ishamael, Greandal, Mesaana, Semirhage, Moghedien, Be'lal, Rahvin, Lanfear och Asmodean.

De som kan försvinna är. Aginor och Balthamelm, (döda återuppstår senare) Asmodean, (offret), Be'lal och Rahvin (lans eldade, bortom all räddning) samt Moghedien (Nynaeve hade hand om henne)

Kvar blir då Sammael, Demandred, Ishamael, Greandal, Mesaana, Semirhage och Lanfear.

Sammael är en möjlig kandidat förutom det ngn sa här om att han itne visste om mordet, han kan ha ljugit. Han kan nog använda True sourve, men skulle han våga göra det?

Demandred, har använt True source 1 gång säger han i prologen av LoC. folket här säger att han itne vet så mkt om mordet på Asmodean. Vet inte vart de fått det ifrån. Jag ska kolla upp det.

Ishamael, kanske död kanske återuppståd. Kan använda True source. Men han vet inte vad Asmodean gör eller något sådant.

Greandal, stog att hon hälsade på Sammael i Taim teorin, samt så vet hon itne om att Asmodean har en sköld runt sig, hon skulle nog itne våga försöka döda Asmodean om hon inte var säker på vinst.

Mesaana, vet vi inget om, men härjade förmodligen i Tornet. Finns inget direkt för.

Semirhage, Vet vi inte helller något om typ.

Lanfear, Fördes bort genom en portal till Finnarna och hölls fången, men hur länge. Tiden går desseutom annorlunda, hon kan ha hunnit.

(Login the_ultimate_dragon)

Jaja, skyll er själva... ;)

May 4 2004, 11:31 AM 

Satte ihop en plus- minuslista. Står fortfarande fast vid Ishamael did it, även fast Taim blev en ruskigt stark kandidat med wotomania argumenten.

Ishamael

Plusstapel (den här blir lång):

- Många ledtrådar till att han var vid liv.
- Använder True Power (vilket gör honom omöjlig att upptäcka).
- Är närvarande eller inblandad i alla utav de andra forsakens död (utom möjligen Lanfear).
- Är den enda forsaken som vi sett använda onsynlighet även mot andra forsaken (Ger honom möjlighet att sätta fälla för Asmodean).
- Är enda forsaken vi vet om som förstår effekten utav att de svarta banden kapats (Asmodean är inte längre imun från forsaken-attacker).
- Är en mycket duktig och erfaren dreamwalker och kan på så vis skaffat sig informationen som han behövde av Asmodean, vi vet Lanfear som också är duktig dreamwalker kunde se Asmodeans drömmar.
- Har förmodligen Randlands största och bästa spionnät iom kontroll över BA och darkfriends.
- Är enda forsaken som inte vid något tillfälle uttryckt undran eller förvåning över Asmodeans

försvinnande.
- Skulle mycket väl förklara hur DO vet mer än Demandred om Asmodeans död.
- "Should be intuitivly obvious" har förklarats och visats inte betyda att det ska vara varken uppenbart eller uppenbart vid dådet.
- Jordan säger att vi borde räknat ut det vid TPOD vilket är precis efter att Ishamael hjälpt Rand döda ytterligare en forsaken (Sammael).
- Saa gör Ishamael igenkänbar även utan någon "mask of mirrors" i ny kropp för de som vet vad prickarna betyder (vilket alla forsaken verkar göra).
- Har motiv att hålla dådet hemligt eftersom han annars skulle avslöjas med att undanröja de andra forsaken vilket inte skulle vara bra för hans försöka att leda t ex Demandred och Semirhage.
- Är den forsaken Asmodean fruktade näst mest efter Lanfear (stark orsak till Asmodeans reaktion).
- Är inte orolig för en strid med Asmodean, eftersom han är betydligt starkare.

Minusstapel:

- Har inte visat sig innan dådet (iallafall inte öppet).
- Har inte tänkt eller uttalat sig om dådet (vad vi vet).
- Kanske inte viste vart Asmodean var den dagen (se plus om drömmare och spionnät så ter detta sig tvivelsamt).
- Vi kan inte med 100% säkerhet fastställa att han var vid liv (det finns dock gott om indikationer).

Graendal

Plus:

- Är i maskopi med Rahvin.
- Har visat sig springa runt i byggnader efter andra forsakens död senare.
- Är enda forsaken som uttalat en tro på att Asmodean är död.

Minus:

- Tesen bygger på att Graendal skulle rusa till Rahvins försvar vid en oväntad attack. INTE hennes stil och hon gör inget liknande när Sammael attackeras trotts deras mycket starkare allians.
- Vi har sett att Graendals panikförsvar är compulsion. Asmodean dödades inte med compulsion. Panik tes faller.
- Vet inte om Asmodeans sköld, är ca lika stark som Asmodean, en attack vore mycket vågad med de oddsen. Återigen inte Graendal-style.
- Tror inte det behövs fler även om man skulle kunna rabbla på med problem för Graendal, de 3 första är så starka att hela "Graendal did it" faller.

Det var min huvudkandidat och vanligaste kandidaten hos övriga som inte är med på Ishamael-spåret. Taim framstår dock som en mycket trolig kandidat också efter posten om honom. I mina ögon står det mellan Taim och Ishamael för tillfället... Teacher and adept.

Mats
(Login Taim)

May 4 2004, 11:47 AM 

Demandred kan du läsa om i prologen till Lord of Chaos. Där blir han förvånad att den Svarte vet mer om Asmodean än han själv.
Och när han rapporterar till den Svarte så säger han att Asmodean är försvunnen, inte död. Om Demandred skulle veta att Asmodean var död, skulle han våga vrida på sanningen för den Svarte?

Den enda som vet om skölden på Asmodean med säkerhet är Lanfear, Rand och Asmodean själv. Jag tror inte Lanfear berättat för Graendal, Ravhin och Sammael att Asmodean har en sköld, för då skulle de gett sig på Asmodean direkt.
Så vem mer än Lanfear vet om att Asmodean har en sköld? Eller vem är så självsäker att de vågar vandra omkring i Caemlynpalatset utan att vara rädd för en direkt konfrontation med Asmodean, eller Rand?

Jag tror att om någon mer vet om skölden så är det någon som smugit omkring, bakom en "osynlighetsdräkt", arbetat i det tysta, smugit omkring som en viss person gjorde i Tears Klippa, i väntan på att se vad som händer mellan Be'lal och Rand, smugit omkring som en viss person gjorde i Shadar Logoth när han övervakade situationen mellan Sammael och Rand. Precis som en viss person agerade i Tear resp. Shadar Logoth, så väljer denna person också att till slut lägga sig i på ett eller annat sätt.
Så om denna person var vid liv innan Asmodean dödades, så tror jag att sannolikheten att han var i Caemlyn var stor, att han smög omkring, övervakade situationen, iakttog, och till slut la sig i när det behövdes. Jag tror att denna person dödade Asmodean.

Jag vet inte om det betyder något, men när Lanfear satte skölden på Asmodean, så kände inte Rand någonting, typ gåshud. Kanske glömde Jordan skriva det, kanske tyckte han att det inte behövds beskrivas längre. ELLER... så använde Lanfear TP när hon gjorde skölden. Då kan en viss person, den enda som konstant använder TP, kanske ha sett hur skölden vävts, eller framför allt sett att Asmodean är svag, ett lätt byte.

Sen vill jag bara vara lite petig:
True Source = Saidin och Saidar.
True Power = Den sanna kraften, den Svartes kraft.
Men jag förstod vad du menade.

Mats
(Login Taim)

May 4 2004, 12:00 PM 

Tack för några riktigt bra plus!

- Är den enda forsaken som vi sett använda onsynlighet även mot andra forsaken (Ger honom möjlighet att sätta fälla för Asmodean).

- Är enda forsaken vi vet om som förstår effekten utav att de svarta banden kapats (Asmodean är inte längre imun från forsaken-attacker).
Denna är ju perfekt! Asmodean är inte en Forsaken längre, alltså får han elimineras. De enda som vet om att banden kan kapas är Ishamael, Rand, Lanfear och Asmodean. Ishamael är väl den som borde veta mest om vad det innebär, han har ju blivit av med det två gånger.

- Är en mycket duktig och erfaren dreamwalker och kan på så vis skaffat sig informationen som han behövde av Asmodean, vi vet Lanfear som också är duktig dreamwalker kunde se Asmodeans drömmar.
Denna är också bra. Ger ett annat alternativ till hur Ishamael kunnat veta.

Johannes
(Login Johannes--)

May 4 2004, 7:24 PM 

Det verkar i varje fall inte vara Greandal längre =) vilket är bra.

Sen så lärde Asmodean Rand hur man blev osynlig med ju, så jag tror att alla forsaken kan den grejen.

Sen så användes troligtvis True Power (hoppas det blev rätt) eftersom inga rester lämnades.

Demandred säger i prologen i LoC att han använt True Power 1 gång, men han säger itne till vad.

Om Demandred dödade Asmodean så kan det inte gärna vara någon annan som vet om att Asmodean är död, så vet nog ingen om att han är död, och endast vissa forsaken att han är försvunnen. Demandred blir förvånad över att Den Svarte överhuvudtaget vet om att Asmodean är borta, eftersom att han själv itne rapporterat dådet, desseutom frågas Demandred om han vill Bli Nae'blis vilket tyder på att Ishamael kanske itne levde då, eller i varje fall itne var Nae'blis. Desseutom tror jag det frågas om Demandred skulle använda Lanseld om den svarte sa åt honom att göra det. Demandred använde Lanseld när han mördade Asmodean tidigare med hjälp av TP, den svarte vet då om att någon använde det och att denne någon var Demandred.

(Login Johannes--)

May 4 2004, 9:28 PM 

Desseutom så är Demandred typ lika stark som Ishamael i Saidin. Kanske starkare.
Han kan blocka en Gateway och det kunde bara LTT och Rand göra med.

Julle
(Login Skwarski)

May 4 2004, 9:35 PM 

vadå inte verkar vara Graendal?

det verkar inte vara någon annan förutom Graendal säger jag.

diskussion slut!

(Login Johannes--)

May 4 2004, 10:17 PM 

Greandal är inte lika stark i kraften som Asmodean var innan han blev avskärmad.
Greandal vet inte om att Asmodean är avskärmad utan bara att han arbetar åt Rand.
Kamarile Maradim Nindar heter Greandal egentligen så därför kan det itne vara henne.
Greandal tar aldrig några chanser.
Greandal sägs ha haft möte med Sammael vid den tidpunkten, kan diskuteras.
Greandal har inget direkt hat mot personen Rand som Sammael och Demandred har. De vill nog mer att Rand itne så få makt.
Tycker det är troligare att Sammael dödade Asmodean än Greandal.

Enda pluset för Greandal är att hon säger att Asmodean är död. Vilket kan tolkas som att hon har hört det från någon, Te.x Shai'Tan

Varför skulle Greandal vilja döda Asmodean mer än någon annan?

Mats
(Login Taim)

May 4 2004, 11:19 PM 

Demandred är faktiskt lite intressant tycker jag. Om han nu vågar vrida på sanningen när han kommunicerar med den Svarte i Shayol Ghul, så kan jag förstå att han blev förvånad, så som Johannes beskrev.
Någonstans har jag för mig att jag läst att Demandred inte längre känner någon rädsla, kanske var det i LoC prologen. Frågan är om han är tillräckligt orädd för att utelämna information till den Svarte. Jag tror att han skulle kunna göra det. Annars skulle nog den Svarte veta betydligt mer om han fick reda på precis allt från sina utvalda.

Jag tror också att TP användes, men reservation för att det kanske var Saidin eller Saidar.
I WH fick vi reda på att de Förlorade använder "inverted weaves", eller tidigare om man tänker efter, men det var i WH det stod i klartext. Men hur fungerar "inverted weaves" exakt? Jag tror det är så att man inte kan se hur de vävs, men kan man känna Saidin/Saidar när de vävs? I Verins fall, när hon blir attackerad, kände hon det. Men det kanske inte var Saidar hon kände, utan att någonting försökte döda henne.
Demandred gjorde något med sin portöppning, undrar om det inte var "inverted weaves" det också, så att ingen skulle märka när han klev ut, men Cadsuanes ter'angreal kände det ändå och det skickades eldkvastar i riktning mot Demandred's portöppning.
Om någon vet exakt hur "inverted weaves" fungerar, förklara gärna för mig, för jag är osäker. Ska själv ta och läsa om det kapitlet och se om jag blir nåt klokare...

Angående Nae'blis. Ishamael blev inte Nae'blis förrän ACoS eller PoD, troligtvis PoD, efter Sammaels död.
När Moridin smyger på Sammael i ACoS, så får man veta i Moridins PoV att Moridin inte vet om det är sant eller inte (om Sammaels uttal att ha blivit lovad Nae'blis-posten inför Graendal). Så då kan ju inte Moridin vara Nae'blis om han är osäker på om Sammael talar sanning eller inte.
Tyvärr upptäckte jag inte det förrän jag läste på engelska, eftersom översättaren missat att lägga till "vare sig det var sant eller inte" i den svenska boken En Krona av Svärd.
Så fram till låt oss säga början av PoD, så har alla Förlorade tävlat om Nae'blis-posten, inkl Ishamael. En del har blivit lovade den posten av den Svarte. Demandred och Graendal är två som vi vet. Ingen fick den. Bara för att de blivit lovade Nae'blis-posten, så betyder det inte att Ishamael inte var återfödd då.

Tillsvidare håller jag fortfarande på Ishamael, men jag håller dörren öppen för några till, där Demandred och Sammael är två av dem.

This message has been edited by Taim on May 4, 2004 11:24 PM

Julle
(Login Skwarski)

May 5 2004, 2:24 PM 

Graendal satt o gömde sig efter att Rand sparkat rumpa. Sen helt plötsligt kommer Asmo in till hennes gömställe! Ahhhh! Panik! DÖDA!

Från Asmos perspektiv:

Här går jag, synd om mig, ingen kraft, lalalala. Jag vet, jag går genom en dörr! Där sitter nån! "Du? NEJ! *dör*".

Glasklart. Inget planerat utan en impulshandlig från en feg Forsaken.

Johannes
(Login Johannes--)

May 5 2004, 10:39 PM 

Smart av Greandal att gömma sig där Rand går omkring allmänt eller?
Desseutom så läste jag prologen till LoC idag, och där stog det att Greandal hade ett möte med Moghedien, dagen då Asmodean dog. Fast Moghedien kom itne till mötet.
Moghedien kanske dödade Asmo?

Sedan så hittade jag en till kul sak. Det står att Demandred hörde någon Man skrika NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!! från en av Trakan'dars smedjor. Asmodean? Den svarte sade med något om att de som förrådde honom skulle lida i evighet eller något liknande.

Tycker det är intressant att Demandred bara har använt True power 1 gång när han besöker Shai'Tan.
Shai'Tan frågar om han skulle använda Lanseld i strid. Shai'Tan säger sedan att han ska göra det.

Det skulle kunna vara så att Asmodean blev bortförd till Shoyl'Ghoul för att vara i en klinga till Myyrdraalerna.

Mats
(Login Taim)

May 5 2004, 11:27 PM 

Så Asmodean är kanske Shaidar Harans klinga? Det var en av de bättre motiven till Asmodeans död jag hört.

Graendal-teorin:
Skulle kunna vara sant eftersom den inte går att motbevisa till 100%, men hur resonerar du dig fram till att Graendal sitter i ett hörn och trycker och råkar befinna sig i just exakt det rum som Asmodean traskar in i. Vart någonstans, om man använder ALLA böcker, är det uppenbart? Tanken kanske inte är så dum, men hur styrker du denna teori?

Min personliga uppfattning är att jag inte tror att Robert Jordan dödar en av de Förlorade på ett sådant mystiskt sätt, genom en slump, att Asmodean bara råkade ha oturen att gå in i just detta enda rum som han inte bara fick gå in i.

Julle
(Login Skwarski)

May 6 2004, 4:14 PM 

Moggy kom ej på mötet för hon va fångad av Nynaeve.

Jag påstår att Graendal satt o tryckte för att hon va skraj. Har inga direkta bevis men det har ingen annan heller. istället för att hitta bevis för min teori kör jag på iden att köra alla andras teorier i smutsen Funkat hitills då det INTE finns något som tyder på att Graendal ej kan ha gjort det :D

Hejja hejja friskt humör!

Johannes
(Login Johannes--)

May 6 2004, 10:27 PM 

Finns ju mer som tyder på att det var Aginor som dödade Asmodean än att det var Greandal ju. Bara det att Aginor var död, men han dog först så han kan ha varit återuppstod, om det inte stog att han återuppstog i typ bok nr 14(7eng) eller nått.

Fast jag håller fortfarande åp att Asmodean blev bortförd till Takandar där han seda åkte in i ett myyrdraal svärd, fast det var nog itne Shadar Harans svärd, eftersom Shadar Haran tar emot Demandred när han är där.

Det enda som är emot Demandred är att han är förvånad över att den svarte verkar vet mer om Asmodeans död än han själv. Annars så tycker jag han är bäst =)

(Login Khyprus)

Slayer då?

May 8 2004, 6:42 PM 

Har ni glömt bort Slayer?

Om man räknar med honom som mördare av Asmo så kan vilken Forsaken som helst ha dödat Asmo, och om ni funderar på farvör Slayer alrdig tänkt på att hur ljuvligt det va när han döda en förlorard så kan det ju faktist hända att nån förlorad fåt reda på om att Asmo har en sköld på sej å då har inte arbetsgivaren bryt sej om att säga till Slayer att han ska döda Asmo, en förlorad utan bara Jassin Natael, Draken Återföds bard.

Vi att Slayer är bra på att döda, han kan ha tagit Asmo med sej till TAR och gjort av sej med kroppen där, inga spår kvar.

Om man tar Slayer med så kan man rentav räkna med Demandred som bara vet att Asmo är försvunnen, Slayer fixa bort Asmo men Demandred vet inte vad Slayer gjorde med Asmo, bara att Slayer lytt Demandreds order om att "fixa bort Jassi Natael" aka Asmo.

Det är fullt möjligt att Asmo skulle känna igen Slayer och veta att det är slut med honom, Slayer arbetar för de förlorade så för att kunna göra det måste de känna till honom. Och vad skulle ni tro om ni möter på en lönmördare ni känner i ett tomt rum någonstans i palatset? Jag skulle vara säker på att han är efter mej om jag vore Asmo, vore inte ni det också?

Vem vet, det kan rentav vara Moirane :D Hon kanske for till Ghenjis torn o mskera sej o treffa Slayer å gav ett jobb åt han :D är helt möljligt men motiv saknas :D

Jag förstår itne varför det ens måste vara en Forsaken som gjorde det.

Julle
(Login Skwarski)

May 8 2004, 11:44 PM 

Det MÅSTE vara en forsaken för att Asmo visar tydliga tecken på att känna personen. inte bara känna igen utan att KÄNNA. "Du?" tyder klart o tydligt på att han är förvånad över att se en person han känner där. Slayer e ny som fan och inget tyder å att Asmo ens vet att killen existerar

Anonymous
(Login Johannes--)

May 9 2004, 1:03 AM 

Dessutom så användes troligtvis Den sanna kraften.
finns inga rester efter Saidin/Saidar och ingen kände ngn leda det heller.

InuTaisho
(Login InuTaisho)

May 11 2004, 12:40 AM 

Jag kan va ute o cykla nu men asmo känner ju igen sin mördare vilket då kunde vara på grund utav saa i moridins ögon.

Men moghedien känner ju inte igen ishe som moridin vill jag minnas, och vad talar då för att asmo ska göra detta e en lös tråd men har för mig att det moge inte vet att moridin e ishe hon undrar vem han e eftersom han har tillstånd att använda TP?

Mats
(Login Taim)

Håller med

May 11 2004, 5:03 PM 

Jag tror inte att Asmodean kände igen Moridin pga Saa vid mordet. Håller med om att Moghedien borde förknippat Moridin med Ishamael då. Annars är hon inte så klipsk.
Jag tror inte heller att Moridin hade Saa vid det tillfället då Asmodean mördades, utan att det kom vid ett senare tillfälle.
Två dagar efter slaget vid Dumais brunnar hade Moridin bevisligen Saa (stadie ett) i ögonen pga att han använt den Sanna kraften för många gånger. När Moridin började använda TP, så hade den nya kroppen inga effekter av TP, eftersom det tar ett tag innan stadie ett (Saa i ögonen). Alltså inget Saa i ögonen vid mordtillfället, är vad jag tror.

Om det var Ishamael i ny kropp, så är min teori att Ishamael så gärna ville visa vem det är som kommer och släcker ljuset för Asmodean. Mask of Mirrors kan användas till både bild och ljudförvrängningar. Jag tror Moridin ändrade sin "osynlighetsdräkt" och blev "Ishamael/Ba'alzamon" med hjälp av TP. Sedan eliminerade han Asmodean.
Jag menar, hur "kul" skulle det vara för en elaking att döda en av de tretton mäktigaste utan att visa vem man är? Tänk på njutningen att få se skräcken i ögonen på en av de tretton farligaste Aes Sedaierna från AoL som svek ljuset. De tretton konkurrerar med varandra, försöker spela ut varandra. Då detta tillfälle ges, så tror jag mördaren, oavsett vem det är, vill visa vem han/hon är.

"Du?" = Förvåning. Förvånad att se Graendal, Sammael? Nej, det har nog Asmodean haft med i beräkningarna att någon av de Förlorade kan dyka upp när som helst för att döda honom. Han vet att Sammael, Demandred skulle döda honom direkt om de fick chansen, och Lanfear påminde honom om det.

Men... om någon av de döda Förlorade dyker upp, och identifierar sig, ja då blir det ett förvånande "Du?".

"Vem är du?". "Jag är Döden."

This message has been edited by Taim on May 11, 2004 5:06 PM

InuTaisho
(Login InuTaisho)

May 11 2004, 10:13 PM 

Iofs bara en tanke som slog mig har inte så stor koll på det hela med tidpunkter för hans saa osv.

Sen så som jag ser på saken demandred o sammael borde väl inte dyka upp på Rahvin's område så att säga där av att han kan bli förvånad men måste säga att bara några punkter till så tror jag helt o hållet på Moridin har inte fått höra någe som 100% övertygar mig men det lutar åt honom alltså.

Men för stunden håller jag fast vid sammael. Och det e nog mest för att han höll på i hela 9:an (svenska) o gjorde annfall o försökte någonting som rand genomskådade tack vare LTT men av ngn annledning så börjar det kännas aför uppenbart med att det skulle va han därför så börjar det luta åt Moridin.

Jiarmai
(Login Jiarmai)

zzzZZZZZzzzz

May 12 2004, 4:01 PM 

Johannes
(Login Johannes--)

May 12 2004, 6:50 PM 

Kan det inte vara Taim då, som det stog någon annanstans.

Sen så blir Asmodean förvånad över att det är den personen som det är som dödar honom. Alltså nte ngn av de vanliga typ Sammael, Greandal. Kanske Demandred. Men Demandred verkar itne ha gjort så mycket i Randland i böckerna tidigare och Asmodean tror kanske att han är död eller något sådant. Han säger precis innan han dör att det var skönt att Lanfear dog, och att han skulle se på medan de andra dog 1 efter 1.

Asmodean måste känt igen personen och vetat vad han skulle göra på en millisekund, samditigt måste han blivit förvånad vem det var som skulle döda honom. Vilket tyder på att det troligtvis är ngn person som kanske är död te.x Moridin, Lanfear. De andra döda kan man nog räkna bort.

(Login Johannes--)

May 12 2004, 6:55 PM 

Desseutom skulla jag bli mer förvånad om en person som försvann till Aelfinn/Eelfinn dagen innan kom tillbaka och dödade mig. Än om en person som har varit död i ett par dagar/månader kom tillbaka, eftersom jag vet att de döda kan återuppstå. Men att det vanligtvis tar ett tag innan en passande kropp kommer in.

(Login Johannes--)

June 2 2004, 10:25 PM 

Demandred är mördaren

Det i Loc tolkas såhär

Demandred mörda Asmo alltså blir han förvånad att dagen eftre mordet när han kommer till Shai'Tan så vet den Svarte om att Asmo är död, Han hade itne sagt det till ngn, hmmm.... Han skulle nog lbi lite förvånad då.

(Login Turandil)

June 2 2004, 11:37 PM 

I stort sett samtliga potentiella mördare kan uteslutas, med undantag för Graendal. Jag är rätt säker på att det var hon.

Lite mer än så får du allt skriva... ;)

June 3 2004, 11:39 AM 

För det första så skulle det inte dröja tills nyligen innan nån kom på rätt svar och skickade det till RJ om Graendal va rätt svar. Folk har hävdat att det va hon ända sedan boken skrevs men endån har inte någon haft rätt förens nyligen enligt RJ.

Sen, hur förklarar du Graendals minuslista då i min + - stapling? Jag tyckte själv att det blev ganska svårt att argumentera för Graendal överhuvudtaget med den. Sen vill jag veta hur du argumenterar bort Ishamaels + lista också.

Jag tycker personligen att de bästa argumenten talar för antingen Ishamael eller Taim. Båda har mycket starka punkter som talar för dom (listas längre upp och i separat länk). Demandred kan jag inte bygga upp något argument runt eftersom vi har helt enkelt inte fått reda på nått om honom. Jag ser inte hur Demandred skulle få reda på att Rand tänkte attackera Rahvin dock, vilket är en förutsättning för att kunna iscensätta mordet. Om man inte argumenterar att Demandred råkade vara just i det där rummet av en slump förstås, men alla slump argument tycker jag rakt av faller på "LAME!" och att inget annat i serien är en slump.

(Login Johannes--)

June 3 2004, 8:39 PM 

Greandal säger någonting om att Rand har dödat Rahvin och Asmo trligtvis Lanfera med. Ocgh att hon itne vill stå ivägen. Hon säger detta med en osöker hes röst som hn hjälv är förvånad att höra.
Det talar emot Greandal rättså mkt

Det som är för Demandred är det att Taim enligt mig är Demandreds Proxy, liksom Masema.
Demandred vill inte att Taim ska bli avslöjad som någon mörkvän. Han blir ju räddad av ngn i natten, jag tror på Demandred.

Alltså måste Asmo bort för Asmo kommer troligtvis komma på att det är något skumt med Taim.
Demandred har också använt TP 1 gång, säger han själv, varf´ör skulle han börja tänka på det för? jag tror det är en hint om att Han döda Asmo.

Demandred hatade LTT och ville då naturligtvis att han inte skulle bli mäktig, alltså måste Asmo bort.

Hur han sedan visste att Asmo jobbade hos Rand är det ltie svårare.
Ugnefär lika svårt som att bevisa att Isha vet om att Asmo jobbade åt Rand.

Tror att eftersom Demandred har en proxy åt sig i Taim så vet Demandred om det som Rahvin vet om typ, och Rahvin vet ju om att Asmo jobbar för Rand. Allts får Demandred reda på det genom Taim, och samma dag som Rahvin dör så meddelare Taim honom det, för då vet ju Demandred var Asmo befinner sig.

Han beger sig då till caemelyn, och hittar sedan Asmo och avrättar honom med TP.

Han blir sedan förvånad att DO dagen efter hans mord vet om att Asmo är död, eftersom han själv inte hade hunnit meddela det.
Han tänker ju för sig själv innan han pratar att DO vet ibland om mindre saker än man tror, och ibland vet han mer än man tror.

Demandred var där relativt säker på att DO inte visste om att Asmo var död, inte undra på att han belv förvånad?

(Login Turandil)

June 4 2004, 3:15 AM 

[b]Ishamael

- Många ledtrådar till att han var vid liv.[/b]

Som...? Det finns väl inga direkta bevis för att han var vid liv, även om det är troligt att han reinkarnerats som Moridin vid det här laget...

[b]- Använder True Power (vilket gör honom omöjlig att upptäcka).[/b]

Visserligen. Iofs kan i stort sett alla forsaken använda true power om nödvändigt, men de andra undviker det.

Sedan är True Power knappast nödvändigt, samtliga forsaken kan invertera vävar och dölja sin förmåga att leda kraften.

[b]- Är närvarande eller inblandad i alla utav de andra forsakens död (utom möjligen Lanfear).[&b]

Bel'al? Rahvin? Balthamel? Aginor (*2)?

[b]- Är den enda forsaken som vi sett använda onsynlighet även mot andra forsaken (Ger honom möjlighet att sätta fälla för Asmodean).[/b]

Nja, ställa sig bakom en dörr kan man göra utan att vara osynlig.

[b]- Är enda forsaken vi vet om som förstår effekten utav att de svarta banden kapats (Asmodean är inte längre imun från forsaken-attacker).[/b]

De svarta banden är väl snarare en slags länk till Shai'tan som gör att man ka leda kraften utan att bli galen...eller? Jag tror nog hur som helst att samtliga av forsaken vet vad de gör.

[b]- Är enda forsaken som inte vid något tillfälle uttryckt undran eller förvåning över Asmodeans [/b]

Iofs så har vissa endast uttryckt undran eller förvåning över Asmodean verbalt, ex Graendal. Vi har aldrig sett ur hennes synvinkel att hon faktiskt är förvånad över att Asmodean är död.

[b]försvinnande.
- Skulle mycket väl förklara hur DO vet mer än Demandred om Asmodeans död.[/b]
Det gäller väl oavsett om det rör sig om Ishamael eller om någon annan forsaken? Alla skulle ju raportera till DO direkt, och vi vet att Graendal besökte Shayol Ghul någon gång (två gånger?) kring Asmodeans död...

[b]- Saa gör Ishamael igenkänbar även utan någon "mask of mirrors" i ny kropp för de som vet vad prickarna betyder (vilket alla forsaken verkar göra).[/b]

Iofs...fast ändå, de flesta forsaken när de mött Moridin har antagit att han var Ishamael, men det har ändå aldrig riktigt varit någon "YOU!"-stämning, utan snarare mer en "hrmm...tror fan att Moridin är Ishamael"-stämning...

[b]- Har motiv att hålla dådet hemligt eftersom han annars skulle avslöjas med att undanröja de andra forsaken vilket inte skulle vara bra för hans försöka att leda t ex Demandred och Semirhage.[/b]

Hans syfte är väl inte att undanröja the forsaken, utan snarare ta kontroll över dem?

[b]- Är inte orolig för en strid med Asmodean, eftersom han är betydligt starkare.[/b]

De flesta Aes Sedaier skulle väl iofs klarat av Asmodean såsom han var vid hans död...

[b]Minusstapel:

- Kanske inte viste vart Asmodean var den dagen (se plus om drömmare och spionnät så ter detta sig tvivelsamt).
- Vi kan inte med 100% säkerhet fastställa att han var vid liv (det finns dock gott om indikationer). [/b]

Mmmm, precis. Det finns anledningar att tro på Ishamael, och ingen anledning att utesluta honom. Fast det finns egentligen inga bevis, inga tydliga indikationer på att det var honom.

Och skulle Jordan verkligen låta en karaktär som vi inte ens vet existerar för tillfället mörda Asmodean?

[b]Graendal

Plus:

- Är enda forsaken som uttalat en tro på att Asmodean är död.[/b]

Dessutom har hon besökt Shayol Ghul kring tillfället för Asmodeans död, och hon försöker övertyga Sammael om att han är död. Dessutom är hon kvinna och försiktig av sig, hon skulle inte ta några onödiga risker. Sedan finns det ju teorier att hon befann sig i palatset vid tillfället förklädd till tjänare.

[b]Minus:

- Tesen bygger på att Graendal skulle rusa till Rahvins försvar vid en oväntad attack. INTE hennes stil och hon gör inget liknande när Sammael attackeras trotts deras mycket starkare allians. [/b]

Nej, det tror inte jag heller. Och Rahvin var död vid tillfället.
Jag tror snarare att hon fick en order, antagligen av DO vid sitt besök vid Shayol Ghul, potentiellt från Moridin att röja undan Asmodean, kanske pga att han skulle kunna känna igen de förlorades inblandning kring Mazrim Taim och det svarta tornet.

[b]- Vi har sett att Graendals panikförsvar är compulsion. Asmodean dödades inte med compulsion. Panik tes faller.[/b]

Nu försvarade sig iofs inte Graendal. Mördaren blev inte tagen på bar gärning, utan hade inväntat Asmodean. Mördaren stog förmodligen bara bakom dörren och när Asmodean öppnade: Balefire.

[b]- Vet inte om Asmodeans sköld, är ca lika stark som Asmodean, en attack vore mycket vågad med de oddsen. Återigen inte Graendal-style.[/b]

Eh? Va? Menar du: Vet inte om Asmodeans sköld, är ca lika stark som [i]Graendal[/i]? Hrmmm, tror nog att Graendal är ganska mycket starkare än Asmodean med sköld.

[b]- Tror inte det behövs fler även om man skulle kunna rabbla på med problem för Graendal, de 3 första är så starka att hela "Graendal did it" faller.[/b]

Håller inte med. Jag är visserligen inte redo att utesluta Ishamael/Moridin, långt ifrån. Men jag tror fortfarande på Graendal.

RAFO? ;)

June 4 2004, 11:38 AM 

Whiie vad långa dessa poster blir om man gör såhär

Re: Ännu en Asmo tråd! June 4 2004, 3:15 AM

[b]Ishamael

- Många ledtrådar till att han var vid liv.[/b]

Som...? Det finns väl inga direkta bevis för att han var vid liv, även om det är troligt att han reinkarnerats som Moridin vid det här laget...

