Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Egwene did it!

May 12 2004 at 4:15 PM
  (Login Jiarmai)

-
Nä, jag bara skojade.
Men ärligt talat, vad skulle det egentligen betyda om vi fick veta vem det var som mördade honom? Vilken betydelse eller effekt skulle det ha för den stora bilden? Själv tror jag att vi bara ältar för ältandets skull och att det inte skulle spela så stor roll om det så var Egwene som gjorde det. Han var en Forsaken som jobbade för fel sida.

Df i alla dess former skulle vilja ha bort honom för att hindra eller straffa honom. De "goda" skulle velat röja bort honom bara p.g.a vem/vad han var. Vi har ingen som helst koll på hans förmåga att trolla vid sitt dödsögonblick (men vi har fett med hypoteser). Fan, en sköldmö skulle göra sitt yttersta för att säkra sin kära Ca'rlaCarl'n från den stora styggingen.

Min fråga är alltså:
Varför är det viktigt?

Respond to this message   
AuthorReply

(Login Sho_pi)

tror att...

May 12 2004, 4:59 PM 

det beror lite på RJs uttalande om att det skulle vara "så uppenbart"(lite förenklat iaf) och då ger sig alla fans av RJ sig faan på att dom skall lösa det! Sen finns det väl inte heller jättemånga STORA frågetecken kvar i serien, och eftersom man får vänta SÅ länge på nästa bok så finns det väl inget bättre att göra för en inbiten RJ-läsare än att grubbla på "Who did it?"

(Login Johannes--)

Re: Egwene did it!

May 12 2004, 6:51 PM 

Har du något annat man kan diskutera som omväxling?

Jiarmai
(Login Jiarmai)

Nah...

May 13 2004, 3:51 PM 

Konsekvensen av att en teori stämmer/inte stämmer är väl mer relevant än om den egentligen gör det eller ej.
Exempel: Tuon framträder framför Rand med en a'dam för boysen i ena handen och en silvermedaljong i den andra saying: "Sluta jiddra börja trolla!" (fast på engelska)

Julle
(Login Skwarski)

May 13 2004, 9:55 PM 

Om det va Graendal skulle jag tänka: Va va de jag sa!

Om de inte va Graendal skulle jag tänka: Ofan.

Johannes
(Login Johannes--)

May 14 2004, 8:08 PM 

om det var Greandal skulle jag bryta ihop =) eller kanske itne, men i vilket fall som helst mkbli mkt förvånad

(Login DengamleAlex)

Alex uttalar sig;

May 19 2004, 6:25 PM 

Varför det här har så stor betydelse för alla är just pga att det är ett mysterium som man inte Kan veta något om om man inte är Jordan själv. Folk tycker att det är massor med myspys-spännande att leka detektiv och leta bevis och utröna vem som hade mest motiv och minst alibi. Där har du svaret. Det är ingen stor grej, bara det att folk har lääskigt lite att göra...sitter i timmar i bilen på väg in till stan och grunnar på vilka som omöjligt kan ha gjort det och vem som med störst sannorlikhet är mördaren. De får en snilleblixt, sladdar till med bilen vänder om, skiter i arbetet och åker hem istället för att slänga sig ner framför datorn och pränta ner sin idé, sin uppenbarelse här p ådetta forum för att andra likasinnade ska kommentera och hylla.

alla vill vara något, så alla försöker vinna. du kan se det här som en tävling. den som har rätt svar först och håller på det hela vägen in i mål är den store segraren och blir värsta kung här på forumet.

Jiarmai
(Login Jiarmai)

Kung på forumet?

May 20 2004, 1:32 PM 

Varför int' vinna nåt då? Tavlingsposten e' gammal men ett tröstpris kan man väl släng in för den som plockar Asmos mördare, han får massor med ära och en nyckelring.

Mats
(Login Taim)

May 24 2004, 9:41 PM 

Eller så kan det vara så att människan vill försöka förstå, vill försöka lista ut sådant som man inte begriper.
Skulle man lyckas pricka in rätt, så visst, då är man kanske stöddig en dag eller två. Men det blir vardag igen, även för den som löser mordet på Asmodean.
Men jag tror inte det är för att vara kaxig som många försöker/vill lösa mysteriet. Utan det är för att man vill förstå/begripa varför.

