egentligen omöjligt att svara på. Vi har ju inte fått läsa om något sådant omnämnande hos finnsen och mig veterligen så svarar RJ "RAFO" dom gångerna han blir tillfrågad om dem.
Nåt måste väl iaf hänt med Lanfear/Cyndane, men man kan ju bara spekulera. vilket jag inte orkar klockan ett på natten...
Tycker Rand iaf har kommit ganska nära att nämna den Svarte hos Aelfinn. Det antyds ju att han frågat hur han ska överleva Tarmon Gaidon samt hur han ska rena saidin. Det är ju enligt Moiraine känslor som finnarna får ut av människobesök och det kanske inte är så trevliga känslor som associeras med den Svarte (kanske ännu otrevligare om känslorna kommer från en mörkvän). Sen är det ju bara hos Aelfinn som det med säkerhet är dumt att nämna den Svarte, ingen har egentligen någon aning om det fungerar på samma sätt hos Eelfinn (även om man utan att veta mer säkert kan anta det).
Cyndane säger ju att hon var fången hos Aelfinn och Eelfinn i WH. Och jag tror att de hör ihop liksom orm och räv hör ihop i spelet orm oc räv. De hör nog ihop på samma sätt.
Aelfinn och Eelfinn har ju en uppenbar koppling till Olvers orm och räv spel. Man börjar ju spelet med ramsan som jag inte kommer ihåg, men nåt med eld, järn och musikinstrument. Både Aelfinn och Eelfinn frågar efter dem båda gångerna när Mat går in genom portarna. Men vad har de för betydelse i berättelsen? Är de motpoler till den Svarte och Rand eller bara till sig själva? Är de goda, onda eller neutrala?
En sak vet vi iallafall(?) Man kan inte vinna över dem utan att fuska. Men vad händer då isåfall om man, skulle ha med sig järn, eld eller musikinstrument in?
Järn för att binda: Tror det kan ha med cuendillar att göra. I De Dödas Stad fick man reda på att järn kan göras om till cuendillar/hjärtsten, som för tillfället inte kan förstöras av någon känd kraft, men då är nog inte den Svartes kraft inräknad bland de kända krafterna.
Ormarna kanske inte gillar om man spelar musik (ormtjusning)
I Tornets Fall (The Shadow Rising) jagar Perrin Dråparen/ Furst Luc/ Lans farbror/morbror i drömvärlden. Då flyr Dråparen in i Ghenjeis torn, som leder till Aelfinns och Eelfinns riken.
Då kan det väl inte vara helt omöjligt att Dråparen återbördade Lanfear till den vanliga världen, eller hur?
Jag tror att någon av våra tre hjältar för eller senare kommer att lyckas ta sig in i Ghenjeis torn och därigenom befria allas vår älskade Moiraine.
Vet inte riktigt. Är osäker på Slayer och hans förmågor.
Möjligheten finns att Slayer har kunskap, och kan reglerna, att gå in i Aelfinn/Eelfinns rike och ta sig ut oskadd, och att han därmed gick in för att lura in Perrin, och senare för att hämta Lanfear. Men jag tror inte riktigt på den varianten. Varför skulle Slayer och skuggan ha all kunskap om Finnarna (forsaken kunskap iofs) och Ljuset nästan inga kunskaper? Inte ens Lanfear kunde ju undvika att bli fångad (finns kanske kryphål, se nedan).
Andra möjligheten är att Slayer inte kan reglerna, och kan då själv bli fast inne i tornet om han går in. Han kan ha lurat Perrin att han gått in i tornet i TAR, medan han i verkligheten försvann till någon helt annan plats i TAR, eller helt lämnade TAR.
Slayer har ju däremot kunskap om TAR, och kan de reglerna bättre än Perrin.
Lanfear:
1) Tror ni hon till slut dog i finnland efter en tids fångenskap, pånyttföddes av den Svarte, och fick en mindtrap på köpet.
2) Eller tror ni hon överlevde tiden i finnland, fick en ny kropp som hon inte tänkt sig via en "önskning", och sedan lyckats ta sig ut på något sätt, och fått en mindtrap när hon kom till Shayol Ghul för rapport.
3) Eller att hon blev av med sina tidigare "önskningar" (snyggast, starkast i saidar, komma ut) genom att komma in på ett andra besök?
4) Något annat...
3 sen 1 tror jag på. Dvs efter att blivit av med sina tidigare önskningar blev hon dessutom satt i fångenskap för att ha brutit förbundet och va tvungen att begå harakiri för att nånsin ha en chans att bli fri igen. Återföddes av den svarte och sattes i mindtrap eftersom hon varit lite väl "ambitiös".
Vi vet inte att hon har varit där o önskatt innan men däremot e det troligt att hon visste en del om den platsen som inte Moiraine vet... och sen så tror jag att det är Thom som räddar henne med tanke att i Min's syn så ser hon Thom ta ut Moiraines blå sten ur en aska och så vidare...
Lanfear, både snyggast OCH starkast i kraften (saidar). En slump? Kanske, kanske inte...
AoL:
1) Mirein såg ut som Cyndane gör nu, önskade sig att bli vackrast i världen, och såg ut som Selene efteråt.
2) Hon var stark i kraften som Cyndane är nu, önskade sig att bli starkast av alla i kraften, och fick Lanfears stryka. Blev dock bara starkast i saidar, lömska rävar.
3) Mierin ville ut, önskade sig att få komma tillbaka till sin värld, och kom ut som Lanfear.
Priset? Ingen aning. Priset kanske var att hon inte fick komma tillbaka? Bara spekulation.
Jag tror Lanfear bröt överrenskommelsen genom att gå in igen. Antingen via priset hon fick betala, eller så gäller det alla som besöker rävarna, att man inte får komma tillbaka. Man kan bara gå in en gång via portarna, men Lanfear kanske gick in via en annan ingång i AoL, Tower of Ghenjei (sp?). Finns inga bevis, bara spekulation. Så andra besöket hos rävarna resulterade i att hon blev av med det hon fått tidigare, sin snygga kropp och den extra kraften hon haft, och blev fångad så som hon tidigare såg ut. Hon blev den hon var innan, hon blev Cyndane igen. Namnet fick hon dock senare av den Svarte.
På något sätt tror jag hon lyckades ta sig ut själv, med de kunskaper hon besitter, tog sig till Shayol Ghul, och straffades.
Men jag håller även dörren öppen för att hon först var fångad ett tag, och sedan dödades av rävarna. De ville ha hennes skinn. Själen tog den Svarte hand om, och sedan pånyttfödde han henne som Cyndane.
Thom kommer nog troligtvis rädda Moiraine. Tillsammans med Olver, Mat, och någon mer kanske.
Thom spelar musik, Mat bländar dem med fireworks, och Olver står för styrkan (modet att fuska). Vem har med sig järn?