.. De vilket jag redan nämnt i minus. Det finns dock väldigt många indirekta bevis på att han var tillbaka, både före och efter händelsen. Ett av de enklaste: "Han kom tillbaks 3 ggr innan, varför skulle en fjärde gång va så svårt att förutse?". Taim(på detta forum) har ett mycket långt utlägg med bevis som tyder på att Ishamael va tillbaks långt innan dödande. Leta upp det och läs det, finns iaf i två utav who killed smo trådarna.

[b]- Använder True Power (vilket gör honom omöjlig att upptäcka).[/b]

Visserligen. Iofs kan i stort sett alla forsaken använda true power om nödvändigt, men de andra undviker det.

.. Nej, bara de med tillåtelse från DO. Och när en kille som Demandred endast fått tillåtelse eller velat använda det en gång får vi en inblick i hur sparsamt det används. Det finns dock en person som använder det till allt.

Sedan är True Power knappast nödvändigt, samtliga forsaken kan invertera vävar och dölja sin förmåga att leda kraften.

.. För det första vet vi inte att samtliga kan, vi vet att Lanfear kan. Ingen av de andra har använt detta. Vi vet också att Demandred va överlägset bäst på att väva och kontrollera portaler. Alla andra behöver vara oroliga för att Rand ska känna av det iaf och hålla portalen öppen och följa (något som endast Demandred och Lews kunde av forsaken vad vi vet och som va mycket ovanlig i AOL). Att leda kraften kan kännas på flera vis, det är inte bara "auran" eller vad man nu ska kalla det utan också t ex rysningar, och Rand verkar vara utrustad med alla larmsystem. Och detta vet givetvis forsaken om också, nära normala Aes Sedaier kanske de inte bryr sig, men nära draken kommer de vara ytterst försiktiga, för ett enda snesteg betyder en ganska säker död.

[b]- Är närvarande eller inblandad i alla utav de andra forsakens död (utom möjligen Lanfear).[&b]

Bel'al? Rahvin? Balthamel? Aginor (*2)?

Bel'al: Hängde i skuggorna bakom och tittade på. Gjorde inget för att hindra.

Rahvin: Där finns lite mystiska händelser och saker som tyder på att någon annan skulle kunna ha åtminstonde tittat på bakom osynlighet (silverfiskarna??). Plus att Rahvins defenses va sänkta utav någon mystisk anledning.

Balthamel, Aginor: Beordrade dom till deras död. Det va trotts att Ishamael som sände dom till världens öga. Läs om så framkommer det ganska tydligt. Det är inte omöjligt att han va nånstans i närheten då också, det är dock svårt att veta vart Rand drar när han möter Ishamael i slutstriden där.

[b]- Är den enda forsaken som vi sett använda onsynlighet även mot andra forsaken (Ger honom möjlighet att sätta fälla för Asmodean).[/b]

Nja, ställa sig bakom en dörr kan man göra utan att vara osynlig.

.. Mm, men det blir betydligt lättare att ställa sig bakom rätt dörr om man vet vilken dörr den andra kommer ta och om man kunnat scouta läget innan.

[b]- Är enda forsaken vi vet om som förstår effekten utav att de svarta banden kapats (Asmodean är inte längre imun från forsaken-attacker).[/b]

De svarta banden är väl snarare en slags länk till Shai'tan som gör att man ka leda kraften utan att bli galen...eller? Jag tror nog hur som helst att samtliga av forsaken vet vad de gör.

.. Ingen vet vad de svarta banden är exakt. Vi vet dock att forsaken inte kan döda varandra utan alvarliga konsekvenser, och ändån kunde Asmodean dödas. Om detta beror på att han redan dött en gång av blixten eller om det var kapandet av det svarta bandet som gjorde han sårbar vet jag inte. Faktum kvarstår dock, är det det svarta bandet så finns det bara 1 forsaken som har upplevt detta förut och därför borde ha en rimlig aning om vad detta innebär (rand har kapat hans band 2 ggr förut). Dvs Ishamael.

[b]- Är enda forsaken som inte vid något tillfälle uttryckt undran eller förvåning över Asmodeans [/b]

Iofs så har vissa endast uttryckt undran eller förvåning över Asmodean verbalt, ex Graendal. Vi har aldrig sett ur hennes synvinkel att hon faktiskt är förvånad över att Asmodean är död.

.. Ändrar inget, han är fortfarande den enda som inte ens undrat verbalt.

[b]försvinnande.
- Skulle mycket väl förklara hur DO vet mer än Demandred om Asmodeans död.[/b]
Det gäller väl oavsett om det rör sig om Ishamael eller om någon annan forsaken? Alla skulle ju raportera till DO direkt, och vi vet att Graendal besökte Shayol Ghul någon gång (två gånger?) kring Asmodeans död...

.. Mm, men Demandred var där dagen efter och då visste DO redan. Det betyder att det måste vara någon som regelbundet har kontakt eller va där samma dag som mordet. Det begränsar något även om Graendal kan komma undan här.

[b]- Saa gör Ishamael igenkänbar även utan någon "mask of mirrors" i ny kropp för de som vet vad prickarna betyder (vilket alla forsaken verkar göra).[/b]

Iofs...fast ändå, de flesta forsaken när de mött Moridin har antagit att han var Ishamael, men det har ändå aldrig riktigt varit någon "YOU!"-stämning, utan snarare mer en "hrmm...tror fan att Moridin är Ishamael"-stämning...

.. Mm, de flesta andra forsaken drömde eller drömmer inte mardrömmar om Ishamael heller. Vi vet från Lanfear att Asmo drömmer mardrömmar om henne och Ishamael (står inget om nån annan)

[b]- Har motiv att hålla dådet hemligt eftersom han annars skulle avslöjas med att undanröja de andra forsaken vilket inte skulle vara bra för hans försöka att leda t ex Demandred och Semirhage.[/b]

Hans syfte är väl inte att undanröja the forsaken, utan snarare ta kontroll över dem?

.. Hans syfte är att bli och förbli Naeblis. Varje forsaken är en potentiell fara för detta. Vi vet från AOL att forsaken slogs nästan lika mycket med varandra som med ljuset. Tror inget sådant har ändrats bara för att Moridin har övertaget nu. Du får också tänka på att när denna händelse utspelades var det inte alls självklart än att Moridin skulle ta över och leda allt, det är tack vare händelser han själv tvingat fram som det blivit så.

Sammael va en mycket het kandidat till Naeblis vid denna tidpunkt, han hade en alians med Rahvin, Lanfear, Graendal och Asmodean (innan capture). Ganska mäktigt motstånd för Ishamael. Alla försvan dock en efter en i snabb följd och det största hotet mot Moridin som Naeblis var undanröjt.

[b]- Är inte orolig för en strid med Asmodean, eftersom han är betydligt starkare.[/b]

De flesta Aes Sedaier skulle väl iofs klarat av Asmodean såsom han var vid hans död...

.. Men de flesta Aes Sedaier (inklusive forsaken) visste inte att Asmodean var shielded. Så de måste ha planerat för full konfrontation med en forsaken. Hur många vågar det igen? Bara Lanfear och Moraine vet vi med säkerhet viste om att Asmodean var shielded.

[b]Minusstapel:

- Vi kan inte med 100% säkerhet fastställa att han var vid liv (det finns dock gott om indikationer). [/b]

Mmmm, precis. Det finns anledningar att tro på Ishamael, och ingen anledning att utesluta honom. Fast det finns egentligen inga bevis, inga tydliga indikationer på att det var honom.

Och skulle Jordan verkligen låta en karaktär som vi inte ens vet existerar för tillfället mörda Asmodean?

.. Ja, för att han gillar att skapa svårlösta mysterier och för att han faktiskt har lagt ut mycket ledtrådar. Det har bara aldrig funits en stor röd pekare som säger "Han/Hon gjorde det!"

[b]Graendal

Plus:

- Är enda forsaken som uttalat en tro på att Asmodean är död.[/b]

Dessutom har hon besökt Shayol Ghul kring tillfället för Asmodeans död, och hon försöker övertyga Sammael om att han är död. Dessutom är hon kvinna och försiktig av sig, hon skulle inte ta några onödiga risker. Sedan finns det ju teorier att hon befann sig i palatset vid tillfället förklädd till tjänare.

.. Samtidigt som hon säger att hon tror att Rand dödat honom en del andra saker som inte är sanna (till Sammael). Detta med kvinna och onödiga risker är just precis orsaken till att hon inte skulle befinna sig där. Hon säger juh själv att hon skulle fly illa kvickt om Rand kom i närheten av henne. Att smyga runt i Rands palats låter inte som den smartaste iden att undvika honom.

[b]Minus:

- Tesen bygger på att Graendal skulle rusa till Rahvins försvar vid en oväntad attack. INTE hennes stil och hon gör inget liknande när Sammael attackeras trotts deras mycket starkare allians. [/b]

Nej, det tror inte jag heller. Och Rahvin var död vid tillfället.
Jag tror snarare att hon fick en order, antagligen av DO vid sitt besök vid Shayol Ghul, potentiellt från Moridin att röja undan Asmodean, kanske pga att han skulle kunna känna igen de förlorades inblandning kring Mazrim Taim och det svarta tornet.

.. Moridins första kontakt med Granedal vad jag vet vad efter Shadar Harans trevliga besök i hennes palats. Moridin hade inte visat sig för någon forsaken vid tidpunkten för Asmodeans död, inte vad vi vet iaf. Det låter dessutom suspekt att skicka Granedal som assassin, den svarte har betydligt mera lämpade tjänare för sånt, t ex moridin, slayer, t o m Taim är bättre kandidat.

[b]- Vi har sett att Graendals panikförsvar är compulsion. Asmodean dödades inte med compulsion. Panik tes faller.[/b]

Nu försvarade sig iofs inte Graendal. Mördaren blev inte tagen på bar gärning, utan hade inväntat Asmodean. Mördaren stog förmodligen bara bakom dörren och när Asmodean öppnade: Balefire.

.. Vilket betyder att mördaren måste veta att Asmodean skulle komma och skulle komma just då. Vilket betyder någon form av scouting och att mördaren kunde förfölja Asmodean (för att veta ca när han kunde tänkas komma). Eller stod hon bara och väntade på att balfirea första personen som steg genom dörren? Riskabelt, tänk om det vore draken?? Låter helt olikt den Granedal jag läst om i böckerna det här iaf. Låter som nån övermodig killing machine, och det är inte Graendal.

[b]- Vet inte om Asmodeans sköld, är ca lika stark som Asmodean, en attack vore mycket vågad med de oddsen. Återigen inte Graendal-style.[/b]

Eh? Va? Menar du: Vet inte om Asmodeans sköld, är ca lika stark som [i]Graendal[/i]? Hrmmm, tror nog att Graendal är ganska mycket starkare än Asmodean med sköld.

.. Va menar du? Hur viste Graendal att han hade en sköld? Bara Lanfear och Moiraine viste det, vem av dom berättade för Graendal? Mycket intresserad av den här förklarningen . . .

[b]- Tror inte det behövs fler även om man skulle kunna rabbla på med problem för Graendal, de 3 första är så starka att hela "Graendal did it" faller.[/b]

Håller inte med. Jag är visserligen inte redo att uteslu