Personligen tycker jag om att det är så grymt svårt att lista ut vem som är Asmodeans mördare. Då har man ju något "pussel" att grubbla över när man väntar på nästa bok i serien. Det gör det lättare att läsa om serien också.

Vad hade Sagan om Drakens återkomst varit om det stod skrivet vem det var som stod i dörröppningen och tog emot Asmodean. Jag tror serien hade varit mindre intressant faktiskt, och jag tror inte jag skulle läsa om serien om och om igen.

(Login the_ultimate_dragon)

Mysterier

May 25 2004, 11:16 AM 

... har alltid lockat människor, och det finns en hel del mysterier i denna serie. Asmodean är ett av dom, vem dödade Adeleas en annan, vad sjutton är Mazrim Taim en tredje och Verin (enough said) en fjärde.

Ond och god är också bättre gjord än i någon annan fantasyserie jag brytt mig om. Det är mycket svårt i denna serie att direkt avgöra vem som är ond och vem som är god utanför huvudgruppen, och ännu svårare att faktiskt förstå vem som vann på en händelse. Mycket underhållande och gör att världen känns mycket mera realistisk för mig.

De här två sakerna tillsammans är vad som fängslat så många i WoT, och som kommer fängsla folk. Det gör att hur mycket folk än svär över att den senaste boken va så tråkig så kommer de skaffa nästa, för man måste bara få veta hur det gick. Och det gör att man faktiskt tar sig tid att grubbla lite över dessa saker emellan varven på alla världsproblem man annars grubblar över lösningen på.

Anonymous
(Login Johannes--)

May 25 2004, 10:46 PM 

Finns ju typ bara ett par 2-3stycker som är "hel" goda liksom, och ugnefär lika många som är "hel" ond, alla andra i serien vill bara ha makt på ett eller annat sätt eller säga åt folk vad de ska göra. Aes Sedaierna är ett strålande exempel, Liksom Mazrim Taim, Seanchen och alla människor i Boken.

De som är helgoda är väll typ Rand, Mat och kanske några till. Rand vill inte ha makt säger han ju i princip, han ska bara rädda världen. Enda han vill göra. Mat gör också bara vad han ska, och han gör det itne för egen vinnings skull.

Perrin letar bara efter Faile, och det gör han på grund av egen vinning, inte på grund av något annat.

(Login babulon)

May 28 2004, 1:08 PM 

Jag har nu läst igenom många topics om Asmodean. och alla teorie ligger emot att han blev dödad av en förlorad med hjälp av kraften.
Jag har inte läst den nyaste boken...de dödas stad..
vet inte om det står något mer om den här saken i den boken.
Men kan inte Asmodean ha blivit mördad av en vanlig "människa", utan hjälp av kraften.

Jag tycker det skule vara ganska riskabelt att döda Asmodean med kraften när det finns människor som kan leda kraften både manliga å kvinliga i närheten.

Jag tror att den som dödade Asmodean antinegn var isha (Moridin)..eller någon med svärd, kniv.osv..

och då blir det ännu svårare att klura ut vem mördaren är.

Anonymous
(Login Johannes--)

May 28 2004, 7:03 PM 

EFtersom det inte blev något kvar av Asmodean så bör han ha mördats av någon som kan bruka kraften, och som kan väva Lanseld troligtvis. Personen som mördar måste också kunna göra inverterade vävar, vilket gör att andra itne känner om eller vad de väver för något.
Och det är endast de förlorade som vet om inverterade vävar vad vi vet om.
Eller så mördades han av den Svartes Kraft, vilket betyder att det bara kan vara en förlorad.

Mats
(Login Taim)

May 29 2004, 11:07 AM 

Är det någon med kniv, så är det nog troligtvis bara Slayer (Dråparen), Luc/Isam, som kan ha gjort det. Asmodeans kropp är borta, och Slayer kan använda TAR. Han kan ha överraskat Asmodran innan Asmodean kunnat använda saidin för att hålla fast Slayer. Slayer kan sedan ha tagit med sig Asmodean till TAR.
Annars är det troligtvis någon med kraften, för att helt kunna förgöra Asmodeans kropp.

Current Topic - Egwene did it!  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement